Corona Virus en concerten/festivals

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Blijkbaar ging het dus om Appelpop. Nu snap ik dat wel.. die zijn behoorlijk afhankelijk van lokale sponsors die hun portemonnee even niet trekken. Had iets groter verwacht (Pinkpop, BKS, DTRH).

Maar goed.. heb geen enkele illusie meer dat we iets gaan krijgen deze zomer.
geen kaartverkoop en geen verzekeringskwestie.

wat was er tot nu, Guus Meeuwis, Chef'Special, DI-RECT, Roxeanne Hazes en The Dirty Daddies, dus ook niet echt een internationale act die afzegt of zo

was pas in september, toch wat raar imo
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Niet zo heel raar als je leest wat Indiaan schrijft in die post die je daar quote.

die zijn behoorlijk afhankelijk van lokale sponsors die hun portemonnee even niet trekken
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.405
600
Indiaantje89 wrote:
Blijkbaar ging het dus om Appelpop. Nu snap ik dat wel.. die zijn behoorlijk afhankelijk van lokale sponsors die hun portemonnee even niet trekken. Had iets groter verwacht (Pinkpop, BKS, DTRH).

Maar goed.. heb geen enkele illusie meer dat we iets gaan krijgen deze zomer.

geen kaartverkoop en geen verzekeringskwestie.

wat was er tot nu, Guus Meeuwis, Chef’Special, DI-RECT, Roxeanne Hazes en The Dirty Daddies, dus ook niet echt een internationale act die afzegt of zo

was pas in september, toch wat raar imo
Ze zullen zeker al meer acts hebben, die waren alleen bevestigd. Zou denk ik wel al 1 internationale naam tussen staan.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.354
1.872
Zo raar is dat toch niet. Het is een festival dat niet overloopt van het geld. Omtrent covid-19 is het koffiedik kijken wat de toekomst met zich meebrengt, hoe zijn tijdlijn er zal uitzien. En zoals ze zelf in hun statement zeggen, ligt het grote probleem bij de logistieke ketting die niet meer draait voor het moment. Ze zouden kunnen doorzetten, maar met risico dat ze hun laatste editie in 2019 gehad hebben.

Voor de festivals is het een dunne lijn, gaat er 40-80k aan mensen op het terrein worden toegelaten? Kleine kans (of geen zelfs).
Gaat alles klaar geraken, de toeleveringen het opbouwen, etc? Afhankelijk waar in de zomer je zit begint deze ketting al op gang te komen april-mei. En dan nog kunnen ze pushen om het op zo kort mogelijke tijd klaar te krijgen, dit kost bakken met geld.
Bijkomstig, durven de mensen het al aan, massa events als ze mogen doorgaan? Plus durven/kunnen/mogen artiesten present geven?

Als je alles bij elkaar optelt zie ik geen basis, met spijt in men hart, om eender welk festival doorgang te laten geven, zolang wij als mens zo geterroriseerd worden door dit virus.
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Ik heb nog wel hoop voor het einde van het seizoen (augustus/september). Moet ik ook wel houden want ik word zo ontzettend somber van de huidige situatie en het feit dat 2 van mijn 3 gekochte festival combi’s en een heleboel indoorconcerten niet door kunnen gaan (Paaspop en Graspop). Erg jammer van Appelpop, maar als je hun statement leest liggen hun kaarten toch anders dan bij andere festivals in die periode.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Als ik hun statement zo lees was Appelpop ook zonder corona niet doorgegaan, want waarschijnlijk hadden ze ook niet op tijd een vergunning en is het zelfs de vraag of het terrein op tijd beschikbaar is (en bij dat laatste helpt corona ook niet).
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.354
1.872
En kijkend naar het einde van de lockdown, dan zullen de maatregelen stelselmatig afgebouwt worden.
Niet essentiele winkels zullen open mogen.
Scholen zullen terug kunnen lesgeven.
Vrijetijdsbesteding wordt terug toegankelijk.
Horeca wordt geopend.
Luchtverkeer wordt mogelijk, al dan niet naar bepaalde gebieden.
Events tot 1000 personen worden toegelaten.
Grotere events (massa events) mogen doorgaan.

En dit alles wordt pas in gang gestoken eens de curve in eigen land daalt en tot 0 gaat. De laatste punten volgens mij zelfs pas als de curve over heel europa flatlined.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Ik denk dat we helaas vrijwel zeker het hele festivalseizoen tot en met augustus wel kunnen vergeten. Het is nu een kwestie van richtlijnen blijven volgen en hopen dat in 2021 alles amaal weer normaal doorgang kan vinden.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Ik denk dat we helaas vrijwel zeker het hele festivalseizoen tot en met augustus wel kunnen vergeten. Het is nu een kwestie van richtlijnen blijven volgen en hopen dat in 2021 alles amaal weer normaal doorgang kan vinden.

Dat denk ik ook. Ik denk dat de afbouw van maatregelen van Jefferke aardig zal kloppen.
Risico lijkt mij zelfs dat als er dit najaar nog geen vaccin is langs hetzelfde lijstje weer aanvulende maatregelen getroffen moeten gaan worden, en dat concerten en binnenfestivals later dit jaar dus ook zeer onzeker zijn.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
En Appelpop trekt veel geld uit lokale sponsors die misschien op dit moment zelf niet weten waar ze financieel aan toe zijn.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.354
1.872
Timmetje wrote:
Ik denk dat we helaas vrijwel zeker het hele festivalseizoen tot en met augustus wel kunnen vergeten. Het is nu een kwestie van richtlijnen blijven volgen en hopen dat in 2021 alles amaal weer normaal doorgang kan vinden.

Dat denk ik ook. Ik denk dat de afbouw van maatregelen van Jefferke aardig zou kloppen.
Risico lijkt mij zelfs dat als er dit najaar nog geen vaccin is langs hetzelfde lijstje weer maatregelen getroffen moeten gaan worden, en dat concerten en binnenfestivals later dit jaar dus ook zeer onzeker zijn.
Ik denk dat de ganse medische wereld bijna met niets anders bezig is voor het moment. Maar het ontwikkelen + produceren op grote schaal van een vaccin duurt gemiddeld anderhalf jaar, die tijdspanne zou ons nog katapulteren in de zomer 2021, het is ook maar de vraag of iemand die besmet werd en geneest dat die voldoende imuum is geworden om een volgende uitbraak te doorstaan. Indien niet kunnen we volgend jaar voor eenzelfde scenario staan, zij het minder extreem dan vandaag.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Ik vraag me af wanneer de eerste grote bands hun Europatour gaan uitstellen of cancelen. Vermoed dat het niet lang duurt voordat we wat van Guns n Roses, RHCP en Pearl Jam horen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Ik denk dat we helaas vrijwel zeker het hele festivalseizoen tot en met augustus wel kunnen vergeten. Het is nu een kwestie van richtlijnen blijven volgen en hopen dat in 2021 alles amaal weer normaal doorgang kan vinden.

Ja precies. Ik ga in 2021 wel overcompenseren denk ik. En een stuk of 5 festivals meepikken, haha. De sector draaiende houden.

 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Ja dit is echt ongelofelijk. Echt bizar. Wel met 15000 man binnen op een kluitje maar niet met 4 man buiten wandelen (ben het overigens wel eens met die laatste maatregel, laat dat ff duidelijk zijn). En een kans 2 dagen later ook niet aangrijpen om deze misser te herstellen.
Dat je niet met een groep (die geen huishouden is) naar buiten mag valt in dezelfde groep maatregelen als concerten, horeca e.d. en geldt nog steeds voorlopig tot 6 april, niet tot 1 juni.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Timmetje wrote:
Ik denk dat we helaas vrijwel zeker het hele festivalseizoen tot en met augustus wel kunnen vergeten. Het is nu een kwestie van richtlijnen blijven volgen en hopen dat in 2021 alles amaal weer normaal doorgang kan vinden.

Ja precies. Ik ga in 2021 wel overcompenseren denk ik. En een stuk of 5 festivals meepikken, haha. De sector draaiende houden.

Same here. Het idee dat we dit jaar niet meer kunnen festivallen is om onrustig van te worden. Wanneer gaan de 2021 topics open? :wink: :p
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
All Points East is nu ook afgeblazen

Hun statement is interessant. Ze geven aan dit ook voor groot deel te doen omdat hulpdiensten geen ondersteuning meer kunnen geven. Dat is natuurlijk, zoals Gesp indirect ook al een paar keer aangaf, ook een belangrijk issue. Zelfs met een miraculeuze duik van het aantal besmettingen zijn die ziekenhuizen en andere hulpverleners veel te veel overbelast om überhaupt een massaal evenement als een festival te ondersteunen. BKS, midden in een brandhaard, DTRH, beetje op de grens ervan en Pinkpop, dat er steeds dichter bij komt, hebben dan ook gewoon geen schijn van kans.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Joslittel wrote:
Ja dit is echt ongelofelijk. Echt bizar. Wel met 15000 man binnen op een kluitje maar niet met 4 man buiten wandelen (ben het overigens wel eens met die laatste maatregel, laat dat ff duidelijk zijn). En een kans 2 dagen later ook niet aangrijpen om deze misser te herstellen.

Dat je niet met een groep (die geen huishouden is) naar buiten mag valt in dezelfde groep maatregelen als concerten, horeca e.d. en geldt nog steeds voorlopig tot 6 april, niet tot 1 juni.
Kan je nagaan hoe vaag het is. Het is niet heel duidelijk welke regel tot welke datum geldt. Wat geldt wel tot 1 juni dan?
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
mattman wrote:

Timmetje wrote:
Ik denk dat we helaas vrijwel zeker het hele festivalseizoen tot en met augustus wel kunnen vergeten. Het is nu een kwestie van richtlijnen blijven volgen en hopen dat in 2021 alles amaal weer normaal doorgang kan vinden.


Ja precies. Ik ga in 2021 wel overcompenseren denk ik. En een stuk of 5 festivals meepikken, haha. De sector draaiende houden.

Same here. Het idee dat we dit jaar niet meer kunnen festivallen is om onrustig van te worden. Wanneer gaan de 2021 topics open? ? ?

Ik hoop het, maar zelfs daar hou ik vooralsnog een flinke arm om de slag gezien de uitspraken van diverse experts.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Ik ben ook bang dat het pas 2022 wordt. Als 2021 wel doorgaat zal het allemaal ook wel flink anders zijn dan we gewend zijn.

zworp4 wrote:

Joslittel wrote:
Ja dit is echt ongelofelijk. Echt bizar. Wel met 15000 man binnen op een kluitje maar niet met 4 man buiten wandelen (ben het overigens wel eens met die laatste maatregel, laat dat ff duidelijk zijn). En een kans 2 dagen later ook niet aangrijpen om deze misser te herstellen.


Dat je niet met een groep (die geen huishouden is) naar buiten mag valt in dezelfde groep maatregelen als concerten, horeca e.d. en geldt nog steeds voorlopig tot 6 april, niet tot 1 juni.

Kan je nagaan hoe vaag het is. Het is niet heel duidelijk welke regel tot welke datum geldt. Wat geldt wel tot 1 juni dan?

Geen bijeenkomsten tot 1 juni.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken