Gehoorbescherming/oordoppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter elo
  • Startdatum Startdatum
We hebben het meerdere keren zelf gemeten. Het blijft telkens netjes binnen de veilige grenzen. Met de kanttekening dat wij niet naar Death Metal artiesten gaan 🙂

In elk podium hoor je bij de rustige, acoustische nummers andere geluiden, ongeacht hoe hard het volume staat. Hoewel: laatst bij Gavin James kon je de hele avond een speld horen vallen tijdens de rustige nummers, heel fijn dat mensen dat ook tegenwoordig nog kunnen opbrengen.
Wat versta je dan precies onder de veilige grenzen als ik vragen mag? Het type concert zal ongetwijfeld ook meespelen inderdaad. En zeker eens betreft je laatste opmerking!

Wat versta je dan precies onder de veilige grenzen als ik vragen mag? Het type concert zal ongetwijfeld ook meespelen inderdaad. En zeker eens betreft je laatste opmerking!
Max. 103 dB(A) gedurende max. 15 minuten achter elkaar. Basis 95 dB(A).

Max. 103 dB(A) gedurende max. 15 minuten achter elkaar. Basis 95 dB(A).
Geen idee of het in Nederland ook verplicht is om dB in real time te afficheren, maar in België is dit wel het geval.
Al meerdere keren vastgesteld dat het niveau makkelijk naar 95 dB gaat, enkel en alleen al wanneer het volk komt binnengestroomd, praat, lacht, ... in combinatie met (lichte) wacht-achtergrondmuziek.
Om dan een soort effect te krijgen dat de muziek "aanwezig" is als het concert begint, zijn ze bijna verplicht om hogere volumes te hanteren.
Wat ik voor alle duidelijkheid niet goedkeur, maar het is altijd een dunne lijn tussen beleving en een 'gezonde' situatie.

En dan heb je nog de extremen: geluidstechnici die zich heel goed bewust zijn van stillere passages in een concert, om dan de knop extreem naar rechts te draaien wanneer het concert terug openbarst en schadelijke volumes los te laten op het publiek, weliswaar gemiddeld berekend dan wel 'zogezegd' binnen de norm.

Users who are viewing this thread