Mooi lijstje! Ik heb de afgelopen weken ook weer wat bioscoopbezoekjes gehad, vooral op IFFR:Afgelopen week behoorlijk wat films gekeken: Killers of the flower moon, The Holdovers en Anatomy of a fall.
Killers of the flower moon, filmtechisch gewoon een goede film alleen toch niet helemaal mijn ding. Vond het iets te langdradig allemaal en merkte dat ik niet continue mijn focus erbij kon houden. Had een beetje hetzelfde als met the irishman. (7/10)
THe Holdovers zoals hier al gezegd, echt een hele fijne en goede kerstfilm. Zat een mooie karakter opbouw in en ging met een warm gevoel de bios uit. Dus erg blij dat ik gegaan was. (8/10)
Anatomy of a fall verraste mij enorm. Vond het een hele goede film en van begin tot eind genoten. (8/10)
Evil Does Not Exist (IFFR)
Zonder al te veel te spoilen, bijzondere Japanse slow-cinema film van de maker van Drive My Car (ook een favorietje van me). Over een klein dorpje dat opgezadeld wordt met een startup die een glamping in de buurt wil gaan uitbaten. Kan er verder niet al te veel over zeggen, maar ga 'm vooral kijken als ie volgende maand in première gaat (8/10)
The Zone of Interest (IFFR)
Voor 5 Oscars genomineerde film van Jonathan Glazer (Sexy Beast, Under the Skin) over het Duitse gezin van een Nazi officier dat pal naast Auschwitz woont. Indrukwekkende en beklemmende film (mede door het geweldige geluid). Hij is inmiddels ook officieel in première, dus ga deze ook zeker kijken (9/10).
The Promised Land (IFFR)
Deense inzending voor de Oscars, maar uiteindelijk niet genomineerd. Zeer vermakelijk episch drama / western over een ex-militair die erop gebrand is om de wilde Deense heide te temmen en daar landbouwgebied van te maken, met alle voor- en tegenspoed die daarmee gepaard gaan. Mooi gemaakt met een sterke Mads Mikkelsen, maar hier en daar een klein beetje over de top. Toch een 8/10. Na de film een Q&A met de regisseur, ook leuk om een keer mee te maken!
Four Daughters (IFFR)
Indrukwekkende documentaire waarin delen van het leven van de Tunesische Olfa Hamrouni en haar gezin worden nagespeeld. Twee van haar dochters zijn geradicaliseerd richting IS en zitten inmiddels vast wegens betrokkenheid bij aanslagen. Zij worden 'gespeeld' door actrices en de documentaire richt zich ook vooral op de periode waarin zij de weg naar extremisme kozen en welk effect dat op het gezin heeft gehad. Aanrader (ook een Oscar nominatie op zak).
The Color Purple
Gisteren The Color Purple meegepakt. In tegenstelling tot wat mijn Engelse boekenlijst in 6VWO deed vermoeden, wist ik weinig tot niets van het verhaal. Musicals zijn niet mijn ding, dus ik ging niet met hele hoge verwachtingen naar de bios, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me prima heb vermaakt bij deze film. De acteerprestaties zijn uitstekend, waardoor de karakters toch wat diepgang krijgen. Iets wat ik bij musicals normaal gesproken het meeste mis (7/10).