5 dagen Dour
Het goede nieuws? Ik heb het terug overleefd. In mijn ervaring de minst drukke editie tot dusver. Dat blijkt ook uit de cijfers: ze hebben de mensen bezoekers over de vloer gehad sinds 2014. Traditioneel heeft de indie en de rock het wat moeilijker op het festival, en dat was nu ook weer het geval (soms zelfs wat genant). Wat mij deze keer opviel is dat ook de meer experimentele elektronica niet altijd op evenveel publiek kon rekenen, en dat was toch al jaren de sterkte van het festival. Goed, een klein verslagje dan maar.
Woensdag
Aftrappen met I Hate Models. Opnieuw in de Balzaal staan is leuk, maar I Hate Models bracht een lompe set die mij niet bekoren. Vervolgens pikte ik een halfuurtje Odymel mee om uiteindelijk naar Kode9 te gaan in Le Labo. Kode9 ontgoochelde niet met wat experimentelere geluiden en oldskool dubstep, maar hier zat de gemiddelde Dourganger blijkbaar niet meer op te wachten. Om af te sluiten was het compleet knallen bij Billx: vrolijke melodietjes door een mengelmoes halen van harde psytrance en frenchcore: dat is Dour in 2024.
Donderdag
In de namiddag of vooravond een uitstapje naar de wei maken? Steeds minder mensen doen het . Toch tekende ik donderdag present met een honderdtal anderen bij Gros Coeur tussen het zand in Le Garage. Een honderdtal mensen is trouwens een constante in Le Garage. Gros Coeur is een soort van Brusselse King Gizzard, en levert een goed optreden af. Een halfuurtje later was het de beurt aan O., maar dit klonk niet helemaal goed. Tegen de avond dan terug eventjes de batterijen opladen met een halfuurtje Alix Perez, het gecancelde concert van Kenya Grace en Meltheads met een half oog op de achtergrond. Om 21 uur was het dan aan James Blake, de mens moest het stellen met een voor 1/3e gevulde main stage. Het voelt onwennig aan voor op papier een headliner, al laat James Blake het niet aan zijn hart komen en levert hij een degelijke show af. Om 22 uur dan een prima concert van Altin Gun: La Petite Maison liep voor het eerst eens vol voor een echte indieband. In de nacht was de Balzaal goedgevuld voor een matige dj-set van Netsky, waarna het compleet leegliep voor Ganja White Night. De afwezigen hadden ongelijk: Ganja White Night draaide uitstekende dubstep à la Caspa & Rusko.
Vrijdag
Samen met de rest van de Dourgangers de hitte doorstaan op de camping en pas ‘s avonds naar de wei. Om 22 uur wel naar Ezra Collective natuurlijk: een wat mij betreft prima concert. Om 00 uur was het kiezen tussen Roland Cristal en Nia Archives. De meeste mensen kozen uiteindelijk voor Roland Cristal waar de sfeer voor het eerst écht optimaal zat. Toch verveelt het optreden vol babymelodietjes mij na een halfuurtje, dus ik zakte ik nog af naar Nia Archives: een prima voorprogramma van Chase & Status op The Last Arena. Chase & Status klonk achteraan niet helemaal zuiver: de drummer liet steken vallen en de vocalen van de gastzangers waren eigenlijk niet goed. Maar: Chase & Status kan een groot blik aan dnb-bangers opentrekken en dat scheelt enorm. De wat jongere jeugd kwam echter enkel voor Baddadan. Afsluiten doe ik vrijdag bij Remzcore: net zoals Billx verschroeiend harde en domme frenchcore, altijd leuk op Dour.
Zaterdag
Ik trek opnieuw iets vroeger naar de wei voor het optreden van Protoje om 19 uur op de main stage. Het optreden is al begonnen wanneer ik gemakkelijk op de eerste rij kan gaan staan. Dat verbaasde wel een beetje: zaterdag is traditioneel de drukste dag op het festival met veel dagjesmensen. De Franse pop/chansonzangeres Zaho De Sagazan kon rekenen op meer gegadigden in La Petite Maison en heeft een enorm straffe livestem. ‘s Avonds kies ik voor Dog Eat Dog. Het werd geen strak concert, maar wel spontaan optreden met een leuk sfeertje. Eventjes naar de eurodance van Promis3 dan en vervolgens naar Klakmatrak maar dat optreden wordt stilgelegd omdat een danseres een beroerte krijgt. We lopen naar de Main Stage voor NTO maar de regen doet ons bij de trap van Hamdi belanden, wat ook geen straf was. Afsluiten doe ik bij de dromerige geluiden van Bicep in de Balzaal. De overvolle tent bij Horsegirl laat ik links liggen en ik vertrek richting camping. Horsegirl was nog de enige artiest die op een uitpuilend publiek kon rekenen.
Zondag
Het was gezellig op de camping, dus arriveren we maar om 21 uur. Veel mensen zijn echter al vertrokken op de camping en ook op de wei was het eerder stilletjes. Na een halfuurtje in de Dub Corner te duiken (verplicht nummertje), ga ik samen met de andere Vlamingen vooraan staan bij Oscar & The Wolf. Max heeft een groteske productie mee voor een minder grotesk publiek, maar ik heb er wel van genoten. Er is bijna geen popmuziek op Dour, en dan is zo’n schaamteloze popshow een welgekomen afwisseling. Na de show ren ik naar de hardcoreband Terror. Dat was blijkbaar nergens voor nodig want ze zijn pas een kwartier later gestart én een kwartier vroeger gestopt. Terror houdt het na een halfuur (ipv 1 uur) voor bekeken. Een aantal afgezakte fans zijn teleurgesteld en na het concert geeft de frontman tekst en uitleg aan een fan. Naar The Libertines dan maar, een vrij legendarische band die voor weinig publiek speelt maar ook mij niet echt kon bekoren. Justice op de main stage was iets anders: dit was de gedroomde headliner voor Dour. Ze trekken de wei nog eens vol en zorgen voor het hoogtepunt van het festival. Afsluiten doe ik op de bijna lege balzaal bij Four Tet: een gerenomeerde dj natuurlijk, maar velen hebben nog weinig energie om op de wat tragere en lichtere beats van Four Tet uit de bol te gaan. Mijn geeuwsessie naar KRTM niet meegerekend verlaat ik Dour.
En verder?
Te warm weer, camping regular is er niet stiller op geworden, en mensen onder invloed proberen blad steen schaar te spelen met de security.