Review Graspop 2019
Hier is hij dan, mijn review voor Graspop 2019!
Ik zal de acts een cijfer geven tussen 1 en 10 (alleen hele cijfers) om aan te duiden hoe goed ik ze vond.
De donderdag begon rustig. We zijn rond half twee vertrokken en met een uurtje rijden kwamen we voor drie uur aan. We kwamen toen aan in de ogend lange rij om ons bandje te krijgen terwijl we met camping spullen aan het zeulen waren,
maar gelukkig bleek die rij korter dan gedacht en waren we er in ongeveer drie kwartier doorheen. Bij het opzetten van onze tenten kwamen we er achter dat we een deel van de stokken vergeten waren, dus met de creatieve oplossing van een
stok van een boom in het midden hadden we een tipi gemaakt (misschien hebben sommige van jullie deze wel gezien, hij stond langs een van de paden bij het groepje bomen in het midden van de camping.
Daarna het eerste biertje open getrokken en toch later dan verwacht het festivalterrein op gegaan (waardoor ik helaas de Festileaks meeting heb moeten missen).
<span style="text-decoration:underline;">
Donderdag</span>
Beartooth (7) Wat een mooie start van het festival. Ik kende maar weinig nummers van ze, maar de eerste pits en zelfs een keertje crowdsurfen bracht me helemaal in het festivalgevoel.
Aborted (4) Ik stond hier eigenlijk bij om een goed plekje voor Sonata Arctica te vinden. Op zich was het wel een leuk feestje daarbinnen en de pits waren gruwelijk, waardoor ik ze alsnog een 4 geef. De muziek is alleen niets voor mij.
Sonata Arctica (8) Ik wist dat Sonata Arctica goed ging worden, dat waren ze namelijk ook bij hun acoustische tour, maar nu in hun wat stevigere jasje waren ze eigenlijk net zo goed. Jammer dat ze de nummers 'Larger than Life' (persoonlijke favoriet) en 'Caleb' niet meer hebben gespeeld die wel in hun vorige shows voorbij kwamen, maar al om al heeft Tony een geweldige stem die in mijn ogen niet is overtroffen gedurende het festival.
Philip H. Anselmo (7) Het was super dat ik nog een keer een (soort van) Pantera show mee kon maken. En het was goed uitgevoerd naar mijn mening, maar naast Sonata Arctica viel deze act bij mij weer een beetje in het niets. Wel ben ik tijdens de show nog lekker los gegaan op 'Walk', wat toch hun beste nummer blijft voor mij.
Daarna weer lekker terug gegaan naar de tent om helaas nog tot een uur of vier wakker te liggen door een groepje dat midden op de weg ging zitten met stoeltjes en na alles wat ze zeiden er nog even iets achter schreeuwden. Jammer, maar ook dat hoort bij de ervaring.
Vrijdag</span>
Like a Storm (6) Niet zo veel van verwacht, maar een erg leuke opening van de dag. Stuk voor stuk zeer goede stemmen, en lekker actief op het podium.
The HU (5) Door dit forum had ik hoge verwachtingen, en de liedjes die ze uit hadden gebracht waren heel cool, maar helaas was dit voor mij toch wel een van de tegenvallers van het festival. Muzikaal zat het goed in orde, ik raakte alleen heel snel mijn aandacht kwijt en besloot toch maar om op de achtergrond het einde van Eisbrecher mee te pikken.
Hatebreed (3) De muziek doet me niks, en wachtend op Glenn Hughes vanaf de eerste mainstage heb ik ook de ervaring van het publiek niet mee gekregen. Voor mij gewoon een opvuller die net zo goed niet had kunnen spelen hierdoor.
Glenn Hughes (7) Ook deze man kan er echt wat van. Zijn uithalen kan hij zeker nog, en de Deep Purple set vond ik geweldig. De reden waarom deze man niet een nog hoger cijfer heeft gekregen was dat ik op een bepaald moment zijn uithalen wel zat was. Deze had hij wat meer mogen beperken om ze zo toch iets specialer te houden.
Testament (5) Prima muziek, heb het een beetje op de achtergrond gehouden met wat te eten erbij. Klonk goed maar niets memorabels voor mij.
Architects (4) Ook dit is gewoon niet mijn muziek. De show zat prima in elkaar, en de zanger kan ook echt wel zingen, ik kan er alleen wat minder goed naar luisteren. Gelukkig stond ik door bij deze show aanwezig te zijn wel bijna vooraan voor Lynyrd Skynyrd.
Anthrax (6) Leuke show, en ik vond het leuk dat een artiest een keer zijn eigen merch aan had
. Muzikaal nog steeds flink in orde en prima uitgevoerd.
Lynyrd Skynyrd (6) Ook een show waar ik hoge verwachtingen van had. 'Simple Man', 'Sweet Home Alabama' en 'Free Bird' zijn toch echt klassiekertjes en ik vond het fijn om deze toch nog een keer live gehoord te hebben, en ze waren ook nog goed uitgevoerd. Helaas was de rest van de show wat minder memorabel voor mij en lieten wel goed blijken waarom de rest van de muziek minder grote hits zijn geworden.
Amon Amarth (7) Sommigen van jullie kunnen zich misschien nog herinneren dat ik zei dat ik Amon Amarth niks vond. Jullie hebben mij toen overgehaald om toch te gaan kijken, en holy shit ik heb er geen spijt van. De stage presence was enorm en de pyro hielp lekker mee. Ik had echt het gevoel alsof ik naar echte vikingen aan het kijken was. En ookal hou ik eigenlijk niet van liedjes waarin alleen gegrunt wordt, deze man kan echt wel zingen. Dit is een band geworden die ik in de gaten ga houden
Within Temptation (7) Mooie show van Within Temptation met lekker veel power. Aan het begin een beetje vals, maar ze pikte het snel goed op. Helaas maar tot en met Ice Queen gezien, want ik wilde nog op tijd zijn voor 'Big Empty', 'Plush' en 'Interstate Love Song' van Stone Temple Pilots.
Stone Temple Pilots (8) Ik had weinig echte verwachtingen voor deze show. De drie hiervoor genoemde liedjes vond ik heel gaaf op Spotify, maar ik wist niet wat ik verder van ze moest verwachten. Ze hebben me wel echt weggeblazen. Muzikaal perfect en de stage presence was enorm.
Slayer (-) Deze show heb ik niet goed genoeg meegekregen om een oordeel te maken. Ik was na ongeveer 20 minuten mijn groep kwijt door de drukte, heb ze even gezocht maar besloot toen bij het kruis van de Metal Dome te gaan staan om ze terug te kunnen vinden. Wat ik gehoord heb zat echter strak in elkaar.
Deathstars (8) Ookal heb ik deze show moeten bekijken vanaf het kruis omdat ik mijn vrienden kwijt was, ook deze show heeft mij weggeblazen. Muzikaal enorm sterk en ik kon over iedereen heenkijken naar een goede show die misschien om deze reden wel heel mysterieus was. Mogelijk een geluk bij een ongeluk, maar ik heb de tijd die ik heb staan wachten op mijn vrienden enorm genoten.
The Vipers (7) Misschien horen cover bands hier niet thuis, maar ik ben toch even bij The Vipers gaan kijken. Het was geen Freddy Mercury, dat weet ik, maar soms als ik even mijn ogen dicht deed kon ik toch bijna bedenken dat ik bij een Queen concert stond. Alles wat er moest zijn was er en het was top.
De vrijdag nacht verliep wat fijner dan de donderdag, waarschijnlijk omdat ik later in de tent lag. Ik heb heerlijk een paar uurtjes kunnen slapen.
Zaterdag</span>
Cellar Darling (8) Ik ben erg blij dat ik voor Cellar Darling heb gekozen aangezien Gloryhammer bijna dezelfde setlist had als op Fortarock. Cellar Darling klonk erg goed en de stem van de zangeres was top. Ook muzikaal leek het allemaal piek fijn in orde te zijn en ik heb zeker genoten. En omdat ze ook nog eens 5 minuten eerder stopten heb ik 'Unicorn Invasion of Dundee' ook nog lekker mee kunnen zingen bij Gloryhammer.
HammerFall (7) Sterke powermetal band met een aantal leuke bekende nummers. Verder had ik nog niet zo veel van ze gehoord maar het was een mooi tussendoortje om te wachten op Three Days Grace.
Three Days Grace (8) Mooie set met allemaal goede nummers, plus nog een erg heftige moshpit meegepakt bij Riot. Ik was helemaal tevreden. Ook goed dat de zanger aan het begin merkte dat zijn microfoon te zacht stond.
Halestorm (6) Niet helemaal mijn muziek, maar ik vind het toch wel een stoere chick op het podium. De liedjes zijn wat mij betreft nogal eentonig, maar ik heb toch wel genoten van hun set.
Behemoth (-) Vond het vet om even hun schmink en vuur gezien te hebben, maar ik heb zo weinig met de muziek dat ik niet durf te oordelen over hoe goed het was.
Phil Campbell (7) Goede band met goede nummers om Phil Campbell. De additie van Ace of Spades maakte het zelfs nog beter voor mij. Heb me zeker vermaakt.
Slash (-) Ik moet eerlijk zijn, ik ben in het gras gaan liggen bij Slash, heb de eerste twee of drie nummers meegekregen en was toen weg in dromenland. Ik werd weer wakker tijdens 'Driving Rain', precies op tijd om na dat nummer naar UFO te gaan.
UFO (8) Dat deze mannen op deze leeftijd nog dit soort muziek kunnen produceren vind ik enorm knap. Ik hoop dat ik later net zo vrolijk en levendig ben als UFO. Goede set met lekkere meezingers en oude parels. Dit was voor mij een van de beste optredens van Graspop 2019. Jammer dat ze (vermoedelijk) de tijd waren vergeten en daardoor niet met 'Doctor Doctor' eindigden.
Godsmack (-) Ik kwam hier pas aan bij de dubbele drumsolo. Het was een keer iets anders en dat kan ik zeer waarderen. Ik heb alleen hierdoor erg weinig volwaardige liedjes gehoort en kan dus niet oordelen over deze band.
Disturbed (5) Disturbed heeft wat mij betreft een paar leuke liedjes en daar houdt het op, de rest lijkt allemaal precies hetzelfde als de rest. Disturbed begon dan ook naar mijn mening goed en ik was blij dat ik toch nog even langs was gekomen. Helaas werd die pret snel verpest door enorm geduw en aggresief gedrag van het publiek dat mij al snel liet beslissen om weg te vluchten en naar Krokus te gaan. Dit is dus niets ten nadelen van de band, het was meer het publiek dat deze show voor mij verpeste.
Krokus (7) Een zeer mooie show die me soms wel een beetje aan AC/DC doet denken. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat AC/DC Axl Rose heeft gevraagd als ze bijvoorbeeld dit alternatief hadden. Mooie hevige set, maar toch jammer dat ze de rustigere nummers zoals 'Screaming in the Night' en 'Tokyo Nights' eruit hebben gelaten.
Demons & Wizards (9) Dit is gewoon op en top muzikale kwaliteit. Ik durfde geen 10 te geven omdat dat zou betekenen dat ze gelijk zouden staan op mijn lijstje met Iron Maiden vorig jaar, maar ze kwamen wel dicht in de buurt. 'Fiddler on the Green' blijft een meesterwerk en met de meesterlijke muzikanten die op dat podium stonden kon het haast niet beter.
Slipknot (8) Slipknot heeft mij positief verbaasd. Ik vind hun laatste twee albums leuk, maar de rest vind ik toch te veel geschreeuw, maar live was dit een heel ander verhaal. Corey Taylor kan er zeker wat van. Vocaal misschien niet de sterkste, maar een show ervan maken, dat kan hij zeker.
Daarna weer rustig naar mijn tent gelopen en nog een biertje gedronken voor weer een korte nachtrust, waarna we de spullen op zondagochtend weer naar de auto hadden gebracht om na Kiss gelijk te kunnen vertrekken.
Zondag</span>
FM (7) Het was te warm om in het publiek te gaan staan bij FM, maar van de show heb ik zeker genoten. Muzikaal zeer goed en lekkere muziek om mee wakker te worden.
Inglorious (8) Voor Inglorious probeerde ik toch het publiek in te kruipen. Dit heb ik ongeveer een half uur volgehouden voor ik bijna van mijn plek af werd gebrand. Verder was de show echter zeer goed.
Deadland Ritual (6) Deadland Ritual kon me toch niet helemaal pakken, misschien ook omdat ik af moest koelen van Inglorious. Muzikaal was het echter wel flink in orde.
Delain (5) Ook Delain kon mij niet pakken. De zang was niet geweldig, en de liedjes deden me niet echt iets. Gelukkig had ik een lekker schaduwplekje om er toch van te kunnen genieten.
Gojira (-) Ook dit is niet mijn muziek. Ik heb het ook maar drie nummers volgehouden voor ik in slaap viel in de schaduw. Gelukkig maakten mijn vrienden me op tijd wakker voor Living Colour.
Living Colour (6) Ik had te hoge verwachtingen van Living Colour. Het was een leuke show, maar niets bijzonders, en door de hitte in de tent kon ik er zelf ook niet optimaal van genieten. Sonde!
Whitesnake (7) Whitesnake maakt goede muziek, maar waarschijnlijk weer door de hitte, kon ik er niet helemaal inkomen. Verder heb ik wel genoten van 'Here I go again'.
Rob Zombie (8) Met weinig verwachtingen een show bijwonen is vaak het beste dat je kan doen. Dit had ik bij Rob Zombie en hij heeft me zeer positief verrast. Ik ken amper nummers van hem, maar toch bleef ik de hele show geinteresseert. Dit is erg knap en daarom een welverdiende 8.
Def Leppard (7) Sterk begin, sterk einde. Daar was ook alles mee gezegd. Wel respect voor de korte drumsolo, lekker simpel en kort, zodat je je aandacht niet verliest.
Sabaton (9) Wat een super show was Sabaton. Vuur, knallers, een fucking koor, en dan ook nog epische muziek. Sabaton had dit jaar alles. Misschien was het op vocaal gebied niet de beste show van Sabaton, maar ik moet zeggen, ik heb elke seconde genoten.
Kiss (9) Kiss is niet per se mijn muziek, ze hebben een paar leuke nummers, en daar houdt het op. Maar wat een show was dat. Gewoon vuurwerk op het podium, vliegende bandleden, vuurspugende bandleden. Dit was bijna een perfect optreden, alleen jammer dat het Kiss was.
Daarna rustig naar de auto gelopen en rond kwart over drie thuis aangekomen in mijn eigen fijne bedje.