Corona Virus en concerten/festivals

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Het concert van Nightwish op 10 december is nog steeds niet verplaatst. Staat zowel bij Nightwish als Lotto Arena nog in de agenda. Ook de concerten afgelopen weekend gingen daar door. Zou het dan toch?
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Het concert van Nightwish op 10 december is nog steeds niet verplaatst. Staat zowel bij Nightwish als Lotto Arena nog in de agenda. Ook de concerten afgelopen weekend gingen daar door. Zou het dan toch?
Alanis morissette werd ook een week voor aanvang verzet. Gaat echt wel komen deze week….

edit,
tenzij je in de Lotto allemaal gaat zitten maar dat lijkt me sterk…
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.123
1.530
Het concert van Nightwish op 10 december is nog steeds niet verplaatst. Staat zowel bij Nightwish als Lotto Arena nog in de agenda. Ook de concerten afgelopen weekend gingen daar door. Zou het dan toch?

Nee, het duurt gewoon even om een nieuwe datum te vinden. De kalender voor de Lotto is al goed gevuld in 2022, een nieuwe datum vinden die past bij de rest van de tour zal dus wat voeten in de aarde hebben.

Zal in de komende uren of dagen wel lukken.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Joslittel

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Alanis morissette werd ook een week voor aanvang verzet. Gaat echt wel komen deze week….

edit,
tenzij je in de Lotto allemaal gaat zitten maar dat lijkt me sterk…
Liever niet.
Als het is om te zitten met een mondmasker aan mogen ze het gerust uitstellen.
 

Marin

Gouden Tip
14 apr 2021
467
308
Hoe schatten jullie de kansen in dat de festivals deze zomer doorgang kunnen vinden? Met die nieuwe variant klinkt het toch allemaal wat onzekerder
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
562
290
Hoe schatten jullie de kansen in dat de festivals deze zomer doorgang kunnen vinden? Met die nieuwe variant klinkt het toch allemaal wat onzekerder

Ik kan er weinig echt zinnigs over zeggen, alleen wat mijn gevoel / emotie nu is. Mijn persoonlijke gevoel zegt me dat ik Pinkpop waarschijnlijk wel kan vergeten omdat het vroeg in het seizoen valt, en ze dus al in April/Mei moeten beslissen om te gaan opbouwen. Dat lijkt mij echt veel te vroeg.

Festivals in de zomer als Lowlands zouden wel goed moeten komen lijkt mij (Daar heb ik dan helaas geen kaartjes voor :) )
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
707
629
Het is toch ondertussen bewezen dat je perfect een festivalzomer kan houden zonder problemen? Waarom zou dat nu opeens anders zijn? In alle jaren was er bijna nihil covid doorheen de zomer als je je aan basisregels houdt (en dus niet ging dansen met Janssen)? Of mis ik ergens een nieuwtje dat er een nog dodelijkere of ergere variant is gevonden? (Wat Omicron tot hedendaags nog niet lijkt te zijn...)
 
  • Leuk
Waarderingen: PJ

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Het is toch ondertussen bewezen dat je perfect een festivalzomer kan houden zonder problemen? Waarom zou dat nu opeens anders zijn? In alle jaren was er bijna nihil covid doorheen de zomer als je je aan basisregels houdt (en dus niet ging dansen met Janssen)? Of mis ik ergens een nieuwtje dat er een nog dodelijkere of ergere variant is gevonden? (Wat Omicron tot hedendaags nog niet lijkt te zijn...)
Je zou zeggen van wel, maar het is een kwestie van durven. Laten we hopen dat de meeste de benodigde boosters hebben en dat er wel weer wat mogelijk is. Maar goed de jongeren staan opnieuw weer achteraan aan de vaccinatieketen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Je zou zeggen van wel, maar het is een kwestie van durven. Laten we hopen dat de meeste de benodigde boosters hebben en dat er wel weer wat mogelijk is. Maar goed de jongeren staan opnieuw weer achteraan aan de vaccinatieketen.
De boosters worden natuurlijk wel een stuk sneller gezet dan in de eerste ronde. Dat is over 2 a 3 maanden wel klaar.

Ik zie zelf tot nu toe geen enkele reden om te twijfelen aan het doorgaan van de festivals. Als Alcatraz dit jaar kon doorgaan, waarom de festivals komende zomer dan niet? Hogere vaccinatiegraad en de organisaties hebben nog meer lessen geleerd over een veilig festival. Dat komt wel goed. Ik vrees inmiddels wel heel erg voor de zaalshows tot pakweg maart/april.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
De boosters worden natuurlijk wel een stuk sneller gezet dan in de eerste ronde. Dat is over 2 a 3 maanden wel klaar.

Ik zie zelf tot nu toe geen enkele reden om te twijfelen aan het doorgaan van de festivals. Als Alcatraz dit jaar kon doorgaan, waarom de festivals komende zomer dan niet? Hogere vaccinatiegraad en de organisaties hebben nog meer lessen geleerd over een veilig festival. Dat komt wel goed. Ik vrees inmiddels wel heel erg voor de zaalshows tot pakweg maart/april.
Ik heb genoeg vertrouwen in de mogelijkheden, maar niet in het beleid. In Nederland hadden we dit jaar ook makkelijk wat meer kunnen doen deze zomer. We gaan dezelfde vragen opnieuw stellen rond april/mei, waaruit juni/juli we het niet meer aandurven. Maar ik hoop dat ik het mis heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Daar vrees ik ook een beetje voor. Om teleurstelling te voorkomen hou ik daarom nog maar een slag om de arm. Ik haal wel tickets maar ga er nog maar niet vanuit dat het allemaal gaat gebeuren. Al hoop ik natuurlijk dat we eindelijk weer eens een mooie festivalzomer tegemoet gaan!!!!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Staat nu ook op de site van het Rijksoverheid.

Evenementen​

De garantieregeling evenementen (TRSEC) en de Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE) verlengt het kabinet tot en met het derde kwartaal van 2022. Deze regelingen treden in werking als een evenement in deze periode door de Rijksoverheid wordt verboden. Hiervoor geldt in het eerste kwartaal van 2022 een subsidiepercentage van 90% en in het tweede en derde kwartaal van 2022 een subsidiepercentage van 80%. Het kabinet maakt de verdere voorwaarden voor deze regelingen begin 2022 bekend. Voor professionele sportwedstrijden houdt het kabinet per tak van sport en type evenement in de gaten of de generieke steunmaatregelen afdoende zijn, of aanvullende steun noodzakelijk is gedurende de looptijd van de coronamaatregelen.

 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Steunmaatregelen tot de derde kwartaal verlengd. Gaat weer een festivalloos jaar worden.
Ik spring nog niet direct naar die conclusie. Ik vind dit juist een heel goed en slim besluit. Nu hebben alle festivals de zekerheid dat hun onkosten gedekt worden en kunnen daarom zonder zorgen gaan voorbereiden. In plaats van de onzekerheid van afgelopen jaren over wel of geen kostenvergoeding. Dus een verstandig besluit maar het geeft ook aan dat de overheid nog niks uitsluit.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Ik spring nog niet direct naar die conclusie. Ik vind dit juist een heel goed en slim besluit. Nu hebben alle festivals de zekerheid dat hun onkosten gedekt worden en kunnen daarom zonder zorgen gaan voorbereiden. In plaats van de onzekerheid van afgelopen jaren over wel of geen kostenvergoeding. Dus een verstandig besluit maar het geeft ook aan dat de overheid nog niks uitsluit.

Ondertussen is het eigen risico voor organisatoren wel groter geworden:

Wel heeft het kabinet besloten organisatoren meer eigen risico te laten dragen: in 2021 vergoedde het kabinet 100% van bepaalde kosten, in Q1 en Q2 van 2022 is dat 90%, in Q3 (de festivalzomer) is dat 80%. In de Kamerbrief zegt het kabinet: 'In de overgang naar een situatie waarin corona endemisch is, zal de evenementenorganisator dit risico dus mee moeten wegen bij de beslissing om een evenement te gaan organiseren. Organisatoren krijgen daarmee ook een prikkel om evenementen ‘coronaproof’ te organiseren en daarmee de kans te vergroten dat deze door kunnen gaan.'

 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken