Dour 2024

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.711
9.610
Dour, elk jaar weer denk ik dat ik het eens moet wagen want ook elk jaar staat er weer genoeg moois wat ik wel zou willen meepikken. Had ik geweest, dan waren Charlotte Adigery, Baxter Dury, Brutus, Four Tet, Libertines, Ezra Collective, James Blake en Shame allemaal namen voor op mijn lijstje.

Maar elke jaar lees ik weer verhalen van lege tenten en halfgevulde main, zoals nu bij @Jochen De Smet en @MrScissorhands , en dan zakt de moed me in de schoenen. Op papier een tof festival maar waar hangt het publiek dan uit? Of is het echt alleen die Balzaal (die mij dan weer meestal niet zo interesseert qua muziek) met de rest van de podia voor de vorm erbij geworden?

Wanneer het in zowat elke alinea van je verslag gaat over "een handjevol toeschouwers" of "de tent was zo goed als leeg", dan vraag ik me af of het festival een probleem heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

kaiser

Dagopener
11 jan 2019
586
336
Dour, elk jaar weer denk ik dat ik het eens moet wagen want ook elk jaar staat er weer genoeg moois wat ik wel zou willen meepikken. Had ik geweest, dan waren Charlotte Adigery, Baxter Dury, Brutus, Four Tet, Libertines, Ezra Collective, James Blake en Shame allemaal namen voor op mijn lijstje.

Maar elke jaar lees ik weer verhalen van lege tenten en halfgevulde main, zoals nu bij @Jochen De Smet en @MrScissorhands , en dan zakt de moed me in de schoenen. Op papier een tof festival maar waar hangt het publiek dan uit? Of is het echt alleen die Balzaal (die mij dan weer meestal niet zo interesseert qua muziek) met de rest van de podia voor de vorm erbij geworden?

Wanneer het in zowat elke alinea van je verslag gaat over "een handjevol toeschouwers" of "de tent was zo goed als leeg", dan vraag ik me af of het festival een probleem heeft.
Het hangt echt wat af van concert tot concert, maar een groot deel van de dour bezoekers gaat inderdaad vooral voor de balzaal en het nacht programma in de tenten. Overdag kan het bij sommige concerten heel leeg zijn, maar zou het festival toch eens een kans geven, het is totaal ander soort festival en heeft ook zijn charme. Toch zeker de nieuwe wei, de oude weide was nogal stoffig en had veel bottlenecks, daar had ik het ook wel mee gehad op het einde.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.469
3.590
Dour, elk jaar weer denk ik dat ik het eens moet wagen want ook elk jaar staat er weer genoeg moois wat ik wel zou willen meepikken. Had ik geweest, dan waren Charlotte Adigery, Baxter Dury, Brutus, Four Tet, Libertines, Ezra Collective, James Blake en Shame allemaal namen voor op mijn lijstje.

Maar elke jaar lees ik weer verhalen van lege tenten en halfgevulde main, zoals nu bij @Jochen De Smet en @MrScissorhands , en dan zakt de moed me in de schoenen. Op papier een tof festival maar waar hangt het publiek dan uit? Of is het echt alleen die Balzaal (die mij dan weer meestal niet zo interesseert qua muziek) met de rest van de podia voor de vorm erbij geworden?

Wanneer het in zowat elke alinea van je verslag gaat over "een handjevol toeschouwers" of "de tent was zo goed als leeg", dan vraag ik me af of het festival een probleem heeft.
Misschien eens anders kijken naar een festival in plaats van 'een reeks concerten die ik achter elkaar wil kunnen zien met het publiek dat aandachtig is zoals bij een klassieke voorstelling'.
Tuurlijk is het irritant als er in de voorste regionen keihard doorheen gepraat wordt, maar om nou van het gehele publiek te verwachten dat ze bij elke act even aandachtig staan te kijken als wij, dat heeft toch geen zin? En waarom 'heeft het festival een probleem' als het niet aan jouw ideaalbeeld van een festival voldoet? Waarom je zo storen aan 'feestjes', dat is voor het grote meerendeel van een publiek toch gewoon net dé reden om een festival te bezoeken: een weekend feesten op livemuziek met vrienden?
 
  • Leuk
Waarderingen: koekroeck en yannickd

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.711
9.610
Misschien eens anders kijken naar een festival in plaats van 'een reeks concerten die ik achter elkaar wil kunnen zien met het publiek dat aandachtig is zoals bij een klassieke voorstelling'.
Tuurlijk is het irritant als er in de voorste regionen keihard doorheen gepraat wordt, maar om nou van het gehele publiek te verwachten dat ze bij elke act even aandachtig staan te kijken als wij, dat heeft toch geen zin? En waarom 'heeft het festival een probleem' als het niet aan jouw ideaalbeeld van een festival voldoet? Waarom je zo storen aan 'feestjes', dat is voor het grote meerendeel van een publiek toch gewoon net dé reden om een festival te bezoeken: een weekend feesten op livemuziek met vrienden?
Heb het helemaal niet over gepraat, zelfs niet echt over feestjes.

Wel over dat ik bij Dour elk jaar weer lees dat er gewoonweg geen volk staat. Skim eens de vorige verslagen en turf de momenten dat het ging over matig gevulde tenten en velden. Shows van gevestigde acts waar vaak letterlijk tientallen mensen staan. En dat blijf ik toch iets heel opmerkelijk vinden aan dit festival. Best jammer, toch? En ook wel een fenomeen die ik toch vooral tegenkom in Dour verslagen en -in die mate- nergens anders.

Maar goed, zelf nooit geweest en de lineup spreekt me elk jaar wel aan. Misschien gewoon zelf eens een kijkje nemen volgend jaar.
 
Laatst bewerkt:

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
243
161
Heb het helemaal niet over gepraat, zelfs niet echt over feestjes.

Wel over dat ik bij Dour elk jaar weer lees dat er gewoonweg geen volk staat. Skim eens de vorige verslagen en turf de momenten dat het ging over matig gevulde tenten en velden. Shows van gevestigde acts waar vaak letterlijk tientallen mensen staan. En dat blijf ik toch iets heel opmerkelijk vinden aan dit festival. Best jammer, toch? En ook wel een fenomeen die ik toch vooral tegenkom in Dour verslagen en -in die mate- nergens anders.

Maar goed, zelf nooit geweest en de lineup spreekt me elk jaar wel aan. Misschien gewoon zelf eens een kijkje nemen volgend jaar.
Ergens is dat wel jammer, maar het heeft ook voordelen: je moet nooit lang op voorhand aan een podium staan voor een goede plaats, je staat niet op elkaar gepakt (dus meer ruimte om je moves te doen) en je kan gemakkelijker een band voelen met de festivalgangers die er wél zijn. Van praters trouwens geen last gehad.

In mijn beleving was er voor veel live acts (Justice, Oscar & The Wolf, Stikstof, Ezra Collective) trouwens wel veel volk, het is niet zo dat enkel de Balzaal nog goed gevuld geraakt.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.469
3.590
Heb het helemaal niet over gepraat, zelfs niet echt over feestjes.

Wel over dat ik bij Dour elk jaar weer lees dat er gewoonweg geen volk staat. Skim eens de vorige verslagen en turf de momenten dat het ging over matig gevulde tenten en velden. Shows van gevestigde acts waar vaak letterlijk tientallen mensen staan. En dat blijf ik toch iets heel opmerkelijk vinden aan dit festival. Best jammer, toch? En ook wel een fenomeen die ik toch vooral tegenkom in Dour verslagen en -in die mate- nergens anders.

Maar goed, zelf nooit geweest en de lineup spreekt me elk jaar wel aan. Misschien gewoon zelf eens een kijkje nemen volgend jaar.
Toch hetzelfde sentiment als je eigen beleving op DTRH? Denk dat het meer ligt aan jouw beeld/het beeld van een muziekforum vol fanatiekelingen van 'een festival bezoeken' dan aan het al dan niet 'probleem' van een festival.

Wel grappig, want dat talrijke/enthousiaste publiek wat je dan blijkbaar toch zo belangrijk vindt gaat op je volgende festival, Pukkelpop, uitgerekend staan bij de acts waar jij een hekel aan hebt. Ik kan je nu alvast vertellen dat het meest talrijke/uitzinnige publiek van dat weekend gaat staan bij Electric Callboy, Goldband en The Offspring.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.711
9.610
Je bent het een beetje op flessen aan het trekken hier, Ruben.
Toch hetzelfde sentiment als je eigen beleving op DTRH? Denk dat het meer ligt aan jouw beeld/het beeld van een muziekforum vol fanatiekelingen van 'een festival bezoeken' dan aan het al dan niet 'probleem' van een festival.

Wel grappig, want dat talrijke/enthousiaste publiek wat je dan blijkbaar toch zo belangrijk vindt gaat op je volgende festival, Pukkelpop, uitgerekend staan bij de acts waar jij een hekel aan hebt. Ik kan je nu alvast vertellen dat het meest talrijke/uitzinnige publiek van dat weekend gaat staan bij Electric Callboy, Goldband en The Offspring.
En met dit soort opmerkingen ben ik ook wel een beetje klaar.
 
Laatst bewerkt:

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.323
3.270
Vond het vreemd dat de tent halfleeg was bij remzcore, voor de rest was dat wel een feestje. Vraag me ook af hoe lang die garage gaat blijven bestaan, paar toffe concerten gezien, maar er is meestal maar weinig volk en het is al een van de kleinste tenten van het festival.
Enige manier om indie, rock en andere gitaren te redden op Dour is om ze niet enkel in de Garage te zetten. Nu zetten ze wel enkele bands in de La Petite Maison Dans La Priarie (hilarische naam btw), maar voor de grote meute rockfans is er gewoonweg te weinig te beleven op de wei om zelfs maar een ticket te overwegen. Waren er dit jaar gitaren op de Main Stage? Ik twijfel elk jaar of ik al dan niet zou teruggaan, maar het aandeel rock/indie/experiment vs Rap en techno is te hard scheefgetrokken voor mij.

Op Pukkelpop vind je ten minste nog gitaren buiten de Backyard: De Club, Lift, Marquee en last but not least de Main Stage hebben voldoende artiesten om de rockliefhebber te lokken naar de wei. Tenzij je hardcore liefhebber bent van één of andere band, ga je als Rock/Metal/Post-punkliefhebber gewoonweg niet naar Dour.
 

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
243
161
Ik had nog een verslagje tegoed. Ben eigenlijk nog maar net bekomen, het was moeilijk om tijdens het festival voldoende te rusten door een combinatie van het warme weer en het feit dat onze tipi op The Village eigenlijk vlakbij de Balzaal stond. De organisatie was er trouwens in geslaagd om ons een tipi toe te wijzen die ze eerder op de dag al aan iemand anders hadden toegewezen - wat pas duidelijk werd toen die andere kampeerders om drie uur 's nachts voor onze tipi stonden... Uiteindelijk de volgende ochtend nog naar een andere tipi moeten verhuizen.

Maar soit, dan nu over de muziek:

Donderdag
In de vooravond zowel O. als Deijuvhs op de kleinere podia gaan checken, maar beide konden me niet lang boeien. Klaargestaan voor Kenya Grace, maar pas na het startuur werd de boodschap getoond dat ze niet optreedt wegens ziekte … Eerste act die ik echt volledig gezien heb was James Blake met zijn kopje thee, en die stelde niet teleur. Gewoon een goede festivalshow met de juiste balans tussen recente songs en ouder werk. Op voorhand vond ik het wat jammer dat hij niet in het donker geprogrammeerd was, maar uiteindelijk bleek het sunset slot van 21 tot 22 uur perfect.

Van het nachtprogramma kon me weinig boeien. In de Balzaal stonden na Netsky, die voor mij veel te poppy draait, twee dubstep acts - iets waar ik weinig mee kan.

Vrijdag

Hoewel Charlotte Adigery aangaf zich wat ziekjes te voelen, was dit totaal niet te merken aan haar optreden: zij en Bolis gaven zich helemaal en zorgden voor een topoptreden op The Last Arena. Van later op hetzelfde podium Skepta heb ik na het eerste nummer besloten dat het niets voor mij was, net zoals de meeste hedendaagse hiphop. Wat later naar Stikstof gaan kijken, en daar voelde ik wél de klik – mogelijk omdat zij wat meer ‘old school’ klinken. Een flinke brok energie met een Boombox die goed vol stroomde nadat Skepta zijn set afliep, rappers die indruk maken met hun skills – gewoon alles wat je van een hiphopoptreden kan verlangen.

Later op de avond naar Ezra Collective gaan kijken. Die stonden nu in een goed gevulde Petite Maison, terwijl ik die in 2018 nog in een vrij lege Labo had gezien. Een optreden waar de frontman trouwens naar refereerde in zijn bindteksten. Ook bijzonder dat hij aan het publiek vroeg of iemand zijn vriendin kon helpen met huisvesting in Amsterdam. Muzikaal natuurlijk een heel fijn optreden.

Door persoonlijke omstandigheden helaas niet veel van het nachtprogramma kunnen meepikken.

Zaterdag

De dag al om 14 uur begonnen met de klassieke pianist Dorian Dumont die op een vleugelpiano in de Boombox composities van Aphex Twin speelde. Was even top als het op papier klinkt! Meteen daarna Jean-Paul Groove in La Petite Maison gaan kijken – een heerlijke jazzy funky band zoals er van mij meer mogen staan.

Zaterdag was de warmste dag en de enige dag waarbij er amper bewolking was, wat het overdag wel zwaar maakte om van optredens te kunnen genieten. Een stukje van Puggy op The Last Arena beluisterd vanuit de schaduw, en een stukje van The Cavemen gaan luisteren in La Petite Maison – maar die klonken wat als een minder sterke versie van Ezra Collective. Door de hitte dan toch besloten om te gaan rusten op de camping, en mij pas om half 11 op het festivalterrein begeven voor The Blessed Madonna in de Balzaal. Die set was helemaal top, dansbaar en met mooie visuals. Voor mij de beste dj set van het festival.

Om middernacht dan naar Apache & Brass Orchestra gaan kijken in een goed gevulde Boombox. Maar bleek voor mij toch wat te bombastisch en ‘in your face’ te zijn. Om 1:30 dan met hoge verwachtingen naar Bicep in Balzaal gaan kijken – helaas begon het al vroeg in hun set te druppelen wat al snel overging in hevigere regen, in combinatie met de koude wind niet uit te houden aangezien ik er niet op gekleed was (door het zomerse weer had ik het op den duur nagelaten om het weerbericht te checken). Dus helaas vroegtijdig in mijn natte kleren naar de tipi.

Zondag

Op de laatste dag werd het gelukkig frisser en bewolkter, eigenlijk ideaal festivalweer. Dorian Dumont plays Aphex Twin stond gewoon opnieuw om 14 uur in Boombox geprogrammeerd, en ik ben gewoon opnieuw gaan kijken!

Daarna een stukje van Sam Quealy in Petite Maison, wat wel een leuke verrassing was. Even later op hetzelfde podium Donny Benet – kon niet lang boeien dus na zijn hitje Konichiwa ben ik wat op de camping gaan rusten.

Om 19 uur had ik een reservering in het pop-up restaurant van Rizom – een restaurant met 14,5/20 in Gault & Millau. Dit bleek een geweldige keuze te zijn: voor 35 euro per persoon had je een culinair driegangenmenu, geserveerd aan een tafel met uitzicht op The Last Arena. Bovendien krijg je vanaf een uur ervoor en tot een paar uur erna toegang tot de VIP-ruimte met de beste toiletten van het hele festival (ook beter dan die van The Village).

Maar goed, terug naar de muziek. Bij Oscar & The Wolf viel wel op dat er minder muzikanten op het podium stonden tegenover de vorige keer dat ik ze live gezien had (Pukkelpop 2018). Dit werd echter ruimschoots goedgemaakt door het enthousiasme van Max (dat Dour-shirtje was zeker een leuke touch), een goede balans tussen oude en nieuwe nummers en uiteraard de hele show met gigantische kubus en dansers.

Daarna The Libertines in La Petite Maison gaan kijken. Was zeker niet slecht, maar het contrast met de clubby electropop van O&TW was wel heel erg groot. In vergelijking daarmee voelde het aan als kampvuurmuziek. Had van mij gerust (veel) vroeger op de dag geprogrammeerd mogen staan.

Uiteindelijk vroeg doorgegaan voor Justice. Wou ze al lang live zien want het is helemaal mijn ding, en ze stelden niet teleur: lekker raven, dansen en genieten van de lichtshow die afwisselend indrukwekkend en gewoon mooi is.

Was eigenlijk van plan om het festival af te sluiten met Arca in Petite Maison, maar de dag zelf besloten dat dit waarschijnlijk te moeilijke muziek ging zijn en dan toch maar voor Four Tet in Balzaal gegaan. Is ook helemaal mijn ding en heb er ook lekker op kunnen dansen, maar voelde ook wat bevreemdend aan – mogelijk door een combinatie van de uitputting na vier dagen Dour, het feit dat er weinig volk was en dat het de laatste avond was. De set was in elk geval afgelopen nog voor ik er erg in had, en uiteindelijk het festival afgesloten met een burger bij het kraam met kwaliteitsburgers, die ik van harte kan aanraden.

One more thing: lag het aan mij of werd er dit jaar minder ‘Doureuh!’ geroepen?
 
Laatst bewerkt:

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
243
161
Waren er dit jaar gitaren op de Main Stage?
De Franse indieband Puggy stond dit jaar op de main stage, en daar was wel redelijk wat volk voor opgedaagd. Net zoals Phoenix vorig jaar. Valt wel op dat Franse bands nog wel veel volk weten te trekken, wat uiteraard niet gek is als je de ligging van Dour op de kaart bekijkt.
 

Jochen De Smet

Randprogramma
6 okt 2016
100
18
Enige manier om indie, rock en andere gitaren te redden op Dour is om ze niet enkel in de Garage te zetten. Nu zetten ze wel enkele bands in de La Petite Maison Dans La Priarie (hilarische naam btw), maar voor de grote meute rockfans is er gewoonweg te weinig te beleven op de wei om zelfs maar een ticket te overwegen. Waren er dit jaar gitaren op de Main Stage? Ik twijfel elk jaar of ik al dan niet zou teruggaan, maar het aandeel rock/indie/experiment vs Rap en techno is te hard scheefgetrokken voor mij.
Ik volg deze wel. De programmatie in de Garage zelf kan dan ook nog eens all over the place zijn. In 2019 had je een avant garde metaldag met Electric Wizard, Neurosis, Wiegedood en nog enkele andere bands in dat genre. Dat werkte wel want dan target je een specifiek publiek voor wie de line-up die dag heel interessant is. Nu kan je jazz krijgen en vervolgens new wave, garagerock en hardcore punk. Ik vind dergelijke programmatie heel charmant en leuk, maar ik vrees dat het strakker moet om ook echt tickets te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

Zecke

Nieuw lid
28 feb 2024
2
1
Ik heb van 2004 tot 2008 Dour gedaan. Laatste editie vond ik het geluid zo slecht/hard staan dat ik toen een jaar wilde skippen. Uiteindelijk nooit meer tot daar geraakt, vooral door programmatie die begon te verschoven. Elk jaar weer denkend dat het volgend jaar wel terug de moeite zou zijn 😅. Het hoeft niet terug te gaan naar toen, maar voor mij mist het tegenwoordig balans om interessant te zijn. Helaas.

Als ik terugkijk op die jaren dan is het moeilijk in te beelden dat we het over hetzelfde festival hebben. Met wat ik effectief ben kunnen gaan kijken ligt persoonlijk hoogtepunt toch in 2006. Vier dagen volle gas 😍:

DONDERDAG:
*The Tellers
*Bubble Trap
*65daysofstatic
*The Delilahs
*Mohair
*The Whitest Boy Alive (feat. Erlend Oye)
*Wir Sind Helden
*Art Brut
*Infadels
*Terence Fixmer
*Maxïmo Park
*Primal Scream
*François K.
*John Lord Fonda

VRIJDAG:
*The Birthday Massacre
*Kill Your Idols
*Nebula
*Le Nombre
*Oomph!
*Amen Ra
*Flogging Molly
*Shelter
*Soulfly
*Peeping Tom
*Ignite
*Mercury Rev
*Apocalyptica
*Fischerspooner

ZATERDAG:
*Anita Lixel
*Hitch
*Duchess Says
*We Are Wolves
*High On Fire
*Colder
*Mudhoney
*Islands
*31 Knots
*Puppetmastaz
*IAMX
*Punish Yourself
*Archive
*T. Raumschmiere
*Derrick May

ZONDAG:
*Hermano
*Guerilla Poubelle
*Les Wampas
*Mono
*Nada Surf
*Heavy Trash
*Adam Green
*The Datsuns
*Matthew Herbert
*The Dandy Warhols
*Nitzer Ebb
*WhoMadeWho
*Motormark
 

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
243
161
Moet zeggen dat ik het geluid ook wel belachelijk hard vond staan dit jaar, zelfs met oordoppen ...

Wat de 'onherkenbare' evolutie van het festival betreft: ik denk dat dit van wel meer festivals gezegd kan worden die zich voornamelijk op jongeren richten (ik denk dan aan Pukkelpop en Lowlands).
 

Zecke

Nieuw lid
28 feb 2024
2
1
Absoluut. Tijden veranderen, maar op dat vlak vind ik dan bijvoorbeeld de evolutie van Les Ardentes geslaagder. Daar heb ik de eerste edities ook hard genoten. Die hebben nadien resoluut een andere afslag genomen waar ik niks mee kan, maar ik gun het de huidige fans van harte.

Dour blijft ergens proberen om alle genrebases te coveren, maar voor veel genres te weinig om aantrekkelijk te zijn. Op basis van de verslagen van publieksaantallen bij optredens vraag ik mij ook af waarom. Moet toch een gigantische verliespost zijn op deze manier. Als fan zie je bands verzuipen in een lege tent en als act vraag je je toch af waarom je de moeite doet.

Dat een band als Terror er na een half uur de bruin aan geeft verbaasd me bijvoorbeeld niets. Terwijl dat voor de gitaarmensen toch een van de hoogtepunten had moeten zijn die dag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mattman

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
119
54
Van het moment dat ze verhuisd zijn naar de nieuwe site hebben ze voluit de kaart getrokken van de balzaal waardoor ze hun oorspronkelijk publiek verloren zijn maar een nieuw publiek aangeboord hebben... De party crowd van Frankrijk oa... Die zijn enkel geintreseerd in techno en franse hiphop. Een beetje ook het publiek dus van de "nieuwe" ardentes.

De crowd dat vroeger kwam voor franse rock groepen of reggae zijn verhuisd naar esperanzah enz...
Ik vrees dat Dour zichzelf een beetje in de voet geschoten heeft om voluit voor de crowd van les ardentes te gaan aangezien dat ze dit jaar minder bezoekers gehad hebben dan verleden jaar...

Ik herinner mij in dat eerste jaar op de nieuwe site dat ik toen al voor half lege tenten stond voor Mogwai en Slowdive oa...
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
243
161
Ik ben het voorlaatste jaar van de oude site geweest, en toen hadden veel optredens ook al halflege tenten, en waren er ook al veel festivalgangers die de hele dag op de camping bleven en enkel voor het nachtprogramma naar de festivalsite afzakten. Dus die trends waren voor de verhuis al ingezet.
 

kaiser

Dagopener
11 jan 2019
586
336
Ik ben het voorlaatste jaar van de oude site geweest, en toen hadden veel optredens ook al halflege tenten, en waren er ook al veel festivalgangers die de hele dag op de camping bleven en enkel voor het nachtprogramma naar de festivalsite afzakten. Dus die trends waren voor de verhuis al ingezet.
Inderdaad, Dour heeft altijd al een groot publiek gehad dat pas tegen de avond naar de wei gaat voor de nacht programmaties.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd en koekroeck

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.089
6.534
Dour is al jaren een festival dat voornamelijk 's nachts plaatsvindt. Vond de programmatie in de grote lijnen eigenlijk een pak minder spannend dan andere jaren, ook in het middensegment stonden op deze affiche vooral namen die je onder "wel leuk" of "die heb ik al wel eens eerder gezien" zou kunnen zetten. Hoor ieder jaar wel van vrienden die gaan dat ze het fijn vonden, maar compleet kapot terug huiswaarts terugkeren. Dour blijft, tochop dat vlak, gewoon Dour, zeker?
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.135
1.331
Snel naar Le Garage voor Girls in Synthesis die er al aan begonnen waren. Le Garage opnieuw zo goed als leeg, voortdurend gedreun van de aanpalende Balzaal erdoorheen en een zichtbaar geïrriteerde frontman. Jammer, want dit was zeer goed. Live véél energieker dan op plaat.
Fuck it, moeten ze hebben gedacht, dan beginnen we maar te drinken. De frontman verdween even van het podium om pintjes te gaan halen voor de band en wierp ineens ook maar een blikje het publiek in, dat ternauwernood het hoofd miste van een achteloze "toe"-schouwer die met de rug naar het podium vooraan een babbeltje met zijn maten aan het slaan was, om vervolgens recht op de voet te landen van een van de weinige aanwezigen. Toen die dat blikje opentrok leek het even of er een CO2-kanon werd afgeschoten.
De band hield het een kwartier te vroeg voor bekeken. Jammer. Deze zie ik graag nog eens in een (beter gevulde) zaal terug.
This aged well...

Girls In Synthesis heeft het ondertussen definitief voor bekeken gehouden. Geplande tournee voor het najaar wordt afgelast. Dour was hun laatste optreden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken