De albums van 2018

- Angèle: Brol
Het is misschien niet cool om op festivalforum artiesten te vernoemen die ook op commerciële zenders grijsgedraaid worden. Maar een leuke popplaat die de tijdsgeest goed weet te verwoorden. Muzikaal zit het beter in elkaar dan je op eerste gehoor zou vermoeden. Dat ze dochter is van een rasartiest en van kleinsaf de meest uiteenlopende genres heeft opgevangen hoor je in de kleinste details. Hierdoor kan ze zich onddrscheiden van de andere popprinsesjes die blindelings uitvoeren wat de platenbazen hun opdragen.

- Minuit: Vertigo
Ook in deze band 2 nakomelingen van een avontuurlijke 80s band. Leuke mix van pop, electronica en gitaren.
De opener is een leuke ode aan Blondie

- Novastar: In the Cold Light of Monday
De meeste gevestigde Belgische waarden konden dit jaar niet overtuigen met hun nieuw werk. Deze Nederbelg was samen met Axelle Red (Exil) de uitzondering op de regel.

- BeraadGeslagen: Duizeldorp
Prachtig speels album. De fans van STUFF. en De Beren Gieren zullen ook dit project weten te waarderen.

Rosalía – El mal querer [flamenco pop]!
Dit is ook een heel leuke plaat geworden inderdaad!

Uit Nederland ook nog :
- My Baby (vond ik net iets minder dan de vorige albums)
- Maaike Ouboter: veel potentieel maar soms net iets te veel woorden, waardoor het debuut nog steeds mijn favoriet blijft
- Clean Pete: Afblijven: misschien nog wat eenzijdig qua thema (alsmaar die vriendjes) maar wel een leuke indie-sound wat wel eens leuk is in je eigen taal

De albums van The Kooks en Razorlight vind ik best leuk. Please don't shoot me! :)
Toch altijd vreemd gevonden dat The Kooks ineens zoveel aan populariteit hebben ingeboet. Waar zijn al die tienermeisjes van destijds heen :)
Er zijn andere bands uit ongeveer dezelfde periode die ook al jaren maar wat aanmodderen, maar toch nog bovenaan de festival-affiches staan.

Albums die al zeker hoog zullen scoren op het einde van het jaar:
- Jonathan Wilson: Rare Birds (maar 20 minuten te lang)
- Kurt Vile: Bottle It In (maar 20 minuten te lang)
- Kacey Musgraves: Golden Hour (ook 20 minuten te lang)
- Jorja Smith: Lost & Found
- Kali Uchis: Isolation
- Courtney Marie Andrew: May Your Kindness Remain
- Interpol: Marauder (boven de verwachtingen)
- Parcels: Parcels
- Anna St. Louis: If Only There Was a River (lekker voortkabbelend plaatje, beetje zelfde feel als debuut van Bedouine vorig jaar)

Hadden Jonathan, Kacey en Kurt hierboven wat selectiever geweest en enkele songs weggeknipt, waren dit voor mij de platen van het jaar geweest.
Albums boven het uur vond ik zelfs in het pre-streaming-tijdperk al veel te lang.

UIt Frankrijk ook nog Mata Hari van L'Impératrice. Ook leuke band om eens live te zien, er staan ook wel enkele live nummertjes op Youtube.

Uit Zweden dan Robyn met "Honey". Het album van Lykke Li vind ik nog steeds tegenvallen, Sigrid kan misschien nog interessant worden.
Verder een overvloed aan platvloerse popprinsesjes in Scandinavië. Allemaal hetzelfde inspiratieloze geluid, hopeloos solliciterend naar een guestvocal bij Major Lazer of de eerste de beste "Tropical House"-producer (een eufemisme voor platte dance-muziek ;) )

Uit Frankrijk ook nog Nolwenn Leroy "Folk", een album met covers van folknummers. Waaronder het onvermijdelijke Suzanne, Jolie Louise van Daniel Lanois, folkversies van chansons,... Normaal ben ik niet zo voor coveralbums (behalve dan enkel van de classic Linda Ronstad albums) maar deze bevalt me grotendeels wel.
Haar vorige albums deden me nochtans niet veel en waren me enkel opgevallen door het mooie album artwork :) Ook deze keer is het album artwork weer sprookjesachtig mooi :)

Uit België natuurlijk ook nog de platen van Whispering Sons en Flying Horseman.
Ook Lagüna. Hebben nog maar 1 EP, grootste deel vd band zat vroeger bij Melting Time maar die zijn gesplit net op het moment dat ze wat aandacht begonnen te krijgen.
Bony King of Nowhere's "Silent Days" is ook degelijk te noemen.

Qua EP vooral fan van Hatchie (Sugar & Spice), Ravyn Lenae (Crush), Blondino (Loveless),...

Ik blijf deze nog wat editen te komende dagen :)

Vandaag o.a. de nieuwe albums van Anderson .Paak, SX en The Good, The Bad & The Queen checken!

Uit Zweden dan Robyn met “Honey“. Het album van Lykke Li vind ik nog steeds tegenvallen, Sigrid kan misschien nog interessant worden.
Verder een overvloed aan platvloerse popprinsesjes in Scandinavië. Allemaal hetzelfde inspiratieloze geluid, hopeloos solliciterend naar een guestvocal bij Major Lazer of de eerste de beste “Tropical House”-producer (een eufemisme voor platte dance-muziek )

Meen je dit echt?

Ik moet Parcels,Kali Uchis, Interpol en Courtney nog een extra kansje gaan geven.

Die plaat van Rosalia was ik op het eerste gehoor erg sceptisch over. De productie kwam wat over de top binnen en het ging echt alle kanten op. Nu moet ik zeggen dat deze grote sound toch wel prima past bij deze fantastische vocaliste.

Hierdoor kan ze zich onddrscheiden van de andere popprinsesjes die blindelings uitvoeren wat de platenbazen hun opdragen.
Werd nochtans van bij het begin vanuit Studio Brussel en andere LiveNation beïnvloedde zenders gepusht om grote zalen vol te spelen (zie Vorst-concert volgend jaar), beetje als Bazart. Beetje scepticisme mag wel hé.

– Jonathan Wilson: Rare Birds (maar 20 minuten te lang)
– Kurt Vile: Bottle It In (maar 20 minuten te lang)
– Kacey Musgraves: Golden Hour (ook 20 minuten te lang)
De lengte van een album zou nooit een criterium mogen zijn om een album al dan niet goed te vinden, anders waren artiesten als Prurient, The Caretaker of Autechre werkloos. Het is wat je doet met dat materiaal dat telt, nooit de lengte (zie ook de korte albums van Kanye West en Pusha T bv.).

Toch altijd vreemd gevonden dat The Kooks ineens zoveel aan populariteit hebben ingeboet. Waar zijn al die tienermeisjes van destijds heen
Die tieners van toen zijn ouder geworden en hebben hopelijk andere bands gevonden die zich niet vastklampen aan hun eerste twee platen.

Ook eens met Wessel, check die platen maar nog 's als dat de enige take is die je uit die muziek kunt halen.

Vandaag o.a. de nieuwe albums van Anderson .Paak, SX en The Good, The Bad & The Queen checken!

Om hier even op terug te komen: alledrie waren zeker de moeite om te checken. Vooral die van SX is echt een dikke aanrader, staat hier al een week op repeat. Waarschijnlijk mijn favoriete Belgische plaat van dit jaar tot nu toe.

Weinig gelezen hier over de albums van vorige week inderdaad.

Mumford & Sons valt me als fan wel echt tegen. Ik hoor wel terug wat ze willen doen maar het blijft totaal niet hangen. Amper tracks blijven hangen waar er op de vorige plaat zeker wat uitschieters waren. Het is ook weer niet heel kut maar zeker weer een stapje in de verkeerde richting.

Voor Paak. las ik gigantisch hoge verwachtingen. Voor mij weet ie Malibu niet te overtreffen terwijl mij die ook na een tijdje ging vervelen. Chill album met lage replay value maar wel heerlijke losse tracks. Dit album zit zonder twijfel even goed in elkaar, productioneel, features en ook Paak. zelf doet waar ie goed in is. Maar ook bij dit album springt er weinig uit voor mij. Prima album van een zeer talentvolle artiest maar voor mij niet het album wat heb tot een van de beste gaat maken.

Vrijdag tijd voor de plaat waar ik misschien wel het meest naar uit kijk dit jaar, The 1975.

Als er één plaat is die ik de laatste tijd grijs draai, dan is het Image van Whispering Sons. En die muziek is nochtans heel zwart.

Verder ook een aanrader: Phoenican Drive van Phoenican Drive. Als je van sfeervol, dansbaar, psychedelisch, ritmewissels, gekkigheid houdt, zeker luisteren. Heel verslavende plaat!

Oxnard van Paak viel me ook goed mee trouwens. Inderdaad niet het halve meesterwerk dat Malibu was maar wel een heel funky plaat vol goede nummers. Ga ik nog lang van genieten.

Kijk vooral nog uit naar de nieuwe solo plaat van Jeff Tweedy. Komende vrijdag is het zover.

Als er één plaat is die ik de laatste tijd grijs draai, dan is het Image van Whispering Sons. En die muziek is nochtans heel zwart.
Eens, misschien wel de beste Belgische plaat van dit jaar.

Ik heb de laatste tijd erg veel Lewsberg opstaan, super album.

Al bezig met eindejaarslijstjes, jongens?
Ben ook al bezig met het wat albums aan het herbeluisteren van eerder dit jaar. Een top 20 moet wel lukken denk ik

Ik denk dat Ben Howard, IDLES, Eels, BROCKHAMPTON, Denzel Curry, Marlon Williams, Big Red Machine, Beach House, Isaac Gracie en Phosphorescent bij mij in elk geval hoog gaan eindigen!

Wessel wrote:
Wat zijn voor jullie tot nu toe de tegenvallers van 2018?

Car Seat Headrest – Twin Fantasy
Dat kwartje is sinds enkele weken omgevallen bij de verschillende lovende reacties op de shows nog meer eens een poging gewaagd en met succes.

Aangezien ik voor 9 december m'n lijstje al klaar moet hebben zal die van mij waarschijnlijk de eerste zijn die je voor die datum hier zult zien, al vul ik 'm graag aan met m'n favoriete eps en soundtracks van dit jaar.

Aangezien ik voor 9 december m’n lijstje al klaar moet hebben

?

Maar hierover gesproken ....
Vorig jaar had ik een apart sub-forumpje gemaakt om een lijstje met de beste albums van 2017 volgens het festileaks forum te maken. Dit was toen best leuk om te doen en volgens mij waren er hier ook veel mensen enthousiast. Animo voor 2018?

Maar hierover gesproken ….
Vorig jaar had ik een apart sub-forumpje gemaakt om een lijstje met de beste albums van 2017 volgens het festileaks forum te maken. Dit was toen best leuk om te doen en volgens mij waren er hier ook veel mensen enthousiast. Animo voor 2018?

Zeker! Ik wou al eens polsen of er iemand dit terug van plan was want het was echt heel leuk om te zien wat de gemiddelde mening hier is. En ik heb toen uit die lijstjes zelfs nog veel dingen ontdekt die ik had gemist.

Ik zit een beetje te twijfelen of ik die in m'n 2018 lijstje gooi. Aangezien het eigenlijk gewoon een heropname van een 2011 album is

Goed plan

Yannick wrote:

?

Omwille van dat ik bij indiestyle werk/schrijf doen we ook aan eindlijsten en dat is de uiterlijke datum voor het inleveren van lijstjes, vandaar.

Also, sign me up again. Ik maak sowieso een lijst van 50 maar als we van ieders de beste 20/25 platen meerekenen is dat ook oké.

Yannick wrote:
Ik zit een beetje te twijfelen of ik die in m’n 2018 lijstje gooi. Aangezien het eigenlijk gewoon een heropname van een 2011 album is
Begrijpelijk ja. Ik denk, van wat ik ervan heb verstaan, dat het nog meer is dan enkel een heropname maar een herwerking van het album uit 2011.

Yannick wrote:

?

Doen!

Users who are viewing this thread