Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.518
7.146
Samenvatting:
***** Mysticum, Ne Obliviscaris, Lamb of God
**** Beartooth, Sonata Arctica, Whitechapel, Hatebreed, Candlemass, Fever 333, Amon Amarth, Borknagar, Godsmack, Disturbed, Slipknot, Orange Goblin, Gojira, In Flames, Eluveitie, Sabaton
*** Hemelbestormer, Like a Storm, Wiegedood, Crowbar, Anthrax, Cellar Darling, Behemoth, Trivium, Clutch, Delain, Insomnium, Carcass
** Nasty, Death Angel, Architects, Lynyrd Skynyrd, Slayer, Deathstars, Lovebites, Three Days Grace, Halestorm, Slash, Inglorius, Rob Zombie
* Black Peaks, The Amity Affliction, Beast in Black, FM, Whitesnake, Def Leppard, KISS

Toch mooi om te zien dat er binnen een en hetzelfde genre nog zoveel verschil kan zijn. Uitzonderingen daar gelaten kan je deze lijst voor ons spiegelen. Heel veel ook niet gezien, maar aan de hand van wat ik weet van de nummers van de bands is alles mooi omgekeerd. Kiss, Def Leppard en Beast in Black zouden bij ons ***** zijn, Slash, Lynyrd Skynyrd ****, etc etc.
Whitesnake zou in studio-versies voor ons ook ***** zijn, maar inderdaad, de zang was niks meer.

Je hebt een mooie lijst gemaakt zo.

Qua drukte viel het echt mee, hebben amper bij toiletten hoeven wachten (als man al helemaal nooit). Lag er wel beetje aan welke je pakte, toilet richting Jupiler en Metal Dome was altijd druk volgens mij. Net als bij Mainstages was ik ook heel tevreden over de setup van de signeersessies. Twee rijen, zodat je niet al in de rij staat voor de volgende band, terwijl er achter je nog mensen staan voor de huidige band.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Misschien maak ik nog een uitgebreidere review, maar dit is alvast mijn top 5:

1. Gojira
2. Slipknot
3. Fever 333
4. Kvelertak
5. Carcass

Vooral hulde aan Carcass. Terwijl Kiss zat te stinken op het hoofdpodium, heeft Carcass de tent afgebroken met de beste Death Metal show in jaren. Fucking bruut man.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Hier is mijn top 5:

1. Demons & Wizards
2. Children Of Bodom
3. Cellar Darling
4. Equilibrium
5. The Hu

Als je me een maand geleden had gevraagd om een top 5 te geven met bands waarvan ik de hoogste verwachtingen had zou er misschien 1 van de bovenstaande 5 erbij staan. Mijn top 5 is zelfs voor mezelf een verrassing.

Voor mij was dit een top editie die de vorige op zijn minst evenaart.
Ik heb een super weekend gehad. Op naar een fantastische jubileum editie volgend jaar.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.119
10.369
Joslittel wrote:
Samenvatting:
***** Mysticum, Ne Obliviscaris, Lamb of God
**** Beartooth, Sonata Arctica, Whitechapel, Hatebreed, Candlemass, Fever 333, Amon Amarth, Borknagar, Godsmack, Disturbed, Slipknot, Orange Goblin, Gojira, In Flames, Eluveitie, Sabaton
*** Hemelbestormer, Like a Storm, Wiegedood, Crowbar, Anthrax, Cellar Darling, Behemoth, Trivium, Clutch, Delain, Insomnium, Carcass
** Nasty, Death Angel, Architects, Lynyrd Skynyrd, Slayer, Deathstars, Lovebites, Three Days Grace, Halestorm, Slash, Inglorius, Rob Zombie
* Black Peaks, The Amity Affliction, Beast in Black, FM, Whitesnake, Def Leppard, KISS

Toch mooi om te zien dat er binnen een en hetzelfde genre nog zoveel verschil kan zijn. Uitzonderingen daar gelaten kan je deze lijst voor ons spiegelen. Heel veel ook niet gezien, maar aan de hand van wat ik weet van de nummers van de bands is alles mooi omgekeerd. Kiss, Def Leppard en Beast in Black zouden bij ons ***** zijn, Slash, Lynyrd Skynyrd ****, etc etc.
Whitesnake zou in studio-versies voor ons ook ***** zijn, maar inderdaad, de zang was niks meer.

Je hebt een mooie lijst gemaakt zo.

Qua drukte viel het echt mee, hebben amper bij toiletten hoeven wachten (als man al helemaal nooit). Lag er wel beetje aan welke je pakte, toilet richting Jupiler en Metal Dome was altijd druk volgens mij. Net als bij Mainstages was ik ook heel tevreden over de setup van de signeersessies. Twee rijen, zodat je niet al in de rij staat voor de volgende band, terwijl er achter je nog mensen staan voor de huidige band.

Heel mooi om te lezen! Dat is precies wat graspop zo mooi maakt. De diversiteit binnen het metal en rock genre komen mooi bij elkaar waardoor generaties elkaar kunnen inspireren.
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
183
261
Pfoe, ik ging een lang verhaal schrijven met mijn volledige ervaringen, maar toen besloot ik dat dat veel te lang was en ook niet zo super boeiend, maar ik wilde kort nog wat dingetjes over bepaalde bands kwijt.

Donderdag:
Raven was tof. Zoals mijn vriend het omschreef: "old people that don't give a sh*t". Ze waren gewoon een beetje aan het kloten en lol aan het hebben op het podium, en dat kan ik erg waarderen aan een band.
Grootste verassing was Off The Cross. Ik had niet al te hoge verwachtingen, maar ze waren echt heel goed live.

Vrijdag:
The Hu ... moet ik er nog wat over zeggen haha? Ik kijk uit naar hun album. Vooral The Great Chinggis Khaan (van de nummers die nog niet uit zijn) vond ik gaaf, en het einde met de verschillende drums. En natuurlijk hoe hyped het publiek was, al vanaf het begin.
Glenn Hughes kan zingen wow, wat een stem.
Candlemass heb ik echt van genoten.
Within Temptation: Ik was van plan alleen naar het begin te gaan, en dan door naar Stone Temple Pilots (want die heb ik nog niet eerder gezien). Ik ben al een fan van WT sinds Mother Earth uit is (toen was ik 3 jaar oud!), en heb ze wel vaker live gezien, waaronder afgelopen november, dus dacht dat ik ze niet per se nog eens hoefde te zien, maar toen ik er stond genoot ik er toch zo van dat ik niet meer weg wilde, ook al was de show vergelijkbaar met afgelopen jaar. (Uiteindelijk heb ik wel de laatste 2 nummers van Stone Temple Pilots gezien, maar ik ben blij dat ik bij WT ben gebleven)
Ik vind het wel jammer om te lezen dat mensen niet zo van ze hebben genoten omdat het publiek niet echt mee ging. Sharon zong echt heel goed, en je kon duidelijk de glinsteringen in haar ogen zien, en het plezier dat ze had in spelen voor zo veel mensen. Ik vond het weer een prachtig optreden. (Verder heb ik ook het idee dat het gemiddelde WT publiek überhaupt niet zo los gaat, dat heb ik tenminste niet gezien tijdens andere concerten van hen)

Zaterdag:
Veel bands waar ik van heb genoten, ook de moeilijkste dag qua overlap, maar uiteindelijk wel de dag die de minste indruk op me heeft gemaakt?
Ik vond Borknagar tof.
Verder was ik van tevoren niet heel hyped over Slipknot. Had ze nog nooit eerder gezien, en dacht dat ik niet zo'n fan was van hun muziek, maar ik had wel gehoord dat ze altijd een gave show hebben, dus ik was met mijn vriend van een afstandje gaan toekijken. Mijn vriend vindt ze vrij matig, en dat heeft me denk ik een beetje beïnvloed van tevoren. Ik merkte dat ik hun muziek wel erg goed vond (sommige nummers wist ik niet dat van hen waren, maar luister en geniet ik wel van). Verder zijn ze live gewoon echt retestrak. Ik wil ze graag nog een keer live zien, en dan graag wel van dichtbij (en met genoeg energie om los te gaan). Zelfs achteraan ging ik (zittend) los in mijn eentje. Was echt heel erg gaaf. Mochten ze volgend jaar weer een tour door europa doen (ze zeiden wel dat ze terug zouden komen?) zou ik ze graag gaan zien. Tijdens graspop was ik licht aan het fantaseren over een tour met Gojira en Parkway Drive. Maar dat zou te mooi zijn om waar te zijn (en waarschijnlijk vrij duur) haha

Zondag:
Van tevoren was ik erg hyped over Gojira en Eluveitie, waar ik ook beiden zeker van heb genoten. Vooral Eluveitie ben ik ook nog wel goed los gegaan. Verder was Skámöld ook echt heel fijn.
De grote verassing voor mij was Equilibrium. Mijn plan was van achter in de Marquee toekijken en een rustmomentje te nemen. Toen ik daar zat wilde ik alleen maar naar voren en los gaan. Wat was de crowd wild, en wat was het fantastisch. Mensen bleven ook om meer vragen, ondanks dat de show was afgelopen en Graspop niet doet aan encores. Ik kwam drijfnat de tent uit, en heb dus maar wat verder naar achter gestaan bij Gojira dan mn originele plan haha.
Sabaton was ook een leuke show, en het koor voegde echt wat toe.
En dan als laatste, Kiss. Wauw. Ik ben blij dat ik ze nog heb kunnen zien voor ze stoppen. De muziek is gewoon catchy, maar hun show maakte het toch echt af. Ik heb genoten van het optreden, en vond de drumsolo ook echt heel gaaf. Het podium was mooi gedaan met die 'luidsprekers' aan de bovenkant. En de confetti <3 Ik had een mooi zicht over het podium, en het was echt een prachtig einde van een prachtig weekend.

Hmm ja dit was de korte versie, oeps.

Mijn top 5:
1. Kiss
2. Slipknot
3. Equilibrium
4. The Hu
5. Within Temptation (dit was echt een moeilijke keuze)

 

cryinghorizon

Playlistbediener
21 feb 2018
46
53
Ik post nooit, maar hier ook even mijn top 5:

1. Sabaton
2. Starset
3. Beartooth
4. Beast in Black
5. Delain

Verder ook erg genoten van Disturbed, Cellar Darling, Eluveitie (niet heel lang want vond het veel te warm in de Marquee), WT, State Champs en nog een hoop anderen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.585
4.938
Fantastisch weekend weer gehad!
Uitgebreid verslag volgt waarschijnlijk nog.
Voor nu alvast een kleine samenvatting.

Top-20:
1. Sabaton
2. Beast In Black
3. Demons & Wizards
4. Sonata Arctica
5. The Hu
6. KISS
7. Cellar Darling
8. Skålmöld
9. Eagles Of Death Metal
10. Halestorm
11. Children Of Bodom
12. In Flames
13. Gojira
14. Within Temptation
15. Ne Obliviscaris
16. Candlemass
17. Disturbed
18. Delain
19. Raven
20. Trivium

Door clashes of andere omstandigheden helaas te kort kunnen zien om goed te kunnen beoordelen:
1. HammerFall
2. Eluveitie
3. Def Leppard
4. Borknagar
5. Behemoth
6. Slipknot
7. Combichrist
8. Carpenter Brut

Door clashes of andere omstandigheden helaas helemaal niet kunnen zien:
1. Cradle Of Filth
2. Amon Amarth
3. Gloryhammer
4. Eisbrecher
5. Deathstars
6. Insomnium
7. Lamb Of God
8. Ministry
9. Krokus
10. Slayer
11. Hawkwind
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.585
4.938
Hier tevens de top-5 van mijn vrouw:
1. Sabaton
2. Beast In Black
3. Cellar Darling
4. The Hu
5. Ne Obliviscaris
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ik zie maar weinig over Ministry hier. Weinig mensen heen geweest of tegenvallende show?

Ik was er. Het was een zeer goede show met 2 verrassingen:
- Jesus built my Hotrod werd gespeeld. Volgens mij wordt dit amper live gespeeld.
- Er werd geëindigd met No Devotion van The Revolting Cocks. Mét Luc Van Acker.
Jourgensen laat zich tegenwoordig omringen door uitstekende muzikanten.
Ik vond het een vet optreden. Maar het niveau van de optredens lag dit weekend enorm hoog, daarom dat deze waarschijnlijk niet in lijstjes voorkomt.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
– Jesus built my Hotrod werd gespeeld. Volgens mij wordt dit amper live gespeeld.

Interessant dat ze die weer spelen, sinds 2006 niet meer gespeeld volgens setlist.fm.

Leuk om al jullie reviews en lijstjes te lezen trouwens!
 

toizumi

Nieuw lid
25 jun 2019
3
2
Mijn eerste post hier..

Super weekend gehad op Graspop! Hier mijn top 5:

1. Slipknot – ik ben geen Slipknot fan, maar betrapte mezelf erop dat ik de meeste nummers (samen met de rest van het publiek) kon meezingen. Ik heb Slipknot vaker gezien, maar nog nooit zo strak. De show zat goed in elkaar en het publiek zat er goed in.

2. Crixis – wie? Een Spaanse thrasband die op zondag om 1200 in de Red Bull Dome speelde. Nooit van gehoord, maar ze speelden de zaal plat met rauwe energie. Grappige, harde show, waarbij de gitarist op een gegeven moment op de schouders van een fan rond werd gerend in de circle pit. Getalenteerde gasten, want ze switchten op een gegeven moment van instrument (gitarist werd drummer, zanger speelde gitaar etc). Ze speelden een toffe covermedley, met wat meezingers (two minutes to midnight, seek and destroy etc.).

3. Lamb of God – geweldig, als altijd.

4. Slayer – Slaaaaayer!! nu echt voor de laatste keer? Emotioneel afscheid van Tom.

5. Ne Obliviscaris/Whitechapel – de eerste vanwege de muziek (al stonden de drums veel te hard) en de laatste vanwege de dikke pit.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.626
3.220
Dr. Hannibal wrote:
Ik zie maar weinig over Ministry hier. Weinig mensen heen geweest of tegenvallende show?

Ik was er. Het was een zeer goede show met 2 verrassingen:
– Jesus built my Hotrod werd gespeeld. Volgens mij wordt dit amper live gespeeld.
– Er werd geëindigd met No Devotion van The Revolting Cocks. Mét Luc Van Acker.
Jourgensen laat zich tegenwoordig omringen door uitstekende muzikanten.
Ik vond het een vet optreden. Maar het niveau van de optredens lag dit weekend enorm hoog, daarom dat deze waarschijnlijk niet in lijstjes voorkomt.

Ik was er ook. Totaal niet mijn muziek, maar mijn vrienden zijn er compleet los op gegaan en de sfeer vooraan was uitmuntend. Het feit dat ik zelf toch de hele set ben gebleven, wil eigenlijk ook al wat zeggen.
De bijdrage van Luc Van Acker was blijkbaar voor hemzelf ook een verrassing ( https://m.gva.be/cnt/dmf20190624_04476468/ziek-belpopicoon-zingt-tot-zijn-eigen-verbazing-voor-duizenden-metalfans ) en dat was zichtbaar bij de start, maar hij heeft heel snel de knop omgedraaid en alles gegeven. Mooi om zo'n stukje mede-Belgische muziekgeschiedenis te krijgen.

Verder ook een beetje verrast door de hoge positie die Sabaton bij iedereen inneemt, gezien de stemproblemen van Joakim. Hun vorige show (2 jaar geleden) was voor mij veel sterker dan deze. Langs de andere kant; de sfeer die altijd geweldig is bij concerten van Sabaton + het koor + Joakim's wil om er toch voor te blijven gaan, doen mijn sterretjes voor hen wel een stuk stijgen!

Ik ben nog steeds aan het nagenieten van het weekend!! Dat waren weer topdagen, zoveel moois gezien en hard gelachen. Ik blijf altijd genieten van dat sfeertje waar iedereen mag zijn, doen, bewegen zoals hij/zij wil en goed mag vinden wat hij/zij verkiest. Extra credits voor alle crowdsurfende mensen in rolstoelen! Chapeau hoe er wordt samengewerkt om iedereen de volle beleving te gunnen.

Mijn verslag volgt nog wel, maar bij deze al mijn top 10.
1 Slipknot
2 Demons & Wizards
3 Slayer
4 Ne obliviscaris
5 The Hu

6 Children of Bodom
7 Behemoth
8 Amon Amarth
9 Hammerfall
10 Sabaton
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Mijn top 5:
1) Cradle of Filth (totaal onverwachts)
2) Candlemass
3) UFO
4) Possessed
5) Ne Obliviscaris

Eervolle vermeldingen: Eluiveitie, Carcass, Lynyrd Skynyrd, Wiegedood, de Crew van Graspop, altijd binnen een minuut aan de beurt: petje af!

Grotendeels geplaagd door een rukgeluid (in mijn oren dan) en daardoor niet wat ik had gehoopt: Immolation, Borknagar, Insomnium (wel extra punten voor het showelement en het Dolly Partonshirt), Delain
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.430
2.891
Nu pas in de gelegenheid om een verslag te tikken van Graspop. Het avontuur begon ellendig door dat vreselijke touwsysteem dat ze op de camping hanteren. Op het moment we eindelijk een plek hadden, bleek de plek veel te klein voor onze XL 2-secondentent en 4.1 familietent. Hierdoor was het opzetten van dat tweede een erg ingewikkelde klus en toe het na een ruim uur eindelijk gelukt was bleek dat ding binnenstebuiten opgezet te zijn. Ja, zoiets kan alleen mij overkomen. Hoe dan ook, we waren met slechts twee personen en gezien de weersomstandigheden kozen we het maar te laten voor wat het is. Ik sliep dus in mijn eentje in de familietent, half op het gras. Oke, over op de muziek.

Donderdag
Sonata Arctica (***)
De enige band die ik zie op deze dag. We waren wat later op de camping en gezien het avontuur van hierboven hadden we ook geen zin haast te maken en veel te zien. Met Sonata Arctica op de planning beloofde het in elk geval al een fantastisch feest te worden, aangezien ik heel groot fan ben van deze band. Vooral de akoestische show van enkele maanden geleden is er eentje die ik nooit meer ga vergeten. De set op Graspop was op zich sterk, maar ik kwam er toch nooit zo lekker in als dat ik in Eindhoven kwam. Blijkbaar moet de band akoestisch spelen voor mij. Songs als 'Tallulah', 'I Have a Right' en 'Paid In Full' waren natuurlijk fantastisch, maar bij zo'n energieke set mis ik toch echt wel 'Replica'. Hoe dan ook: een heerlijk begin van een festivalweekend!

Vrijdag
The Hu (****)
Deze dag al vroeg naar het festivalterrein gegaan om de eerste bands te kunnen zien met The Hu als eerste band. Ik zag deze Mongolische formatie al op Rock am Ring en wist dus wat ik kon verwachten. Ze speelden nu echter op een geschikter podium: de Metal Dome. Het aanwezige publiek was net als ik zeer euforisch over deze set en het was dan ook echt een fantastische show. De vijfde ster ontbreekt, omdat de groep nog te weinig bekende nummers heeft. Dit zal in de toekomst wel gaan verbeteren.

Glenn Hughes (**)
Deep Purple hits blijven natuurlijk altijd lekker, maar die Glenn Hughes vind ik een irritante persoonlijkheid hebben op het podium. Verder kan hij ook nog niet zo goed zingen. Niet heel erg geslaagd dus, maar ik heb Deep Purple nog nooit gezien dus dit was wel mijn eerste kennismaking met de muziek van Deep Purple. Ik hoop de echte band in de nabije toekomst eens te kunnen checken.

Cult of Luna (****)
Cult of Luna vind ik een erg sterke band. In het begin stond het geluid nog niet zo best afgesteld, maar naarmate de set vorderde werd dit steeds beter. Ik werd compleet meegezogen in de prachtige metalmuziek van deze groep. Het enige jammere is wel dat ik van de zanger alleen maar 'woaaah woaaah wooaaaah' versta en dus niet de tekst. Geen idee overigens of dit tekst zou moeten zijn.

Lynyrd Skynyrd (*)
Dit vind ik echt een vreselijke band. Er gebeurde helemaal niets op het podium, dus we zijn maar heel snel naar de volgende band gegaan.

Fever 333 (***)
Al heel erg veel beter dan Lynyrd! Alleen jammer dat de frontman mij steeds weer eruit haalde door voortdurend maar te ouwehoeren tegen het publiek. Als de groep alleen maar nummers zou spelen, zou het misschien wel naar de vijf sterren gegaan. Het was trouwens wel weer aardig dat de zanger tijdens de outro van het laatste liedje ineens te vinden was bovenin die bierschuur van Jupiler, waarvan ik de naam ff niet meer weet.

Amon Amarth (***)
Op Rock am Ring deed deze groep me veel meer. De muziek blijft heel erg lekker en de heren stellen me nooit teleur, maar ik had het gevoel dat ze een beetje op de automatische piloot aan het spelen waren. Touren zich waarschijnlijk een slag in de ronde, waardoor de pit er wat uit is.

Within Temptation (****)
Within Temptation blijft toch echt wel een fantastische band. Ondanks een voor mij matige setlist (nummers als Fire And Ice ontbraken) pakte Sharon me toch weer helemaal in. Het was alleen jammer dat het publiek er niet zoveel zin in leek te hebben: het was super rustig en de aanwezige mensen waren ook nog eens tam. Toch krijgen ze vier sterren van mij, omdat ik er zoals gezegd dus heel goed in zat persoonlijk.

Slayer (**)
Waar Slayer op Rock am Ring nog een van mijn favoriete acts was, kon ik er nu maar niet lekker in komen. Na 20 minuten zijn we ook maar richting de camping gegaan, omdat het wel heel erg eentonig aanhoorde. Blijkt de muziek op de camping nog harder te klinken dan achteraan het veld.

Al met al was de eerste volledige dag best een goede dag, maar er waren niet echt grote uitschieters voor mij. Van The Thu en Within Temptation wist ik al dat ze me zouden pakken, maar de rest viel behoorlijk tegen. Misschien dat ikzelf ook wel gewoon al te veel optredens heb bezocht deze zomer, wie zal het zeggen.

Zaterdag
Three Days Grace (***)
De zaterdag begon ik met Three Days Grace. Op Rock am Ring was dit de verrassing van het festival voor mij en ook nu stelden ze niet teleur. Ik had echter niet meer het wow-gevoel van twee weken geleden en de liedjes bleken best wel veel op elkaar te lijken ook. Alsnog drie sterren dus een lekker begin van de dag.

Halestorm (***)
Halestorm krijgt ook drie sterren van mij. Ik vind dat de groep heel erg lekkere muziek maakt en de zangeres heeft er ook altijd veel zin in. Ik ergerde me ditmaal echter wel aan het macho-gedrag van de drummer, waardoor ik werd afgeleid.

Phil Campbell & the Bastard Sons
Deze Motörhead-gast krijgt van mij geen sterren. Dit is niet omdat ik de groep dusdanig zwak vond dat zelfs 1 ster te veel is, maar dit is omdat ik herstellende was van een vreselijke hooikoortsaanval met heel erg irriterende ogen. De tent was het beste alternatief om even weg te zijn van al dat gras in de warme zon. Ik vond de muziek erg lekker klinken en ik vind dat ze het niet nodig hebben om nog een Motörhead-lied te spelen, maar ik kan niet eerlijk oordelen over deze groep.

Slash ft. Myles Kennedy (***)
Zittend in het gras bekeken, want gelukkig ging het weer iets beter met mij. De band maakt erg lekkere muziek, maar het ontbreekt een beetje aan de goede nummers. Ik kijk heel erg uit naar de performance van Alter Bridge eind dit jaar en hopelijk volgend jaar op Graspop, want Myles Kennedy kan echt als de beste zingen. In de formatie met Mark Tremonti heeft hij ook nog de legio topnummers dus dat gaat helemaal geweldig worden.

Godsmack (**)
Deels bekeken vanaf de Main Stage 1. Ik kwam er niet echt lekker in en zeker toen de zanger ook nog eens een eindeloze drumsolo ging houden, was de hele vaart uit de show. Het einde van de set was echter wel weer een stuk beter, waardoor het collectief op twee sterren uitkomt.

Disturbed (*****)
Disturbed is voor mij de beste band van het festival en ik heb zojuist meteen een LP van de band besteld! Wat leverden deze kneiters een energieke en wervelende rockshow aan de bühne. Ik stond erg van voor en kwam na 2-3 nummers ineens vrienden van mij tegen, met wie ik niet eens had afgesproken. Ik wist wel dat ze een combiticket hadden, maar daar blijft het mij. Samen met hen (de festivalmaat met wie ik wel was verkoos Refused boven Disturbed) beleefde ik vervolgens dé show van deze Graspop-editie. Critici noemen het stuk waarin twee nummers akoestisch worden uitgevoerd, omringd door een verhaal over depressies van de zanger, erg langdradig, maar ik raakte juist geëmotioneerd erdoor. Voor mij was dit derhalve de perfecte combinatie van energiek spelen en gevoelige ballads.

Slipknot (*****)
Ook Slipknot krijgt vijf sterren, vooral vanwege het laatste half uur. Wat spelen deze gasten toch altijd waanzinnig sterk! Ik stond behoorlijk ver van achter, maar dat betekende wel dat ik alle ruimte had om lekker m'n eigen ding te doen en dat kwam neer op heel gelukkig headbangen etc. Bij Spit It Out was het magisch om van zover te zien dat zo goed als iedereen gehurkt ging om erna op te springen. Net als op Rock am Ring dus, maar toen stond ik wel bij de eerste rijen.

Samenvattend begon deze zaterdag met The Hu dus wat gezapig, maar met Disturbed en Slipknot kende deze dag twee kneiters van afsluiters. Wat een feest man.

Zondag
Delain (****)
De zondag begonnen we met Delain. De groep doet me heel erg denken aan Halestorm en ook wel aan Within Temptation qua stijl. Het pakte me meteen vanaf de eerste seconde in, alleen ken ik te weinig nummers van ze. Ik ga ze de komende periode zeker beter checken en hopelijk ook een keer zien in 013 ofzo.

Gojira (*)
Gojira krijgt maar één ster van mij, omdat ik echt niet kon wennen aan de muziek. Wat Slipknot en Amon Amarth wel aan melancholie toevoegen is het voor Gojira eentonig gegrunge. Ik had daar totaal geen trek in, dus ben maar gauw de schaduw in gedoken.

Whitesnake (0)
Whitesnake vond ik zelfs te kut voor ook maar één ster. Wat een aanfluiting is deze band zeg... Het voegt niks, maar dan ook helemaal niks toe live. Dan ook nog eens drum- en gitaarsolo's van 5 minuten per stuk, waardoor het nog langer duurde. Als klap op de vuurpijl had die zanger ook nog eens geen stem. Lekker met pensioen gaan.

While She Sleeps (***)
While She Sleeps klinkt erg lekker! Ze speelden op de Jupiler Stage en dat is exact het juiste podium voor ze. Lekker energiek optreden, een heel mooi doek op de achtergrond en uitzinnige fans. Helaas stond het geluid niet goed ingesteld en ik kende veel te weinig songs. Verder gooiden ze wat met materialen, maar dit deden ze zo rustig dat het beter achterwege kon blijven.

Sick Of It All (****)
Erg lekkere punkband! Het geluid stond ook nog eens aan de zachte kant, waardoor ik niet eens oordoppen in hoefde. Het publiek had er ook erg veel zin in en de band ook. Verder zei de zanger volgend jaar graag terug te komen voor de 10e keer. Die editie zal ik zorgen dat ik veel meer muziek van de band ken.

Kiss (0)
Ook Kiss krijgt geen enkele ster van mij. Helemaal niks was live en het draaide alleen maar om de show. Niet voor mij weggelegd.

De zondag was al met al best karig, maar als laatste dag in de brandende zon vond ik dat niet zo erg. Met Delain en Sick Of It All waren het alsnog twee fantastische acts!






 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Review Graspop 2019

Hier is hij dan, mijn review voor Graspop 2019!
Ik zal de acts een cijfer geven tussen 1 en 10 (alleen hele cijfers) om aan te duiden hoe goed ik ze vond.

De donderdag begon rustig. We zijn rond half twee vertrokken en met een uurtje rijden kwamen we voor drie uur aan. We kwamen toen aan in de ogend lange rij om ons bandje te krijgen terwijl we met camping spullen aan het zeulen waren,
maar gelukkig bleek die rij korter dan gedacht en waren we er in ongeveer drie kwartier doorheen. Bij het opzetten van onze tenten kwamen we er achter dat we een deel van de stokken vergeten waren, dus met de creatieve oplossing van een
stok van een boom in het midden hadden we een tipi gemaakt (misschien hebben sommige van jullie deze wel gezien, hij stond langs een van de paden bij het groepje bomen in het midden van de camping.
Daarna het eerste biertje open getrokken en toch later dan verwacht het festivalterrein op gegaan (waardoor ik helaas de Festileaks meeting heb moeten missen).

<span style="text-decoration:underline;">Donderdag</span>
Beartooth (7) Wat een mooie start van het festival. Ik kende maar weinig nummers van ze, maar de eerste pits en zelfs een keertje crowdsurfen bracht me helemaal in het festivalgevoel.
Aborted (4) Ik stond hier eigenlijk bij om een goed plekje voor Sonata Arctica te vinden. Op zich was het wel een leuk feestje daarbinnen en de pits waren gruwelijk, waardoor ik ze alsnog een 4 geef. De muziek is alleen niets voor mij.
Sonata Arctica (8) Ik wist dat Sonata Arctica goed ging worden, dat waren ze namelijk ook bij hun acoustische tour, maar nu in hun wat stevigere jasje waren ze eigenlijk net zo goed. Jammer dat ze de nummers 'Larger than Life' (persoonlijke favoriet) en 'Caleb' niet meer hebben gespeeld die wel in hun vorige shows voorbij kwamen, maar al om al heeft Tony een geweldige stem die in mijn ogen niet is overtroffen gedurende het festival.
Philip H. Anselmo (7) Het was super dat ik nog een keer een (soort van) Pantera show mee kon maken. En het was goed uitgevoerd naar mijn mening, maar naast Sonata Arctica viel deze act bij mij weer een beetje in het niets. Wel ben ik tijdens de show nog lekker los gegaan op 'Walk', wat toch hun beste nummer blijft voor mij.

Daarna weer lekker terug gegaan naar de tent om helaas nog tot een uur of vier wakker te liggen door een groepje dat midden op de weg ging zitten met stoeltjes en na alles wat ze zeiden er nog even iets achter schreeuwden. Jammer, maar ook dat hoort bij de ervaring.

<span style="text-decoration:underline;">Vrijdag</span>
Like a Storm (6) Niet zo veel van verwacht, maar een erg leuke opening van de dag. Stuk voor stuk zeer goede stemmen, en lekker actief op het podium.
The HU (5) Door dit forum had ik hoge verwachtingen, en de liedjes die ze uit hadden gebracht waren heel cool, maar helaas was dit voor mij toch wel een van de tegenvallers van het festival. Muzikaal zat het goed in orde, ik raakte alleen heel snel mijn aandacht kwijt en besloot toch maar om op de achtergrond het einde van Eisbrecher mee te pikken.
Hatebreed (3) De muziek doet me niks, en wachtend op Glenn Hughes vanaf de eerste mainstage heb ik ook de ervaring van het publiek niet mee gekregen. Voor mij gewoon een opvuller die net zo goed niet had kunnen spelen hierdoor.
Glenn Hughes (7) Ook deze man kan er echt wat van. Zijn uithalen kan hij zeker nog, en de Deep Purple set vond ik geweldig. De reden waarom deze man niet een nog hoger cijfer heeft gekregen was dat ik op een bepaald moment zijn uithalen wel zat was. Deze had hij wat meer mogen beperken om ze zo toch iets specialer te houden.
Testament (5) Prima muziek, heb het een beetje op de achtergrond gehouden met wat te eten erbij. Klonk goed maar niets memorabels voor mij.
Architects (4) Ook dit is gewoon niet mijn muziek. De show zat prima in elkaar, en de zanger kan ook echt wel zingen, ik kan er alleen wat minder goed naar luisteren. Gelukkig stond ik door bij deze show aanwezig te zijn wel bijna vooraan voor Lynyrd Skynyrd.
Anthrax (6) Leuke show, en ik vond het leuk dat een artiest een keer zijn eigen merch aan had :p. Muzikaal nog steeds flink in orde en prima uitgevoerd.
Lynyrd Skynyrd (6) Ook een show waar ik hoge verwachtingen van had. 'Simple Man', 'Sweet Home Alabama' en 'Free Bird' zijn toch echt klassiekertjes en ik vond het fijn om deze toch nog een keer live gehoord te hebben, en ze waren ook nog goed uitgevoerd. Helaas was de rest van de show wat minder memorabel voor mij en lieten wel goed blijken waarom de rest van de muziek minder grote hits zijn geworden.
Amon Amarth (7) Sommigen van jullie kunnen zich misschien nog herinneren dat ik zei dat ik Amon Amarth niks vond. Jullie hebben mij toen overgehaald om toch te gaan kijken, en holy shit ik heb er geen spijt van. De stage presence was enorm en de pyro hielp lekker mee. Ik had echt het gevoel alsof ik naar echte vikingen aan het kijken was. En ookal hou ik eigenlijk niet van liedjes waarin alleen gegrunt wordt, deze man kan echt wel zingen. Dit is een band geworden die ik in de gaten ga houden
Within Temptation (7) Mooie show van Within Temptation met lekker veel power. Aan het begin een beetje vals, maar ze pikte het snel goed op. Helaas maar tot en met Ice Queen gezien, want ik wilde nog op tijd zijn voor 'Big Empty', 'Plush' en 'Interstate Love Song' van Stone Temple Pilots.
Stone Temple Pilots (8) Ik had weinig echte verwachtingen voor deze show. De drie hiervoor genoemde liedjes vond ik heel gaaf op Spotify, maar ik wist niet wat ik verder van ze moest verwachten. Ze hebben me wel echt weggeblazen. Muzikaal perfect en de stage presence was enorm.
Slayer (-) Deze show heb ik niet goed genoeg meegekregen om een oordeel te maken. Ik was na ongeveer 20 minuten mijn groep kwijt door de drukte, heb ze even gezocht maar besloot toen bij het kruis van de Metal Dome te gaan staan om ze terug te kunnen vinden. Wat ik gehoord heb zat echter strak in elkaar.
Deathstars (8) Ookal heb ik deze show moeten bekijken vanaf het kruis omdat ik mijn vrienden kwijt was, ook deze show heeft mij weggeblazen. Muzikaal enorm sterk en ik kon over iedereen heenkijken naar een goede show die misschien om deze reden wel heel mysterieus was. Mogelijk een geluk bij een ongeluk, maar ik heb de tijd die ik heb staan wachten op mijn vrienden enorm genoten.
The Vipers (7) Misschien horen cover bands hier niet thuis, maar ik ben toch even bij The Vipers gaan kijken. Het was geen Freddy Mercury, dat weet ik, maar soms als ik even mijn ogen dicht deed kon ik toch bijna bedenken dat ik bij een Queen concert stond. Alles wat er moest zijn was er en het was top.

De vrijdag nacht verliep wat fijner dan de donderdag, waarschijnlijk omdat ik later in de tent lag. Ik heb heerlijk een paar uurtjes kunnen slapen.

<span style="text-decoration:underline;">Zaterdag</span>
Cellar Darling (8) Ik ben erg blij dat ik voor Cellar Darling heb gekozen aangezien Gloryhammer bijna dezelfde setlist had als op Fortarock. Cellar Darling klonk erg goed en de stem van de zangeres was top. Ook muzikaal leek het allemaal piek fijn in orde te zijn en ik heb zeker genoten. En omdat ze ook nog eens 5 minuten eerder stopten heb ik 'Unicorn Invasion of Dundee' ook nog lekker mee kunnen zingen bij Gloryhammer.
HammerFall (7) Sterke powermetal band met een aantal leuke bekende nummers. Verder had ik nog niet zo veel van ze gehoord maar het was een mooi tussendoortje om te wachten op Three Days Grace.
Three Days Grace (8) Mooie set met allemaal goede nummers, plus nog een erg heftige moshpit meegepakt bij Riot. Ik was helemaal tevreden. Ook goed dat de zanger aan het begin merkte dat zijn microfoon te zacht stond.
Halestorm (6) Niet helemaal mijn muziek, maar ik vind het toch wel een stoere chick op het podium. De liedjes zijn wat mij betreft nogal eentonig, maar ik heb toch wel genoten van hun set.
Behemoth (-) Vond het vet om even hun schmink en vuur gezien te hebben, maar ik heb zo weinig met de muziek dat ik niet durf te oordelen over hoe goed het was.
Phil Campbell (7) Goede band met goede nummers om Phil Campbell. De additie van Ace of Spades maakte het zelfs nog beter voor mij. Heb me zeker vermaakt.
Slash (-) Ik moet eerlijk zijn, ik ben in het gras gaan liggen bij Slash, heb de eerste twee of drie nummers meegekregen en was toen weg in dromenland. Ik werd weer wakker tijdens 'Driving Rain', precies op tijd om na dat nummer naar UFO te gaan.
UFO (8) Dat deze mannen op deze leeftijd nog dit soort muziek kunnen produceren vind ik enorm knap. Ik hoop dat ik later net zo vrolijk en levendig ben als UFO. Goede set met lekkere meezingers en oude parels. Dit was voor mij een van de beste optredens van Graspop 2019. Jammer dat ze (vermoedelijk) de tijd waren vergeten en daardoor niet met 'Doctor Doctor' eindigden.
Godsmack (-) Ik kwam hier pas aan bij de dubbele drumsolo. Het was een keer iets anders en dat kan ik zeer waarderen. Ik heb alleen hierdoor erg weinig volwaardige liedjes gehoort en kan dus niet oordelen over deze band.
Disturbed (5) Disturbed heeft wat mij betreft een paar leuke liedjes en daar houdt het op, de rest lijkt allemaal precies hetzelfde als de rest. Disturbed begon dan ook naar mijn mening goed en ik was blij dat ik toch nog even langs was gekomen. Helaas werd die pret snel verpest door enorm geduw en aggresief gedrag van het publiek dat mij al snel liet beslissen om weg te vluchten en naar Krokus te gaan. Dit is dus niets ten nadelen van de band, het was meer het publiek dat deze show voor mij verpeste.
Krokus (7) Een zeer mooie show die me soms wel een beetje aan AC/DC doet denken. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat AC/DC Axl Rose heeft gevraagd als ze bijvoorbeeld dit alternatief hadden. Mooie hevige set, maar toch jammer dat ze de rustigere nummers zoals 'Screaming in the Night' en 'Tokyo Nights' eruit hebben gelaten.
Demons & Wizards (9) Dit is gewoon op en top muzikale kwaliteit. Ik durfde geen 10 te geven omdat dat zou betekenen dat ze gelijk zouden staan op mijn lijstje met Iron Maiden vorig jaar, maar ze kwamen wel dicht in de buurt. 'Fiddler on the Green' blijft een meesterwerk en met de meesterlijke muzikanten die op dat podium stonden kon het haast niet beter.
Slipknot (8) Slipknot heeft mij positief verbaasd. Ik vind hun laatste twee albums leuk, maar de rest vind ik toch te veel geschreeuw, maar live was dit een heel ander verhaal. Corey Taylor kan er zeker wat van. Vocaal misschien niet de sterkste, maar een show ervan maken, dat kan hij zeker.

Daarna weer rustig naar mijn tent gelopen en nog een biertje gedronken voor weer een korte nachtrust, waarna we de spullen op zondagochtend weer naar de auto hadden gebracht om na Kiss gelijk te kunnen vertrekken.

<span style="text-decoration:underline;">Zondag</span>
FM (7) Het was te warm om in het publiek te gaan staan bij FM, maar van de show heb ik zeker genoten. Muzikaal zeer goed en lekkere muziek om mee wakker te worden.
Inglorious (8) Voor Inglorious probeerde ik toch het publiek in te kruipen. Dit heb ik ongeveer een half uur volgehouden voor ik bijna van mijn plek af werd gebrand. Verder was de show echter zeer goed.
Deadland Ritual (6) Deadland Ritual kon me toch niet helemaal pakken, misschien ook omdat ik af moest koelen van Inglorious. Muzikaal was het echter wel flink in orde.
Delain (5) Ook Delain kon mij niet pakken. De zang was niet geweldig, en de liedjes deden me niet echt iets. Gelukkig had ik een lekker schaduwplekje om er toch van te kunnen genieten.
Gojira (-) Ook dit is niet mijn muziek. Ik heb het ook maar drie nummers volgehouden voor ik in slaap viel in de schaduw. Gelukkig maakten mijn vrienden me op tijd wakker voor Living Colour.
Living Colour (6) Ik had te hoge verwachtingen van Living Colour. Het was een leuke show, maar niets bijzonders, en door de hitte in de tent kon ik er zelf ook niet optimaal van genieten. Sonde!
Whitesnake (7) Whitesnake maakt goede muziek, maar waarschijnlijk weer door de hitte, kon ik er niet helemaal inkomen. Verder heb ik wel genoten van 'Here I go again'.
Rob Zombie (8) Met weinig verwachtingen een show bijwonen is vaak het beste dat je kan doen. Dit had ik bij Rob Zombie en hij heeft me zeer positief verrast. Ik ken amper nummers van hem, maar toch bleef ik de hele show geinteresseert. Dit is erg knap en daarom een welverdiende 8.
Def Leppard (7) Sterk begin, sterk einde. Daar was ook alles mee gezegd. Wel respect voor de korte drumsolo, lekker simpel en kort, zodat je je aandacht niet verliest.
Sabaton (9) Wat een super show was Sabaton. Vuur, knallers, een fucking koor, en dan ook nog epische muziek. Sabaton had dit jaar alles. Misschien was het op vocaal gebied niet de beste show van Sabaton, maar ik moet zeggen, ik heb elke seconde genoten.
Kiss (9) Kiss is niet per se mijn muziek, ze hebben een paar leuke nummers, en daar houdt het op. Maar wat een show was dat. Gewoon vuurwerk op het podium, vliegende bandleden, vuurspugende bandleden. Dit was bijna een perfect optreden, alleen jammer dat het Kiss was.

Daarna rustig naar de auto gelopen en rond kwart over drie thuis aangekomen in mijn eigen fijne bedje.
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
Ik probeer Sabaton leuk te vinden heb ze twee keer gezien maar het wil maar niet lukken. Viking muziek ligt mij gewoon niet. Ook de SS'ers op de achtergrond stoorden mij enorm.
Disturbed is toch wel het ergste wat een mens kan overkomen de zanger vind zichzelf wel heel geweldig maar was zo vals als een kraai. Verrassend was voor mij Godsmack pure muziek en een vleugje show. Slipknot, In Flames waar ik voor kwam waren geweldig.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.295
4.964
Waar zijn de livesets eigenlijk te vinden? Zie er paar op Youtube staan, maar hoop dat er iets meer van de zondag op zal staan. Hebben jullie ook een 3voor12 achtig platform voor dat soort dingen?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken