De albums van 2018

Wat zijn voor jullie tot nu toe de tegenvallers van 2018?
Albums die voor mij dik onder de verwachtingen zijn gebleven of gewoon nooit hebben geklikt, een kort lijstje met teleurstellingen:
Jack White - Boarding House Reach
CHVRCHES - Love Is Dead
Car Seat Headrest - Twin Fantasy
First Aid Kit - Ruins
Migos - Culture II
Above & Beyond - Common Ground
A Perfect Circle - Eat The Elephant
Titus Andronicus - A Productive Cough
Snow Patrol - Wildness
Rhye - Blood
Hinds – I Don’t Run
Lil Yachty - Lil Boat
EDEN - vertigo
Soccer Mommy - Clean
Rae Sremmurd - SR3MM
Editors - Violence

Albums die voor mij dik onder de verwachtingen zijn gebleven of gewoon nooit hebben geklikt, een kort lijstje met teleurstellingen:
Jack White – Boarding House Reach
Car Seat Headrest – Twin Fantasy
Editors – Violence

Deze 3 hebben mij dan weer in positieve zin verrast. Die van Jack White staat bij mij zelfs erg hoog. Geweldige trip, die plaat. Editors klinkt iets urgenter en de songs zijn gewoon goed. Dus in die zin helemaal geen teleurstelling. En die van CSH is misschien iets minder dan Teens Of Denial, maar dat zegt nog altijd redelijk weinig..

Weinig échte teleurstellingen eigenlijk. Chvrches vind ik geen hoogvlieger, al heb ik die maar 1 keer opgezet. En die van Snow Patrol durf ik niet echt aanzetten als ik alle reacties zo hoor. Vind die single alvast een ongelofelijk zouteloos nummer. Is de rest beter?

Als ik toch een teleurstelling moet noemen, David Byrne misschien? Vind dat er op Amercian Utopia zeker goede nummers staan (Everyday Is A Miracle, This Is That, Here) maar zijn zang is op deze plaat een stuk minder dan live. Grote held en maker van een berg goede muziek, dus hij mag zich dit wel permitteren. Verder misschien toch even The Weeknd en Post Malone noemen, al had ik daar geen verwachtingen van. En Arctic Monkeys, al vind ik het wel mooi dat ze zo'n gedurfde keuze maken.

Voor mij is het album van Editors de grootste tegenvaller. Sinds hun derde album is het al matig, maar ergens hoop ik iedere keer weer dat ze het oude niveau weer een keer bereiken. Maar helaas, wederom een zouteloze plaat.

Ook The Vaccines viel tegen, dertien in een dozijnliedjes. Jack White vind ik minder klinken dan zijn voorgaande albums, maar die moet ik wel nog een paar keer vaker beluisteren om een definitief oordeel te vellen.

Is de rest beter?
Vond er een drie/viertal nummers opstaan die ik wel gewoon goed vond klinken maar meer ook niet.

Ik snap wat je bedoelt hoor. White heeft imo een goed album gemaakt, maar het klikt gewoon niet met die plaat voor mij. Geef mij maar wat ie deed op Lazaretto of Blunderbuss.. Bij CHVRCHES vond ik naast de al eerder uitgebrachte singles niet echt veel meer extra bevatten. Opnieuw, een aantal fijne songs maar dan zitten er zo'n aantal inspiratieloze nummers waarbij het refrein letterlijk 1 à 2 woorden zijn.. Sorry, dat doet 'm niet. Echt een aantal zeer pijnlijke tracks daartussen waarbij ik vaak de neiging heb gehad om gewoon op 'skip' te drukken. Also, die kerel zingt qua stijl echt als Oliver Sim maar komt nog niet in de buurt van Sim.

The Vaccines en The Weeknd hadden daar ook in gemogen ja. :p Post Malone, nee toch? Zijn plaat is zo'n verbetering tov Stoney, niet?

Op het einde van juni maar is een lijstje opmaken denk ik, want helft van het jaar zit er dan op. Wie doet er mee? :)

Wessel wrote:

Jack White – Boarding House Reach
CHVRCHES – Love Is Dead
Car Seat Headrest – Twin Fantasy
First Aid Kit – Ruins
Migos – Culture II
Above & Beyond – Common Ground
A Perfect Circle – Eat The Elephant
Titus Andronicus – A Productive Cough
Snow Patrol – Wildness
Rhye – Blood
Hinds – I Don’t Run
Lil Yachty – Lil Boat
EDEN – vertigo
Soccer Mommy – Clean
Rae Sremmurd – SR3MM
Editors – Violence

Twin Fantasy?????

Yannick wrote:

Wessel wrote:

Twin Fantasy?????
Yep, geef mij maar Teens Of Denial. Versta me niet verkeerd, Twin Fantasy is net zoals ik Boarding House Reach een redelijke oké/fijne plaat. Ik had gewoon gerekend dat ie net als Teens Of Denial gewoon eindejaarslijst materiaal ging worden en dat werd ie uiteindelijk niet.

Was je wel bekend met het origineel? Voor mij is het echt een classic album. Maar ach, het blijft smaak hé, zo heeft heel Radiohead nooit echt geklikt bij mij.

Black Lies wrote:

Yannick wrote:

Wessel wrote:

Twin Fantasy?????

Yep, geef mij maar Teens Of Denial. Versta me niet verkeerd, Twin Fantasy is net zoals ik Boarding House Reach een redelijke oké/fijne plaat. Ik had gewoon gerekend dat ie net als Teens Of Denial gewoon eindejaarslijst materiaal ging worden en dat werd ie uiteindelijk niet.

Hoe goed ik Teens Of Denial ook vind, wat mij betreft is Twin Fantasy nog net iets interessanter, vanwege het concept (nummers opnieuw opnemen en lichtelijk aanpassen). En bijvoorbeeld hoe de nummers samenhangen (tekst en melodie die in verschillende nummers terugkomen). Maar goed, ik heb al wel duidelijk gemaakt dat ik groot fan ben haha

En qua tegenvallers in het algemeen, ik ben vrij selectief in de albums die ik luister. Zoiets als Snow Patrol of Rae Sremmurd zijn gewoon niet echt iets voor mij, dus ga ik er ook niet echt voor zitten om een heel album te luisteren.

Wat betreft The Vaccines, het is zeker geen wereldplaat, maar die verwacht ik ook niet van ze. Vind het oprecht wel gewoon een leuke, catchy plaat

Ik ga niet spreken over tegenvallers (want ik had geen hoge verwachtingen van veel van deze albums), maar wel over 'albums waar ik interesse in had maar uiteindelijk maar 1 of 2 keer hebben opgestaan':
Gogo Penguin - A Hundrum Star
Franz Ferdinand - Always Ascending
Car Seat Headrest - A Twin Fantasy
David Byrne - American Utopia
Eels - The Deconstruction
Young Fathers - Cocoa Sugar
James Bay - Electric Light (spijtig, ik vond de singles nog best tof)
CHVRCHES - Love Is Dead
Snow Patrol - Wildness (halverwege afgezet...)

Verder nog een vermelding voor het album van Arctic Monkeys dat zeker geen teleurstelling was maar wel de meest overhypete plaat van dit jaar tot nu toe.

Op het einde van juni maar is een lijstje opmaken denk ik, want helft van het jaar zit er dan op. Wie doet er mee?

Zekers!! Eind Juni iedereen een top 20 droppen ofzoiets.

Ik ga ook heerlijk een paar tegenvallers proberen te ontkrachten!
Violence van Editors was voor mij juist weer spannender dan IN DREAM. Klinkt allemaal weer wat uitdagender en experimenteler dan die gladgestreken vorige. Cold is echt een geweldige single.
The Vaccines was zeker niet geweldig maar met Nightclub en I Cant Quit moet ik voor het eerst in lange tijd weer terugdenken aan die geweldige debuutplaat.
CHRVCHES is zeker niet geweldig maar voor mij weer van begin tot eind vermakelijk.

Verder hadden we toch ook niet echt hoge verwachtingen voor Lil Yachty en Snow Patrol toch?
Ik had wel gehoopt dat Culture 2 en Sremmlife iets spannender waren maar de single blijf ik dikke prima vinden. Sremmlife heeft echt veel goeie tracks alleen was het een beetje een teleurstelling omdat de liedjes die we nog niet kenden aardig average tracks zijn.

Mijn tegenvallers?
Black Panther Sountrack had ik wel iets meer van verwacht. Sorry Kendrick...
Die van Rich Brian was wel erg eentonig
69 was echt verschrikkelijk. Had ik nog wel iets meer van verwacht.
Black Rebel Motorcycle Club was ook erg zoutloos.

Ik heb veelal hetzelfde als Thijs. De albums met verwachtingen doen het gewoon prima dit jaar.

Kanye West - ye
Father John Misty - God’s Favorite Costumer
Jenny Hval - The Long Sleep EP
Oneohtrix Point Never - Age Of
Ben Howard - Noonday Dream

Voor de onbekendere zaken uit mei:
Rauelsson - Mirall (ambient / modern klassiek)
Baptists - Beacon Of Faith (hardcore punk)
GAS - Rausch (ambient / drone)
Daedelus - Taut (experimentele electronica / ambient)
Kamaal Williams - The Return (jazz)

Nieuwe plaat van ghost is ook weer fantastisch. De ruigheid is er miss een beetje van af, de songs zijn nog aanstekelijker dan die van de vorige platen. Denk dat ghost nu echt het grote publiek gaat aanspreken en binnen een paar jaar een Ziggo dome plat speelt.

Nieuwe plaat van ghost is ook weer fantastisch. De ruigheid is er miss een beetje van af, de songs zijn nog aanstekelijker dan die van de vorige platen. Denk dat ghost nu echt het grote publiek gaat aanspreken en binnen een paar jaar een Ziggo dome plat speelt.

Net ook voor het eerst geluisterd, helemaal met je eens. Verwacht volgend jaar ook wel een rondje langs de mainstream festivals, na dit jaar nog traditiegetrouw de metalfestivals te spelen. Prima plaat om Ghost nog meer naar het grote publiek te brengen! Hail Satan :twisted:

Ghost is idd een leuke ontdekking. Rats heb ik al platgedraaid en album klinkt op eerste gehoor ook goed.
Ze werden eens vermeld op StuBru door de organisator van Graspop als de nieuwe grote naam in de metal scene. Ik was dan wel verbaasd om te ontdekken dat dit toch al hun 4de album is. Het is zoals jullie zeggen: vanaf nu zullen ze waarschijnlijk een groter publiek aanspreken.

Noonday Dream van Ben Howard valt wat tegen voor mij. De eerste twee singles vind ik ok, maar ik vond het lastig om het album volledig te beluisteren. Ik kan me voorstellen dat anderen dit een goed album vinden, maar het raakt me niet jammer genoeg en dan wordt dat type muziek al snel wat langdradig.

Nieuwe van Kanye is gewoon weer een dikke prima.

Beach House is ook eindelijk gevallen hier. Nooit echt geïnteresseerd geweest maar deze grijpt me meteen vast. Had zo een nieuwe plaat van Slowdive kunnen zijn inderdaad. Prachtige plaat en aanrader voor iedereen!

Ik ben trouwens ook echt fan van de mixtape van Ski Mask the Slump God. Helemaal in zijn eigen stijl en afwisselender dan ik had verwacht!

Tijd voor Ben Howard en nog een paar keer die 21 minuutjes Kanye.

Pusha T eindelijk beluisterd. Lekker hoor. Nieuwe Kanye op eerste gehoor ook dik in orde.

Ben Howard vond ik de eerste keer luisteren ook goed. Maar daar moet ik nog even verder in duiken.

Ik denk dat dit nieuwe Kanye album precies is wat ik nodig heb om zijn muziek te gaan waarderen. Luister de laatste tijd toch wat meer hiphop en wil zijn muziek ook wel luisteren, maar ik viel altijd een beetje over dat enorme ego van hem. Hier lijkt hij wat rauwer en menselijker, waardoor ik de rest wat meer als een publiek persona in plaats van zijn echte persoonlijkheid kan zien. Of deel van zijn persoonlijkheid. Of whatever, bipolair is ingewikkeld. Anyway, goeie review van mijn favoriete melon boi Anthony Fantano hier:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ixElcxn6PlQ[/video]

Users who are viewing this thread