Festival Hitte Topic

Zelf vroeger ook weekenden Decibel en Defqon geweest, over het algemeen prima en hele fijne gemoedelijke sfeer, maar er lopen ook wel is bepaalde types rond, die niet vies zijn van een relletje hier en daar.

Wel respect dat ze het cancelen (manier waarop kan anders) , dit zijn geen temperaturen om in de volle zon een hele dag te stampen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pommer
Wel een goed voorbeeld van ‘het moet eerst fout gaan’. Als er straks op een groot festival meerdere incidenten zijn door het warme weer, dan worden de protocollen ook weer herzien.

Het is niet alleen voor de bezoeker, maar natuurlijk ook voor de werknemers die in uitzonderlijke temperaturen je biertje tappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Wel een goed voorbeeld van ‘het moet eerst fout gaan’. Als er straks op een groot festival meerdere incidenten zijn door het warme weer, dan worden de protocollen ook weer herzien.

Het is niet alleen voor de bezoeker, maar natuurlijk ook voor de werknemers die in uitzonderlijke temperaturen je biertje tappen.
Inderdaad, iedereen denkt altijd gewoon aan de bezoekers, maar er zijn duizenden vrijwilligers en werknemers die ook moeten werken op festivals.
 
Spoorpark live met o.a oscar and the wolf voor vanavond ook afgelast, nog onduidelijk of morgen wel doorgaat
 
Laatst bewerkt:
Denk dat vooral bij defqon echt vele doden waren gevallen met deze temperaturen, de grote hoeveelheden drugs die daar gebruikt worden in combinatie met 40 graden was nooit goed gegaan, wel heel sneu voor de festivalgangers en de organisatie
 
Zelf vroeger ook weekenden Decibel en Defqon geweest, over het algemeen prima en hele fijne gemoedelijke sfeer, maar er lopen ook wel is bepaalde types rond, die niet vies zijn van een relletje hier en daar.

Wel respect dat ze het cancelen (manier waarop kan anders) , dit zijn geen temperaturen om in de volle zon een hele dag te stampen.
Eens, maar in mijn tijd was het nog op Almere Strand. Toch zet ik ieder jaar het streampje wel weer aan, en volg ik nog podcast zoals plafonddienst, het blijft toch ergens een interessant festival.

Volgens mij ook stukken internationaler geworden dan in mijn tijd. En daar heb ik het ook mee te doen, er zijn echt mensen die heel veel geld spenderen om een weekend naar Defqon te gaan. En die zullen nu ook naar hotels moeten gaan zoeken en dergelijke.
 
Tijdens de hittegolf in juli 2019, waarbij voor het eerst 40 graden Celsius werd gemeten in Nederland, op een kleinschalig dance-georienteerd weekendfestival geweest. Genoeg schaduwrijke plekken en dat was een een waar slagveld en echt geen pretje. Meerdere bezoekers out zien gaan en afgevoerd zien worden, ook daar zwaar middelengebruik. Is de laatste avond voortijdig stilgelegd omdat de veiligheid niet meer gegarandeerd kon worden door teveel drukte bij EHBO en tekort aan ambulances in de omgeving.

Snap afgelasting (of drooglegging) van festivals, veiligheid van bezoekers en werknemers is wel in het geding.
 
  • Leuk
Waarderingen: kaiser
Eind van de ochtend weer teruggekomen uit Biddinghuizen. Echt ontzettend balen dat het zo moest eindigen, zeg. En jammer dat een (zeer klein) groepje idioten nu de aandacht opeist met die vernielingen. Had er veel zin in, maar uiteindelijk is dit wel de verstandigere keuze. Bij de aftrap van het feest leek het oprecht 45 graden in de tent. Het zweet liep met straaltjes tegelijk over m'n voorhoofd heen. Heb het een kwartiertje volgehouden en ben vervolgens maar buiten de schaduw op gaan zoeken. Het voelde na die sauna alsof het maar 20 graden was ipv de 33 waar je feitelijk instond. Zo kun je oprecht niet feesten. Het werd gedurende de avond wel beter, maar ik snap dat de organisatie hier ingrijpt. Zeker als er vandaag nog eens minstens 5 graden bijkomt. Als er wél mensen onwel worden of overlijden, wijst iedereen ook gelijk naar Q-Dance.

Kan het gelukkig zelf nog wel enigszins relativeren. Klote dat er nu een streep door Defqon is gezet, maar voor mij is de 'investering' ook redelijk beperkt geweest. Er zaten in onze groep ook onder meer een Deen en een Amerikaan. Vliegtickets gekocht, extra kampeerspullen gehaald, 5 uur feest gehad, en nu zitten ze met de gebakken peren. Ipv het feestje waar je dan zo naar uitkeek mag je ineens gaan uitzoeken of de vlucht nog te verzetten is, of kijken in welk hotel je het best terecht kan. In de rij ook een grote groep Amerikanen gezien die voor het eerst gingen en enorm naar uitkeken. Japanners, Mexicanen, noem het maar op. Allemaal langs zien komen, en stuk voor stuk gaan ze met niets naar huis. Daar vind ik het nog wel het zuurst voor.
 
Laatst bewerkt:
Zijn Nederlanders strenger in het doen sluiten van festivals wegens de te grote hitte of zijn de Belgen te laks hiermee? Tot nu toe al twee redelijk grote Nederlandse festivals gecanceld.
Dat er een officieel code rood is afgegeven, is uiteindelijk bepalend. Dan kunnen veiligheidsdiensten bepaalde veiligheid niet meer garanderen en dan houdt het op. Bij mij in 't dorp zou vanaf vandaag een theater/cultureel festival plaatsvinden t/m zondag. Is ook afgelast. Dus ook kleine evenementen worden gecanceld.
 
Zijn Nederlanders strenger in het doen sluiten van festivals wegens de te grote hitte of zijn de Belgen te laks hiermee? Tot nu toe al twee redelijk grote Nederlandse festivals gecanceld.
Vorige week zondag was het voor Hellfest ook code rood, en alles ging gewoon door zoals voorzien. Wel met de nodige maatregelen, voor zover dat al kan. Alcohol werd afgeraden en geen 50cl meer verkrijgbaar, veel water drinken en goed insmeren. Maar werkelijk gans de dag zag je de ene na de andere moshpit aan de diverse podia. Op de weide ging het nog net, dankzij een briesje. Maar vooral in de tenten was het nog warmer.
 
Ik begrijp perfect dat veiligheid primeert, niemand zit te wachten op een massa mensen die met hitteslag van een festivalterrein moeten worden gedragen. Wat ik niet begrijp is dat ze in Nederland pas zo laat in kramp schieten. Deze temperaturen waren begin deze week al voorspeld.

Dat voelt minder als doordacht veiligheidsbeleid en meer als wachten tot er een formele code rood of overheidsbeslissing ligt, zodat juridisch en verzekeringswijs alles makkelijker wordt. Dat kan misschien zakelijk logisch zijn, is bijzonder wrang omdat er veel eerder tussenoplossingen mogelijk waren. Ik denk dan aan extra schaduw, vernevelaars, gratis zonnecrème, meer waterpunten, rustzones en desnoods geen alcohol tot ’s avonds.
 
Gaat er iemand naar Lago Lago dit jaar?

Bij wat voor temperatuur is een festival onverantwoord? Zowel voor DJ als voor bezoeker. Het lijkt 40+ te gaan worden daar, plus noodweer.
Heb op Werchter bijna de 40 aangetikt. In de middag waardeloos, alleen maar in de schaduw gezeten en meer water dan bier gedronken. Was toch weer een top editie.
 
Ik begrijp perfect dat veiligheid primeert, niemand zit te wachten op een massa mensen die met hitteslag van een festivalterrein moeten worden gedragen. Wat ik niet begrijp is dat ze in Nederland pas zo laat in kramp schieten. Deze temperaturen waren begin deze week al voorspeld.

Dat voelt minder als doordacht veiligheidsbeleid en meer als wachten tot er een formele code rood of overheidsbeslissing ligt, zodat juridisch en verzekeringswijs alles makkelijker wordt. Dat kan misschien zakelijk logisch zijn, is bijzonder wrang omdat er veel eerder tussenoplossingen mogelijk waren. Ik denk dan aan extra schaduw, vernevelaars, gratis zonnecrème, meer waterpunten, rustzones en desnoods geen alcohol tot ’s avonds.
Je kan als festival natuurlijk prima van te voren communiceren dat als het code rood wordt het festival niet doorgaat.
 
is ook verzekeringtechnisch toch als code rood is, t festival t kan halen op de verzekering. of heb ik nu lulkoek gelezen?
verklaart ook wel dan als dat zo is dat ze wachten tot code rood officieel uitgegeven is.
 

Users who are viewing this thread