Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

epica 15 juni bibelot dordrecht! mss nog een optie voor graspop??
Ze hebben op de vrijdag van Graspop helaas al een andere show staan, had ik anders persoonlijk ook wel een prima optie gevonden hoor om onder Within Temptation neer te zetten. Al is het misschien een beetje te veel van hetzelfde.

Ik zie ze Epica niet meer op een andere dag neer zetten, is wel een band die een hoge spot zou krijgen denk ik zeker na hun alcatraz headline show (niet persee als headliner maar wel ergens bovenaan de affiche met hun eigen logo erop en die spots zijn al wel gevuld denk ik, misschien de donderdag nog maar ik zie het niet meer gebeuren)

Sabaton en Parkway Drive zijn al headliners geweest, Gojira en Ghost zijn al even kandidaatheadliners. Enkel CZ is vergane glorie.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de headliner van de dag, en een band die een mainstage afsluit. Veel bands die een mainstage afsluiten stonden niet bovenaan het affiche en waren ook niet echt headliner, al is dat wel discutabel natuurlijk. Dit geld ook voor PWD en Sabaton

Ze hebben op de vrijdag van Graspop helaas al een andere show staan, had ik anders persoonlijk ook wel een prima optie gevonden hoor om onder Within Temptation neer te zetten. Al is het misschien een beetje te veel van hetzelfde.

Ik zie ze Epica niet meer op een andere dag neer zetten, is wel een band die een hoge spot zou krijgen denk ik zeker na hun alcatraz headline show (niet persee als headliner maar wel ergens bovenaan de affiche met hun eigen logo erop en die spots zijn al wel gevuld denk ik, misschien de donderdag nog maar ik zie het niet meer gebeuren)

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de headliner van de dag, en een band die een mainstage afsluit. Veel bands die een mainstage afsluiten stonden niet bovenaan het affiche en waren ook niet echt headliner, al is dat wel discutabel natuurlijk. Dit geld ook voor PWD en Sabaton
GMM is inderdaad altijd wel heel eenduidig in hun communicatie over headliners, dat is er telkens maar één per dag, ook al staan ze soms op de poster naast een andere band (zoals Judas Priest, en eerder A7X/FNM). Die sluiten altijd de Main Stage 1 af (maar niet per se de dag).
Main Stage 2 afsluiters zijn dus officieel nooit headliner, ook niet als ze de dag afsluiten en/of naast de headliner op de poster staan, hoewel je Korn natuurlijk wel officieus als co-headliner zou kunnen beschouwen.
Datzelfde gold voor Within Temptation (en eerder FNM), maar of dat zo blijft is afhankelijk van de status van de nog aan te wijzen headliner. Een heel grote naam van het kaliber SOAD of Slipknot (als voorbeeld, niet om mensen lekker te maken), zal waarschijnlijk boven WT op het affiche worden geplaatst.
Anderzijds kan dat uiteindelijk ook een mindere naam worden, waardoor mogelijk WT tot headliner zal worden gepromoveerd.

Nu vind ik die volgorde en plaatsing op posters ook niet altijd even duidelijk en logisch, eerlijk gezegd.
Zo zijn eerdere headliners Volbeat, Within Temptation en Deep Purple dit jaar allen (vooralsnog) geen headliner. In het geval van Volbeat is dat wel logisch natuurlijk met Iron Maiden als headliner. In het geval van Deep Purple is dat m.i. na de vervanging van Aerosmith door Sabaton (nooit eerder headliner op GMM) een stuk minder logisch. Mede gezien de status van Deftones (i.i.g. op andere festivals als bv. Hellfest) zou je daar ook eerder 3 namen naast elkaar verwachten, zoals op de zaterdag.
Nu zou je kunnen zeggen dat Sabaton een band als Deep Purple qua status inmiddels heeft ingehaald, wat zeker geen vreemde gedachte is. Maar dan vind ik het wel vreemd dat bv. Korn (nooit eerder headliner op GMM) niet wordt verkozen als headliner boven Judas Priest (die de laatste passages al geen headliner meer waren).

zo hebben we al nog meer vreemde posities gehad, in 2018 bijvoorbeeld stonden de sub headliners van mainstage 2 plots als afsluiter, zo sloot parkway drive af terwijl avenged sevenfold eigenlijk main2 'headliner' waren en was a perfect circle afsluiter van het festival in plaats van judas priest of ozzy.

Ik denk dat het vooral een contractueel dingetje is. Aangezien Deep Purple en Deftones waren binnen gehaald als sub of ms2 headliner en niet als de grote headliner van de dag, konden ze waarschijnlijk vrij gemakkelijk Sabaton neerzetten als de grote headliner boven Deep Purple en Deftones.

Het is natuurlijk voor Graspop ook makkelijker om bands binnen te halen als tegen ze wordt gezegd dat ze 'de grote headliner van de dag' worden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld waarschijnlijk makkelijker Amon Amarth (om zo maar een band te noemen) binnen halen door ze die spot aan te bieden, ook al zijn ze niet aan het touren.

Ik verwacht dan ook dat ze niet Within Temptation headliner maken want hier schieten ze natuurlijk helemaal niks mee op, ze verliezen alleen maar een onderhandelingspositie met de andere potentiële headliner door dit te doen

Om deze reden zou het goed kunnen dat een Deftones bijvoorbeeld de MS2 afsluit. Dan krijg je een tijdschema als dit:

18:35 - 19:50: Alice Cooper MS2
20:00 - 21:30: Deep Purple MS1
21:40 - 22:55: Deftones MS2
23:05 - 00:35: Sabaton MS1

Eigenlijk is dit wel logischer dan dat het met Aerosmith zou zijn geweest. Daar had ik Deftones juist nog na verwacht.

Om deze reden zou het goed kunnen dat een Deftones bijvoorbeeld de MS2 afsluit. Dan krijg je een tijdschema als dit:

Eigenlijk is dit wel logischer dan dat het met Aerosmith zou zijn geweest. Daar had ik Deftones juist nog na verwacht.
hebben we al vaker gezien dat positie op affiche niet altijd gelijk staat aan positie op de timetable, denk dan ook dat we timetable niet gaan zien voor dat we de laatste 12? bands krijgen

Uit eerdere communicatie kunnen we in ieder geval wel afleiden dat het oorspronkelijke plan was om de andere mainstage te laten afsluiten door Deftones, en niet deep purple dus denk dat bovenstaande wel kan kloppen inderdaad

In een mail van 23-10-2020 hadden ze bij iedere dag 2 bands vet gedrukt gemaakt, wat waarschijnlijk een indicatie is van de 2 afsluiters van de mainstages

had gehoopt dat wellicht avantasia een optie was om ms2 vrijdags af te sluiten, maar ze zijn waarschijnlijk niet zo groot als in de duitstalige landen.
mss geld dit ook wel voor helloween.
Gek dat Battle Beast zo hoog staat imo. Van mij mag Danko Jones ook wel naar Graspop komen trouwens, altijd leuk live

had gehoopt dat wellicht avantasia een optie was om ms2 vrijdags af te sluiten, maar ze zijn waarschijnlijk niet zo groot als in de duitstalige landen.
mss geld dit ook wel voor helloween.
Helloween en Avantasia zijn headliners op Alcatraz, dan ben je ook wel interessant genoeg om reserve-headliner te zijn voor MS2 op Graspop.

Klopt idd! Maar da's nog altijd een wat grotere naam dan Battle Beast toch? Dat maakt ze misschien onderhand wel geschikt als headliner voor de kleinere festivals
Tja, Fins festival, Finse band (aan de andere kant is Korpiklaanii ook Fins, en ook niet de kleinste)..

Helaas geen weekendje Tilburg/Keulen met Avatar-Beast In Black-Bloodywood...
Dan de komende maanden maar aangevuld met wat andere concertjes en festivalletjes:
  • 19 maart Das Oktober Metalfest (Eindhoven)
  • 8-9 april Durbuy Rock Festival (Bomal-sur-Ourthe)
  • 13 april Pure Reason Revolution + Gazpacho (Breda)
  • (waarschijnlijk) 15-16 april Prognosis Festival (Eindhoven)
Met verder nog Sisters Of Mercy op 1 april in Maastricht, Ghost op 3 mei in Brussel en nog wat tribute feestjes al met al hopelijk toch nog een leuk voorjaartje. :)

Durbuy Rock Festival heeft overigens afgelopen week nog Naglfar vervangen door Swallow The Sun, wat voor mij wel een positieve verrassing is.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave en Joslittel
Weet niet waar ik meer benieuwd naar ben, de nieuwe namen of de podiumindeling/tijdschema.
Ik blijf toch maar nieuwe bands ontdekken van deze line up die ik nog niet kende. Alleen ben ik vrij zeker dat mijn dagen al vol zitten, dus wat ik nu nog ontdek zijn gewoon extra clashes.

@xydroh Imminence en Spiritbox zijn inderdaad top albums, die ga ik zeker niet missen.

As everything unfolds vind ik verder ook wel een fijne band, ben ik ook erg benieuwd naar

vind het ergens wel spijtig dat Graspop geen social media postje of dergelijke maakt waar ze Jinjer hun hulporganisatie en tshirt sales voor oekraïne eens vermelden. Of gewoon een share van jinjer hun post zoals Hellfest heeft gedaan.

Alle beetjes kunnen maar helpen.

• Leuk
Waarderingen: prins en Loek123
Weet niet waar ik meer benieuwd naar ben, de nieuwe namen of de podiumindeling/tijdschema.
Ik blijf toch maar nieuwe bands ontdekken van deze line up die ik nog niet kende. Alleen ben ik vrij zeker dat mijn dagen al vol zitten, dus wat ik nu nog ontdek zijn gewoon extra clashes.

@xydroh Imminence en Spiritbox zijn inderdaad top albums, die ga ik zeker niet missen.

As everything unfolds vind ik verder ook wel een fijne band, ben ik ook erg benieuwd naar
zijn inderdaad must sees voor mij, Ook alleen nog maar goede dingen gehoord over spiritbox en imminence hun liveshows.

Ik denk dat we pas iets nieuws van Graspop krijgen na de Metal Moose op 17 april. Blij te zien dat ze met Dog Eat Dog toch al zo snel een Amerikaanse band hier kunnen krijgen die niet bang is van corona of de oorlog in Oekraïne.

Users who are viewing this thread