Op zich kan ik me wel vinden in die vraag over het vrijmaken van budget voor de line-up.
Aan de andere kant vind ik dat binnen het gebruikte budget, ze altijd wel sterke en gevarieerde line-ups neer weten te zetten, zowel qua genres, overdag als 's nachts en aan de boven- en onderkant. Ze kiezen er in veel gevallen voor om in te zetten op upcoming artiesten die wel al een redelijke reputatie hebben opgebouwd, maar nog geen enorme legacy en dus prijskaartje hebben. Althans, dat is hoe ik het als leek zonder al te veel kennis van gages zie. BKS doet (en moet) dat nog meer natuurlijk.
Als je de line-up van 2018 bijvoorbeeld er nog eens bijpakt (toen ze nog een stuk kleiner waren), staan op de mid- en undercard namen als Yungblud, Parcels, Jungle, Idles, Tom Misch en Jorja Smith. Qua grootte zouden die allen headliner, sub of nét daaronder zijn nu.
Van andere jaren, inclusief recente, kun je nu of over een paar jaar waarschijnlijk vergelijkbare lijstjes opstellen. Ofwel: de huidige grootte van de acts is misschien minder dan bij andere festivals, maar ze weten uit ieder genre en verspreid over elk podium altijd wel kwalitatief goede en gerespecteerde acts neer te zetten.
Voor mij persoonlijk wint de line-up ondanks een kleiner budget het overigens ook vaak gewoon van die van Lowlands of Pinkpop. Lowlands heeft bijv. in de nacht ook vaak grotere/duurdere namen, maar zeker niet altijd interessantere. De echt grote bands zoals op Pinkpop (hopelijk) te zien, zijn natuurlijk wel gewoon vet.
Daarnaast ervaar ik het belang van een sterk randprogramma en leuk aangekleed terrein ook juist als positief voor de muziekbeleving. Ondanks dat er echt wel zat 'feestpubliek' of 'volk dat alleen voor het festival i.p.v. de muziek komt' rondloopt, vind ik de aandacht voor de artiesten bij DTRH eigenlijk heel vaak vrij goed. Juist doordat mensen erg makkelijk een alternatief (of dat nu een stage of creatief hoekje is) kunnen vinden als ze een act niet interessant/te moeilijk of wat dan ook vinden, sta je bij een optreden voor een groot deel met geïnteresseerden. Dat is ook wat waard in mijn ogen.
Vaak lees je dat mensen Pinkpop prefereren omdat het daar puur om de muziek draait, daar ben ik het in principe mee eens. Alleen juist door een gebrek aan alternatieven in zowel acts als randprogramma krijg je dan meer praters bij optredens als het mensen niet pakt/kan boeien denk ik.