Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.298
5.706
Helemaal eens met wat Pim hierboven zegt. Ik vind een aantal andere acts die hier genoemd worden (Seether, Black Stone Cherry, Babymetal, Stone Sour, 5FDP etc) toch echt geen headliner materiaal hoor. Het zijn goede middenmoters die niet verder hoeven te komen dan dat, wat mij betreft.

Dus om de originele vraag te beantwoorden, wie er over 10 jaar nog zijn om te headlinen: bands die nu al headliner zijn en geen signaal van stoppen geven, zoals Metallica, Iron Maiden, Tool, Slipknot, Volbeat, A7x, etc. Dan heb je opkomende headliners zoals Ghost, Sabaton, Parkway Drive, Gojira, Amon Amarth, In Flames, Mastodon, Nightwish, Opeth, en anderen die hier genoemd worden. En dan nog een aantal die niet genoemd zijn, maar wellicht ook naar headliner kunnen groeien: A Perfect Circle, Rob Zombie, Nine Inch Nails, Dream Theater, en wellicht Megadeth en Judas Priest nog op een afscheidstour. Geldt ook voor Slayer, mochten die volgend jaar nog een rondje langs de festivals doen.
 

EngineNr9

Randprogramma
7 feb 2017
111
101
Ik kan me goed vinden in de genoemde conclusie, wel denk ik dat Bring me the Horizon, Machine Head en de Deftones hier bij horen. Stiekem hoop ik dat ze Metallica volgend jaar weten te strikken i.p.v. weer naar Werchter. Maar daar hoeft niet iedereen hetzelfde over te denken :wink: . Genoeg keuze in ieder geval als de oude rotten het een keer voor gezien gaan houden.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.413
Ja, er is keuze genoeg als je het zo ziet! En bijna allemaal namen waar ik geen probleem mee heb om een festival af te sluiten. Zo was Sabaton vorig jaar echt een groot feest als slotact.

Waar ik wel benieuwd naar ben, en ben benieuwd hoe jullie dit zien, is of deze namen ook voldoende bekendheid en fanbase hebben om dezelfde aantallen bezoekers naar GMM te krijgen. Oude acts zoals Iron Maiden (en zelfs Ozzy, Judas Priest e.d) nemen de oude rockveteranen mee in hun zog, deze groep staat niet altijd even open voor nieuwkomers in het genre. Zullen die afhaken of gewoon lekker blijven komen? Of hebben we die groep niet meer nodig om GMM te vullen.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik hoop dat ze volgend jaar System of a Down kunnen krijgen. Dat zou mij gelijk over halen om in ieder geval een dagticket te halen, maar denk dat over 10 jaar SOAD niet meer tourt als de band het niet voor elkaar krijgt om in hetzelfde straatje te komen
 

Rinze

Randprogramma
11 nov 2015
115
0
Set Abominae wrote:
In navolging van Dennis’ Pinkpop-kledingkeuze, hier mijn garderobe voor Graspop:

Donderdag:
Iced Earth
https://www.large.nl/p/incorruptible-vintage/366984.html#q=Iced%20Earth&start=7
óf
https://www.large.nl/p/clear-the-way/373528.html#q=Iced%20Earth&start=16

Vrijdag:
Powerwolf
https://www.large.nl/p/cathedral/335343.html#q=Powerwolf&start=24

Zaterdag:
Volbeat
https://www.large.nl/p/louder-and-faster/377053.html#q=Volbeat&start=19

Zondag:
A Perfect Circle
https://www.large.nl/p/the-depths/380981.html#q=A%20Perfect%20Circle&start=7

Jullie ook al alles klaarliggen?
1f600.svg


Nice, met name het Iced Earth shirt is erg gaaf!

Ik heb eigenlijk altijd hetzelfde assortiment aan shirts bij me en een groene korte broek aan. Deze gaat al 14 jaar mee en heeft alle onderstaande festivals gezien. Mijn shirts (helaas zonder plaatje):
– Rock am Ring 2014
– Graspop 2017
– Tweemaal Hard Rock Cafe shirts (moet ik nog betere voor scoren ooit, Graspop trui staat dit jaar op de planning om te halen)

Ik heb mijn kleding helemaal klaar! Rode kilt en geen t-shirt! Of anders mn mooie Amon Amarth t-shirt (voor als het regent).
Ik ben vooral te herkennen aan mn verschikkelijk bleke huid en kort blond haar.
 

Rinze

Randprogramma
11 nov 2015
115
0
En qua toekomstige headliners zitten de grotere festivals inderdaad redelijk krap.

Maar mijn ingeving? Ik denk dat
-Amon Amarth
-Avenged Sevenfold (eigenlijk al wel headliners, maar moeten wel een goede sub hebben)
-Bring me the Horizon (als ze niet meer richting de pop muziek gaan, zoals Oli gehint heeft)
-Five Finger Death Punch
-In Flames
-Killswitch Engage
-Lamb of God
-Machine Head (doen alleen geen festivals meer)
-Nightwish
-Parkway Drive (had ik eerst mn twijfels over)
-SABATOOOOONNN
waardige headliners kunnen zijn. Verder niet veel opties.
 

Verwijderd lid 1447

Campingartiest
22 okt 2015
76
0
Het is misschien vloeken in de kerk. Maar voor GMM verwacht ik eigenlijk The Prodigy ooit ook wel een keer als afsluiter (niet headliner) gezien hun ze dit jaar Bloody Beetroots boeken. Als dat echt een succes wordt dan zie ik GMM misschien vaker wat in de harde electronische artiesten (hopelijk voornamelijk alleen live acts)


 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.413
Het is misschien vloeken in de kerk. Maar voor GMM verwacht ik eigenlijk The Prodigy ooit ook wel een keer als afsluiter (niet headliner) gezien hun ze dit jaar Bloody Beetroots boeken. Als dat echt een succes wordt dan zie ik GMM misschien vaker wat in de harde electronische artiesten (hopelijk voornamelijk alleen live acts)

Ow dat vind ik helemaal geen gek idee. De wat hardere en boze electronische acts zoals The Prodigy of Pendelum (wel de live variant) passen daar perfect denk ik. Wat mij betreft zeer welkoM!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.595
4.955
Uit verveling en nerdigheid eens zitten zoeken naar bands die nog nooit op Graspop hebben gestaan, en dus mooie opties voor 2019 zouden kunnen zijn.
Uiteindelijk bleken er dat wel zo ongeveer genoeg om een heel affiche mee te vullen. Dus bij deze dan maar ... :lol:
Disclaimer:
Dit is vanzelfsprekend absoluut niet bedoeld als een realistische voorspelling, noch zal de plaatsing van de bands per dag en podium ideaal zijn.
Ik heb veelal bepaalde subgenres binnen een dag gegroepeerd, wat in de praktijk waarschijnlijk niet zo opzichtig zal gebeuren.
Ook zijn sommige bands (bv. Led Zeppelin) op dit moment niet meer actief, hoewel een reünie niet ondenkbaar is.
Gezien het succes van dit jaar ben ik uitgegaan van 4 volwaardige dagen volgend jaar, wat ik zeker niet uit zou sluiten.

0IIax8V.jpg


Zelf zou ik volgend jaar i.i.g. graag Dethklok, Draconian, Månegarm, Babymetal, Avantasia, Wardruna, The Melvins, Therapy?, Van Canto, Beast In Black, Dio Disciples, Tenacious D en natuurlijk Metallica (en/of AC/DC) op Graspop willen zien.

Wie zien jullie graag eens debuteren? Weten jullie er nog een paar?
En wie achten jullie waarschijnlijk/mogelijk, en wie juist niet?

Edit:
alternatief voor RATM: Prophets Of Rage
alternatief voor Dio Disciples: Last In Line
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.298
5.706
Echt fantastisch gemaakt! Dat groeperen op genre is goed gelukt trouwens, de Tool dag doet het erg goed bij mij haha. Niet dat de rest wat te wensen overlaat trouwens. Enige wat echt lastig gaat worden is Linkin Park denk ik (of zijn er nog anderen dood? Valt mij zo gauw niet op). Maar nu gewoon een paar goeie onderhandelaars gaan regelen om wat fijne reünietjes te regelen, en ik zeg let's go volgend jaar!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.595
4.955
Linkin Park is (net als Led Zeppelin) inderdaad nogal een longshot.
Ik baseerde een mogelijke reünie op één zinnetje op hun Wiki-pagina:
On January 28, 2018, Shinoda replied to a tweet from a fan inquiring about his future with Linkin Park, writing “I have every intention on continuing with LP, and the guys feel the same. We have a lot of rebuilding to do, and questions to answer, so it’ll take time.”
Dus, who knows...? :wink:
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.595
4.955
Voor alle duidelijkheid overigens grofweg de subgenres per dag:
Donderdag - Classic/Blues/Psychedelic Rock, Glam/Hair, Doom/Sludge/Stoner, Folk/Medieval/Viking, Melodic Death, (old-school) Hardcore
Vrijdag - Thrash/Speed/Groove, Death/Black, Deathcore/Grindcore/Deathgrind
Zaterdag - Progressive/Djent, Industrial, Power/Symphonic/Gothic/Kawaii, Metalcore
Zondag - Hardrock, Heavy, Alternative/Funk/Nu/Rap, (Pop/Ska) Punk, (Post-)Grunge
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.969
2.015
Linkin Park is (net als Led Zeppelin) inderdaad nogal een longshot.
Ik baseerde een mogelijke reünie op één zinnetje op hun Wiki-pagina:
On January 28, 2018, Shinoda replied to a tweet from a fan inquiring about his future with Linkin Park, writing “I have every intention on continuing with LP, and the guys feel the same. We have a lot of rebuilding to do, and questions to answer, so it’ll take time.”
Dus, who knows…?
1f609.svg
Maar Linkin Park anno 2017 was (aan het einde dus) qua metal gehalte gewoon 0,0. Hun optreden op Werchter was daar ook aan te herkennen.

Ik stel dan ook voor dat je in de plaats van Linkin Park gewoon System of A Down zet. Die waren datzelfde weekend zonder twijfel een van de hoogtepunten en verloochenen hun genre tenminste niet.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.969
2.015
Voor de rest niets op aan te merken.

Metallica zou echt een droom zijn om die in Dessel te kunnen zien.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.413
Wat een geweldige lijst zeg! @ Set Abominea

Een prima line-up als je dit zo ziet, netjes. Opeens kom je dan ook tot de conclusie dat het van sommige bands bijna ongelofelijk is dat deze niet ooit eens op GMM geweest zijn, oa:
- EyeHateGod
-The Sweet
- Styx
- In Extremo
- Wardruna
- Venom
- Sodom
- Godflesh
- Steven Wilson
- Diamond Head
- Puddle of Mud
 

brentgalle

Campingartiest
7 mrt 2018
56
2
Zelf zou ik: staind, puddle of mud, NIN, Tool en Tenacious D geweldig vinden daar te zien!

Zoals eerder gezegd door Joe, vind ik dat mijn all time favourite band: System Of a Down ook zeker nog eens moet langskomen als headliner. Zij kunnen dat meer dan aan en trekken gigantisch veel volk. (was naar mijn mening ook het hoogtepunt van Werchter vorig jaar)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.513
Linkin Park bestaat toch niet meer? Oké, vanuit commerciële redenen begrijp ik dat ze dit niet gaan toegeven maar die band is wel klaar nu.

Verder denk ik dat QOTSA zomaar eens een headliner voor 2019 kan zijn. Die touren altijd erg lang (meerdere jaren) en zie ze zomaar nog een paar festivalletjes doen in 2019. Als ze dan in de buurt zijn, staan ze sowieso (voor het eerst) een op Graspop gok ik.

Tool zal wel Werchter worden, Schueremans kennende.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.298
5.706
Wat Linkin Park betreft denk ik ook dat die doorstart er niet echt in zit. En mocht deze toch tot stand komen dan denk ik dat de metal factor die ze hadden alleen maar meer zal verdwijnen, aangezien juist die vocals van Chester daar voor zorgden (naast instrumentatie op oudere nummers natuurlijk). Heb ze vorig jaar nog op Hellfest zien headlinen, was wel een beetje een jeugd droom voor mij, maar ik zie het niet gebeuren dat zij in de toekomst nog naar Graspop komen nee.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.298
5.706
Tool zal wel Werchter worden, Schueremans kennende.

Dat zou balen zijn zeg. Ik bedoel, ik heb er geen probleem mee naar Werchter te gaan voor Tool. Maar het lijkt mij niet de juiste setting, zo'n mainstream festival voor een band die zo duidelijk niet mainstream wil zijn. Ik heb het ook al eens in het Pinkpop topic genoemd, ik weet ook niet of je als mainstream festival die Tool-fanbase op je terrein wil hebben, want die zullen wellicht de sfeer bij andere acts niet ten goede komen.

Maar goed, misschien werkt het wel hoor. Ik hoop eigenlijk gewoon op zaalshows, maar dan moeten ze eerst maar eens een Europese tour plannen. Long overdue!
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.155
4.279
Mwa, denk dat dat wel mee zal vallen. Werchter heeft wel vaker de populaire metalnamen ipv Graspop. Metallica, Rammstein, SOAD, Stonesour. Ik verwacht en hoop dat Tool volgend jaar op Werchter staat.

QOTSA zie ik dan weer wat minder snel op Graspop staan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken