Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Heeft iemand al gezien of Delain signeert vandaag? :-D (vooraf niet bekend gemaakt, maar gisteren Hammerfall was ook niet vooraf bekend)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Was weer een mooie dag. Machtig begonnen met Ne Obliaviscaris en het afsluitend kwartet Godsmack, Disturbed, Lamb of God en Slipknot was indrukwekkend. Zoveel uur topmuziek achter elkaar, heerlijk. Lamb of God was de verrassing van de dag voor mij, verwachte er wel wat van maar dit was overweldigend. Wat een frontman. Slipknot heeft de teleurstelling bij Rar helemaal weggespeeld, heerlijk losgegaan. En nu vergeet ik nog veel andere goede bands zoals Borknagar (schitterend!), Trivium, Clutch en Cellar Darling.

Top 3
1. Ne Obliaviscaris
2. Lamb of God
3. Slipknot

Bij nader inzien had de zaterdag het beste programma, wat mij betreft. De optredens van Lamb of God en Godsmack deden echt niet onder voor hun zaalshows in Tilburg.
Borknagar was prachtig, Clutch was leuk, UFO was mooi (ik ben als een malle heen en weer gelopen tussen Clutch, UFO en Slash & Myles Kennedy). Zaterdag was een lastige om keuzes te maken.

P.S. Persoonlijk vind ik het best apart dat het concert van Alter Bridge nog niet is uitverkocht, als we het toch over Myles Kennedy hebben. Hebben jullie je kaarten al binnen?
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Heeft iemand al gezien of Delain signeert vandaag?
1f600.svg
(vooraf niet bekend gemaakt, maar gisteren Hammerfall was ook niet vooraf bekend)

Ja, ze (Delain) signeren van 16:30 tot 17:00
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Dat was me weer een weekend. Ik ben weer lekker thuis en ga slapen (morgen weer vroeg op). Mijn review komt van de week :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Fantastisch weekend gehad. Nog even de top drie van gisteren neerzetten:
1. Gojira
2. Eluveitie
3. Def Leppard (soort jeugdliefde)

Tot volgend jaar!
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Graspop zit er helaas al weer op voor dit jaar. Reden genoeg om alle hoogtepunten eens op een rijtje te zetten!

Daarom wil Festileaks graag weten: Wat waren volgens jullie de 5 aller beste optredens van dit jaar?

De volgorde is belangrijk, dus denk er goed over na :wink:
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Dat kan gewoon hier, toch? Daar hoef ik echt niet over na te denken.
1. Slipknot
2. The HU
3. Ne Obliviscaris
4. Clutch
5. Fever 333

Keurig lijstje, al zeg ik het zelf.

Edit: in plaats van Gojira wordt het Clutch. Ik had er misschien toch iets beter over na moeten denken.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Inderdaad een prachtige lijst!

Yes de lijstjes mogen allemaal in het topic. Wij verzamelen ze hier :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Dat was het dan weer. Wederom een heerlijke graspop, wat is dit toch een fijn festival. Volgend jaar ben ik er sowieso weer bij! Later op de dag mijn volledige verslag en ranking. Nu alleen ff zondag.

Top 3
1. Orange Goblin
2. In Flames
3. Sabaton
 

i-mac

Playlistbediener
16 jun 2019
8
0
1:Def Leppard (volg ze al van 1981)
2: Gojira
3: Delain (sterk optreden)
4: Glenn Hughes
5 : Fever 333
en Hemelbestormer kon me echt bekoren.
 

banzai

Campingartiest
24 jun 2019
78
79
Schitterend weekend gehad!
Mijn top 5 is:
5. Gojira
4. Phil Campbell & Bastard Sons
3. Krokus
2. Slipknot
1. Sick Of It All
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Top 5 van dit jaar:
1 Kiss
2 Beast in Black
3 Def Leppard
4 Slash
5 Sabaton

Voor mn vriendin was t:
1 Delain
2 Beast in Black
3 Kiss
4 Slash
5 Cellar Darling
Bonus: Sabaton
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.536
fever 333 krijgt gewoon een categorie op zich, was er helaas niet bij dit jaar maar dit was toch de beste band die ik dit jaar gezien heb buiten de festivalzomer
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Mijn top 5 (een beetje mainstream, waarvoor mijn excuses):
1. Slipknot
2. Sabaton
3. Amon Amarth
4. Disturbed
5. In Flames

Met speciale vermelding voor Hemelbestormer, Fever333, Gloryhammer, Gojira en The Hu. Deze zouden mijn top 10 vervolledigen.
Was de allereerste keer dat ik effectief alle dagen ging en heb er enorm van genoten. Toch heerlijke bands gezien, zelden een tegenvallertje gehad en echt genoten van het weekend.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Met het goede voornemen om niet weer een boekwerk te schrijven hierbij mijn terugblik op Graspop (terugkijkend is dat niet gelukt, excuus). Wat was het weer een heerlijk festival. De opzet van het festival vind ik perfect met de twee mainstages. We hebben een vast plekje bij MS 2 waar de groep weer landt na optredens in de tenten. Je kan zo onwijs veel optredens zien in een dag zonder het gevoel te hebben je helemaal gek te lopen. De programmering vind ik heerlijk, grote namen afgewisseld met fijn obscuurder harder materiaal. Het terrein had wat subtiele aanpassingen waarbij ik de nieuwe lay-out van Jupiler Stage met The Barrel en echte aanwinst vond. Dit voelde nu als een volwaardig podium met meer ruimte. Hoewel het uitverkocht was heb ik het nergens als te druk ervaren, bier en eten halen ging makkelijk en de wc’s waren ook nog te doen. Maar meer mensen als dit moeten ze niet toelaten.

En omdat het voor ons allemaal hier om de muziek draait, snel terug naar de bands. Ik heb ervoor gekozen om nu geen top zoveel te maken maar te werken met sterren. Met zoveel goede optredens komen bands op lage nummers te staan alsof het een slechte show was, doet geen recht aan de ervaring. Sterren doen dit wel gelukkig.

Donderdag
• Black Peaks*. Begin van het festival liep in de soep door geluidsproblemen. Wij waren er niet van onder de indruk en na 20 minuutjes verder gegaan.
• Hemelbestormer***. Verantwoordelijk om mij helemaal het festivalgevoel in te zuigen. Zittend begonnen maar wet steeds meer meegezongen, prachtige opbouw in de nummers. Klasse band.
• Nasty**. Lekker stevig potje muziek, fijn om zo weg te luisteren en beetje op mee te stuiteren.
• Beartooth****. Eerste pit van het weekend, beetje poppy variant van metalcore maar ik kan er erg van genieten. Blijkbaar meer mensen ook, heerlijk druk en een kolkende menigte.
• The Amity Affliction*. Dit vonden we een regelrechte aanfluiting, wat een zielloos en ongeïnspireerd begin. Voor het einde van het tweede nummer al weg gegaan. Dit gaf wel de ruimte om gekleurde eenhoorneendjes te kunnen vissen en los te gaan in de botsautootjes, ook leuk.
• Sonata Arctica****. Prachtige show. Nummers doen me live nog meer dan van plaat. Life, Fullmoon en I have a Right stonden live als een huis. Een kippenvel einde van de eerste dag.

Vrijdag
• Like a Storm***. Eigenlijk pas een paar dagen geleden in de playlist gezet en mede daarom wist deze band erg te verrassen. Energieke performance en de Linkin Park tribute zorgde voor kippenvel als fan van die band.
• Wiegedood***. Man man, en gelijk weer zo’n goede show. Black metal waar je langzaam in mee gezogen wordt naar onondekte dieptes. Schitterend. Mag volgende keer best wat later op de dag staan.
• Death Angel**. Laatste 20 minuten nog van gezien, fijn potje ouderwetse Thrash.
• Whitechapel ****. Topset, hard, zwaar, snel en een erg sterke zanger met een indrukwekkende grunt.
• Hatebreed****. Goed is het misschien niet, maar dit was heeeerlijk losgaan in de pit. Lekker beuken en schreeuwen. Voor dit soort dingen ga je naar een festival
• Crowbar***. De dag was zo volgepropt met goede bands dat meer dan 20 minuten Crowbar er niet in zat. Maar dit was genoeg tijd om indruk te maken met hun logge muziek. Volgende keer wil ik hier graag vooraan staan.
• Candlemass****. Diep indrukwekkend optreden gezien van een van de voorste rijen. Wat een prachtige zware sounds en riffs waar je minutenlang in kan hangen.
• Architects**. Na een goede show op RaR viel dit ons erg tegen. Het geluid was slecht en er leek een klik te ontbreken met het publiek (niet vooraan, daar ging het los). Jammer, hadden op meer gehoopt.
• Antrax***. Oude meesters, voor de eerste keer gezien. Lekker staan stuiteren op ons plekje.
• Fever 333****. Pfoe, na RaR voor de tweede keer gezien en wederom even explosief. Wat een energie geeft deze show zeg. De moshpit was nog een stuk groter dan gisteren, erg van genoten. Kan nu toch wel definitief zeggen dat ik fan ben van deze band.
• Lynyrd Skynyrd**. Dit was toch een beetje een dooddoener, laatste 30 minuten gezien. Vrij veel preken. Extra ster vanwege de geweldige outro van Free Bird.
• Amon Amarth****. Derde keer in vier weken, misschien wat veel maar wederom staan genieten. De nieuwe nummer Shield Wall en Crack the Sky vind ik echt top en Twilight of the Thunder God is een prachtig festivalanthem. Mogen wat mij betreft de volgende doorkomst headlinen.
• Mysticum*****. Dit was het type totaalervaring en trance die ik zelden meemaak in een concert. Wat een debiel harde en lompe industriële black metal maken die mannen maar wat was dit goed zeg. Prachtige stage setup met de drie gitaristen op een verhoging met mooie visuals. Maar die muziek… Ik vond dit vanaf de plaat al indrukwekkend maar live volledig weggeblazen. Hiervoor ga je naar festivals.
• Slayer**. Damn, wat was het hier druk. Ergens achterin staan bijkomen van Mysticum, show ging daarom beetje langs on heen. Op RaR hebben we dit veel beter meegemaakt dus maar naar een andere show gegaan en Slayer een laatste kushandje gegeven.
• Deathstars**. Maffe show, weet nog steeds niet wat ik nou gezien en gehoord heb. Rammstein metal met een soort van zanger met zware stem en witte schmink. Nee, echt goed vond ik dit niet maar tegelijkertijd heeft het ons wel 40 minuten in de tent gehouden, dus was ergens wel weer vermakelijk. En zo kwam een interessant einde aan een bomvolle en indrukwekkende festivaldag.

Zaterdag
• Cellar Darling***. Schitterend begin van deze dag. Sfeervolle folk metal en steengoede zangeres. Wil ik graag nog eens zien in een betere setting. De sfeer zat er zeker al in en de Marquee was bijzonder enthousiast, maar was toch vroeg.
• Lovebites**. Na veel twijfel maar afgeslagen naar Lovebites ipv Bad Wolves ook al ken ik er geen nummer van. Grappig hoe tijdens een festival dingen toch altijd anders gaan dan je uitgestippeld had. En het viel niet tegen. Lekkere stevige spierballen powermetal door 5 Japanse dames. Alleen de zang vond ik er niet echt bijpassen, zo hoog stemmetje.
• Ne Obliviscaris*****. Wow wow wow, op Fortarock al gezien maar dit kwam nu nog driemaal sterker binnen. Devour me, Colossus en Intra Venus zijn zulke indrukwekkende nummers. Bijzonder knap hoe ze die complexiteit en bruutheid kunnen verweven tot melodieuze nummers. Nu definitief fan!
• Beast in Black*. Ik ben een power metal fan maar dit was mij echt veels te ver over de top. Misschien was het contrast met de vorige band ook net even iets te groot om hier van te kunnen genieten. Kon hier op dit moment helemaal niets mee, band speelde wel enthousiast en de tent ging uit zijn dak.
• Three Days Grace**. Lekker zittend op de grond mee gezongen met de hitjes. Prima set maar zal me niet bijblijven.
• Halestorm**. Was zonder zicht op de zanger al beter te pruimen. Ze heeft een mooie stem maar moet wel leren doseren, te schreeuwerig in sommige stukken. Hebben wel fijne nummers.
• Borknagar****. Wederom zo’n topshow van een wat obscure black metal band. Hele sfeervolle muziek over natuurtaferelen. Indrukwekkend. Winter Thrice is een steengoed nummer.
• Behemoth***. Vanwege de drukte bij Agnostic Front maar hierheen gelopen. Op de een of andere manier maakte dit nog meer indruk dan op Fortarock. Fijn dat deze muziek zo’n groot podium krijgt al past een donkere tent er beter bij.
• Trivium***. Bijzonder positief over verrast. Weten me op plaat niet helemaal te overtuigen maar dit was live erg sterk. Volgende keer ga ik hier bij vooraan staan!
• Slash**. Erg van genoten op RaR, dus nu van een afstandje naar gekeken. Prima show maar ik had zien in wat anders. In december weer genieten van Myles Kennedy met Alter Bridge!
• Clutch***. Prachtig feestje. Een soort feestelijke stonerband met een energieke zanger die als een hogepriester het publiek bezingt. Erg van genoten en heel veel andere mensen in de Marquee ook.
• Godsmack****. Bevestigt voor mij na RaR als sterke liveband. Zijn stem staat nog als een huis en nummers als 1000HP en Something Different zijn heerlijke meezinger met een vuist in de lucht.
• Disturbed****. Mooie show! Genoten van de oude nummers en zowaar werd het kazige nieuwe nummer A Reason to Fight één van mijn festivalhoogtepunten vanwege de mooie speech over depressie.
• Lamb of God*****. Wat gebeurt hier??? Omvergeblazen komt er nog niet bij in de buurt. Wat is dit een bruut goede liveband! Die zanger is één brok energie en neemt je 5 kwartier lang mee in een heerlijke harde muzikale reis. Misschien wel mijn grootste verrassing dit weekend, niet verwacht dat dit zo indrukwekkend goed was!
• Slipknot****. Slipknot nam ongenadig hard revanche voor een tegenvaller op RaR. Lekker dichtbij vanaf MS2 toegekeken en hele optreden staan stuiteren. Topband, topshow. Bij de toegift wat naar achteren gelopen en de sitdown tijdens Spit it Out reikte tot bij de biertent naast de Marquee, nog nooit gezien.

Zondag
• FM*. Grappige achtergrondmuziek tijdens het eerste biertje maar deed me verder niets.
• Inglorious**. Was al een stuk beter, zanger met een sterke stem en fijne hardrock deuntjes. Prima band voor de eerste uurtjes.
• Orange Goblin****. Dit was even goed als het warm was!! Metal Dome van begin tot eind op zijn kop door deze heerlijke energie stonermetal. Positief verrast over de zanger die het publiek bleef opzwepen. Topfeest!
• Delain***. Goede show met veel bekende nummers. Tijd vloog voorbij. Symfonische metal gaat er bij mij altijd wel in.
• Gojira****. Wat een goede band is dit toch he, en wat stonden ze vroeg. Volgende keer graag veel later op de dag zodat ik ook vooraan wil gaan staan, nu veels te warm! Maar schitterend en strak gespeeld, erg knap met deze technische hoogstandjes.
• In Flames****. Mogen van mij zonder problemen de volgende keer headlinen, een feestje waar zelfs de mensen uit de groep die het hardere werk minder leuk vinden goed op gingen. All for Me en Colony zijn oude krakers maar ook nieuwe nummers zoals I am Above staan live hun mannetje. Zanger deed het vocaal ook erg goed dit keer.
• Insomnium***. Last minute heen gegaan op aanraden van een vriend en geen spijt van. Sfeervolle en epische black metal. Jammer dat ik hier niets van kende en niet de hele show heb gezien, staat op het lijstje voor een clubshow in de buurt! Hier wil ik meer van zien.
• Whitesnake*. Nee, hier kon ik niets mee. Toen ik weer kwam aanlopen begon een drumsolo, een hele lange drumsolo. En toen een hele lange gitaarsolo. En toen meneer David Coverdale eindelijk weer ging zingen kwam er alleen gepiep uit. De ster hebben ze verdiend door de toch wel vette uitvoering van Here I Go Again.
• Rob Zombie**. Hier had ik veel meer van verwacht en viel me behoorlijk tegen, twee jaar geleden erg van genoten. Vocaal miste hij teveel waardoor de show snel aan kracht inboette. Tweede sterretje omdat de beste man toch wat krakers heeft zoals Superbeast en Dragula.
• Def Leppard*. Ik ben blij om te zien dat sommige mensen hier dit wel waarderen maar wat vond ik dit een zaaddodende bende zeg. Wat een suffe slepende muziek.
• Eluveitie****. Sterke set van een schitterende band. 9 man sterk en een grote diversiteit aan instrumenten. Mooie combi van folkmuziek en death metal, van schoonheid naar kracht en boosheid. Heerlijke uitsmijter in de Marquee. Volgend jaar moet ik mezelf voorhouden om meer naar deze tent te gaan, hier staan voor mij toch steeds de sterkste bands.
• Sabaton****. Blijf een fan met deze band en deze show met koor was indrukwekkend. Wat was dit heerlijk meegalmen met het koor, top! Jammer dat de zanger zelf er iets minder sterk uitkwam. Gezien de drukte en hoeveelheid Sabaton shirts kan deze band prima zelf een dag dragen.
• KISS*. Een ster omdat dit zo fout was dat het voor een half uur nog wel vermakelijk was. Op een metalfestival jezelf de loudest band durven noemen en over de top speeches zijn dappere keuzes. De show maakte nog wel wat goed. Maar na 30 a 40 minuten begon zo ontzettend gezapig stuk met een drumsolo, een voor ons nieszeggend nummer en de sufste gitaarsolo ooit. Nou ja, solo, een noot aanslaan en vervolgens stoer kijken is geen solo. Nee, deze show was voor ons echt een leegloper en een onwaardige afsluiter van een mooi festival.
• Carcass***. Laatste kwartier hier toch nog even gestaan met het laatste biertje. Heerlijke stevige metal met veel tempowisseling. Hier wordt een mens blij van en met een glimlach gedag gezegd.

Samenvatting:
***** Mysticum, Ne Obliviscaris, Lamb of God
**** Beartooth, Sonata Arctica, Whitechapel, Hatebreed, Candlemass, Fever 333, Amon Amarth, Borknagar, Godsmack, Disturbed, Slipknot, Orange Goblin, Gojira, In Flames, Eluveitie, Sabaton
*** Hemelbestormer, Like a Storm, Wiegedood, Crowbar, Anthrax, Cellar Darling, Behemoth, Trivium, Clutch, Delain, Insomnium, Carcass
** Nasty, Death Angel, Architects, Lynyrd Skynyrd, Slayer, Deathstars, Lovebites, Three Days Grace, Halestorm, Slash, Inglorius, Rob Zombie
* Black Peaks, The Amity Affliction, Beast in Black, FM, Whitesnake, Def Leppard, KISS

En speciaal voor Festileaks toch een top 5:
1. Mysticum
2. Lamb of God
3. Ne Obliviscaris
4. Orange Goblin
5. Sabaton
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Ik heb een heerlijk festival gehad! Fijn weer, goeie muziek en een toffe sfeer. Zaterdag was voor mij de beste dag en zondag de minste. Ik was gisteren vooral onder de indruk van Sabaton. Ik denk dat ze hun volgende keer wel kunnen laten headlinen. Ik vond hun muziek live beter dan op cd. De toevoeging van het koor het sfeer op de wei droegen daar denk ik wel aan bij. Delain en Deadland Ritual waren ook goed. Van Def Leppard had ik meer verwacht.

Dit is mijn top 5 van het hele weekend:

Graspop top 5

1. Sabaton
2. Three Days Grace
3. Demons & Wizards
4. Disturbed
5. The Hu

Met eervolle vermeldingen voor Fever333, Sonata Arctica, Godsmack en Hammerfall.
 

landgrockt

Playlistbediener
5 nov 2016
29
27
Weer een top weekend met veel afwisseling in stijlen. Jammer dat bij sommige bands in de Marquee de bassen te zwaar stonden afgesteld, waardoor ik bij Clutch en Fleshgod Apocalipse ben moeten vertrekken.

1. Sabaton
2. Godsmack
3. Eluveitie
4. Within Temptation
5. Lynyrd Skynyrd
6. Glenn Hughes
7. Demons and Wizzards
8. Delain
9. Inglorious
10. Halestorm

11. Celar Darling
12. Eisbrecher
13. Ne Oblevicaris
14. Hammerfall
15. Sonata Arctica
16. Deadland Ritual
17. King Daimond
18. Disturbed
19. Amon Amarth
20. Trivium
21. Whitesnake
22. UFO
23. Behemoth
24. Three Days Grace
25. In Flames



Probleem was natuurlijk weer dat er op sommige momenten twee of meer bands speelden die ik zou willen zijn, daarom heb ik jammergenoeg Cradle of Filth, Gojira, Krokus, Hawkind, Equilibrium, Candlebox en Skälmöld moeten missen. Slash had ik gelukkig al op Pinkpop gezien.
Grote tegenvallers waren voor mij Kiss en Def Leppard, waar ik van beide toch iets meer had verwacht dan het afdraaien van een Greatest hitsshow, maar schijnbaar hebben zich toch de nodige mensen hierbij vermaakt, dus wel goed geprogrammeerd.
Within Temptation hield zich heel goed staande als headliner, ik was zeer positief verrast, zou ook op Pinkpop niet misstaan. Jammer dat Mojo bij Nederlands festivals zo weinig ruimte biedt voor Nederlands Rockacts. Het is een schande dat een Topband als Delain in hun zeventien jarig bestaan nog nooit op Pinkpop heeft gestaan.
Jammer dat Graspop volgend jaar in het zelfde weekend als pinkpop valt, de keuze zal daarom voor mij zeer waarschijnlijk op Graspop vallen in 2020, ook al ligt Pinkpop bij wijze van spreken bijna in mijn tuin.

Voor volgend jaar hoop ik dat Graspop weer wat meer Progressiverock programmeert.


 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken