Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.529
10.941
wenteldave wrote:

parelconfituur wrote:

wenteldave wrote:
Jongens, heel slecht gedaan dit…
De Staat met een bizarre notering en Sum 41 staat er ook in. En is Limp Bizkit nog een ‘guilty pleasure’ met een notering op de achttiende plek?
https://kink.nl/nieuws/dit-is-de-heavy-100

Wat betreft mijn eigen lijst, Schism en War Pigs staan erin. Mager gemiddelde uit twintig keuzes…


30 Seconds to Mars in die lijst zien deed me toch echt even lachen.


Kan je nagaan, die waren me nog geen eens opgevallen tussen alle troep. Gaat toch om de beste harde nummers ooit gemaakt? Echt een lachertje.

https://stubru.be/dezwaarstelijst/ditisdezwaarstelijst2020
Dan vind ik deze lijst veel meer in de richting van zwaarste lijst gaan als volgens mij “sound of silence” het enige dubieuze nummer is
Ik vond het goed te doen, ja. Geen seconde verveeld. En wat nieuwe nummers/bands ontdekt, dus ik ben wel tevreden. Ook mooi dat er nog aardig wat Belgen in stonden, zeker in de top tien.
Op naar morgen.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
En wat nieuwe nummers/bands ontdekt, dus ik ben wel tevreden.

Tell me more. Nu ben ik benieuwd welke nummers of bands jij nog te ontdekken had in die lijst, al vermoed ik toch enkel Belgische dan :)

Aan de dubieuze nummers wil ik toch ook 'nothing else matters' toevoegen. Vraag me al jaren af wie dat erin stemt.
Ik bedoel; het hele ding noemt 'de zwaarste lijst' - en er zijn zoveel nummers van Metallica die in aanmerking komen,
en toch ga je voor dat?!

Die lijst van Kink eens bekeken, heeft veel nummers die ook in de zwaarste staan, aangevuld met rock, grunge en wat bizarheden.
En dan zo weinig van jullie eigen geweldige artiesten. Waar is Ayreon? Nightwish met 1 nummer (en dan nog Nemo, why-o-why), 1 epica, geen delain, geen carach angren, geen mayan, geen after forever,... zo kan ik nog even doorgaan, met al jullie talent is dat echt zonde. Zoiets is net een forum om mensen die er zelf minder naar op zoek gaan te tonen wat eigen land allemaal te bieden heeft.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.529
10.941
wenteldave wrote:
En wat nieuwe nummers/bands ontdekt, dus ik ben wel tevreden.

Tell me more. Nu ben ik benieuwd welke nummers of bands jij nog te ontdekken had in die lijst, al vermoed ik toch enkel Belgische dan ?

Aan de dubieuze nummers wil ik toch ook ‘nothing else matters’ toevoegen. Vraag me al jaren af wie dat erin stemt.
Ik bedoel; het hele ding noemt ‘de zwaarste lijst’ – en er zijn zoveel nummers van Metallica die in aanmerking komen,
en toch ga je voor dat?!

Die lijst van Kink eens bekeken, heeft veel nummers die ook in de zwaarste staan, aangevuld met rock, grunge en wat bizarheden.
En dan zo weinig van jullie eigen geweldige artiesten. Waar is Ayreon? Nightwish met 1 nummer (en dan nog Nemo, why-o-why), 1 epica, geen delain, geen carach angren, geen mayan, geen after forever,… zo kan ik nog even doorgaan, met al jullie talent is dat echt zonde. Zoiets is net een forum om mensen die er zelf minder naar op zoek gaan te tonen wat eigen land allemaal te bieden heeft.
Zijn inderdaad alleen de Belgische nummers, ja. Zoals je hebt gemerkt, ben ik nog niet helemaal thuis in de Belgische metalscene. Channel Zero kende ik dan wel, Brutus en Amenra eigenlijk alleen van naam en van STAKE en Stake Number Eight had ik nog nooit gehoord, maar goed, dat valt nu zo'n beetje toch onder de noemer STAKE.
Nothing Else Matters snap ik ook niet zo, nee. Natuurlijk ene ontzettend goed nummer, maar niet heel erg passend in de lijst.

Al sla je me dood. Symfonische metal zie je niet echt terug. Sterker nog, qua Nederlandse inbreng zie ik Within Temptation met Ice Queen (38), Epica met Unleashed (81), John Coffey met Broke Neck (89) en De Staat met Witch Doctor (27), maar ik gruwel van die laatste, zoals al eerder gemeld. Nightwish met Nemo (55) reken ik dan zelf niet mee. Dat zijn toch gewoon Finnen.
Zolang het niet in de stemlijst van KINK staat, zal het minder snel in de lijst komen, wat logisch is, maar KINK zelf had er wel in moeten duiken. Misschien volgend jaar...
Oh, en schrap dan gelijk alle bizarheden, alsjeblieft. Bitte. Doe maar.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.603
7.314
Een paar keer bij vrienden gepolst, de meesten willen een refund ipv ticket volgend jaar, reden die de meeste geven is de bezorgdheid dat affiche totaal nooit gegarandeerd is, ben benieuwd wat graspop gaat doen , refund van iedereen is doodsteek vrees ik

Bij ons is het zelfs vaak dat de meerderheid van de line up ons niet trekt. We krijgen dagen vaak nauwelijks gevuld. Maar toch laten wij ons ticket doorschuiven, omdat er altijd wel iets staat wat gaaf is.

En belangrijkste reden, als je geld terug wil en je daarna de line up te horen krijgt en toch wel wil gaan, zijn er in ieder geval minder tickets. Als er veel mensen de tickets doorschuiven, dan wordt het misschien zelfs lastig om überhaupt aan tickets te komen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.005
nikita wrote:

wenteldave wrote:
En wat nieuwe nummers/bands ontdekt, dus ik ben wel tevreden.


Tell me more. Nu ben ik benieuwd welke nummers of bands jij nog te ontdekken had in die lijst, al vermoed ik toch enkel Belgische dan ?

Aan de dubieuze nummers wil ik toch ook ‘nothing else matters’ toevoegen. Vraag me al jaren af wie dat erin stemt.
Ik bedoel; het hele ding noemt ‘de zwaarste lijst’ – en er zijn zoveel nummers van Metallica die in aanmerking komen,
en toch ga je voor dat?!

Die lijst van Kink eens bekeken, heeft veel nummers die ook in de zwaarste staan, aangevuld met rock, grunge en wat bizarheden.
En dan zo weinig van jullie eigen geweldige artiesten. Waar is Ayreon? Nightwish met 1 nummer (en dan nog Nemo, why-o-why), 1 epica, geen delain, geen carach angren, geen mayan, geen after forever,… zo kan ik nog even doorgaan, met al jullie talent is dat echt zonde. Zoiets is net een forum om mensen die er zelf minder naar op zoek gaan te tonen wat eigen land allemaal te bieden heeft.

Zijn inderdaad alleen de Belgische nummers, ja. Zoals je hebt gemerkt, ben ik nog niet helemaal thuis in de Belgische metalscene. Channel Zero kende ik dan wel, Brutus en Amenra eigenlijk alleen van naam en van STAKE en Stake Number Eight had ik nog nooit gehoord, maar goed, dat valt nu zo’n beetje toch onder de noemer STAKE.
Nothing Else Matters snap ik ook niet zo, nee. Natuurlijk ene ontzettend goed nummer, maar niet heel erg passend in de lijst.

Al sla je me dood. Symfonische metal zie je niet echt terug. Sterker nog, qua Nederlandse inbreng zie ik Within Temptation met Ice Queen (38), Epica met Unleashed (81), John Coffey met Broke Neck (89) en De Staat met Witch Doctor (27), maar ik gruwel van die laatste, zoals al eerder gemeld. Nightwish met Nemo (55) reken ik dan zelf niet mee. Dat zijn toch gewoon Finnen.
Zolang het niet in de stemlijst van KINK staat, zal het minder snel in de lijst komen, wat logisch is, maar KINK zelf had er wel in moeten duiken. Misschien volgend jaar…
Oh, en schrap dan gelijk alle bizarheden, alsjeblieft. Bitte. Doe maar.
Eerlijk gezegd vind ik beide lijsten niet heel erg representatief voor een soort van 'beste zware/heavy nummers aller tijden', daarvoor staan toch in beide teveel 'eigenaardigheden'. Ja, de KINK Heavy 100 heeft veel meer 'niet-metal'-nummers erin staan, maar dat lijkt me toch vooral een gevolg van verschillen in definities tussen beide lijsten. Met name de grotendeels vooringevulde keuzelijsten, waarin bepaalde (sub)genres over- dan wel ondervertegenwoordigd zijn, zijn verantwoordelijk voor hoe de uiteindelijke lijst eruit komt te zien.

In mijn ogen hoort geen enkele van de Nederlandse en Belgische bands thuis in zo'n lijst, daar zijn ze met alle respect internationaal gezien te marginaal voor. Vooruit, met een beetje moeite en wishful thinking zou je nog wel een nummertje van Within Temptation of Channel Zero de onderste regionen van een top-100 in kunnen smokkelen, maar voor de rest is het niet meer dan chauvinisme. Uiteraard is daar niets mis mee, en ook ik zie/hoor graag een band als Within Temptation, Epica, The Gathering, Amenra of Fleddy Melculy, maar objectief gezien is het niet echt representatief om ze in een zwaarste/heavy lijst te plaatsen, zeker niet in zulke getale als de Belgische bands in De Zwaarste Lijst van StuBru (20% van de hele lijst, waarvan zelfs 4 in de top-10!). Eerlijk gezegd vond ik die Belgische nummers veel minder passen in de lijst dan bv. een Nothing Else Matters (ook bepaald niet mijn favoriet nummer, maar wel een regelrechte klassieker waar je praktisch niet om heen kunt).

Ik heb dan ook beide lijsten even 'gefilterd' en een overeenkomstige top-34 gemaakt, die volgens mij een stuk representatiever is :) :
# Artiest Titel #KINK #StuBru
1 Metallica Master of Puppets 1 1
2 Rage Against The Machine Killing in the Name Of 3 6
2 System of a Down Chop Suey! 4 5
2 Tool Schism 6 3
5 Motorhead Ace of Spades 5 9
6 Slayer Angel of Death 11 13
7 Rammstein Deutschland 2 26
8 Metallica One 19 11
9 Slipknot Wait and Bleed 14 18
10 Iron Maiden Run To The Hills 9 25
11 Black Sabbath Paranoid 16 21
12 Iron Maiden Fear Of The Dark 37 4
13 AC/DC Thunderstruck 12 30
13 System of a Down Toxicity 25 17
15 Pantera Walk 26 19
16 Machine Head Davidian 23 28
17 Rammstein Du Hast 21 32
17 Sepultura Roots Bloody Roots 17 36
19 Disturbed Down WIth The Sickness 34 20
20 Rammstein Sonne 48 12
21 Korn Freak On A Leash 8 54
22 Metallica Enter Sandman 39 27
23 Linkin' Park In The End 41 33
24 Gojira Flying Whales 47 29
25 Slayer Raining Blood 68 22
26 Iron Maiden The Number of the Beast 79 15
27 Papa Roach Last Resort 32 64
28 Black Sabbath War Pigs 57 41
29 Five Finger Death Punch Wrong Side Of Heaven 40 59
30 Amon Amarth Twilight Of The Thunder God 62 44
31 AC/DC Whole Lotta Rosie 43 66
32 Metallica Fade to Black 60 53
33 Slipknot Duality 94 23
34 Judas Priest Painkiller 91 51
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.978
2.022
Uiteindelijk zijn het ook gewoon main stream radiozenders(Stubru toch, Kink ken ik niet) waar dus ook mensen hun stem uitbrengen die niet per se metal fan zijn en niet verder geraken dan zaken als Bolling in the name of Deutschland.

Q Music doet ook een jaarlijkse Rock top 100, bedroevende lijst vaak aangezien ze dat genre anders nooit draaien.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.005
Uiteindelijk zijn het ook gewoon main stream radiozenders(Stubru toch, Kink ken ik niet) waar dus ook mensen hun stem uitbrengen die niet per se metal fan zijn en niet verder geraken dan zaken als Bolling in the name of Deutschland.

Q Music doet ook een jaarlijkse Rock top 100, bedroevende lijst vaak aangezien ze dat genre anders nooit draaien.
Klopt, je moet er niet teveel van verwachten, het zijn beiden geen (louter) metal-zenders (volgens mij is Kink redelijk vergelijkbaar met StuBru qua muziek en doelgroep).
Het is logisch dat je met name de commercieel bekende bands tegenkomt in beide lijsten.
Zelf vind ik met name de nu-metal bands oververtegenwoordigd, maar die zijn nu eenmaal (nog steeds) enorm populair blijkbaar.
Persoonlijk houd ik meer van bv. symphonic, power, folk metal, die zo ongeveer op een hand zijn te tellen in beide lijsten.
Verder zijn ironisch genoeg ook de zwaarste/meest heavy subgenres bijna (death metal, doom metal) of zelfs compleet (black metal) afwezig.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.005
Klopt, je moet er niet teveel van verwachten, het zijn beiden geen (louter) metal-zenders.
Iets te snel gesproken..
Laat KINK nu toevallig (of waarschijnlijk juist niet, direct aansluitend op de Heavy 100) vandaag een nieuw metal-themakanaal zijn gestart, KINK DISTORTION:
https://kink.nl/nieuws/kink-distortion-het-nieuwe-themakanaal-voor-metal-hardrock-en-metalcore-fans
Net begonnen om 18:00, en eerste uurtje klinkt al veelbelovend, met bands als Lamb Of God, Gojira, Slipknot, Bury Tomorrow, Hellyeah, Code Orange en nu Body Count.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Jullie tonen daar meteen enkele pijnpunten van die lijsten:
- de stemming wordt beïnvloed door de voorgestelde keuzes van de zender zelf
- de helft van de stemmers zijn gewoon stubru luisteraars, die wel een ‘goei gitaar’ kunnen waarderen, maar dus ook vooral de typische hits kennen
- naast classics nogal hype-gericht (ghost werd met ‘Rats’ dagelijks gespeeld en stond vorig jaar in de lijst, dit jaar al niet meer / metalcore (b)lijkt iets minder populair te worden en die bands zakken stelselmatig
- de meer extreme genres of bands hebben vaak niet zo’n echte ‘hit’ waardoor iedereen op zijn eigen favoriet stemt en het daarom veel moeilijker is dat erin te krijgen

Wat betreft het stemmen van Belgische bands in zo’n ‘classics’ top heeft verschillende redenen. Voor Metallica zal het niets uitmaken of zij nu 6 keer, 2 keer of zelfs helemaal niet in zo’n lijst voorkomen. Voor een Belgische band kan het een enorm verschil maken om ‘op een nationale zender als stubru, tijdens een gitaargerichte lijst’ gedraaid te worden. Als ik de commentaren op de facebook-bedanking van Psychonaut bekijk, zie je enorm veel mensen iets zeggen à la ‘kende jullie niet, maar wat een ontdekking’. Voor hen en King Hiss gaan er deuren opengaan die daarvoor niet bereikbaar waren, maar zelfs reeds gewaardeerde bands als Amenra, Stake en Brutus zullen hier nog elk jaar nieuwe fans door winnen en mogelijkheden mee creëren.

Er is gewoon bijna geen forum voor opkomende Belgische (metal)bands, dus je kan het hen moeilijk kwalijk nemen dat zo’n forum ten volle wordt gegrepen. Ik doe er zelf met plezier aan mee, ik stuur elk jaar (door mijn 2 accounts) een volledig Belgische top 3 en een internationale top 3 in.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.005
Jullie tonen daar meteen enkele pijnpunten van die lijsten:
– de stemming wordt beïnvloed door de voorgestelde keuzes van de zender zelf
– de helft van de stemmers zijn gewoon stubru luisteraars, die wel een ‘goei gitaar’ kunnen waarderen, maar dus ook vooral de typische hits kennen
– naast classics nogal hype-gericht (ghost werd met ‘Rats’ dagelijks gespeeld en stond vorig jaar in de lijst, dit jaar al niet meer / metalcore (b)lijkt iets minder populair te worden en die bands zakken stelselmatig
– de meer extreme genres of bands hebben vaak niet zo’n echte ‘hit’ waardoor iedereen op zijn eigen favoriet stemt en het daarom veel moeilijker is dat erin te krijgen

Wat betreft het stemmen van Belgische bands in zo’n ‘classics’ top heeft verschillende redenen. Voor Metallica zal het niets uitmaken of zij nu 6 keer, 2 keer of zelfs helemaal niet in zo’n lijst voorkomen. Voor een Belgische band kan het een enorm verschil maken om ‘op een nationale zender als stubru, tijdens een gitaargerichte lijst’ gedraaid te worden. Als ik de commentaren op de facebook-bedanking van Psychonaut bekijk, zie je enorm veel mensen iets zeggen à la ‘kende jullie niet, maar wat een ontdekking’. Voor hen en King Hiss gaan er deuren opengaan die daarvoor niet bereikbaar waren, maar zelfs reeds gewaardeerde bands als Amenra, Stake en Brutus zullen hier nog elk jaar nieuwe fans door winnen en mogelijkheden mee creëren.

Er is gewoon bijna geen forum voor opkomende Belgische (metal)bands, dus je kan het hen moeilijk kwalijk nemen dat zo’n forum ten volle wordt gegrepen. Ik doe er zelf met plezier aan mee, ik stuur elk jaar (door mijn 2 accounts) een volledig Belgische top 3 en een internationale top 3 in.
Oh, begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal prima, hoor! :)
En ook ik vind het leuk om op zo'n manier nieuwe bands te ontdekken (hoewel daar betere manieren voor zijn, maar dat terzijde), daarom vind ik de onderste helft van zo'n lijsten doorgaans het leukst.
Ook het chauvinistisch en commercieel oogpunt vind ik niet meer dan logisch, zeker voor fans en persoonlijke bekenden van een bepaalde band (zo is bv. Avonden van Boudewijn de Groot ook ooit de Top 2000 ingeforceerd).

Maar je krijgt er wel nogal 'vreemde', niet-representatieve lijsten door, een mengeling van oude, bekende klassiekers gemengd met vrij onbekende, niet erg hitgevoelige nummers van nicherige bands als STAKE, Amenra, Psychonaut en King Hiss (bestaan er überhaupt hits in post-metal of stoner-rock?).
Dan lijkt het me wellicht beter (en leuker!) om bv. een aparte lijst van beste Belgische metalnummers samen te stellen, of liever nog een van bands uit de Lage Landen/Benelux (wellicht een samenwerking tussen StuBru en KINK?).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.005
België en Duitsland t/m eind augustus.
GMM, Alcatraz, Lokerse Feesten, Summer Breeze, Wacken, Dong Open Air, Night Of The Prog, overal een streep door... :cry:
Gelukkig Durbuy nog, hoewel ook dat nu weer twijfelachtig wordt.
Nederland zal ongetwijfeld wel snel volgen met dezelfde maatregelen..
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
184
264
Het valt me wel op dat ze hebben gezegd dat graspop in 2021 17 - 20 juni is (tov 17-21 dit jaar). Geen XL editie meer dan?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.005
Ben zeer benieuwd hoeveel van de line-up zal veranderen.
Ik verwacht niet veel, denk zelfs zo'n 80-90% hetzelfde.
Meeste bands (zeker de kleinere) zullen maar al te graag volgend jaar verzekerd zijn van een optreden op een festival als GMM.
De twijfels lijken me eerder te liggen bij de headliners en andere grotere bands.
Met name Aerosmith zou wel eens kunnen wegvallen, je weet immers nooit wat zo'n grote band al allemaal vooruit heeft gepland voor komend jaar (terug naar Vegas wellicht?). En ze worden er natuurlijk ook allemaal niet jonger op, hè.. (idem voor Deep Purple, Judas Priest, Iron Maiden, etc.)?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Je weet dat dit ging gebeuren, maar alsnog voelt het wel als een klap in mijn gezicht nu het definitief is. Geen Graspop dit jaar :( Gelukkig volgend jaar weer vier dagen. Dit zullen denk ik zonder problemen 4 volle dagen worden, genoeg acts om uit te kiezen dan. Graspop mag van mij de kaartjes direct omboeken voor volgend jaar en het huisje in Metal Park opnieuw reserveren. Maak de eerste namen ook maar gelijk bekend zodat ik mijn Playlistjes weer kan aanvullen :)
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Hopelijk zoeken ze een betere indeling. Fnm als headliner is te triest..helemaal als er geen sterkere band op main2 staat.
Dit jaar hadden ze weinig aanbod, wellicht volgend jaar meer opties.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken