Festileaks Tijdloze Top 100

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.897
6.117
Joe wrote:

Paddy wrote:

Yannick wrote:
Een Tijdloze organiseren en dan dingen in je eigen lijst steken als Bazart, Anne-Marie en George Ezra, das durven. Kunnen we afspreken dat nummers minstens 5 jaar oud moeten zijn?


Neem aan dat ik mijn lijst naar mijn eigen smaak mag invullen en niet enkel de nummers die jouw stempel “kwaliteitsmuziek” hebben?


Zolang er maar een zwarte en een vrouw bij staat is alles ok.

Just for the record: oa Jimi Hendrix, Gary Clark jr, Slash, Lenny Kravitz, Freddie Mercury en Kirk Hammett vallen in de categorie POC. Skin is zowel vrouw, zwart als bi, dus daar kun je heel veel vinkjes bijzetten.
Weet ten eerste al wat je quote. Je quote me op een uitspraak dat gaat over de leeftijd van een nummer terwijl je het wilt hebben over muzieksmaak, waar als je bent opgegroeid bent met bands zoals bijvoorbeeld Green Day, Rammstein, Pearl Jam, Linkin Park etc dat zich dat natuurlijk zal reflecteren op je eigen lijstje, niets mis mee. Maar daarbij ook de vraag stel om eens wat verder te denken dan dat en voor jezelf uit te maken wat voor jou een "tijdloos" nummer is en dan heb ik het niet over hokjes afvinken want dat maak je er zelf van (zie je POC-opmerking). Dat is een uiting van wat ik hierboven heb beschreven en waar uiteindelijk niets mis mee is. Ik maak alleen maar de vaststelling en stel alleen maar de vraag. ;)
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
maar op de een of andere manier wordt het altijd een populariteitslijstje en geen kwaliteitslijstje.
Misschien heb je het wat ongelukkig geformuleerd, maar dit riekt naar snobistisch geneuzel. Als een lied, album of artiest erg populair is, betekent dat (over het algemeen) juist dat erg veel mensen van mening zijn dat desbetreffend lied, album of artiest van hoge kwaliteit is. Dat het dan niet overeenkomt met jouw persoonlijke smaak, is enkel jouw probleem.

Om een voorbeeld te geven: Eenieder die beweert dat een Bohemian Rhapsody, Hotel California of Piano Man (de bovenste drie van de Top 2000) geen kwaliteit heeft, omdat het weliswaar populair is maar niet naar diens smaak, is gewoon een muzikale snob, naar mijn mening, en nogal lachwekkend. Je hoeft zo'n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk "kwaliteit" heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.897
6.117
Misschien heb je het wat ongelukkig geformuleerd, maar dit riekt naar snobistisch geneuzel.
Je maakt hetzelfde punt als Paddy. Het heeft niet te maken met wàt er precies in je lijst staat (zie "kwaliteitsmuziek" of niet) maar hoe divers en in wat voor een time-frame er bij velen wordt gekozen. Niet dat ik of Black-Lies daarmee een probleem heb(ben) maar het is zoals ie zegt; dan krijg je als resultaat ook niet meteen het meest spannende lijstje. Anyways, er zijn er nog geen vijf in gegeven dus alles ligt open en ik moedig iedereen om eventjes te neuzelen in wat volgens hen de beste nummers ooit zijn of tijdloos, wat is het nou Wesley? :p
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.941
8.584
Black Lies wrote:
maar op de een of andere manier wordt het altijd een populariteitslijstje en geen kwaliteitslijstje.

Misschien heb je het wat ongelukkig geformuleerd, maar dit riekt naar snobistisch geneuzel. Als een lied, album of artiest erg populair is, betekent dat (over het algemeen) juist dat erg veel mensen van mening zijn dat desbetreffend lied, album of artiest van hoge kwaliteit is. Dat het dan niet overeenkomt met jouw persoonlijke smaak, is enkel jouw probleem.

Om een voorbeeld te geven: Eenieder die beweert dat een Bohemian Rhapsody, Hotel California of Piano Man (de bovenste drie van de Top 2000) geen kwaliteit heeft, omdat het weliswaar populair is maar niet naar diens smaak, is gewoon een muzikale snob, naar mijn mening, en nogal lachwekkend. Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

Ik vind dat populair en kwaliteit niet echt aan elkaar vasthangen. Er zijn veel niche/alternatieve dingen die ik verschikkelijk vind en er zijn veel populaire dingen die ik niet echt als kwaliteit bestempel. Snollebollekes heeft zijn kwaliteiten (mensen uit hun kot krijgen) maar op muzikaal vlak heeft het weinig te bieden. Dat gaat die gast van Snollebollekes zelf ook wel vinden. En het publiek dat ernaar gaat kijken ook. Hoeft ook niet.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.941
8.584
En nog meer on topic: heb m'n lijstje ook maar eens samengesteld. :)

Heb vooral gekeken naar de playlists die ik de laatste jaren heb gemaakt.

En een echte volgorde geven is haast niet te doen en ik ben waarschijnlijk een nummer of 2000 vergeten (die er dus ook allemaal in moesten), maar deze 100 nummers vind ik zelf in ieder geval de moeite.

1. Roberta Flack – The First Time I Ever Saw Your Face
2. Stevie Wonder – I Wish
3. Radiohead – Reckoner
4. Scott Walker – Jackie
5. Talking Heads – Slippery People
6. Bee Gees – Jive Talkin’
7. Jamiroquai – Seven Sunny Days in June
8. Elton John – Tiny Dancer
9. The National – Slow Show
10. Outkast – Roses
11. The Cure – A Forest
12. Faith No More – Midlife Crisis
13. Dismemberment Plan – What Do You Want to Say?
14. Wanda Jackson – Funnel of Love
15. Terry Callier – What Colour Is Love
16. Dirty Tree – Some Summers They Drop Like Flies
17. Arcade Fire – Afterlife
18. Radiohead – Lucky
19. Father John Misty – The Night Josh Tillman Came to Our Apt.
20. Nick Cave – Your Funeral My Trial
21. Susanne Sundfor – Rome
22. dEUS – Little Arithmetics
23. Jigsaw – Sky High
24. Portishead – Glory Box
25. The Boomtown Rats – I Don’t Like Mondays
26. The Damned – Silly Kids Games
27. Herman’s Hermits – No Milk Today
28. Neil Young – After The Gold Rush
29. Frank Zappa – Bobby Brown Goes Down
30. Nick Cave – The Mercy Seat
31. Sister Nancy – Bam Bam
32. Jorge Ben Jor – Take It Easy My Brother Charles
33. Randy Newman – Sail Away
34. Daryll Hall & John Oates – Rich Girl
35. Gorki – Ik Ben Aanwezig
36. Bob Marley – Redemption Song
37. Bruce Springsteen – Racing in The Street
38. Crystal Castles – Not in Love ((ft. Robert Smith)
39. The Foundations – Build Me Up Buttercup
40. Slowdive – Star Roving
41. Digable Planets – Rebirth of Slick (Cool Like Dat)
42. Serge Gainsbourg – Comic Strip
43. Paul Simon – Me and Julio Down By The School Yard
44. R.E.M. – Nightswimming
45. Black Sabbath – War Pigs
46. Madonna – Like A Prayer
47. Nine Inch Nails – Closer
48. Burial – Archangel
49. Fleetwood Mac – The Ledge
50. Journey – Don’t Stop Believing
51. Supertramp – Goodbye Stranger
52. Bon Iver – Calgary
53. Bobby ‘Blue’ Bland – Members Only
54. Bob Marley – Three Little Birds
55. Toots & The Maytals – Pressure Drop
56. Kate Bush – This Woman’s Work
57. Cameo – Word Up
58. Sia – Fire Meets Gasoline
59. Jonny Cash – God’s Gonna Cut You Down
60. Beach Boys – I Get Around
61. Prince – Purple Rain
62. Kendrick Lamar – Swimming Pools (Drank)
63. Queens of The Stone Age – No One Knows
64. Thom Yorke – Black Swan
65. Thelonious Monk – Monk’s Dream (Take 8)
66. Captain Beefheart – I’m Glad
67. LL Cool J – Hey Lover
68. The Specials – Gangsters
69. Guided by Voices – Tractor Rape Chain
70. The Beatles - Michelle
71. Autre Ne Veut – Play by Play
72. Stevie Wonder – Another Star
73. Nick Cave – Push the Sky Away
74. Tom Waits – Hold On
75. Linda Ronstadt – Blue Bayou
76. Kate Tempest – The Beigeness
77. Tori Amos – Cornflake Girl
78. Bee Gees – You Win Again
79. R.E.M. – Driver 8
80. Hot Chip – Boy From School
81. The Verve – The Drugs Don’t Work
82. Robert Wyatt – Shipbuilding
83. Chet Baker – My Funny Valentine
84. Michael Jackson – Wanna Be Startin’ Something
85. The White Stripes – Girl You Have No Faith in Medicine
86. Lower Dens – Brains
87. Mr. Bungle – Sweet Charity
88. Liars – No. 1 Against The Rush
89. Charles Aznavour – Que C’est Triste Venise
90. Nils Frahm – Ambre
91. Evil Superstars – I’ve Been Wrong Before
92. Luke Abbott – Brazil
93. The Platters – Smoke Gets In Your Eyes
94. Squeeze – Up The Junction
95. Franz Ferdinand – Jacqueline
96. Alice Cooper – How You Gonna See Me Now
97. Massive Attack – Paradise Circus
98. Joni Mitchell – A Case of You
99. Skatt Brothers – Walk The Night
100. Talking Heads – Road To Nowhere
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.897
6.117
Ook leuk om een openbare playlist te maken op spotify?
Ik weet zelf niet hoe dat moet maar ik weet dat het kan, tenminste ik heb ze wel eens gezien van @yannick
Helemaal vergeten om hierop te reageren maar ik kan wel een playlist fixen op Spotify ja, lijkt me leuk :)
 

Rudy190

Gouden Tip
3 feb 2017
265
39
Ik heb vanmiddag de essentials voor mij voor de komende top 2000's opgeschreven en kwam op dit lijstje uit. Vond het dan ook mooi om die hier even te delen!

1 Society Eddie Vedder
2 Weight Of Love The Black Keys
3 Vienna Billy Joel
4 Pariah Steven Wilson
5 Madness Muse
6 If I Get High Nothing But Thieves
7 Somebody To Love Queen
8 Many of Horror Biffy Clyro
9 Tears In Heaven Eric Clapton
10 Blackbird The Beatles
11 Oats in the Water Ben Howard
12 Fix You Coldplay
13 Citizen Erased Muse
14 Can't Help Falling In Love With You Elvis Presley
15 Figure It Out Royal Blood
16 Mutter Rammstein
17 Open Car Porcupine Tree
18 21 guns Green Day
19 Sweet Child O' Mine Guns N' Roses
20 Knee Socks Arctic Monkeys
21 Lover of the light Mumford and Sons
22 Under The Bridge Red Hot Chili Peppers
23 Sultans of Swing Dire Straits
24 Black Skinhead Kanye West
25 The Dark of the Matinée Franz Ferdinand
26 No One Knows Queens Of The Stone Age
27 Thunderstruck AC/DC
28 Wing$ Macklemore & Ryan Lewis
29 Stairway to Heaven Led Zeppelin
30 The raven that refused to sing Steven Wilson
31 Let It Out Frances
32 Untitled Rex Orange County
33 Cellophane Angel Dan Auerbach
34 29 #Strafford APTS Bon Iver
35 Incomplete James Bay
36 Zombie The Cranberries
37 All Along The Watchtower Jimi Hendrix
38 Alive Pearl Jam
39 Gravity - Live at the Nokia Theatre John Mayer
40 Touch Daft Punk
41 Afterlife Nothing But Thieves
42 Celebrate Anderson .Paak
43 Day I Die The National
44 My Way Frank Sinatra
45 Gangsta's Paradise Coolio
46 Redemption Song Bob Marley & The Wailors
47 Lose Yourself Eminem
48 Cryin Aerosmith
49 Nothing Editors
50 Simple Song The Shins
51 Shakespeare Fink
52 Afterlife Avenged Sevenfold
53 lippy kids Elbow
54 Never Enough Rex Orange County
55 Miss Sarajevo - 2005 live from Milan U2
56 42 Coldplay
57 Knights of Cydonia Muse
58 The Show Must Go On Queen
59 Mr. Brightside The Killers
60 Cold Arms Mumford and Sons
61 Feel Good Inc Gorillaz
62 Old Yellow Bricks Arctic Monkeys
63 Finish Line / Drown Chance The Rapper
64 In The End Linkin Park
65 Lover, Please Stay Nothing But Thieves
66 Cough Syrup Young The Giant
67 Life Itself Glass Animals
68 End Credits EDEN
69 65 Hunnid Vince Staples
70 Hopeless Opus Imagine Dragons
71 Dystopian Overture Dream Theater
72 Happy Song Bring Me The Horizon
73 Worry Jack Garratt
74 Rats Ghost
75 Carry You Novo Amor
76 Better Now Post Malone
77 Do Me A Favour Arctic Monkeys
78 Banana Pancakes Jack Johnson
79 Last Nite The Strokes
80 POWER Kanye West
81 Out of the Black Royal Blood
82 Man Of The Hour Pearl Jam
83 Radar Love Golden Earring
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.941
8.584
Heb m'n eigen lijstje ook maar even in een Spotify playlist gegoten. Leuk voor mezelf, maar vond het wel tof om het hier ook te delen. Kijk uit naar de uiteindelijke lijst.

https://open.spotify.com/user/117341465/playlist/33MXVRbIkHHoodcPJysNS4?si=qs4nfDwMQH-GEZQ11k0Vzg
 

HunterRule

Randprogramma
15 jan 2015
179
17
1. The Postal Service - Such Great Heights
2. Sonic Youth - Teen Age Riot
3. The National - This is the Last Time
4. Daft Punk - One More Time
5. LCD Soundsystem - Someone Great
6. The Verve - Bitter Sweet Symphony
7. The Police - Message in a Bottle
8. U2 - With or Without You
9. The Strokes - Someday
10. The Cure - Boys Don’t Cry
11. Golden Earring - Radar Love
12. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
13. Coldplay - Clocks
14. CHVRCHES - Leave a Trace
15. Talking Heads - This Must be the Place (Naive Melody)
16. R.E.M. - It’s the End of the World as We Know It
17. Red Hot Chili Peppers - Californication
18. The Raconteurs - Steady, As She Goes
19. Death Cab For Cutie - I Will Possess Your Heart
20. Radiohead - All I Need
21. The National - Apartment Story
22. Arcade Fire - Reflektor
23. The Walkmen - Heaven
24. Car Seat Headrest - Drunk Drivers/Killer Whales
25. Kanye West - Stronger
26. N.W.A. - Express Yourself
27. Frank Sinatra - Theme from New York, New York
28. Sting - Englishman in New York
29. Don McLean - American Pie
30. Gerry Rafferty - Baker Street
31. Jeff Buckley - Hallelujah
32. Survivor - The Eye of the Tiger
33. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
34. Oasis - Don’t Look Back in Anger
35. Reel Big Fish - Sell Out
36. Liquido - Narcotic
37. Fatboy Slim - Right Here, Right Now
38. Gala - Freed From Desire
39. Gorillaz - Feel Good Inc.
40. Spoon - Do You
41. Weezer - Island in the Sun
42. Tame Impala - The Less I Know the Better
43. Wilco - Impossible Germany
44. Vampire Weekend - Oxford Comma
45. Beach House - Myth
46. My Bloody Valentine - I Only Said
47. Het Goede Doel - België
48. The Scene - Blauw
49. ABBA - Winner Takes it All
50. Robyn - Cobrastyle
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Black Lies wrote:
maar op de een of andere manier wordt het altijd een populariteitslijstje en geen kwaliteitslijstje.

Misschien heb je het wat ongelukkig geformuleerd, maar dit riekt naar snobistisch geneuzel. Als een lied, album of artiest erg populair is, betekent dat (over het algemeen) juist dat erg veel mensen van mening zijn dat desbetreffend lied, album of artiest van hoge kwaliteit is. Dat het dan niet overeenkomt met jouw persoonlijke smaak, is enkel jouw probleem.

Om een voorbeeld te geven: Eenieder die beweert dat een Bohemian Rhapsody, Hotel California of Piano Man (de bovenste drie van de Top 2000) geen kwaliteit heeft, omdat het weliswaar populair is maar niet naar diens smaak, is gewoon een muzikale snob, naar mijn mening, en nogal lachwekkend. Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

Populair is niet gelijk aan goed, net zoals niet-populair niet gelijk is aan slecht. Populaire muziek is meestal gewoon middelmatig, niet echt goed of slecht, incluis die drie die jij noemt. Anthony Fantano heeft daar een video over waar ik me wel in kan vinden, zoek die maar eens op.

Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.
Ik beweer nergens dat ik dat zelf de drie beste nummers ooit vind. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste eigenschap he?
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
Ik ga mij verder niet in deze discussie mengen, maar feit blijft dat zowel hier, als bij de buren een aantal snobistische muziekliefhebbers zitten.
Het lijkt er bij deze personen heel erg op dat zodra een bepaalde band of diens muziek enigszins populair word, het gelijk niet meer zo goed gevonden word als voorheen door deze personen.
Vaak kan een band ze niet obscuur genoeg zijn, en oh wee als het op de radio komt.
Ik heb het idee dat deze personen graag de eerste willen zijn die een bandje "ontdekken".
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
Mijn top 100. Vraag het me over een tijdje nog een keer en hij zal er vast anders uitzien, maar de bovensten zitten wel redelijk vast geramd. Nogal een witte mannen lijst met gitaren geworden volgens mij
1f609.svg


37: Weezer – Hash Pipe
49: Weezer – Hash Pipe

Super fijn dat je een lijst instuurt alvast. Kijk je alleen even naar dit, je hebt er namelijk eentje twee keer instaan. Laat me wel even in een reactie weten wat je veranderd hebt dan pas ik het aan in mijn bestand.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
Ik heb vanmiddag de essentials voor mij voor de komende top 2000’s opgeschreven en kwam op dit lijstje uit. Vond het dan ook mooi om die hier even te delen!

1 Society Eddie Vedder
2 Weight Of Love The Black Keys
3 Vienna Billy Joel
...

Zie je het zitten om je lijst aan te vullen tot een top 100?
Aan een top 83 heb ik namelijk erg weinig.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Black Lies wrote:
Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.

Ik beweer nergens dat ik dat zelf de drie beste nummers ooit vind. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste eigenschap he?

Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

Zeker maat, Frans Bauer's Heb je Even voor Mij, topnummer. 10/10, 5/5, etc.

Hopelijk ben je nu tevreden met mijn begrijpend lezen-skills.

Over begrijpend lezen gesproken, ik zei nadrukkelijk dat populaire muziek niet per se slecht is, goede muziek kan populair zijn en slechte muziek niet-populair, en vice versa. Daarnaast, als Top 2000-core jouw favoriete muziek is, heb je daar ter bevestiging geen goedkeuring van mij of iemand anders voor nodig, denk ik? Het lijkt er zo meer op dat je niet zo'n vertrouwen hebt in je eigen muzieksmaak.

Overigens bewijzen verschillende lijstjes in dit topic dit punt, dat van HunterRule nog wel het beste. Daft Punk en Sonic Youth in dezelfde top-5, mooi toch. Radar Love, Californication, Bigmouth Strikes Again vervolgens in dezelfde rij als I Only Said, Drunk Drivers en I Will Possess Your Heart. Prachtig om te zien, hoe zulke nummers samen komen. En ik ga je niet vertellen welke 4 van deze nummers beter zijn dan de andere 4 ;).
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
sledgehammer wrote:

Black Lies wrote:
Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.


Ik beweer nergens dat ik dat zelf de drie beste nummers ooit vind. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste eigenschap he?


sledgehammer wrote:
Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

Zeker maat, Frans Bauer’s Heb je Even voor Mij, topnummer. 10/10, 5/5, etc.

Hopelijk ben je nu tevreden met mijn begrijpend lezen-skills.

Over begrijpend lezen gesproken, ik zei nadrukkelijk dat populaire muziek niet per se slecht is, goede muziek kan populair zijn en slechte muziek niet-populair, en vice versa. Daarnaast, als Top 2000-core jouw favoriete muziek is, heb je daar ter bevestiging geen goedkeuring van mij of iemand anders voor nodig, denk ik? Het lijkt er zo meer op dat je niet zo’n vertrouwen hebt in je eigen muzieksmaak.

Overigens bewijzen verschillende lijstjes in dit topic dit punt, dat van HunterRule nog wel het beste. Daft Punk en Sonic Youth in dezelfde top-5, mooi toch. Radar Love, Californication, Bigmouth Strikes Again vervolgens in dezelfde rij als I Only Said, Drunk Drivers en I Will Possess Your Heart. Prachtig om te zien, hoe zulke nummers samen komen. En ik ga je niet vertellen welke 4 van deze nummers beter zijn dan de andere 4 ;).
Opnieuw maak je weer allerlei veronderstellingen over mij die nergens op gebaseerd en onjuist zijn. Maar het heeft duidelijk geen zin om met jou een discussie aan te gaan, dus dat ga ik ook niet proberen.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
01 - Patti Smith - Birdland
02 - Underworld - Born Slippy (Nuxx.)
03 - Damien Rice - It Takes a Lot to Know a Man
04 - LCD Soundsystem - All My Friends
05 - Balthazar - Blood Like Wine
06 - Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)
07 - Kraftwerk - Nummern
08 - Swans - Stay Here
09 - Lorraine Ellison - Stay With Me
10 - Sigur Rós - Hoppipola
11 - Ben Howard - End of the Affair
12 - Daft Punk - One More Time
13 - Spinvis - Voor Ik Vergeet
14 - Melanie de Biasio - Your Freedom is the End of Me
15 - The Cure - One Hundred Years
16 - The National - Mr. November
17 - Death Cab for Cutie - We Looked Like Giants
18 - Savages - Adore Life
19 - Goose - Synrise
20 - Eefje de Visser - Wakker
21 - The Stone Roses - I Wanna Be Adored
22 - Gorillaz - Empire Ants
23 - It It Anita - L'invention du Chien
24 - David Bowie - Life on Mars
25 - Placebo - Without You I'm Nothing
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.297
6.493
Brian wrote:
Mijn top 100. Vraag het me over een tijdje nog een keer en hij zal er vast anders uitzien, maar de bovensten zitten wel redelijk vast geramd. Nogal een witte mannen lijst met gitaren geworden volgens mij
1f609.svg


37: Weezer – Hash Pipe
49: Weezer – Hash Pipe

Super fijn dat je een lijst instuurt alvast. Kijk je alleen even naar dit, je hebt er namelijk eentje twee keer instaan. Laat me wel even in een reactie weten wat je veranderd hebt dan pas ik het aan in mijn bestand.

Oeps. Foutje.

Nummer 49 moet Weezer - Buddy Holly zijn.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.837
Heerlijk om alle lijstjes en de bijbehorende discussies over kwaliteit/populariteit te lezen. Ik ga ook mijn best doen een mooie lijst samen te stellen.

Een paar opmerkingen:
- een blanke mannen gitaren lijst, is dat erg? Ik bedoel, diversiteit is belangrijk en leuk, maar uiteindelijk is er ook niks mis met een blanke man die gitaar speelt. En even op de snelle aanname dat dit forum ook vol zit met blanke mannen (die eventueel nog gitaar spelen ook), zou ik het bijna cultural appropriation willen noemen als iedereen lijstjes vol zwarte hiphop vrouwen post :wink:
- wat betreft kwaliteit/populariteit: hier gaat niemand een definitief antwoord op kunnen geven, maar de meest rake analyse is voor mij dat populariteit meestal gelijk staat aan een bepaalde middelmatigheid. Het moet nu eenmaal een grote hoeveelheid mensen aanspreken en dus een soort grootste gemene deler tussen heel veel verschillende mensen en smaken zijn. Extremere en meer bijzondere dingen zullen altijd een selectere groep aanspreken, terwijl muziek die een grote groep aanspreekt altijd wel een soort baseline kwaliteit of herkenbaarheid heeft. Is dit de Fantano video die eerder gerefereerd werd? https://www.youtube.com/watch?v=Nqel2VI24cI

Uiteindelijk hebben beide voorgaande punten gewoon te maken met waar jij je, vanuit jouw leven, omgeving en persoonlijkheid, mee identificeert. Blanke mannen identificeren zich met blanke mannen die muziek maken, omdat die muziek over blanke mannen dingen gaat. Hoe niche of mainstream je muzieksmaak is hangt af van wat je meekrijgt uit je omgeving en hoeveel moeite je zelf wilt stoppen in daar iets unieks en persoonlijks van maken. Natuurlijk, iemand die alleen maar underground experimentele artiesten die tot een of andere sociale minderheid behoren in zn lijst heeft, heeft daar waarschijnlijk meer moeite gestoken in het ontwikkelen van zijn/haar muzieksmaak dan iemand die voornamelijk top 2000 classics post. Is die eerste lijst daarom waardevoller dan die tweede? Misschien, maar dat hangt af van je doeleinden. Een top zoveel waar mensen voor mogen stemmen is uiteindelijk niets meer of minder dan een populariteits contest, wat prima is. Als je daar niet van houdt, moet je niet meedoen, maar dan moet je ook niet klagen dat jouw diverse en superieure muzieksmaak ondervertegenwoordigd is. Want dan heb je ook geen moeite gedaan daar verandering in te brengen.

Das mijn bescheiden mening. Ik herhaal: mening!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken