Inmiddels een kleine twee weken met de Switch 2 aan de slag geweest. De Switch is bij mij thuis verreweg de meest gebruikte console. Ik heb twee kleine kinderen hier rondlopen, dus handheld spelen is dan verreweg het handigst. Switch heb ik altijd een fantastische console gevonden. Grafisch kon hij al een tijdje niet meer mee, maar toch krijg je elk jaar 3-4 prima (Nintendo) games.
De Switch 2 voelt in alles als een goede update. Het scherm steelt de show. Goede helderheid, HDR en de 120fps speelt fantastisch in de "24 racers mayhem" van Mario Kart World. In de slaapkamer mis ik wel het OLED scherm, maar het is een minder groot gemis dan dat ik van tevoren had gedacht.
Mario Kart World is een prima game. Subtiele vernieuwingen, maar uiteindelijk voelt en speelt het heel erg vertrouwd. Tot nu geen behoefte gehad om vrij rond te rijden. Het is vooral de ideale game om snel even proberen om alles op 150cc *** uit te spelen. Ik heb daar toch echt meer moeite mee dan bij voorgaande delen. Is deze nieuwe game moeilijker? Of word ik gewoon wat ouder?
De game die ik nu het meeste speel is Zelda Tears of The Kingdom. Op de één of andere manier heb ik de game nooit uitgespeeld, maar wat een feest is deze game op de Switch 2. Constant 60fps, laadtijden meer dan gehalveerd. Wat een feest! Cyberpunk heb ik even een weekje van iemand kunnen lenen. Indrukwekkend om te zien hoe deze game op een handheld draait. Natuurlijk zal het er beter uitzien op de PS5/Xbox, maar de Switch 2 kan deze game prima aan, zowel handheld als docked. Dit geldt ook voor de Switch 2 versie van Hogwarts Legacy. De ideale manier om deze game handheld te spelen.
Hieronder even een kort lijstje met mijn pro's en con's:
PRO:
-
Scherm! Wat een verbetering. Los van het formaat is de 120hz versie en helderheid een prachtige upgrade. Het gemis van OLED valt mij reuze mee
-
Klik! De magnetische verbinding van de Joy-Con voelt en werkt ontzettend goed. Er zit een heel klein beetje speling in, maar het gamen in handheld voelt veel steviger dan bij die vorige joy-con's
- De hele console voelt en ziet er meer premium uit.
- Backlog van games. Alle games van de Switch 1 draaien op de Switch 2. Ook als een game geen officiële update/upgrade heeft gehad laden en spelen de Switch 1 games veel beter op de Switch 2.
CON:
-
Muisbesturing. Dit is gewoon een gimmick. Het zal voor bepaalde games echt wel werken, maar 99% van de bezitters van een Switch 2 zullen gewoon voor handheld/docked kiezen. Dit geldt ook voor de gamechat functie en camera.
-
Besturingssysteem. "when it's not broke, don't fix it". Dit was overduidelijk de insteek van Nintendo. Het besturingssysteem voelt als een 1.2 versie van het besturingssysteem van de Switch 1. Ik had toch gehoopt dat dit een grotere update zou zijn. Denk hierbij aan thema's en andere customizations. De eShop loopt veel beter, maar blijft onoverzichtelijk.
-
Batterijduur. Dit is echt beperkt. Gemiddeld gaat hij bij mij 3 uur mee als ik TOTK en Cyberpunk speel. Thuis kun je gewoon docked verder gamen, maar als je langere tijd onderweg bent is een powerbank meenemen echt een must!
Uiteindelijk staat/valt het succes van de console met de games. Als Nintendo in hetzelfde tempo games blijft uitbrengen zoals op de Switch 1 moet dat wel goedkomen. Echter, is de "remaster/deluxe" catalogus wel redelijk uitgeput en zal Nintedo toch echt met meer nieuwe en originele games moeten komen. Tot nu toe is het vooruitzicht wel wat karig, met alleen Donkey Kong volgende maand als AAA titel. Ik verwacht echter voor de herfst nog wel een Nintendo Direct, met meer games voor de rest van het jaar.
Hopelijk weten andere ontwikkelaars ook veel titels naar de Switch 2 te brengen. Wellicht krijgen we deze week wat meer duidelijkheid over een evt. Red Dead Redemption 2 remaster. Het lijkt mij echt een droom op die game op de Switch 2 te spelen.