De meest extreme concertervaringen

Verwijderd lid 43165

Campingartiest
23 nov 2022
64
67
Gekste instrument was Robert DeLong, hij gebruikte gamecontrollers om muziek mee te maken. Zoals bijvoorbeeld een wii controller.

Heftigste moshpit was 2011 the Prodigy op Sziget. Waren toen nog geen barrières parallel aan het podium (dus van voorste rij tot achteraan was 1 stuk) ik stond redelijk vooraan. In her begin golfde je gewoon mee met massa, kon je echt geen kant op. Tot je in de pit kwam en dan had je af en toe ruimte. Tijdens dat concert reden er ook paar ambulances langs om wat mensen op te pikken. Dat was wel echt bizar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul en liluzi

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Leuk idee dit.

Luidste concert: A Place To Bury Strangers in Doornroosje. Buiten hingen al allemaal borden op: "Let op: Deze band is zoveel harder dan wat je hier normaal gewend bent. Bij de bar kun je gratis oordoppen halen". En ik weet dat ik nog dacht: dat zal wel meevallen, Maar na twee nummers deed mijn hele hoofd al zoveel pijn, dat ik toch maar snel dopjes ben gaan halen. Het was werkelijk krankzinnig hard. Wel een tof optreden, al was van het podium weinig te zien door alle rookmachines.

Kleinste publiek: Dan Sartain in Merleyn. Er stonden letterlijk zes mensen voor het podium, waaronder wij met een groep van vier. Het was gewoon sneu voor de man. Uiteindelijk heeft hij een half uurtje gespeeld en toen maakte hij dat hij weg kwam. Daarna stond hij buiten zijn instrumenten in een busje te proppen en reed hij weg. Wel nog even een praatje met hem gemaakt. Aardige kerel. En Bittereinder op Lowlands ooit in de X-Ray, daar stonden ook maximaal twee handen vol mensen.

Oudste publiek: Gert Vlok Nel in Doornroosje. Meer literair publiek dan muziekliefhebbers. Ik heb nog nooit zoveel mensen met een kop koffie zien staan als die avond. In die tijd mocht er nog gewoon binnen gerookt worden. Een studiegenoot van mij was destijds bedrijfsleider in Roosje, en die vertelde dat hij de volgende ochtend gebeld werd door bezoekers die aangaven dat hun kleren naar rook stonken. Of ze de rekening van de stomerij bij Doornroosje konden declareren ;-)

Meest bevreemdend optreden: Autechre met afstand. Alle lichten behalve de noodsignalen waren uit. In volledige duisternis werd je ondergedompeld in de muziek. Heel erg apart.

Meest indrukwekkende optreden: Woven Hand speelde ooit in Doornroosje, ergens eind juni of zo. Het was bloedheet en een paar uur voor het optreden viel in half Nijmegen de stroom uit. Het was bloedheet in de zaal (want geen airco en bomvol), dus het was echt niet te harden binnen. Dave Eugene Edwards besloot toch een aantal nummers akoestisch te spelen. En dat was echt gaaf. Helemaal in zijn eentje bezwoer hij de hele zaal. Die stem ging door merg en been. Je zag hem ploeteren op het podium, met ontbloot bovenlijf; het zweet gutste van hem af. Maar ongelofelijk gewoon hoe hij de zaal met enkel zijn stem en instrument platwalste. En tijdens het laatste nummer sprong de electriciteit plots weer aan. Toen heeft de band alsnog de show gespeeld die ze eigenlijk hadden willen doen. Echt een magische ervaring.

Tot slot wil ik nog Sigur Ros in 013 aanhalen. Dat was mijn eerste kennismaking met deze band live en ik was toch een partij onder de indruk. Ze speelden in eerste instantie achter een groot gordijn. Je zag van die hele grote schaduwen en Jonsi die met zijn strijkstok de gitaar bespeelde zag er waanzinnig uitvergroot en heerlijk traag uit. Die overgangen van zacht en intiem naar snoeiharde explosies: ik werd omver geblazen. Geweldig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Luidste concert : Pixies @ 013 in 2019.

Slechtste geluid : +Live+ @ Royal Park Live in 2019.

Oudste publiek : Jethro Tull @Tivoli in 2022 of 10CC @ Concertgebouw Amsterdam in 2021. Het zal er om spannen...

Kleinste publiek : Triggerfinger @ That's live BNN in 2014.

Meest indrukwekkende optreden afgelopen concertjaar (2022) : Peter Frampton @ Philharmonie Haarlem. Met speciale vermeldingen voor Sigur Ros en Eliades Ochoa (Buena Vista Social Club) :).

Grootste feestje afgelopen concertjaar (2022) : Bicep @ Rock Werchter
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Hardste geluid: sowieso in de jaren negentig vaak met suizende oren thuisgekomen.

Slechtste geluid: voorprogramma’s van Metallica niet meegerekend, dan denk ik Machine Head in Vorst. De sfeer was geweldig, maar het geluid was echt ruk. Ik kon de nummers nauwelijks herkennen.

Gekste instrument: the gathering met een theremin.

Kleinste publiek:
-
1x bij de latere inzending van Nederland voor het Eurovisie songfestival in de trein gezeten van Den Bosch naar Amsterdam: treble. Gezellig meegekletst en ze gaven nog een klein optredentje weg.
- Bij een geheim concert voor sky radio van Bløf in Renesse de EHBO verzorgd. Grappig om backstage de opwarmrituelen van Pascal te zien.

Oudste publiek: bij Dick Dale in 013.

Hardste pit: altar op Lowlands ‘98

Irritantste pit: was dacht ik bij Slayer op Fortarock een hele irritante, behaarde en bezwete Engelsman zonder t shirt. Die zat iedereen te irriteren: bij mensen in de rug springen en dat soort dingen. Op een gegeven moment gaf iedereen hem een beuk en hebben we hem uit de pit gegooid. Daarna was het weer gezellig.

Gevaarlijkste optreden: +live+ op Werchter als invaller voor Pearl Jam. Beangstigend hoe de mensenmassa heen en weer ging. Zeker als je weet dat bij Pearl Jam mensen zijn doodgedrukt.
Bij het nummer ‘Come to me’ ging iedereen naar de zanger toe. Mijn voeten raakten toen los van de vloer, maar ik viel niet om vanwege de massa.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Leuk idee dit! Ik heb niet veel bijzondere ervaringen, maar toch een paar:

Kleinste publiek: voorprogramma van Mushroomhead in de Q-Factory in 2022, volgens mij heette de band Skarlet Riot. Er was niet eens genoeg publiek om een pit te starten. Maar het maakte de sfeer wel intiem/gezellig haha

Slechtste geluid: Iron Maiden in de GelreDome, tot twee keer toe. Ligt niet aan Maiden, maar aan de galmbak van een Gelredome..

Gevaarlijkste optreden: Frans Bauer op een klein muziek festival in mijn eigen dorp. No joke. Vraag me niet waarom ik daar vooraan stond, maar het was een groot tokkie gevecht. Mensen sloegen elkaar de hersenpan in om vooraan te staan, security moest eraan te pas komen\

En Rammstein op Pinkpop was ook geen succes. Een grote clash tussen metalheads and roze hoedjes. Precies naast mij gingen een paar grote mannen op de vuist, doodeng. Door dat gevecht werden een aantal omschuldige omstanders ook snoeihard geraakt. Dat was wel een moment dat ik dacht 'en nu wil ik weg hier!!' (note; ik ben een vrouw van amper 1m60 klein)

Warmste locatie: Pene Corrida in Little Devil cafe Tilburg. Het was echt minimaal 600 graden daar binnen :LOL:
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.208
718
lowlands zondag 2008, ik loop rond 12.30 een rondje over het terrein.
ik loop langs de x-ray, hoor muziek dus ik loop naar binnen.
ik kijk even op het blokkenschema : om 14.00 beginnen hier the fuck buttons,
"oh das wel leuk, al herken ik eigenlijk maar 1 nummer van hun"

ik zie op t podium 2 mannen een soundcheck doen.
he verrek, de fuck buttons!!!
en dit intro herken ik

ik kijk om me heen.........
niemand........
echt niemand!!!!!

2 man op het podium.
1 man achter de knoppen achter in de x-ray


en ik!!!!

en ze spelen precies dat nummer dat ik graag wilde horen




ik zie nu dat ik later op die dag "het" optreden van sigur ros gezien heb.
was een prima dag!!!!!


echt zo een vet moment!!
 
Laatst bewerkt:

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
539
490
Mooie, maffe en extreme verhalen. Dit is een heel leuk draadje en een gaaf initiatief! Bij mij zijn ze werkelijk allemaal op basis van legendarisch concert jaar 2022.

Mafste optreden:
Zonder twijfel IDLES op Werchter 2022. Middenin een moshpit helemaal in het voorvak. Die gasten waren keimaf maar dit bracht een werkelijk heerlijke sfeer en ook een heel goed feestje (een van de gasten uit de pit kwam ik bij een later optreden weer random tegen!).

Luidste concert avond:
Punkrock Riot in de kleine zaal van de Mezz. Omdat het publiek zo kort op de drums staat staat de rest van de instrumenten ook keihard. Wel een heel leuke avond gehad!

Oudste artiest cq band:
The Rolling Stones. Ik hoop dat ik nog zoveel energie heb als Mick Jagger als ik 35 ben, laat staan 78.

Meest unieke locatie:
Zuiderpark Theater Den Haag. Met het zonnetje op je bol, middenin de natuur met een kleine 1.000 man genieten van een van de laatste keren De Dijk. Legendarisch.

Meest overweldigende concert:
The War on Drugs in het Sportpaleis.  Ik was nog nooit in een grote concertzaal geweest (wel al meerdere festivals waaronder Werchter en in The Barn in 2016 & 2017), dus ik loop die zaal in en ben al behoorlijk overdonderd van het formaat van die ervan Behoorlijk ver naar voren gelopen en toen helemaal omver geblazen door The War on Drugs. Dit was muziek op het hoogste niveau! Die euforie die nummer op nummer weer loskwam, de climax van Under the Pressure .. fantastisch!

Grootste meezingspektakel:
Queen in het Sportpaleis te Antwerpen. Dit overklast zelfs nog Paul McCartney en Robbie Williams. Natuurlijk sowieso fantastische nummers en enorme productie maar dit was echt bizar.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken