Ik begrijp perfect dat veiligheid primeert, niemand zit te wachten op een massa mensen die met hitteslag van een festivalterrein moeten worden gedragen. Wat ik niet begrijp is dat ze in Nederland pas zo laat in kramp schieten. Deze temperaturen waren begin deze week al voorspeld.
Dat voelt minder als doordacht veiligheidsbeleid en meer als wachten tot er een formele code rood of overheidsbeslissing ligt, zodat juridisch en verzekeringswijs alles makkelijker wordt. Dat kan misschien zakelijk logisch zijn, is bijzonder wrang omdat er veel eerder tussenoplossingen mogelijk waren. Ik denk dan aan extra schaduw, vernevelaars, gratis zonnecrème, meer waterpunten, rustzones en desnoods geen alcohol tot ’s avonds.