De meest extreme concertervaringen

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.171
2.971
Naar aanleiding van een leuke discussie in het Pukkelpopforum hier een eigen topic om de uitersten in livemuziek in de schijnwerpers te zetten.

Wat is de hardste show die jullie al hebben gezien, muzikaal of op vlak van geluid?
Of het omgekeerde: misschien heb je wel eens een akoestische sessie gezien in een bos waar je de vogeltjes door de muziek kon horen fluiten.
Misschien heb je wel eens een concert bijgewoond op een extreme locatie. In het hooggebergte of in een nucleaire bunker onder de grond, alles kan!

Om het samen te vatten: deel hier concertervaringen die je zijn bijgebleven omdat ze op een of andere manier extremer waren dan anders. En voel jullie vrij om 'extreem' op eender welke manier te interpreteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul en @Marc

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.171
2.971
Ik geef alvast de aftrap!

Luidste concert: Millionaire in de Handelsbeurs. Ik stond vooraan maar ben noodgedwongen naar achter moeten gaan. Zelfs daar was het eigenlijk bijna niet te doen. Ik heb sindsdien geen versterkt concert meer gedaan zonder oordopjes.

Kleinste publiek: In de lokale bibliotheek was er een optreden van beginnende Belgische band Lip Service. Het voorprogramma was Michelle (lid van Shht) en tot mijn verbazing was er buiten de geluidsman, twee vrienden van Michelle en ik niemand te zien. Michelle heeft dan vanuit de zetel wat liedjes getokkeld op zijn gitaar en vroeg achteraf rechtstreeks hoe het was. Ik keurde het alleszins goed, bijzondere ervaring.

Oudste publiek: Steven Wilson gezien op Rock Werchter en onder de indruk, dus enkele maanden later in zaal gaan kijken. Geen kritiek tegen zijn fans ofzo, maar was echt in shock toen ik zag dat de gemiddelde persoon daar rond de 60 was, wat dus betekent dat er ook mensen zaten die wellicht richting de 80 gingen. Voelde wat vreemd met mijn 21 jaar toen.

Meest extreme muziek: Evicshen in het voorprogramma van clipping.. Soort performance art met zelfgemaakte instrumenten met extreme versterking. Sloeg echt helemaal nergens op. Nu ik er aan denk was dit misschien eerder het luidste concert, was zelfs met oordoppen totaal niet te doen.

Vreemdste instrument: Ik heb recent een hedendaagse performance met Paetzold-blokfluit gezien. Soort houten blok van twee meter hoog. Toon de artiest met piepschuim op de blokfluit begon te schuren, was het helemaal een 'WTF'-moment.

Meest bijzondere locatie: Ivy Falls in de vervallen Sint-Kwintenskapel. Zeer intieme en koude hidden showcase, soort silent concert met koptelefoons. Moest achteraf wel lachen toen ik een filmpje terugkeek en dacht dat het geluid van mijn smartphone kapot was.
Te vermelden qua locatie is ook Peggy Gou in de tijdelijke Arena 5 met als achtergrond het Atomium waar lasers op stonden.
 
Laatst bewerkt:

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.171
2.971
Inspiratie uit deze comments:
Leuke discussie tevens, wat is "harde muziek"? Wat is de hardste show die we ooit hebben gezien? Vind Knocked Loose ook niet per se tot het "hardste" behoren dan
Hardste qua pit was Dying Fetus in de 013 in 2000 tijdens het X-Mas metalfest.
Hardste qua geluid was Sunn o))) tijdens Roadburn in 2005.
Hardste band qua totaalplaatje was Cock and Ball Torture in de Boerderij Geleen in 2000. Spiritus drinken op het podium, vuurspuwen en het plafond in de fik steken en de set afmaken. Daarna een 2e set spelen en (à la Amenra) aan vleeshaken hangen, maar dan al moshend op het podium.

Benieuwd naar jullie anekdotes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.853
5.991
Luidste concert was ongetwijfeld Pearl Jam op Mad Cool (2018). We stonden zo'n.. 30 meter, misschien zelfs 50? van het podium af en ik voelde m'n oren suizen door m'n oordoppen heen. Ik heb het een halfuurtje uitgehouden en dan ben ik elders getrokken. Geen idee hoe Spanjaarden niét potdoof worden. Geluidsmix stond toen ook echt verschrikkelijk, je kon nauwelijks opmaken wat er gespeeld of gezongen werd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.004
6.052
Luidste concert:
100% : Trivium in de Brabanthallen, 27 november 2006 (voorprogramma Iron Maiden)

volgens mij een lichte gehoorbeschadiging aan over gehouden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

koekroeck

Dagopener
6 mrt 2018
743
667
Luidste concertervaring: zonder enige twijfel, My Bloody Valentine 2009 pukkelpop. Piek van 128 decibel gemeten, mensen vluchtten de tent uit. Was gewoon gestoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.692
2.261
Luidste concert:

Enkele maanden geleden was ik bij SUMAC in de Little Devil waar de versterkers ongeveer driekwart van het kleine podium besloegen. Naar aanleiding van die show een top 5 gemaakt waar deze show op 2 in binnenkwam.

1. The Bug @013 (Roadburn)
2. Sumac @Little Devil
3. Sunn 0))) @Doornroosje
4. GNOD @Hall of Fame
5. Boris & Stephen O'Malley @013 (Roadburn)

Kleinste publiek:

Er zal mogelijk nog wel iets pijnlijkers geweest zijn maar ik vond Jappie (bandlid van KIEFF en Kalaallit Nunaat) solo tijdens het gratis dagprogramma van Left of the Dial op zolder in de brewpub van Kaapse wel speciaal. De gitariste van Tramhaus deed het geluid, er waren nog drie leden uit eerdergenoemde bands en met mij erbij hooguit 2/3 anderen.

Apache, Big Tits en Slick in Extase is ook een goede. Daar waren ongeveer 12 mensen. Fantastische, memorabele show wel.

Gekste instrument:

"Gameboy meneer" oftewel Arottenbit op Roadburn afgelopen jaar. Bizar vette secret show in het Skatepark afgelopen jaar, met een spontane moshpit.

Heftigste pit:

Ik denk eigenlijk Shame op BKS 2019. Het was niet zo extreem als het bij hardcore bands kan zijn, maar het was dermate druk en het publiek dermate enthousiast dat ik meermaals onder een stapeltje mensen lag. Daar hoopte ik toch heelhuids uit te komen. Otoboke Beaver op Lowlands 2019 was een vrij vriendelijke pit maar daar kneusde ik mijn ribben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Raoul en liluzi

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.004
6.052
Kleinste publiek :
Damian Wilson 25-10-2019, Theater Kerkrade, kleine zaal HUB.
Handje vol mensen in het hele kleine zaaltje.
Heel intiem, waardoor de emotie vaak heel goed voelbaar was.
maar, daardoor naar afloop ook heel goed mogelijk om even persoonlijk "enne" te zeggen

1677740740999.png
1677740884409.png
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
Luidste concertervaring ooit waren de kanonnen van ACDC tijdens "For Those About To Rock" in de Jaap Edenhal in Amsterdam in 1986

Kleinste publiek, Bruce Springsteen tijdens een gastoptreden in de Stone Pony in 1989

Mijn meest extreme ervaring was vooraf aan een concert; De nacht doorbrengen op de stoep van MSG(NY) om te wachten op de ticketdrop voor Bruce die die middag zou plaats vinden, en overdag met gevaar voor je leven, samen andere fans, je plekkie verdedigen tegen alle scalpers.

En nu ik er goed over nadenk, tijdens een concert, was tijdens de Aardschokdag in , ik meen `88. Steekpartijen in de moshpit door neonazi`s
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.775
1.683
Luidste concert was ongetwijfeld Pearl Jam op Mad Cool (2018). We stonden zo'n.. 30 meter, misschien zelfs 50? van het podium af en ik voelde m'n oren suizen door m'n oordoppen heen. Ik heb het een halfuurtje uitgehouden en dan ben ik elders getrokken. Geen idee hoe Spanjaarden niét potdoof worden. Geluidsmix stond toen ook echt verschrikkelijk, je kon nauwelijks opmaken wat er gespeeld of gezongen werd.
Wij zijn op Mad Cool door Spanjaarden aangesproken waarom we van die gekke dingen in onze oren hadden... Het geluid was daar inderdaad extreem hard (2017 & 2018)
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
589
426
Enkele momenten die zo in me opkomen:

- Afscheidstour van Dillinger Escape Plan in uitverkocht 013. Vanaf de eerste noot continu mensen die aan het stagediven waren, werkelijk waar krankzinnig. Wel een van de beste shows die ik ooit heb gezien.

- Death Grips in Paradiso enkele jaren terug. Speelde aan een stuk door met een uitzinnig publiek. Op de helft van de show regende het letterlijk zweet door alle condens in de zaal.

- Travis Scott op Woo Hah op de oude Spoorzone (2017?), echt een wonder dat er toen geen doden zijn gevallen zoals later bij Astroworld. Wel een fantastische show en sfeer, de reizigers in de treinen die letterlijk naast het podium langsreden moet raar hebben opgekeken...

- Ik herinner me een of andere indie avond jaren terug in 013 waarbij er meer bandleden dan publiek was.... Oeps.

- Alcest in Brussel, de dag voordat alles dicht ging door Corona. Toen waren we nog heerlijk naïef dat het na een paar weekjes wel over zou zijn gewaaid....

- Babyfather op Incubate Festival. Show zou anderhalf uur duren. Na 20 minuten komt Dean Blunt boos het podium op, boos zwaaiend met een contract en schreeuwend. Toen weer weg, iedereen dacht dat het onderdeel was van de show. Na 15 minuten wachten gingen de lichten aan en was het toch echt afgelopen.

- Dat ene concert van Thee Oh Sees waarbij ik tijdens het stagediven op mn nek viel en die bijna brak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul en liluzi

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.524
7.148
Het heftigste concert zal voor mij Mötley Crüe zijn eind november 2015 tijdens de ‘afscheidstour’.

De dag voor het concert een verjaardagsfeest van een vriend waar op het einde van de avond nieuws naar buiten kwam van de aanslagen in Parijs en het concert in de Bataclan.

Dat zorgt voor een hele aparte sfeer bij een concert een dag later. Plus dat ik alleen ging en dat het ook nog eens in het buitenland was.

Al het publiek dat door één deur persoon voor persoon naar binnen kon, fouilleren en al.

De dag van het concert was overigens ook de dag dat de eerste date met de inmiddels toekomstige mevrouw Koekdoos werd ingepland.

Drie dagen later nog een concert van Judas Priest erachter aan. Zelfde idee, één deur open, iedereen fouilleren. En dan merk je dat de schrik er goed in zit als je eerste gedachte “shit” is, wanneer twee mensen pratend in een vreemde taal passeren. Wat uiteraard meteen plaatsmaakt voor logischere niet-doemscenario-gedachten
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul, liluzi en jonasvh

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.206
3.755
Luidste concertervaring: zonder enige twijfel, My Bloody Valentine 2009 pukkelpop. Piek van 128 decibel gemeten, mensen vluchtten de tent uit. Was gewoon gestoord.
Poeh, die was inderdaad bizar luid, maar ook erg gaaf.

In dat kader; Ministry op Graspop in 2003. Zelfs achteraan in de tent was het niet te doen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.853
5.991
Die MBV show heeft er eigenhandig voor gezorgd, dacht ik, dat de geluidsnormen in België werden bijgesteld lol.
 

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
211
395
Gekste muziek instrument: bij il canto di malavita. Een groep italianen die verboden liedjes zingen over de maffia. Ze speelden veel met mond harp.

Luidste concert: hoewel ik meer metalman ben, toch een keer meegegaan naar sensation black. Dat was niet normaal die harde bassen tegen 100000per minuut.

Minste volk: gino s eye ball op boefrock in Lommel. Een circle put met 20 man maar heftig.

Oudste publiek: bb king in vorst, wat wil je anders met bluesman van 80 jaar.

Bijzondere lokatie: samen met mijn dochter naar charel en wim soetaart op parking van Lommel sk, gittende regen en ze speelden in de regen gewoon langs ons. En er was podium terbeschikking. Hoedje af voor die 2. Ze hebben daar veel respect voor gewonnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: liluzi

JMWK

Randprogramma
15 dec 2016
137
86
Luidste concert: Julian Casablancas Melkweg 2014, in de gang was het net te doen.
Kleinste publiek; Ben bijna 2 meter, dus eigenlijk altijd kleiner.
Oudste publiek: The Rolling Stones
Meest extreme muziek: iets op Le Guess Who?
Vreemdste instrument: iets op Le Guess Who?
Meest bijzondere locatie: Future Islands - Oedipus Brewery en De Staat - fietspassage Rijksmuseum
 
  • Haha
Waarderingen: liluzi

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.445
1.559
Mijn luidste concert was (uiteraard) de keer dat ik my bloody valentine zag in de Effenaar in 2013: overweldigend, maar maakt het wel lastig om het geluid goed te houden. Overigens zag ik de dag daarvoor Dinosaur Jr. in dezelfde zaal, waren dagen waar mijn oordoppen zich gelijk hebben terugbetaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lion

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Die MBV show heeft er eigenhandig voor gezorgd, dacht ik, dat de geluidsnormen in België werden bijgesteld lol.
Was eigenlijk een toevallige samenloop van factoren. Amper een paar weken eerder had een tinnituspatiënt zich van het leven beroofd omdat hij niet langer met zijn situatie overweg kon. Zijn afscheidsbrief is toen viraal gegaan, werd ook uitgebreid over bericht in de media. Dat MBV net op dat moment met hun 128 dB langskwam, heeft de verontwaardiging enkel versterkt en het debat over gehoorbescherming finaal op gang gebracht.

Maar goed, was ook een absurd luide show. Wij stonden toen enkele meters buiten de Marquee, met op maat gemaakte oordoppen, en zijn voor het einde vertrokken omdat we allemaal met hoofdpijn zaten. Wil niet weten hoeveel mensen in die tent toen gehoorschade opgelopen hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.486
10.502
Luidste concert: Lach me maar uit, maar dat is van My Baby in Tivoli (2017) geweest. Ik had het gevoel dat m'n trommelvlies toch een keer zouden knappen, wat ze niet hebben gedaan. Sindsdien eigenlijk nog steeds geen oordoppen meegenomen, maar heb me voorgenomen om dat vanaf dit jaar wel gewoon te doen. Ik vraag me alleen af hoe ze dichterbij geen last van hun oren hadden, maar goed.

Kleinste publiek: Ik denk King King in de Boerderij in 2019. Stonden eigenlijk geboekt in de normale zaal, maar toen we daar aankwamen, hadden ze 'm verplaatst naar het café waar uiteindelijk twintig man stond. Sneu voor ze, maar wel een heel fijn optreden! Wille & the Bandits in Q-Bus (Leiden, 2021) was ook wel weinig. Hooguit veertig man. Dat is vergelijkbaar met Antimatter in 't Blok in 2014, al staat dat ook niet helemaal scherp in m'n geheugen. Het zou ook zomaar het concert geweest kunnen zijn die de minste mensen op de been bracht.

Meest bijzondere locatie: Ik denk dat dat Royal Hospital Kilmainham in Dublin is. Eerste optreden waar ik ooit ben geweest, Elbow. Prachtige plek een een fan-tas-tisch optreden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul en mattman

Gebruikers die dit onderwerp bekijken