nikita wrote:
wenteldave wrote:
En wat nieuwe nummers/bands ontdekt, dus ik ben wel tevreden.
Tell me more. Nu ben ik benieuwd welke nummers of bands jij nog te ontdekken had in die lijst, al vermoed ik toch enkel Belgische dan ?
Aan de dubieuze nummers wil ik toch ook ‘nothing else matters’ toevoegen. Vraag me al jaren af wie dat erin stemt.
Ik bedoel; het hele ding noemt ‘de zwaarste lijst’ – en er zijn zoveel nummers van Metallica die in aanmerking komen,
en toch ga je voor dat?!
Die lijst van Kink eens bekeken, heeft veel nummers die ook in de zwaarste staan, aangevuld met rock, grunge en wat bizarheden.
En dan zo weinig van jullie eigen geweldige artiesten. Waar is Ayreon? Nightwish met 1 nummer (en dan nog Nemo, why-o-why), 1 epica, geen delain, geen carach angren, geen mayan, geen after forever,… zo kan ik nog even doorgaan, met al jullie talent is dat echt zonde. Zoiets is net een forum om mensen die er zelf minder naar op zoek gaan te tonen wat eigen land allemaal te bieden heeft.
Zijn inderdaad alleen de Belgische nummers, ja. Zoals je hebt gemerkt, ben ik nog niet helemaal thuis in de Belgische metalscene. Channel Zero kende ik dan wel, Brutus en Amenra eigenlijk alleen van naam en van STAKE en Stake Number Eight had ik nog nooit gehoord, maar goed, dat valt nu zo’n beetje toch onder de noemer STAKE.
Nothing Else Matters snap ik ook niet zo, nee. Natuurlijk ene ontzettend goed nummer, maar niet heel erg passend in de lijst.
Al sla je me dood. Symfonische metal zie je niet echt terug. Sterker nog, qua Nederlandse inbreng zie ik Within Temptation met Ice Queen (38), Epica met Unleashed (81), John Coffey met Broke Neck (89) en De Staat met Witch Doctor (27), maar ik gruwel van die laatste, zoals al eerder gemeld. Nightwish met Nemo (55) reken ik dan zelf niet mee. Dat zijn toch gewoon Finnen.
Zolang het niet in de stemlijst van KINK staat, zal het minder snel in de lijst komen, wat logisch is, maar KINK zelf had er wel in moeten duiken. Misschien volgend jaar…
Oh, en schrap dan gelijk alle bizarheden, alsjeblieft. Bitte. Doe maar.
Eerlijk gezegd vind ik beide lijsten niet heel erg representatief voor een soort van 'beste zware/heavy nummers aller tijden', daarvoor staan toch in beide teveel 'eigenaardigheden'. Ja, de KINK Heavy 100 heeft veel meer 'niet-metal'-nummers erin staan, maar dat lijkt me toch vooral een gevolg van verschillen in definities tussen beide lijsten. Met name de grotendeels vooringevulde keuzelijsten, waarin bepaalde (sub)genres over- dan wel ondervertegenwoordigd zijn, zijn verantwoordelijk voor hoe de uiteindelijke lijst eruit komt te zien.
In mijn ogen hoort geen enkele van de Nederlandse en Belgische bands thuis in zo'n lijst, daar zijn ze met alle respect internationaal gezien te marginaal voor. Vooruit, met een beetje moeite en wishful thinking zou je nog wel een nummertje van Within Temptation of Channel Zero de onderste regionen van een top-100 in kunnen smokkelen, maar voor de rest is het niet meer dan chauvinisme. Uiteraard is daar niets mis mee, en ook ik zie/hoor graag een band als Within Temptation, Epica, The Gathering, Amenra of Fleddy Melculy, maar objectief gezien is het niet echt representatief om ze in een zwaarste/heavy lijst te plaatsen, zeker niet in zulke getale als de Belgische bands in De Zwaarste Lijst van StuBru (20% van de hele lijst, waarvan zelfs 4 in de top-10!). Eerlijk gezegd vond ik die Belgische nummers veel minder passen in de lijst dan bv. een Nothing Else Matters (ook bepaald niet mijn favoriet nummer, maar wel een regelrechte klassieker waar je praktisch niet om heen kunt).
Ik heb dan ook beide lijsten even 'gefilterd' en een overeenkomstige top-34 gemaakt, die volgens mij een stuk representatiever is
:
# Artiest Titel #KINK #StuBru
1 Metallica Master of Puppets 1 1
2 Rage Against The Machine Killing in the Name Of 3 6
2 System of a Down Chop Suey! 4 5
2 Tool Schism 6 3
5 Motorhead Ace of Spades 5 9
6 Slayer Angel of Death 11 13
7 Rammstein Deutschland 2 26
8 Metallica One 19 11
9 Slipknot Wait and Bleed 14 18
10 Iron Maiden Run To The Hills 9 25