Corona Virus en concerten/festivals

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik link deze nog maar eens, met dank aan @gesp die dit eerder deelde. Zou Dennis willen aanraden dit even door te lezen, andere geïnteresseerden ook. Met name vanaf hoofdstuk 3: The Value Of Time, daar wordt precies uitgelegd wat ik net in een paar woorden probeerde weer te geven.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Download UK en Isle Of Wight zijn gevallen. We kunnen de juni vergeten. Morgen volgt er een NL festival heb ik begrepen.

Bospop neemt 1 juni een besluit lieten ze gisteren weten.
Mijn gok is dan Best Kept, Pinkpop of dat het festival van Derksen morgen met nieuws komen over annulering.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
En er is wel iets tegen te doen. Thuisblijven
hoe lang nog?

dus uitstellen?
hoe langer we besmettingen kunnen uitstellen, hoe groter de kans dat we meer doden kunnen voorkomen.

en dan blijven we uitstellen en thuisblijven?
Dat is wat we kunnen doen.

mijn zorg blijft dan bij de Economie krimp en stijgende werkloosheid?
Het is toch niet gek dat ik daar ook graag meer aandacht voor zie? Dat lijkt niet gezegd te mogen worden?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Zolang er geen medicijn is, zal het druk blijven op IC’s.
Die mensen doen hun stinkende best en staan met de rug tegen de muur.

Het meest stuitende vind ik misschien nog wel dat je dit erkent, maar toch zegt: laten we vooral niet teveel ons best doen deze mensen te ontlasten en te steunen. Laat die IC's maar overbelast raken, het welzijn van de mensen die daar werken én het onnodig sterven van veel mensen die zorg nodig hebben te spijt. Wat een extreem gebrek aan respect voor de gezondheidszorg medewerkers, en mensenlevens in het algemeen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Het wordt denk ik ook tijd voor een “virus debunk” site zoals de NASA had gemaakt in 2012 toen mensen astronomische onzin gingen beweren over de maya kalender en het “einde der tijden”. Voorbeeld: mijn vriendin kent mensen die thuis hun boodschappen gaan schoonmaken met afwasmiddel en warm water want “er zitten nog steeds virussen op dit pak melk”. Euhm is dat nodig? :S

Dat gaat inderdaad ver, toch zou ik dat voor de meest kwetsbare en oudste mensen onder ons wel aanraden. De kans op overdracht via boodschappen is heel erg klein, maar niet volledig afwezig. Gebieden en oppervlakten waar veel mensen passeren spelen een bekende rol in de overdracht van virus. Denk dan vooral aan het openbaar vervoer, supermarkten, liftknoppen, deurknoppen enzovoort. Dat gaat dan vooral via je eigen handen en daarna contact met je gezicht. Dit kan voor een groot deel ondervangen worden door je handen regelmatig te wassen en niet aan je gezicht te zitten, maar voor de meest kwetsbaren onder ons kan het verstandig zijn om extra beschermingsmaatregelen te treffen. Die boodschappen zijn wel gepasseerd door de handen van een kassamedewerkster of bezorger.

Het coronavirus verspreidt zich van mens op mens via kleine druppeltjes die bij hoesten en niezen vrijkomen. Via die druppeltjes komt het virus terecht in de lucht, op voorwerpen en oppervlakken. Wie die druppeltjes inademt of via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus. Er is geen bewijs dat de besmetting via de huid gebeurt. Het risico op besmetting verkleint door meer dan een meter afstand te houden van zieke personen, het gezicht zo weinig mogelijk aan te raken en aandacht te hebben voor een goede handhygiëne.

Het Coronavirus kan tot 4 uur op koper overleven, 24 uur op karton en 2 tot 3 dagen op plastic en roestvrij staal. De overleving op kleding is wellicht zeer beperkt. Wie virusdruppeltjes via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus. Het is belangrijk om regelmatig en grondig de handen te wassen na contact met oppervlakken die door veel mensen worden aangeraakt. Door een oppervlak te ontsmetten, worden de virusdeeltjes verwijderd. Op absorberend materiaal (zoals karton, papier, textiel…) kan het virus niet goed overleven. Het virus is zeer gevoelig voor uitdrogen, warmte en zonlicht.

 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Timmetje wrote:
En er is wel iets tegen te doen. Thuisblijven

hoe lang nog?

dus uitstellen?


Dr. Hannibal wrote:
hoe langer we besmettingen kunnen uitstellen, hoe groter de kans dat we meer doden kunnen voorkomen.

en dan blijven we uitstellen en thuisblijven?
Dat is wat we kunnen doen.

mijn zorg blijft dan bij de Economie krimp en stijgende werkloosheid?
Het is toch niet gek dat ik daar ook graag meer aandacht voor zie? Dat lijkt niet gezegd te mogen worden?

Ik denk dat het probleem van veel mensen vooral bij je survival of the fittest opmerkingen ligt.

En ja. Uitstellen en thuisblijven idd. Totdat het RIVM met nieuwe regels komt. Het is even niet anders.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
en dan blijven we uitstellen en thuisblijven?
Dat is wat we kunnen doen.

Weet je, ik quote je gewoon wel even het stuk van het artikel wat ik net linkte:

3. The Value of Time
In our previous post, we explained the value of time in saving lives. Every day, every hour we waited to take measures, this exponential threat continued spreading. We saw how a single day could reduce the total cases by 40% and the death toll by even more.
But time is even more valuable than that.
We’re about to face the biggest wave of pressure on the healthcare system ever seen in history. We are completely unprepared, facing an enemy we don’t know. That is not a good position for war.
What if you were about to face your worst enemy, of which you knew very little, and you had two options: Either you run towards it, or you escape to buy yourself a bit of time to prepare. Which one would you choose?
This is what we need to do today. The world has awakened. Every single day we delay the coronavirus, we can get better prepared. The next sections detail what that time would buy us:

Lower the Number of Cases
With effective suppression, the number of true cases would plummet overnight, as we saw in Hubei last week.
As of today, there are 0 daily new cases of coronavirus in the entire 60 million-big region of Hubei.
The diagnostics would keep going up for a couple of weeks, but then they would start going down. With fewer cases, the fatality rate starts dropping too. And the collateral damage is also reduced: fewer people would die from non-coronavirus-related causes because the healthcare system is simply overwhelmed.

Suppression would get us:
Fewer total cases of Coronavirus
Immediate relief for the healthcare system and the humans who run it
Reduction in fatality rate
Reduction in collateral damage
Ability for infected, isolated and quarantined healthcare workers to get better and back to work. In Italy, healthcare workers represent 8% of all contagions.

Understand the True Problem: Testing and Tracing
Right now, the UK and the US have no idea about their true cases. We don’t know how many there are. We just know the official number is not right, and the true one is in the tens of thousands of cases. This has happened because we’re not testing, and we’re not tracing.
With a few more weeks, we could get our testing situation in order, and start testing everybody. With that information, we would finally know the true extent of the problem, where we need to be more aggressive, and what communities are safe to be released from a lockdown.
New testing methods could speed up testing and drive costs down substantially.
We could also set up a tracing operation like the ones they have in China or other East Asia countries, where they can identify all the people that every sick person met, and can put them in quarantine. This would give us a ton of intelligence to release later on our social distancing measures: if we know where the virus is, we can target these places only. This is not rocket science: it’s the basics of how East Asia Countries have been able to control this outbreak without the kind of draconian social distancing that is increasingly essential in other countries.
The measures from this section (testing and tracing) single-handedly curbed the growth of the coronavirus in South Korea and got the epidemic under control, without a strong imposition of social distancing measures.

Build Up Capacity
The US (and presumably the UK) are about to go to war without armor.
We have masks for just two weeks, few personal protective equipments (“PPE”), not enough ventilators, not enough ICU beds, not enough ECMOs (blood oxygenation machines)… This is why the fatality rate would be so high in a mitigation strategy.
But if we buy ourselves some time, we can turn this around:
We have more time to buy equipment we will need for a future wave
We can quickly build up our production of masks, PPEs, ventilators, ECMOs, and any other critical device to reduce fatality rate.
Put in another way: we don’t need years to get our armor, we need weeks. Let’s do everything we can to get our production humming now. Countries are mobilized. People are being inventive, such as using 3D printing for ventilator parts. We can do it. We just need more time. Would you wait a few weeks to get yourself some armor before facing a mortal enemy?
This is not the only capacity we need. We will need health workers as soon as possible. Where will we get them? We need to train people to assist nurses, and we need to get medical workers out of retirement. Many countries have already started, but this takes time. We can do this in a few weeks, but not if everything collapses.

Lower Public Contagiousness
The public is scared. The coronavirus is new. There’s so much we don’t know how to do yet! People haven’t learned to stop hand-shaking. They still hug. They don’t open doors with their elbow. They don’t wash their hands after touching a door knob. They don’t disinfect tables before sitting.
Once we have enough masks, we can use them outside of the healthcare system too. Right now, it’s better to keep them for healthcare workers. But if they weren’t scarce, people should wear them in their daily lives, making it less likely that they infect other people when sick, and with proper training also reducing the likelihood that the wearers get infected. (In the meantime, wearing something is better than nothing.)
All of these are pretty cheap ways to reduce the transmission rate. The less this virus propagates, the fewer measures we’ll need in the future to contain it. But we need time to educate people on all these measures and equip them.

Understand the Virus
We know very very little about the virus. But every week, hundreds of new papers are coming.
The world is finally united against a common enemy. Researchers around the globe are mobilizing to understand this virus better.
How does the virus spread?
How can contagion be slowed down?
What is the share of asymptomatic carriers?
Are they contagious? How much?
What are good treatments?
How long does it survive?
On what surfaces?
How do different social distancing measures impact the transmission rate?
What’s their cost?
What are tracing best practices?
How reliable are our tests?
Clear answers to these questions will help make our response as targeted as possible while minimizing collateral economic and social damage. And they will come in weeks, not years.

Find Treatments
Not only that, but what if we found a treatment in the next few weeks? Any day we buy gets us closer to that. Right now, there are already several candidates, such as Favipiravir, Chloroquine, or Chloroquine combined with Azithromycin. What if it turned out that in two months we discovered a treatment for the coronavirus? How stupid would we look if we already had millions of deaths following a mitigation strategy?
Understand the Cost-Benefits
All of the factors above can help us save millions of lives. That should be enough. Unfortunately, politicians can’t only think about the lives of the infected. They must think about all the population, and heavy social distancing measures have an impact on others.
Right now we have no idea how different social distancing measures reduce transmission. We also have no clue what their economic and social costs are.
Isn’t it a bit difficult to decide what measures we need for the long term if we don’t know their cost or benefit?
A few weeks would give us enough time to start studying them, understand them, prioritize them, and decide which ones to follow.
Fewer cases, more understanding of the problem, building up assets, understanding the virus, understanding the cost-benefit of different measures, educating the public… These are some core tools to fight the virus, and we just need a few weeks to develop many of them. Wouldn’t it be dumb to commit to a strategy that throws us instead, unprepared, into the jaws of our enemy?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
thnx
marthian80 wrote:
Het wordt denk ik ook tijd voor een “virus debunk” site zoals de NASA had gemaakt in 2012 toen mensen astronomische onzin gingen beweren over de maya kalender en het “einde der tijden”. Voorbeeld: mijn vriendin kent mensen die thuis hun boodschappen gaan schoonmaken met afwasmiddel en warm water want “er zitten nog steeds virussen op dit pak melk”. Euhm is dat nodig? :S

Dat gaat inderdaad ver, toch zou ik dat voor de meest kwetsbare en oudste mensen onder ons wel aanraden. De kans op overdracht via boodschappen is heel erg klein, maar niet volledig afwezig. Gebieden en oppervlakten waar veel mensen passeren spelen een bekende rol in de overdracht van virus. Denk dan vooral aan het openbaar vervoer, supermarkten, liftknoppen, deurknoppen enzovoort. Dat gaat dan vooral via je eigen handen en daarna contact met je gezicht. Dit kan voor een groot deel ondervangen worden door je handen regelmatig te wassen en niet aan je gezicht te zitten, maar voor de meest kwetsbaren onder ons kan het verstandig zijn om extra beschermingsmaatregelen te treffen. Die boodschappen zijn wel gepasseerd door de handen van een kassamedewerkster of bezorger.

Het coronavirus verspreidt zich van mens op mens via kleine druppeltjes die bij hoesten en niezen vrijkomen. Via die druppeltjes komt het virus terecht in de lucht, op voorwerpen en oppervlakken. Wie die druppeltjes inademt of via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus. Er is geen bewijs dat de besmetting via de huid gebeurt. Het risico op besmetting verkleint door meer dan een meter afstand te houden van zieke personen, het gezicht zo weinig mogelijk aan te raken en aandacht te hebben voor een goede handhygiëne.

Het Coronavirus kan tot 4 uur op koper overleven, 24 uur op karton en 2 tot 3 dagen op plastic en roestvrij staal. De overleving op kleding is wellicht zeer beperkt. Wie virusdruppeltjes via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus. Het is belangrijk om regelmatig en grondig de handen te wassen na contact met oppervlakken die door veel mensen worden aangeraakt. Door een oppervlak te ontsmetten, worden de virusdeeltjes verwijderd. Op absorberend materiaal (zoals karton, papier, textiel…) kan het virus niet goed overleven. Het virus is zeer gevoelig voor uitdrogen, warmte en zonlicht.
mooi
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Download UK trekt er de stekker uit voor dit jaar.

Evenals isle of Wright festival. Beide met een bijna identieke reactie. UK festivals lijken dit gezamenlijk besloten te hebben. Wel beide relatief vroeg in juni.

Ik neem aan dat BSK het eerste Nederlandse festival is dat de stekker eruit trekt, ligt ook het dichtst bij 1 juni.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Joe wrote:
Download UK trekt er de stekker uit voor dit jaar.

Evenals isle of Wright festival. Beide met een bijna identieke reactie. UK festivals lijken dit gezamenlijk besloten te hebben. Wel beide relatief vroeg in juni.

Ik neem aan dat BSK het eerste Nederlandse festival is dat de stekker eruit trekt, ligt ook het dichtst bij 1 juni.
Morgen zal er een NL fest over de brug komen (ik weet echt niet welke). Vrees ook BKS. Maar we kunnen heel Juni gewoon vergeten... vroeg of laat. Het kan gewoon niet.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Denk inderdaad dat BKS, De Parade en Oerol er morgen de stekker uittrekken voor 2020.

De Mojo festivals zullen alles wel pas annuleren op of na 1 juni.

Zie tot en met augustus niets doorgaan iig. En dan maar hopen dat we 2021 weer kunnen festivallen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.363
10.194
Joslittel wrote:

Joe wrote:
Download UK trekt er de stekker uit voor dit jaar.


Evenals isle of Wright festival. Beide met een bijna identieke reactie. UK festivals lijken dit gezamenlijk besloten te hebben. Wel beide relatief vroeg in juni.

Ik neem aan dat BSK het eerste Nederlandse festival is dat de stekker eruit trekt, ligt ook het dichtst bij 1 juni.

Morgen zal er een NL fest over de brug komen (ik weet echt niet welke). Vrees ook BKS. Maar we kunnen heel Juni gewoon vergeten… vroeg of laat. Het kan gewoon niet.
Hoe zit dat verzekeringstechnisch dan?
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
539
490
Denk dat de Hella Mega Tour ook wel naar 2021 getild zal worden (Azië - Europa - Amerika). De helft van juni zou die tour in Europa zijn om daarna een aardige lijst concerten in Amerika te hebben. Lijkt mij zeer onrealistisch dat die tour doorgaat?
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
Ik link deze nog maar eens, met dank aan @gesp die dit eerder deelde. Zou Dennis willen aanraden dit even door te lezen, andere geïnteresseerden ook. Met name vanaf hoofdstuk 3: The Value Of Time, daar wordt precies uitgelegd wat ik net in een paar woorden probeerde weer te geven.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Dank voor het delen van dit artikel, zeer informatief en ik snap nu beter waarom men de huidige maatregelen in gang heeft gezet.
Ben bang dat dit wel betekend dat grote evenementen nog lang op zich laten wachten.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Het is natuurlijk volstrekt onrealistisch om nog te hopen (en willen) dat BKS doorgaat. En toch ga ik vreselijk balen wanneer ze het officieel aankondigen. God, wat zou ik nu voor over hebben om met de voetjes in het water en een ijskoude cider live naar al dat moois te luisteren.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Het is natuurlijk volstrekt onrealistisch om nog te hopen (en willen) dat BKS doorgaat. En toch ga ik vreselijk balen wanneer ze het officieel aankondigen. God, wat zou ik nu voor over hebben om met de voetjes in het water en een ijskoude cider live naar al dat moois te luisteren.

Ik ben nooit op BKS geweest maar deel je gevoel volledig. Dit heerlijke weer doet verlangen naar een mooie festivalzomer... het zal helaas bij een verlangen moeten blijven.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken