Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.008
vind sabaton zeker erg gaaf zeker live altijd een feest, maar als vervanger van aerosmith om een graspopdag te dragen ? laatste graspop nog op ms2 met kiss als headliner.
Begrijpelijk dat veel mensen dit vinden, het voelt hoe dan ook als een 'stap terug'.
Maar wie was dan wel een waardige én realistische vervanger geweest?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.016
Begrijpelijk dat veel mensen dit vinden, het voelt hoe dan ook als een 'stap terug'.
Maar wie was dan wel een waardige én realistische vervanger geweest?
Dat weten we dus niet, maar het is wel zo dat je nog zeker vier maanden had om een vervanger te zoeken. Waarschijnlijk had je dan wel iemand bereid gevonden om het gat op te vangen, zeker omdat het al uitverkocht is en ook omdat er met Aerosmith een aardig budget vrijkwam.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.008
Dat weten we dus niet, maar het is wel zo dat je nog zeker vier maanden had om een vervanger te zoeken. Waarschijnlijk had je dan wel iemand bereid gevonden om het gat op te vangen, zeker omdat het al uitverkocht is en ook omdat er met Aerosmith een aardig budget vrijkwam.
Nou, geen idee hoe waarschijnlijk dat zou zijn geweest.
Maar dan nog, wie? Volgens mij hebben we hier al een hoop namen de revue laten passeren, en die waren stuk voor stuk:
  • niet beschikbaar of zeer onwaarschijnlijk, dan wel niet wenselijk (bv. Scorpions, KISS, Ozzy, Guns N' Roses, Slipknot, Rammstein, Nine Inch Nails, Twisted Sister, Manowar);
  • van een zelfde kaliber als of lager kaliber dan Sabaton (bv. Nightwish, Ghost, Gojira, Amon Amarth, Epica, Lamb Of God);
  • wishful thinking/niet passend (bv. AC/DC, Metallica, SOAD, RATM, Foo Fighters, Muse);
  • een combinatie van bovenstaande.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.442
Nou, geen idee hoe waarschijnlijk dat zou zijn geweest.
Maar dan nog, wie? Volgens mij hebben we hier al een hoop namen de revue laten passeren, en die waren stuk voor stuk:
  • niet beschikbaar of zeer onwaarschijnlijk, dan wel niet wenselijk (bv. Scorpions, KISS, Ozzy, Guns N' Roses, Slipknot, Rammstein, Nine Inch Nails, Twisted Sister, Manowar);
  • van een zelfde kaliber als of lager kaliber dan Sabaton (bv. Nightwish, Ghost, Gojira, Amon Amarth, Epica, Lamb Of God);
  • wishful thinking/niet passend (bv. AC/DC, Metallica, SOAD, RATM, Foo Fighters, Muse);
  • een combinatie van bovenstaande.
Mooie opsomming. Ik ben van mening dat Graspop prima heeft gehandeld hiermee en naar omstandigheden het beste ervan heeft gemaakt. Vergeet ook niet dat dit al de tweede headliner is die ze hebben moeten vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.016
Mooie opsomming. Ik ben van mening dat Graspop prima heeft gehandeld hiermee en naar omstandigheden het beste ervan heeft gemaakt. Vergeet ook niet dat dit al de tweede headliner is die ze hebben moeten vervangen.
Waar zou Hellfest dan in godsnaam mee komen? Bazart?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Mooie opsomming. Ik ben van mening dat Graspop prima heeft gehandeld hiermee en naar omstandigheden het beste ervan heeft gemaakt. Vergeet ook niet dat dit al de tweede headliner is die ze hebben moeten vervangen.
Mee eens.

Daarbij vind ik niet echt wenselijk dat je als festival maanden een line up hebt met een missende headliner erop, zoals andere festivals wel eens gedaan hebben. Ook wel eens festivals gezien waarbij een headliner hun tour cancelt en het festival nog weken wacht om iets van zich te laten horen, en ondertussen doodleuk die naam op de line up hebben en tickets blijven verkopen.
Vind dat ze prima gehandeld hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Aerosmith en Sabaton ligt wel behoorlijk uit elkaar. Qua muziek. Qua grootte van de naam. Het zou imo wel netjes zijn als ze mensen met een dagticket ergens tegemoet komen en de optie geven om te wisselen of een voucher voor 2023 aan te vragen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.016
Aerosmith en Sabaton ligt wel behoorlijk uit elkaar. Qua muziek. Qua grootte van de naam. Het zou imo wel netjes zijn als ze mensen met een dagticket ergens tegemoet komen en de optie geven om te wisselen of een voucher voor 2023 aan te vragen.
Exact, net zoals Lokerse Feesten doet. Die geven het geld voor de mensen die voor Lionel Richie kwamen gewoon terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Aerosmith en Sabaton ligt wel behoorlijk uit elkaar. Qua muziek. Qua grootte van de naam. Het zou imo wel netjes zijn als ze mensen met een dagticket ergens tegemoet komen en de optie geven om te wisselen of een voucher voor 2023 aan te vragen.
qua muziek misschien maar in het opzicht van, 2 shows waar het showelement en spektakel een belangrijke rol speelt is het een 1 op 1 overlapping. en om eerlijk te zijn denk ik dat een groot deel van de mensen ook wel daarvoor kwamen
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
qua muziek misschien maar in het opzicht van, 2 shows waar het showelement en spektakel een belangrijke rol speelt is het een 1 op 1 overlapping. en om eerlijk te zijn denk ik dat een groot deel van de mensen ook wel daarvoor kwamen
Ik denk het niet. Ik denk dat het grootste gedeelte dat een dagkaart voor de Aerosmithdag heeft gekocht dat echt puur voor de muziek en show van Aerosmith heeft gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.008
Ik denk het niet. Ik denk dat het grootste gedeelte dat een dagkaart voor de Aerosmithdag heeft gekocht dat echt puur voor de muziek en show van Aerosmith heeft gedaan.
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb niet vaak gehoord dat grote festivals geld terug geven wanneer een headliner of andere grote band wegvalt?
Dat gebeurde bv. toch ook niet toen Foo Fighters cancelde voor o.a. Pinkpop (vervanger Triggerfinger, Pharell Williams doorgeschoven als headliner) en Rock Werchter (vervangers Faith No More en Royal Blood)?

Dat bands (ook headliners) wegvallen is helaas nu eenmaal altijd een reële mogelijkheid bij festivals (zeker in deze corona-tijd). Het blijft dan ook altijd een beetje een gok als je een festivalticket koopt voor specifiek één of enkele bands (zo baalde ik ook enorm toen Depeche Mode afzegde voor Pinkpop 2009, en werd vervangen door Krezip..), maar dat geeft je dus geen recht op een refund. Bij losse concerten is dat natuurlijk een ander verhaal.

Overigens kunnen mensen natuurlijk altijd nog hun tickets verkopen op Ticketswap o.i.d. Lijkt me makkelijk zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ironman

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.016
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb niet vaak gehoord dat grote festivals geld terug geven wanneer een headliner of andere grote band wegvalt?
Dat gebeurde bv. toch ook niet toen Foo Fighters cancelde voor o.a. Pinkpop (vervanger Triggerfinger, Pharell Williams doorgeschoven als headliner) en Rock Werchter (vervangers Faith No More en Royal Blood)?

Dat bands (ook headliners) wegvallen is helaas nu eenmaal altijd een reële mogelijkheid bij festivals (zeker in deze corona-tijd). Het blijft dan ook altijd een beetje een gok als je een festivalticket koopt voor specifiek één of enkele bands (zo baalde ik ook enorm toen Depeche Mode afzegde voor Pinkpop 2009, en werd vervangen door Krezip..), maar dat geeft je dus geen recht op een refund. Bij losse concerten is dat natuurlijk een ander verhaal.

Overigens kunnen mensen natuurlijk altijd nog hun tickets verkopen op Ticketswap o.i.d. Lijkt me makkelijk zat.
Ligt ook niet per se aan Graspop zelf, maar aan de gehele festivalindustrie. Het moet gewoon mogelijk worden om je ticket in te leveren als je dat wil. Zeker bij festivals die teren op grotere namen, zoals bij Graspop vaak het geval is, Pinkpop, etc. het geval is. En tot dan toe is het gewoon netjes om dat vanuit een festival te regelen.
Consumenten hebben meer zekerheid nodig en die hebben ze simpelweg niet. Als je dan je geld terug kan geven, is dat wel zo prettig. Ticketswap geeft die zekerheid niet, want je weet niet of je kaartje verkoopt en vaak is het voor minder dan de prijs die jij hebt betaald. Daarnaast heeft degene die het koopt geen zekerheid, want die krijgt alle mailtjes bijvoorbeeld niet en is eigenlijk niet verzekerd.

Maar hoe die ommekeer in de industrie gaat komen... Ik weet het niet, maar het moet ergens beginnen, dus laat het dan Graspop maar zijn.
 

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
126
186
'k Wil hier mijn excuses aanbieden aan de fans van Sabaton, heb me bij mijn vorige post (omwille het cancelen van Aerosmith) een beetje laten gaan. Ook al is hun powermetal niets voor, ze verdienen niet om afgebroken te worden, ze werken keihard voor hun schare fans!
Iets anders, ik vrees dat er nog Amerikaanse bands zullen cancelen voor de Europese festivals dit jaar, hopelijk kan GMM met een deftige line-up doorgaan!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.008
'k Wil hier mijn excuses aanbieden aan de fans van Sabaton, heb me bij mijn vorige post (omwille het cancelen van Aerosmith) een beetje laten gaan. Ook al is hun powermetal niets voor, ze verdienen niet om afgebroken te worden, ze werken keihard voor hun schare fans!
Iets anders, ik vrees dat er nog Amerikaanse bands zullen cancelen voor de Europese festivals dit jaar, hopelijk kan GMM met een deftige line-up doorgaan!
Geen excuses nodig hoor, lieven. ;)
Zulke wijzigingen brengen nu eenmaal emoties met zich mee (ik heb ook wel even gevloekt toen ik het hoorde, moet ik zeggen), des te meer na 2 jaar COVID-ellende...

Dat Sabaton keihard werkt voor hun fans, kan inderdaad niemand ontkennen. Ook al vallen ze lang niet bij iedereen in de smaak, ze zijn wel een van de meest sympathieke bands in het circuit, die zich niet te groot of trots voelen om dit soort 2e hands afdankklusjes op zich te nemen (zie Hellfest 2019).
Muzikaal heeft het wellicht niet al te veel om het lijf, en er zijn absoluut veel betere zangers (zeker ook binnen de power metal), maar er zijn toch weinig bands die een festivalweide zo in beweging krijgen als Sabaton..
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Ben inderdaad ook bang dat er nog meer afvallers zullen komen helaas.

Hopelijk gaat het beter in de VS want zonder Amerikaanse bands wordt deze line up wel heel mager. Toevallig zijn de headliners waar ik het meest naar uitkijk uit de VS (a7x, Korn)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.016
Ik weet niet hoe dit zit en ik kan me niet voorstellen dat het opeens zo'n vaart heeft gelopen, maar het eerste concert van Gojira in Tilburg heeft nu ook het label 'uitverkocht' gekregen. Dat komt opeens uit het niets, want er heeft nooit iets bijgestaan dat de 'laatste kaarten' in de verkoop gingen. Zou dat nog kunnen betekenen dat er iets geregeld wordt of zie ik het gewoon te rooskleurig in?

Tremonti is trouwens verplaatst naar 1 juli in De Boerderij.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken