De albums van 2016

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ja, ik denk dat je er niet meer naar moet kijken als een marketingstruc. Het is een soort van anti-marketing. Het wordt gewoon realiteit, wanneer je als artiest merkt dat het gewoon niet zoveel meer uitmaakt voor de verkopen of je een album aankondigt of niet.
Zolang je volgers hebt op Facebook of Youtube, bereikt je muziek de massa wel. Niet meer nodig om jezelf in bochten te wringen voor een deadline.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Nooit. Dit wordt waarschijnlijk gewoon de manier van muziek releasen. Als de muziek klaar is, gewoon uitbrengen.

Lijkt me niet. Er zijn talloze voorbeelden van suprise releases die lang niet zoveel aandacht kregen als aangekondigde releases. Van vorig jaar schieten me zo Rustie, Drake(de tape met Future kreeg minder aandacht dan andere Drake projecten), Wilco en Death Grips te binnen... En eerlijk gezegd zie ik dit album van Kendrick ook niet zoveel aandacht krijgen als TPAB.

Daarnaast lees je ook steeds vaker dat surprise releases achterhaald zijn en dat mensen er ziek van zijn, en de marketingbubbel staat ook niet bepaald op ontploffen.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
TPAB was ook een surprise release, dit lijkt meer een soort verzameling van b-sides als ik factmag zo lees. Dus ach dan is het ook niet zo gek dat er geen hele reclame campagne achter zit.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
TPAB was ook een surprise release

Niet toch? Hij bracht 'i' het jaar daarvoor al uit als 'eerste single van het nieuwe album', en als ik me niet vergis kwam daarna ook nog The Blacker The Berry. Misschien dat er inderdaad geen daadwerkelijke campagne was voor het nieuwe album, maar het was in ieder geval wel aangekondigd.

Ik vind untitled unmastered trouwens niet bijzonder. Alleen de laatste track kan me wel boeien, verder niet echt iets om vaker op te zetten.

Edit: oh en weer wat nieuwe albums:

Moomin - A Minor Thought[house] onwijs maar dan ook echt onwijs chill album, in de letterlijke zin van het woord. Hevige vibes.
Mikael Seifu - Zelalem[iets met heel veel samples, house]
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ah meen vaag te herinneren dat het doen ineens op spotify stond.
Edit: Wikipedia helpt:
To Pimp a Butterfly was first released to the iTunes Store and Spotify on March 15, 2015, eight days ahead of its scheduled release date.[59] According to Anthony Tiffith, CEO of Top Dawg Entertainment, the album's early release was unintentional, apparently caused by an error on the part of Interscope Records.[60] The following day, it was made unavailable on iTunes, and the release was rescheduled for March 23, although it was still available for streaming on Spotify.[61]
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Oh zo, haha een onbedoelde surprise release :p.

Nouja in ieder geval: ik zie het niet gebeuren dat het de standaard wordt dat artiesten zonder iets te zeggen maar gewoon hun muziek droppen als ze hem af hebben.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Benny Hester - Benny
Geen album wat in de top 10 lijstjes van 2016 zal komen te staan, maar dit album heeft wel een mooi verhaal.

Benny Hester is een Amerikaanse singer songwriter die vooral in de jaren 70 en80 actief was.
In 1972 heeft hij een album opgenomen met de band van Elvis Presley. Voordat dit album uitgebracht kon worden heeft er een brand gewoed in de studio, waardoor alle lp`s van dit album zijn vernietigd.

Op één of andere manier is er toch een exemplaar bewaard gebleven, maar nooit uitgebracht. Tot afgelopen maand.

Toch mooi om te zien dat een album toch nog de aandacht krijgt die het verdient en dat een man, die ik persoonlijk niet kende, opnieuw in de schijnwerpers komt.

Dit artikel/interview geeft wat extra info; http://www.allmusic.com/blog/post/album-premiere-benny-hester
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Vandaag ook nog uitgekomen. Voor als je je verveelt dit weekend:
Big Ups - Before a Million Universes [Post-Hardcore, Noise Rock]
Levitation Room - Ethos [Pyschdelic Rock]
Desert Mountain Tribe - Either That or the Moon [Pyschdelic Rock]
Nada Surf - You Know Who We Are [Indie Pop]
The Coral - Distance Inbetween [Indie Rock]
POLIÇA - United Crushers [Art Pop]

E: En van nederlandse bodem nog Eerie Wanda - Hum [60's psych]
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Wanneer gaan popartiesten nou eens stoppen met surprisereleases? Die uitgekauwde marketingtruc hebben we nu wel gezien.

Ik zie het probleem niet voor de luisteraar?

Ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel als albums vroeg aangekondigd worden en maanden van te voren leaken.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0

Hola, een formele festileaksbegroeting?

Beste @wessel,

Eerste helft is ronduit bagger, tweede helft is aan te horen. Maarja ze zijn(of hij is? Geen idee hoe die act bandtechnisch tegenwoordig in elkaar steekt) na Before The Dawn Heals Us ook volledig afgetakeld, dus ik had niet echt iets anders verwacht. Zonde, want Dead Cities... is wel een favorietje van me.

 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Wessel wrote:
@mynoseknows

Hola, een formele festileaksbegroeting?

Beste @wessel,

Eerste helft is ronduit bagger, tweede helft is aan te horen. Maarja ze zijn(of hij is? Geen idee hoe die act bandtechnisch tegenwoordig in elkaar steekt) na Before The Dawn Heals Us ook volledig afgetakeld, dus ik had niet echt iets anders verwacht. Zonde, want Dead Cities… is wel een favorietje van me.

Ik vind Hurry up, we're dreaming ook geniaal eerlijk gezegd :)
 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
Ivo wrote:
Wanneer gaan popartiesten nou eens stoppen met surprisereleases? Die uitgekauwde marketingtruc hebben we nu wel gezien.


Vroeger was zo’n plotse release inderdaad een verhaal (denk: In Rainbows) maar nu is dit redelijk normaal.
Dat is het 'm juist. Doordat het nu zoveel gedaan wordt zit er totaal geen commerciële of artistieke meerwaarde aan een surprise release.

Nou beter dit dan over elke kleine verandering in het proces tweeten.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Hola, een formele festileaksbegroeting?

Ik dacht ik doe eens gek. Had al verwacht dat dit nummer totaal niet in de smaak zou vallen bij je, ik weet ook echt niet wat hiervan de bedoeling is...
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Die nieuwe B-sides plaat van Kendrick is echt wel erg nice. De helft van de nummer had wat mij betreft zelfs nog een plekje op TPAB verdiend.
Geniale gast dat zijn 'prullenbakje' nog zo bizar goed is.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Iets om naar uit te kijken:

http://www.factmag.com/2016/03/08/lakker-struggle-emerge-ep-dutch-revive/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken