Veel verschuivingen in de top 10 van onze (bijna) wekelijkse muzieklijst. De nieuwe releases volgen elkaar snel op en dat merken we maar al te goed in de lijst. Wel bijzonder dat alle nieuwkomers van de vorige keer er weer in staan terwijl er maar liefst 5 platen zijn uit gevallen. Niet meer in deze lijst zijn na 2 weken Volbeat, na 4 weken Deafheaven en Damon Albarn, en na maar liefst 6 weken Big Thief en Froukje. 3 zakkers, 2 stijgers, 0 zittenblijvers en dus 5 nieuwkomers, laten we doorgaann naar de Festileaks Ten!
10. Let's Eat Grandma - Hall of Mirrors (-6 plekken)(Week 2)
Ik zie dan wel dat alle nieuwkomers van vorige week in de lijst bleven staan, maar deze plaat heeft net geluk gehad. Een gelijkspel met Sam Fender werd beslist op de positionering van vorige week en vandaar dat we nog een extra weekje genieten van deze band.
9. John Mellencamp ft. Bruce Springsteen - Wasted Days (Nieuw)(Week 1)
Oude rockers die de handen ineenslaan voor een rustig en mooi nummer. De eerste binnenkomer zijn de oudsten uit de lijst.
8. Joep Beving - Antoinette (Nieuw)(Week 1)
Meteen door met een andere opvallende nieuwkomer. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat deze het zou redden, ondanks dat het mijn eigen tip is. Maar erg verheugd om te zien dat ondanks de kleine verschillen onderin deze het net heeft gered.
7. Eddie Veder (+1 plek)(Week 2)
In de tweede plek een lichte stijging voor een man die ook alweer tijden meegaat in de muziek. Deze instant klassieker is in deze lijst tot nu toe stabiel.
6. IDLES - The Beachland Ballroom (Nieuw)(Week 1)
Nog theatraler, nog uitgebreider, iets minder geschreeuw? De nieuwe IDLES is in ieder geval echt ook een nieuwe sound en nieuw in de lijst.