De albums van 2018

Ik denk dat dit nieuwe Kanye album precies is wat ik nodig heb om zijn muziek te gaan waarderen. Luister de laatste tijd toch wat meer hiphop en wil zijn muziek ook wel luisteren, maar ik viel altijd een beetje over dat enorme ego van hem. Hier lijkt hij wat rauwer en menselijker, waardoor ik de rest wat meer als een publiek persona in plaats van zijn echte persoonlijkheid kan zien. Of deel van zijn persoonlijkheid. Of whatever, bipolair is ingewikkeld. Anyway, goeie review van mijn favoriete melon boi Anthony Fantano hier:

Een acht is mij net iets te hoog gegrepen met ben het verder erg met Melon eens hiero. Meer muziek van Kanye waarderen? Ben je al bekend met My Beautifull Dark Twisted Fantasy? Zo niet, dit is het beste hiphop album ooit gemaakt.

Dr. Hannibal wrote:
Ik denk dat dit nieuwe Kanye album precies is wat ik nodig heb om zijn muziek te gaan waarderen. Luister de laatste tijd toch wat meer hiphop en wil zijn muziek ook wel luisteren, maar ik viel altijd een beetje over dat enorme ego van hem. Hier lijkt hij wat rauwer en menselijker, waardoor ik de rest wat meer als een publiek persona in plaats van zijn echte persoonlijkheid kan zien. Of deel van zijn persoonlijkheid. Of whatever, bipolair is ingewikkeld. Anyway, goeie review van mijn favoriete melon boi Anthony Fantano hier:

Een acht is mij net iets te hoog gegrepen met ben het verder erg met Melon eens hiero. Meer muziek van Kanye waarderen? Ben je al bekend met My Beautifull Dark Twisted Fantasy? Zo niet, dit is het beste hiphop album ooit gemaakt.

Weleens geluisterd maar niet volledig. Zit er zeker aan te komen tho. Ben benieuwd of het voor mij To Pimp A Butterfly gaat verslaan haha, wat betreft best hiphop album...

Weleens geluisterd maar niet volledig. Zit er zeker aan te komen tho. Ben benieuwd of het voor mij To Pimp A Butterfly gaat verslaan haha, wat betreft best hiphop album…

TPAB blijft voor mij altijd in de schaduw van good kid m.a.a.d. city staan. Wat dan dus wel weer mijn 2e favoriete hiphop record is.

Snow Patrol bracht voor hun herbronning ook al slaapverwekkende platen uit ;)
Een band die de truken van de foor kent voor op festivalpodia, maar muzikaal een lege doos.

Ik hou dit jaar toch bij veel releases een "net niet" gevoel over.

Wat ik wel leuk vond :

Qua Nederlandse releases:
- Maaike Ouboter "Vanaf nu is het van jou": 9/10 (had wel enkele luisterbeurten nodig, nogal een stortvloed van teksten)
- Clean Pete "Afblijven": 9/10
- Frank Boeijen "Palermo": 8,5/10 (nog enkele luisterbeurten nodig voor definitieve score)

België:
- Kris Dane "U.N.S.U.I.": Score 9/10
- Flying Horseman "Rooms/Ruins": Score 9/10
- Axelle Red "Exil" 7,5/10
- Faces on TV "Night Funeral": 7,5/10

Internationaal:
- Kacey Musgraves "Golden Hour": 9,5/10
- Kali Uchis "Isolation": 9,5/10
- Hatchie "Sugar & Spice EP": 9,5/10

- Blondino "Loveless EP": 8,5/10
- Father John Misty "God's Favorite Customer": 8,5/10
- Beach House "7": 8,5/10
- L'Impératrice "Matahari": 8,5/10
- Jonathan Wilson "Rare Birds": 8,5/10

- Janelle Monae "Dirty Computer": 8/10 (leuke productie, zoals altijd bij haar, maar had meer verwacht)
- Soccer Mommy "Clean": 8/10
- Fenne Lily "On Hold": 8/10
- Leon Bridges "Good Thing": 8/10
- MGMT "Little Dark Age": 8/10
- Courtney Marie Andrews "May Your Kindness Remain": 8/10
- Clara Luciani "Sainte Victoire": 8/10
- Ravyn Lenae "Crush EP": 8/10
- Ray LaMontagne "Part of the Light": 8/10

- Unknown Mortal Orchestra "Sex & Food": 7,5/10
- Sunflower Bean "Twentytwo in Blue": 7,5/10

- Lo Moon "Lo Moon": 7/10
- The Aces "When My Heart Felt Volcanic": 7/10
- Simple Minds "Walk Between the Worlds": 7/10
- Lord Huron "Vide Noir": 7/10
- Eels "The Deconstruction": 7/10
- Calexico "The Thread That Keeps Us": 7/10
- Rae Morris "Someone Out There": 7/10
- US Girls "In a Poem Unlimited": 7/10 (ben ik wat beu geraakt)
- Hinds "I Don't Run": 7/10
- Kimbra "Primal Heart": 7/10
- Ghost "Prequelle": 7/10
- Franz Ferdinand "Always Ascending": 7/10

- Ben Howard "Noonday Dream": ??? (groeier?)
- Arctic Monkeys: ??? (groeier?)

Nog een aantal aanraders die ik de laatste week heb beluisterd:
Spurv - Myra (post rock)
Clarice Jensen - For This From This Will Be Filled (ambient / post klassiek)
Her - Her (neo funk)
Snail Mail - Lush (folk)

Misschien moet ik Soccer Mommy nog is luisteren, maar ik vond er eigenlijk niks aan. Net zoals die nieuwe van Ghost, op een aantal leuke nummers na zit er eigenlijk vrij weinig overtuigends in die plaat imo. Leuk lijstje toch, is dat volgens jou het beste van de eerste helft dit jaar, Tim? :)

Nog een aantal aanraders die ik de laatste week heb beluisterd:
Spurv – Myra (post rock)
Clarice Jensen – For This From This Will Be Filled (ambient / post klassiek)
Her – Her (neo funk)
Snail Mail – Lush (folk)

Misschien moet ik Soccer Mommy nog is luisteren, maar ik vond er eigenlijk niks aan. Net zoals die nieuwe van Ghost, op een aantal leuke nummers na zit er eigenlijk vrij weinig overtuigends in die plaat imo. Leuk lijstje toch, is dat volgens jou het beste van de eerste helft dit jaar, Tim?
1f642.svg

Moet zeggen dat ik bij prequelle na de eerste keer luisteren ook nogal een mwah-gevoel had, zeker als je m vergelijkt met t fantastische meliora. Maar de dag erna heb ik m nog eens opgezet en nu ben ik hooked. Na een tijdje zitten al die songs helemaal in je hoofd en wil je het alleen maar blijven luisteren. Dat heb ik iig, ben dan ook best wel een groot fan van ghost dus dat maakt wellicht ook uit.

Lucy Dacus - Historian [Singer/Songwriter, Slowcore].
Ik weet niet of die al langs gekomen is hier maar ik vind dit een erg goed album. Singer songwriter met erg goede band erachter. Af en toe strings en horns en af en toe exploderen de nummers met fuzzy distortion gitaren. Goede stem en de nummers worden mooi opgebouwd.

Modeselektor - Modeselektion Vol. 4
Detroit Swindle - High Life
Thunderpussy - Thunderpussy
Perel - Hermetica
Ame - Dream House

En ja, inderdaad Kids See Ghots. Die gaat voor mij zeer hoog eindigen dit jaar, wat een plaat! Weinig hype voor so far voor Ben Howard en OPN hier, wat vinden we van beide?

Ben Howard is zeker mooi maar mist een beetje een eigen gezicht doordat de vocalen iets naar achteren zijn geschoven. Ook weinig uitschieters. Prima plaat verder.
Ik blijf ook terugvallen op de plaat van CHRVHCES. Alleen de laatste drie liedjes op die plaat vind ik minder.
Nieuwe van Ghost doet ook precies wat ie moet doen. Niet gedacht dat die zo sterk door zouden gaan.

1. Kids See Ghosts
2. DAYTONA
3. ye

Weet niet of ik er hier voor uit mag komen maar de laatste drie singles van Nicki Minaj zijn allemaal jams. Ik kijk uit naar haar volgende album...

Kids See Ghosts is fantastisch!

Is er eigenlijk een reden waarom al die albums (ook Daytona en ye) maximaal 23 minuten duren?

Is er eigenlijk een reden waarom al die albums (ook Daytona en ye) maximaal 23 minuten duren?
Ik denk dat Trent Reznor hier al een tijdje geleden wat over zei over dat ie het format dat ie nu gebruikt beter zou werken, stream gewijs maar ook media gewijs dat dit beter zou werken dan het gewoon uit te brengen als "EP's" omdat die nu eenmaal niet zoveel aandacht krijgen als albums. Plus ik denk dat 7 super sterke tracks beter werkt als ze allemaal tesamen in 1 album zitten dan dat er nog een stuk 5 filler tracks tussen zitten. Gewoon het kaf van het koren scheiden, wat vooral sterke albums oplevert voor Push en Kids See Ghosts en mindere mate ye. Ik denk ook dat het mensen aanzet om het album meerdere keren op te zetten, juist omdat het zo kort is dan een album als Culture II of SR3MM lols.
Maar de verdere filosofie weet ik ook niet.

Raskolnikov wrote:

Ik denk dat Trent Reznor hier al een tijdje geleden wat over zei over dat ie het format dat ie nu gebruikt beter zou werken, stream gewijs maar ook media gewijs dat dit beter zou werken dan het gewoon uit te brengen als “EP’s” omdat die nu eenmaal niet zoveel aandacht krijgen als albums. Plus ik denk dat 7 super sterke tracks beter werkt als ze allemaal tesamen in 1 album zitten dan dat er nog een stuk 5 filler tracks tussen zitten. Gewoon het kaf van het koren scheiden, wat vooral sterke albums oplevert voor Push en Kids See Ghosts en mindere mate ye. Ik denk ook dat het mensen aanzet om het album meerdere keren op te zetten, juist omdat het zo kort is dan een album als Culture II of SR3MM lols.
Maar de verdere filosofie weet ik ook niet.

Oke, thanks voor de toelichting. Wat mij betreft werkt dit prima inderdaad. Lekker te behapstukken en geen zwakke songs ertussen.

Ik vind het een mooie plaat, maar hij moet nog wel wat meer groeien. Vooralsnog vind ik IFWWW instrumentaal iets interessanter. Noonday Dream kabbelt naar mijn idee iets meer voort, terwijl bij IFWWW ik meer in de plaat gezogen werd. A Boat To An Island On The Wall vind ik wel een schitterend nummer. Maar zoals gezegd, het is een groeiplaat, dus het zou me niks verbazen als Noonday Dream uiteindelijk toch een hoge plaats in mijn lijstje gaat krijgen.

Oke, thanks voor de toelichting. Wat mij betreft werkt dit prima inderdaad. Lekker te behapstukken en geen zwakke songs ertussen.

Agreed. Al vind ik 23 minuten toch echt te kort om als een klassieker aan te voelen. Je zit er in en dan is de plaat alweer afgelopen. Verder prima format!

Het album van Father John Misty valt me alles mee eigenlijk. Was niet zo'n fan van Honeybear, en Pure Comedy heb ik helemaal links laten liggen, maar het nieuwe album is toch behoorlijk goed. Hangout At The Gallows, Date Night en Dissapointing Diamonds zijn toch wel sterke songs. Zal nog wel vaker voorbij gaan komen

Het album van Father John Misty valt me alles mee eigenlijk. Was niet zo’n fan van Honeybear, en Pure Comedy heb ik helemaal links laten liggen, maar het nieuwe album is toch behoorlijk goed. Hangout At The Gallows, Date Night en Dissapointing Diamonds zijn toch wel sterke songs. Zal nog wel vaker voorbij gaan komen

Vind nieuwe album heerlijk! Kijk ook al uit naar show in Effenaar.

Nu Rolling Blackouts Coastal Fever - Hope Downs aanstaan. Klinkt ook erg goed. Ga show in Doornroosje overwegen.

SOPHIE - Oil Of Every Pearl's Un-Insides
Wat een parel man! Spartelt qua instrumentatie tussen Flume en Arca. Geniaal dit, deze gaat zeer hoog eindigen!

Nas - NASIR

Users who are viewing this thread