Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Vind ik nu echt eens niet proper om op zo'n moment met exclusives te komen.

Los daarvan, die april lijkt toch wel eens serieus naar Ghost te wijzen wat ik wel zou aanmoedigen
vind het ook wel vrij zorgelijk als een festival 3 exclusive headliners kan boeken, begrijp ook niet waarom dat aantrekkelijk is voor bands. Zelfs als je extra betaald krijgt voor de exclusiviteit lijkt het me niet rendabel om voor 1 show naar Europa te vliegen met je hele show? Bij Gojira is dit natuurlijk niet het geval maar bij NIN en mogelijk de laatste headliner wel

vind het ook wel vrij zorgelijk als een festival 3 exclusive headliners kan boeken, begrijp ook niet waarom dat aantrekkelijk is voor bands. Zelfs als je extra betaald krijgt voor de exclusiviteit lijkt het me niet rendabel om voor 1 show naar Europa te vliegen met je hele show? Bij Gojira is dit natuurlijk niet het geval maar bij NIN en mogelijk de laatste headliner wel
NIN is ook niet exclusief. Toen de week ervoor in ieder geval twee shows in Engeland en zou me niks verbazen als er nog wat bijkomt. Snap overigens wel dat het gezeik oplevert, die exclusiviteit.

Verder valt me op dat Walls of Jericho er nog staat. Waar komt dan die annulering bij Jera on Air vandaan?

Laatst bewerkt:
Ghost lijkt me wel niet de naam die past in de zin ' We find a band that you have been waiting for a long time, for a unique show in European festival this summer'

Maar met die Parijs datum wel een aannemelijke.

Vind ik nu echt eens niet proper om op zo'n moment met exclusives te komen.

Los daarvan, die april lijkt toch wel eens serieus naar Ghost te wijzen wat ik wel zou aanmoedigen
Ik dacht ook gelijk aan Ghost.Gun Hellfest het beste (ga zelf het tweede weekend) maar nu de headliners dun gezaaid zijn, wel zuur voor Graspop e.a met (waarschijnlijk) geen Ghost en/of Gojira.Ghost was de laatste keer op Hellfest in 2016 volgens mij

Zou het niet Ghost kunnen zijn? Die hebben in April een show in Parijs staan die misschien eerst nog moet uitverkopen?
Da's ook gewoon een zaal voor 20.000 man zie ik nu. Hoe doen ze hier 'maar' een RTM Stage? Zou zelf niet heel content zijn met Ghost eigenlijk, maar kan me voorstellen dat zat mensen het wel zijn.

Edit 1: In ieder geval, komen nu dus nog een headliner/'special guest' en nog een naam op de main stage van Metallica, dus twee in totaal (naast eventuele afzeggingen).

Edit 2: Heidevolk trouwens naar Into the Grave.

Laatst bewerkt:
Obituary cancelt dus Download en HellFest. Dan moet Graspop wel volgen lijkt me? Zou ik zelf jammer vinden. Geen absolute must see maar wilde ze graag meepakken dit jaar.

Voor de mensen die zich afvroegen of de Europese festivals in nood samenwerken aan een oplossing, heb je in ieder geval een antwoord.
Idd, dat is nu wel duidelijk..
Enerzijds jammer dat er geen samenwerking is, en Hellfest met exclusieve namen gaat lopen, maar anderzijds kan dat ook andersom gelden, en zou GMM ook wel eens met een exclusieve naam kunnen komen.

EDIT: Weet ook niet of die tweede band nou echt exclusief is? Ze verwoorden het in ieder geval wel heel anders. Bij Gojira zeggen ze: duidelijk dat het hun enige festival zal zijn, over de andere naam zeggen ze alleen "for a unique date". weet niet wat dat precies inhoudt. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd en bedoelen ze daar hetzelfde mee
Ze zeggen 'for a unique show', wat inderdaad niet per se hoeft te zeggen dat ze exclusief zijn, maar dat ze een speciale show doen die ze nergens anders doen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Ze zeggen 'for a unique show', wat inderdaad niet per se hoeft te zeggen dat ze exclusief zijn, maar dat ze een speciale show doen die ze nergens anders doen.
Ze zeggen wel degelijk voor een Europees festival. "Pour une date unique en festival européen cet été" mag je toch vertalen als een unieke datum voor één van de zomerse Europese festivals, dus die naam voor Hellfest mag je gewoon afschrijven voor Graspop.

Verder: snap dat exclusieve vanuit Hellfest ook wel. Die doen maar één keer zo'n belachelijke line-up, dus dan mogen er ook wel een beetje exclusieve namen staan. Maar goed, uiteraard vervelend voor andere festivals zoals Graspop.

Helaas staat Gojira in het 1e weekend op Hellfest.
Sólstafir erbij in het 2e is wel mooi, wordt een mooi dagje zo, met name in de Temple & Altar tenten (met de reeks Insomnium - Zeal & Ardor - SepticFlesh - Sólstafir - Therion - Heilung), hoewel dat ongetwijfeld zal botsen met Scorpions, Wardruna, Helloween, Rise Against en Turnstile (driedubbele clashes ook goed mogelijk)..

Ghost lijkt me vrijwel een zekerheidje voor Hellfest óf GMM (hoop dat het laatstgenoemde wordt).
De andere headliner voor een van beide vind ik een heel stuk lastiger te voorspellen.

Voor GMM hoop ik buiten een waardige headliner (hoeft voor mij echt niet van een kaliber Rammstein, SOAD of RATM te zijn) vooral nog op een paar mooie kleine namen voor (vroeg) in de middag, met name op de donderdag en zaterdag.
Zo zit ik te denken aan/hopen op o.a:
Draconian (staan op Hellfest)
Thurisaz
Aephanemer (staan vrijdag de 17e in Zwitserland)
Infected Rain (t/m 9 juni op tour in Noord-Amerika)
Unleash The Archers
Dyscordia
Psychonaut
Rudeboy plays Urban Dance Squad (jeugdsentiment; staat op Hellfest)
Månegarm (nieuw album in april)
Spoil Engine
Eclipse
Bloodbound
Orphaned Land
Myrath
Frog Leap
Brothers Of Metal
Wind Rose
Nanowar Of Steel
Aktarum
Van Canto

Ok, iets groter mag uiteraard ook wel, zoals:
Star One
Kvelertak
Rotting Christ
Moonsorrow
Skindred
Sonata Arctica
Lacuna Coil
Orden Ogan
HammerFall
Gamma Ray
Kamelot (29 juli in Zweden)
Therion (staan op Hellfest)
Turnstile (staan op Hellfest)
Tarja
Cellar Darling
Uriah Heep

Laatst bewerkt:
Ze zeggen wel degelijk voor een Europees festival. "Pour une date unique en festival européen cet été" mag je toch vertalen als een unieke datum voor één van de zomerse Europese festivals, dus die naam voor Hellfest mag je gewoon afschrijven voor Graspop.

Verder: snap dat exclusieve vanuit Hellfest ook wel. Die doen maar één keer zo'n belachelijke line-up, dus dan mogen er ook wel een beetje exclusieve namen staan. Maar goed, uiteraard vervelend voor andere festivals zoals Graspop.
Ah, dat is wel heel duidelijk, ja.
Ik had alleen een Engelstalig bericht gezien, waar het minder stellig in stond:
"We find a band that you have been waiting for a long time, for a unique show in European festival this summer and that will have its place as a headliner on Saturday, June 18th on Mainstage 1!."

Ah, dat is wel heel duidelijk, ja.
Ik had alleen een Engelstalig bericht gezien, waar het minder stellig in stond:
"We find a band that you have been waiting for a long time, for a unique show in European festival this summer and that will have its place as a headliner on Saturday, June 18th on Mainstage 1!."
Ja, had 'm even snel in Google Translate gegooid, omdat niet iedereen hier Frans spreekt en dan krijg je wat kromme vertalingen.

Ben benieuwd of het uiteindelijk Ghost wordt of toch een verrassing met SOAD ofzo. Prima namen trouwens die je voor GMM noemt. Tourt Myrath joh? Wat tof. Mis Pain of Salvation eigenlijk wel op Hellfest, die had ik wel opgeschreven en dat leek me ook wel wat voor GMM.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ja, had 'm even snel in Google Translate gegooid, omdat niet iedereen hier Frans spreekt en dan krijg je wat kromme vertalingen.

Ben benieuwd of het uiteindelijk Ghost wordt of toch een verrassing met SOAD ofzo. Prima namen trouwens die je voor GMM noemt. Tourt Myrath joh? Wat tof. Mis Pain of Salvation eigenlijk wel op Hellfest, die had ik wel opgeschreven en dat leek me ook wel wat voor GMM.
Sorry, te lui om alle namen op tourplannen te checken.. ;)
Nee, helaas geen plannen voor Myrath te vinden (maar dat geldt wel voor meer bands, die uiteindelijk toch nog wel ergens zullen opduiken).
Pain Of Salvation is ook een lekkere band, doet me wel denken aan Tool.

Sowieso ben ik de laatste tijd best wel veel progrock aan het luisteren (vooral ook tijdens het werk, op de een of andere manier kan ik me dan goed focussen).
Zou GMM niet ook meer progrock moeten boeken (naast prog metal bands als Opeth, Devin Townsend, Tesseract, A Perfect Circle, etc.)?
Natuurlijk staat er al wel de nodige prog, met name in de Metal Dome, maar volgens mij zou een 'dedicated' prog stage ook niet misstaan, toch?
Wat mij betreft mag dat ook wel 'softe(re)' prog zijn als Pure Reason Revolution (grijsgedraaid het afgelopen jaar) en Porcupine Tree (weer bij elkaar, en nieuw album uit in juni, net na GMM).

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave
Sorry, te lui om alle namen op tourplannen te checken.. ;)
Nee, helaas geen plannen voor Myrath te vinden (maar dat geldt wel voor meer bands, die uiteindelijk toch nog wel ergens zullen opduiken).
Pain Of Salvation is ook een lekkere band, doet me wel denken aan Tool.

Sowieso ben ik de laatste tijd best wel veel progrock aan het luisteren (vooral ook tijdens het werk, op de een of andere manier kan ik me dan goed focussen).
Zou GMM niet ook meer progrock moeten boeken (naast prog metal bands als Opeth, Devin Townsend, Tesseract, A Perfect Circle, etc.)?
Natuurlijk staat er al wel de nodige prog, met name in de Metal Dome, maar volgens mij zou een 'dedicated' prog stage ook niet misstaan, toch?
Wat mij betreft mag dat ook wel 'softe(re)' prog zijn als Pure Reason Revolution (grijsgedraaid het afgelopen jaar) en Porcupine Tree (weer bij elkaar, en nieuw album uit in juni, net na GMM).
Zonde! In mijn ogen zou Graspop dat zeker moeten doen, vooral als ze willen blijven concurreren met Hellfest. Valt genoeg moois uit dat genre te halen dat velen die sowieso naar Graspop gaan ook wel weten te waarderen, denk ik zo.

Kan de indeling van Graspop nooit echt inschatten, maar het terrein is wel maximaal gebruikt, niet? Anders een speciaal podium voor prog ofzo.

Snap ik wel, ja. Eupnea van PRR was echt ontzettend goed! In april ga ik ze zien samen met Gazpacho (staan samen in Breda en Zwolle), dus dat belooft ook een heerlijk avondje te worden.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Zonde! In mijn ogen zou Graspop dat zeker moeten doen, vooral als ze willen blijven concurreren met Hellfest. Valt genoeg moois uit dat genre te halen dat velen die sowieso naar Graspop gaan ook wel weten te waarderen, denk ik zo.

Kan de indeling van Graspop nooit echt inschatten, maar het terrein is wel maximaal gebruikt, niet? Anders een speciaal podium voor prog ofzo.

Snap ik wel, ja. Eupnea van PRR was echt ontzettend goed! In april ga ik ze zien samen met Gazpacho (staan samen in Breda en Zwolle), dus dat belooft ook een heerlijk avondje te worden.
Ik ga ook kaartjes kopen voor Breda, zin in!

Het nieuwe terrein zal uiteindelijk vermoedelijk toch niet heel veel groter zijn dan het oude, maar met een betere indeling zou volgens mij een extra podium best moeten kunnen, zie bv. ook Hellfest met 3 grote tenten allemaal vrij dicht bij elkaar:

1645749234662.png

• Leuk
Waarderingen: wenteldave en Joslittel
En Graspop krijgt natuurlijk ook een nieuw terrein dus wie weet wat de mogelijkheden zijn! De huidige line-up geeft nog geen reden om een andere setup te verwachten. Enige wat me opvalt dat er meer metalcore/hardcore bands hoger staan op het affiche. Misschien dat dat podium een forse upgrade heeft gekregen?

Wauw die 3 tenten staan wel dicht bij elkaar ja. Graspop had natuurlijk vroeger ook 2 marquee tenten, maar dat was zeker in de tijd dat ze maar 1 mainstage hadden? Denk inderdaad dat we dit jaar geen extra podium moeten verwachten. Al zou het wel fijn zijn.

Als het Gojira en Ghost zou worden voor Hellfest ben ik wel erg benieuwd waar Graspop mee zou komen. Heb persoonlijk niet zo veel met die 2 maar ik zie ook niet echt andere opties

kaartjes zijn al binnen, hopen op een zo lang mogelijke set.

denk wel dat dit toch volk ging trekken op graspop, maar kan ook wel ergens begrijpen dat graspop bands eerst wil testen in een biebob of een zappa voor dat ze die op het festival binnenhalen

kaartjes zijn al binnen, hopen op een zo lang mogelijke set.

denk wel dat dit toch volk ging trekken op graspop, maar kan ook wel ergens begrijpen dat graspop bands eerst wil testen in een biebob of een zappa voor dat ze die op het festival binnenhalen
Ja en dat is toch wel jammer. Wat meer avontuurlijke boekingen zou ik echt niet erg vinden!

Users who are viewing this thread