Wanneer gaan we het over Brockhampton hebben?
Wil er wel à la
TheNeedledrop iets over schrijven, maar niet te uitgebreid ofso (geen goesting om een hele intro daarover te schrijven met wat er aan is voorafgegaan gewoon.. "kort" :lol: ).
Na de platendeal met RCA, de controverse rond Ameer, de Europese tour en de voor mij erg teleurstellende singles zat ik eigenlijk eerlijk gezegd niet te wachten op een vierde plaat. Eerst was er Team Effort dan weer Puppy, het wachten en constant (moeten) veranderen van beslissingen deed de groep volgens echt geen goed. Zo horen we ze op het eerder gebrachte
TONYA op een Late Night show, de controverse rond Ameer aankaarten maar ook op het vrij emotionele
WEIGHT lucht de groep hun hart uit over de laatste aantal maanden. De vakantie in Hawaii heeft de groep terug ademruimte gegeven, dankjewel Ansel Elgort daarvoor, en goesting om er terug tegen aan te vliegen met een fantastische reeks concerten hier in Europa met volgens de groep Reading & Leeds als absoluut hoogtepunt.
Het was dan ook niet geheel vreemd dat het collectief nog even in de UK bleef hangen na zo'n show en uiteindelijk bij Abbey Road aan de deur kwam kloppen om de rest van hun album af te werken. Vergeet dus de 199x singles, vergeet Puppy.. In tien dagen werd
Iridescence afgewerkt waar volgens mij Dom maar vooral JOBA en Merlyn de show op stelen. Het, op de avond van de release, uitgebrachte
J'OUVERT kent een industriële hard-hitting beat met JOBA in de hoofdrol, die à la
HEAT het letterlijk van zich afschreeuwt. Zijn eigen demonen maar ook criticasters, de snelle weg naar de top van de groep enzovoort.
Ook het heerlijke
HONEY of het staalharde
VIVID boppen lekker mee met een beat die dreigt maar niet overgaat tot een complete moshpit. Het zeemzoete
SAN MARCOS, met dat heerlijke gitaarriedeltje en dat kinderkoortje op het einde is ronduit melig maar oh zo mooi, hé. Eén van m'n favoriete nummers van de plaat.
Maar.. Oh no, de "maar". Er zijn ook enkele duidelijke lowpoints op dit album. Zo begint het album nog vrij lekker met
NEW ORLEANS maar om dan opeens uit het niets over te gaan op
THUG LIFE klopt gewoon echt niet. Ik had een track als
HONEY die qua tempo net wat lager ligt dan
NEW ORLEANS gewoon verwacht om er niet meteen compleet het tempo uit te halen.
SOMETHING ABOUT HIM skip ik gewoon bijna elke keer, de vocals zijn zo pijnlijk verdraaid dat het vervelend wordt en het constant herhalen van de chorus helpt er ook niet echt op. Het tempo is er na een drietal nummers compleet uit, help? Daarna, en volgens mij is het echt wel nodig of het kalf verdrinkt compleet, geven de jongens terug wat gas op
WHERE THE CASH AT met een fantastische Merlyn waarna het album gewoon lekker verder gaat.
Dat de jongens nu aan het begin staan aan een volgende trilogie
The Best Years Of Our Lives, stemt me dan weer hoopvol dat de volgende albums alleen nog maar kunnen beter worden met deze nieuwe sound. Dat ze dit in 10 dagen kunnen maken is fantastisch maar Kanye kan ook albums uitkakken als ie wil. Het lijkt er wel op dat de groep terug op de rails is geraakt na een toch wel bijzonder moeilijk 2018. De focus is daarbij dus ook wat zoek, de dynamiek is soms een beetje weg maar over het algemeen maar dat is compleet begrijpelijk.
Iridescence is wederom een zeer sterk coherent album van
The Best Boyband Since One Direction.
Vraag is nu wanneer de Ancienne Belgique ze eindelijk is binnenhaald voor een zaalshow, de meest recente setlists vanop de Oceanië leg van hun tour voorspelt alvast veel goeds!
4/5