Ik heb in totaal 10 lijstjes gehad. Er zijn op 37 nummers gestemd. 28 nummers hebben 1 stem, 7 nummers 2 stemmen, 1 nummer 3 stemmen en 1 nummer 5 stemmen. Een Festileaks Ten met 7 gedeelde nummers 3 gaan we niet doen. Wat gaan we dan wel doen?:
Deze eerste ronde was het vastleggen van een shortlist. We hebben nu 9 nummers op de shortlist staan. Deze vul ik aan met van iedere stemlijst een nummer met 1 stem. Zo hebben we een shortlist van 19 nummers. Op deze 19 nummers mag deze week gestemd worden. Je kiest er 5 nummers uit en geeft die via een PM door aan mij. Volgende week komt hier dan de eerste Festileaks Ten uit!
Ook is de vrije keuze mogelijkheid er nog. Je mag 3 vrije keuzes doorgeven bij je stem. In totaal mag je dus op 8 nummers stemmen, 5 uit de shortlist en 3 vrije keuzes. Het nummer dat je als eerste in je vrije keuze zet, komt de week erop automatisch in de shortlist! Als er op een nummer ook door iemand anders is gestemd en dus meerdere stemmen heeft, komt die ook automatisch op de shortlist. Ook kan een nummer via de vrije keuzes meer stemmen krijgen dan nummers uit de daadwerkelijke shortlist en zo direct in de Festileaks Ten komen.
Nummers die nu op de shorlist staan en het niet hebben gered in de Festileaks Ten, blijven 3 weken op de shortlist staan. Hebben ze de lijst dan nog niet gehaald, vallen ze alsnog af. Als een nummer in de lijst staat, kun je erop blijven stemmen tot die eruit valt.
Vanaf volgende week bestaat de shortlist uit:
- De 10 nummers van de festileaks
- De overige nummers die het niet hebben gered (tot 3 weken oud)
- De eerste vrije keuzes van alle stemmers
- De vrije keuzes met meerdere stemmen
Lijkt me redelijk helder toch
? Dan zet ik hier zo de eerste shortlist neer zodat we kunnen kijken waar we op kunnen stemmen aankomende week.