Mooie lijst, hebben we goed gedaan! Kan je ons een idee geven over het aantal stemmen, Brian? Ik bedoel dan vooral: hebben alle nummers in de top 10 minstens 2 stemmen gehaald?
Dat kan ik zeker. Ik heb in het geval van een gelijkspel gekeken naar op welke positie mensen ze hadden gezet. Die posities bij elkaar opgeteld en dan het laagste punten aantal als hoger gezet. Lorde en Angel Olsen ft. Sharon van Etten hadden bijv. beide 6 stemmen. Lorde is echter 2x 1ste, 3x 2de en 1x 4de op het lijstje gezet (1+1+2+2+2+4=12) en Angel Olsen ft. Sharon van Etten is 1x 1ste, 1x 2de, 2x 3de, 2x 4de (1+2+3+3+4+4=17), Vandaar dat Lorde in dit geval hoger is dan Angel Olsen ft. Sharon van Etten.
Ook hebben nummers in de shortlist de voorkeur gekregen bij vrije keuzes bij een gelijke stand. Dat gezegd hebbene
Lorde; Angel Olsen ft. Sharon van Etten 6 stemmen
Little Simz; Japanese Breakfast; Gojira 4 stemmen
Amenra; Greta van Fleet 3 stemmen
Blackberry Smoke; STUFF.; Bleachers 2 stemmen
Deze kwamen opgeteld tot mindere hoge plekken en via de vrije keuze.
(Sigrid; Black Midi; Poté ft. Damon Albarn; Fred again..; CHVRCHES; BROCKHAMPTON; Yves Tumor; King Gizard & The Lizard Wizard 2 stemmen)
De rest kreeg 1 stem op LUMP na, die kreeg geen stemmen.
Mijn voorstel is ook dat bij de komende week nummers van de shortlist gaan als ze geen stemmen hebben gekregen. Nummers die nu in de lijst staan en eruit vallen, verdwijnen ook uit de shortlist.
Qua punten is het redelijk duidelijk dat elke stem telt. Dus lees je dit topic en heb je afgelopen week niet gestemd? Doe dat deze week dan wel! Ook als je geen nieuwe muziek volgt. Slinger de shortlist via het spotify lijstje aan en je weet precies welke nummers jouw stem verdienen. Ben je meteen bij qua nieuwe muziek