Ze hebben op de vrijdag van Graspop helaas al een andere show staan, had ik anders persoonlijk ook wel een prima optie gevonden hoor om onder Within Temptation neer te zetten. Al is het misschien een beetje te veel van hetzelfde.
Ik zie ze Epica niet meer op een andere dag neer zetten, is wel een band die een hoge spot zou krijgen denk ik zeker na hun alcatraz headline show (niet persee als headliner maar wel ergens bovenaan de affiche met hun eigen logo erop en die spots zijn al wel gevuld denk ik, misschien de donderdag nog maar ik zie het niet meer gebeuren)
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de headliner van de dag, en een band die een mainstage afsluit. Veel bands die een mainstage afsluiten stonden niet bovenaan het affiche en waren ook niet echt headliner, al is dat wel discutabel natuurlijk. Dit geld ook voor PWD en Sabaton
GMM is inderdaad altijd wel heel eenduidig in hun communicatie over headliners, dat is er telkens maar één per dag, ook al staan ze soms op de poster naast een andere band (zoals Judas Priest, en eerder A7X/FNM). Die sluiten altijd de Main Stage 1 af (maar niet per se de dag).
Main Stage 2 afsluiters zijn dus officieel nooit headliner, ook niet als ze de dag afsluiten en/of naast de headliner op de poster staan, hoewel je Korn natuurlijk wel officieus als co-headliner zou kunnen beschouwen.
Datzelfde gold voor Within Temptation (en eerder FNM), maar of dat zo blijft is afhankelijk van de status van de nog aan te wijzen headliner. Een heel grote naam van het kaliber SOAD of Slipknot (als voorbeeld, niet om mensen lekker te maken), zal waarschijnlijk boven WT op het affiche worden geplaatst.
Anderzijds kan dat uiteindelijk ook een mindere naam worden, waardoor mogelijk WT tot headliner zal worden gepromoveerd.
Nu vind ik die volgorde en plaatsing op posters ook niet altijd even duidelijk en logisch, eerlijk gezegd.
Zo zijn eerdere headliners Volbeat, Within Temptation en Deep Purple dit jaar allen (vooralsnog) geen headliner. In het geval van Volbeat is dat wel logisch natuurlijk met Iron Maiden als headliner. In het geval van Deep Purple is dat m.i. na de vervanging van Aerosmith door Sabaton (nooit eerder headliner op GMM) een stuk minder logisch. Mede gezien de status van Deftones (i.i.g. op andere festivals als bv. Hellfest) zou je daar ook eerder 3 namen naast elkaar verwachten, zoals op de zaterdag.
Nu zou je kunnen zeggen dat Sabaton een band als Deep Purple qua status inmiddels heeft ingehaald, wat zeker geen vreemde gedachte is. Maar dan vind ik het wel vreemd dat bv. Korn (nooit eerder headliner op GMM) niet wordt verkozen als headliner boven Judas Priest (die de laatste passages al geen headliner meer waren).