-
Angèle: Brol
Het is misschien niet cool om op festivalforum artiesten te vernoemen die ook op commerciële zenders grijsgedraaid worden. Maar een leuke popplaat die de tijdsgeest goed weet te verwoorden. Muzikaal zit het beter in elkaar dan je op eerste gehoor zou vermoeden. Dat ze dochter is van een rasartiest en van kleinsaf de meest uiteenlopende genres heeft opgevangen hoor je in de kleinste details. Hierdoor kan ze zich onddrscheiden van de andere popprinsesjes die blindelings uitvoeren wat de platenbazen hun opdragen.
-
Minuit: Vertigo
Ook in deze band 2 nakomelingen van een avontuurlijke 80s band. Leuke mix van pop, electronica en gitaren.
De opener is een leuke ode aan Blondie
-
Novastar: In the Cold Light of Monday
De meeste gevestigde Belgische waarden konden dit jaar niet overtuigen met hun nieuw werk. Deze Nederbelg was samen met
Axelle Red (Exil) de uitzondering op de regel.
-
BeraadGeslagen: Duizeldorp
Prachtig speels album. De fans van STUFF. en De Beren Gieren zullen ook dit project weten te waarderen.
Rosalía – El mal querer [flamenco pop]!
Dit is ook een heel leuke plaat geworden inderdaad!
Uit Nederland ook nog :
-
My Baby (vond ik net iets minder dan de vorige albums)
-
Maaike Ouboter: veel potentieel maar soms net iets te veel woorden, waardoor het debuut nog steeds mijn favoriet blijft
-
Clean Pete: Afblijven: misschien nog wat eenzijdig qua thema (alsmaar die vriendjes) maar wel een leuke indie-sound wat wel eens leuk is in je eigen taal
De albums van
The Kooks en
Razorlight vind ik best leuk. Please don't shoot me!
Toch altijd vreemd gevonden dat The Kooks ineens zoveel aan populariteit hebben ingeboet. Waar zijn al die tienermeisjes van destijds heen
Er zijn andere bands uit ongeveer dezelfde periode die ook al jaren maar wat aanmodderen, maar toch nog bovenaan de festival-affiches staan.
Albums die al zeker hoog zullen scoren op het einde van het jaar:
-
Jonathan Wilson: Rare Birds (maar 20 minuten te lang)
-
Kurt Vile: Bottle It In (maar 20 minuten te lang)
-
Kacey Musgraves: Golden Hour (ook 20 minuten te lang)
-
Jorja Smith: Lost & Found
-
Kali Uchis: Isolation
-
Courtney Marie Andrew: May Your Kindness Remain
-
Interpol: Marauder (boven de verwachtingen)
-
Parcels: Parcels
-
Anna St. Louis: If Only There Was a River (lekker voortkabbelend plaatje, beetje zelfde feel als debuut van Bedouine vorig jaar)
Hadden Jonathan, Kacey en Kurt hierboven wat selectiever geweest en enkele songs weggeknipt, waren dit voor mij de platen van het jaar geweest.
Albums boven het uur vond ik zelfs in het pre-streaming-tijdperk al veel te lang.
UIt Frankrijk ook nog
Mata Hari van
L'Impératrice. Ook leuke band om eens live te zien, er staan ook wel enkele live nummertjes op Youtube.
Uit Zweden dan
Robyn met "
Honey". Het album van Lykke Li vind ik nog steeds tegenvallen, Sigrid kan misschien nog interessant worden.
Verder een overvloed aan platvloerse popprinsesjes in Scandinavië. Allemaal hetzelfde inspiratieloze geluid, hopeloos solliciterend naar een guestvocal bij Major Lazer of de eerste de beste "Tropical House"-producer (een eufemisme voor platte dance-muziek
)
Uit Frankrijk ook nog
Nolwenn Leroy "Folk", een album met covers van folknummers. Waaronder het onvermijdelijke Suzanne, Jolie Louise van Daniel Lanois, folkversies van chansons,... Normaal ben ik niet zo voor coveralbums (behalve dan enkel van de classic Linda Ronstad albums) maar deze bevalt me grotendeels wel.
Haar vorige albums deden me nochtans niet veel en waren me enkel opgevallen door het mooie album artwork
Ook deze keer is het album artwork weer sprookjesachtig mooi
Uit België natuurlijk ook nog de platen van
Whispering Sons en
Flying Horseman.
Ook Lagüna. Hebben nog maar 1 EP, grootste deel vd band zat vroeger bij Melting Time maar die zijn gesplit net op het moment dat ze wat aandacht begonnen te krijgen.
Bony King of Nowhere's "Silent Days" is ook degelijk te noemen.
Qua EP vooral fan van Hatchie (Sugar & Spice), Ravyn Lenae (Crush), Blondino (Loveless),...
Ik blijf deze nog wat editen te komende dagen