Jep, was weer een lekker weekendje in Bomal!
Helaas was alleen het weer heel wisselvallig, en was het vooral in de avond heel koud buiten.
Aan de andere kant viel de hoeveelheid regen uiteindelijk nog wel mee, en scheen zaterdagmiddag zelfs de zon (aangenaam in T-shirt buiten, maar weer te koud zodra een wolk voorbij kwam..).
Gelukkig voor mij waren de meeste optredens waar ik naar uit keek wel binnen, dus dat scheelde weer. ?
Vrijdag gelijk al enkele hoogtepunten, met eindelijk dan toch Infected Rain (die 2 jaar geleden al op het affiche stonden, maar daarna niet meer terugkeerden op de uitgestelde edities), wát een power, wordt de hoogste tijd dat die op meer festivals én hoger op affiches komen te staan (belachelijk laag op Summer Breeze, net als Bloodywood)!
Ook Skindred was zeer goed, en Caliban de grootste verrassing voor mij de eerste dag.
Op zaterdag opnieuw een leuke verrassing: Brutal Sphincter! Eigenlijk nooit zoveel opgehad met goregrind (of al die andere grinds), maar dit bleek een zeer vermakelijk optreden, waarbij zeker het publiek lekker meedeed. Niet zo gek ook, aangezien de band uit het naburige Luik komt, en dus local heroes zijn. Dat bleek ook wel toen het publiek halverwege het optreden begon te scanderen, en de bassist (met de treffende naam Spermain, zie foto hieronder) vervolgens zijn shirt en broek uittrok, zijn onderbroek in zijn bilnaad trok, en op sokken verder speelde (later rende hij zo ook nog mee in een grote circle pit rondom de geluidstand).
Toch bleek dit niet de grootste verrassing van het festival te zijn, dat was zonder meer Skáld!
Voor de aankondiging had ik nog niet van de naam gehoord, en vond ik het zeer opvallend dat ze als eerstgenoemde op het affiche stonden.
Na wat luisterbeurten wisten mijn vrouw en ik (allebei ook groot fan van bands als Heilung) wel dat we deze niet moesten skippen, ook al was dat wellicht verleidelijk door een inzinking en de inmiddels ook flink afgekoelde zaal..
Maar het wachten betaalde zich zeer zeker uit, we werden compleet overdonderd door de sfeer en schoonheid!
Geen tientallen mensen op het podium, uitgebreide rituelen en andere poespas als bij Heilung, maar toch zeer effectief in hun eenvoud.
Heerlijke afsluiting van dit kleine, sympathieke festival!
1 - Infected Rain
2 - Skáld
3 - Skindred
4 - Ensiferum
5 - Dark Tranquillity
6 - Brutal Sphincter
7 - Septicflesh
8 - Stake
9 - Caliban
10 - Swallow The Sun (luister ik graag laat op de avond, zou hoger staan als ze niet zo vroeg buiten hadden gestaan..)
11 - Primordial
Bekijk bijlage 1429