Corona Virus en concerten/festivals

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.209
4.451
Voor degenen die ook in april 2020 naar Bon Iver zouden gaan, dat wordt november 2022..
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
:(

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet overweegt om vanwege het snel stijgende aantal positieve coronatests meerdaagse evenementen af te blazen en clubs en discotheken te sluiten. Dat melden bronnen bij het kabinet. Een besluit daarover valt vrijdagochtend, als de verantwoordelijke ministers hebben gesproken over een spoedadvies van het Outbreak Management Team. Het RIVM meldde donderdag 5475 nieuwe positieve tests en de snelste stijging tot nu toe.

Het kabinet kijkt nog welke maatregelen getroffen moeten en kunnen worden om de besmettingen terug te dringen. Daarbij is de vraag of er direct maatregelen getroffen worden, of pas als blijkt dat de stijging morgen doorzet. Ook is er nog geen overeenstemming over de vraag of gerichte maatregelen, zoals strengere controles op de handhaving van de toelatingsregels, zouden volstaan.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.146
10.438
Aanvulling: mijn hoop is gevestigd op de trage bureaucratie van de Belgen. Die gaan er zo lang over doen om tot een besluit te komen over eventuele nieuwe maatregelen dat Alcatraz al voor bij is :)
 
  • Confetti
Waarderingen: wenteldave

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Ik word hier zo chagarijning van. Ik heb gisteren zo'n technische briefing gekeken met de tweede kamer waarin Van Dissel heel duidelijk uitlegde dat het aantal besmettingen alleen toeneemd onder jongeren, verder is er geen stijging. Ziekenhuisbezetting gaat de hele zomer niet meer omhoog en de druk is laag. Maar nu, plotseling, moeten er maatregelen genomen gaan worden zodat we niet naar code rood gaan en men op vakantie kan. Want dat was de focus van de tweede kamer gisteren en vandaag. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij.

ps. Ik baseer mijn mening op wat ik gisteren verschillende OMT-leden nog heb horen zeggen. Als die vandaag ineens tot andere inzichten zijn gekomen mbt hoge besmettingen en er wél een aanzienlijk risico is op een overbelasting van de zorg, dan begrijp ik dat maatregelen nodig zijn. Maar alleen om die reden.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.215
2.150
En dan te bedenken hoe positief de situatie 2 weken geleden nog was met lage cijfers in alle leeftijdsgroepen.
Inmiddels is er zelfs het risico dat Nederland ook internationaal op rood gaat en dat daarmee ook vakanties (zonder quarantaineplicht) in gevaar komen.
Het citaat van De Jonge dat het een bewuste keuze was om gevaccineerde jongeren direct toegang te verlenen tot discotheken om de vaccinatiebereidheid te verhogen zal hem nog wel een tijd achtervolgen...
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.520
10.922
Dat van die vakanties vond ik wel een mooie, ja. We moeten er alles aan doen dat we na zo'n lastig jaar weer op vakantie kunnen. Misschien dat dat hun persoonlijke standpunt is, maar dat is echt niet in het belang van iedereen...

Nja, vind alles best, als ik begin september maar in een vliegtuig zit :)
 
Laatst bewerkt:

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.215
2.150
Ik word hier zo chagarijning van. Ik heb gisteren zo'n technische briefing gekeken met de tweede kamer waarin Van Dissel heel duidelijk uitlegde dat het aantal besmettingen alleen toeneemd onder jongeren, verder is er geen stijging. Ziekenhuisbezetting gaat de hele zomer niet meer omhoog en de druk is laag. Maar nu, plotseling, moeten er maatregelen genomen gaan worden zodat we niet naar code rood gaan en men op vakantie kan. Want dat was de focus van de tweede kamer gisteren en vandaag. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij.

ps. Ik baseer mijn mening op wat ik gisteren verschillende OMT-leden nog heb horen zeggen. Als die vandaag ineens tot andere inzichten zijn gekomen mbt hoge besmettingen en er wél een aanzienlijk risico is op een overbelasting van de zorg, dan begrijp ik dat maatregelen nodig zijn. Maar alleen om die reden.
Het probleem is dat besmette jongeren ook de nog niet volledig gevaccineerden in de oudere leeftijdsgroepen kunnen besmetten. En daarnaast kunnen ook jongeren long covid krijgen.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127

'Overwogen wordt om meerdaagse festivals af te lasten' Snel Pukkelpop tickets kopen dus...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110

'Overwogen wordt om meerdaagse festivals af te lasten' Snel Pukkelpop tickets kopen dus...
Mogen Nederlanders daar uberhaupt zonder quarantaineplicht oid nog heen als ons land rood kleurt?
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Mogen Nederlanders daar uberhaupt zonder quarantaineplicht oid nog heen als ons land rood kleurt?
Ik ben volledig gevaccineerd dus lijkt me heel sterk dat ik dan in quarantaine moet haha. Is nu in ieder geval in de meeste landen niet zo.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Net Op1 gekeken en de nachtclubs moeten volgens het advies weer dicht, maar fesitvals kunnen onder voorwaarde doorgang vinden. Ik ga er vanuit dat het kabinet dit advies overneemt maar nog niet 100% zeker dus. Goed en logisch besluit imo. Vind het heel sneu voor de eigenaren van die tenten, maar uitgaan kan het hele jaar door en na 1.5 jaar kunnen jongeren heus nog wel even een paar weekjes langer wachten tot iedereen gevaccineerd is. Als je daar getest binnen bent moet je er wel vanuit kunnen gaan dat het veilig is en blijkbaar is dat niet het geval. Gelukkig erkend het OMT dat openlucht evenementen niet voor veel besmettingen hebben geleid en mogen die doorgang vinden. En festivals zijn nou eenmaal alleen maar in de zomer.

Verder ben ik ook wel gerustgesteld door de toon van de dame in kwestie die bij Op1 zat. Long covid en risico' s voor ongevaccineerde mensen (alsmede mensen die wel vaccinatie hebben maar waarbij deze niet goed werkt) zijn geen redenen om de maatschappij beperkingen op te leggen. Enkel de ziekenhuisbezetting kan aanleiding geven tot maatregelen.Ik ben lang bang geweest dat door overdreven voorzichtigheid we nog heel lang beperkingen zouden hebben maar gelukkig lijkt het OMT heel reeël.

Toch moet ik wel een kanttekening plaatsen. Ze gaf namelijk ook aan dat er eigenlijk geen reeël scenario is waarin er weer problemen voor de zorg ontstaan deze zomer. Waarom dan toch weer maatregelen? Het heeft er alle schijn van dat de zomervakantie en de dreigende code rood hiervoor de reden zijn. Ik snap dat mensen op vakantie willen (ik ook!) maar maatregelen nemen om vakanties te nemen is gewoon raar. Neemt niet weg dat ik het nog steeds verstandig zou vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Vanavond dus een mogelijke persconferentie. Ik hou alsnog tegen beter weten in de hoop dat LL en DTRH doorgaan.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.709
1.870
Nachtclubs dicht, dan gaan ze toch met zn allen in het cafe tot diep in de nacht.......
Maar goed nieuws dan waarschijnlijk voor de festivals...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Niet om het optimisme te temperen maar

Net Op1 gekeken en de nachtclubs moeten volgens het advies weer dicht, maar fesitvals kunnen onder voorwaarde doorgang vinden. Ik ga er vanuit dat het kabinet dit advies overneemt maar nog niet 100% zeker dus. Goed en logisch besluit imo. Vind het heel sneu voor de eigenaren van die tenten, maar uitgaan kan het hele jaar door en na 1.5 jaar kunnen jongeren heus nog wel even een paar weekjes langer wachten tot iedereen gevaccineerd is. Als je daar getest binnen bent moet je er wel vanuit kunnen gaan dat het veilig is en blijkbaar is dat niet het geval. Gelukkig erkend het OMT dat openlucht evenementen niet voor veel besmettingen hebben geleid en mogen die doorgang vinden. En festivals zijn nou eenmaal alleen maar in de zomer.

Verder ben ik ook wel gerustgesteld door de toon van de dame in kwestie die bij Op1 zat. Long covid en risico' s voor ongevaccineerde mensen (alsmede mensen die wel vaccinatie hebben maar waarbij deze niet goed werkt) zijn geen redenen om de maatschappij beperkingen op te leggen. Enkel de ziekenhuisbezetting kan aanleiding geven tot maatregelen.Ik ben lang bang geweest dat door overdreven voorzichtigheid we nog heel lang beperkingen zouden hebben maar gelukkig lijkt het OMT heel reeël.

Toch moet ik wel een kanttekening plaatsen. Ze gaf namelijk ook aan dat er eigenlijk geen reeël scenario is waarin er weer problemen voor de zorg ontstaan deze zomer. Waarom dan toch weer maatregelen? Het heeft er alle schijn van dat de zomervakantie en de dreigende code rood hiervoor de reden zijn. Ik snap dat mensen op vakantie willen (ik ook!) maar maatregelen nemen om vakanties te nemen is gewoon raar. Neemt niet weg dat ik het nog steeds verstandig zou vinden.
Ik zit dit OP1 fragment nu terug te kijken maar wat je hier zegt geeft klopt niet helemaal.

Er is door Schreier niets daadwerkelijk bevestigd over het advies dat het OMT aan het kabinet gaat presenteren. De presentatoren noemden een aantal zaken op waarvan zij van hun bronnen gehoord hadden dat dat in het advies stond en het OMT-Lid ontkende noch bevestigde dat het advies waarvan OP1 van hun bronnen had gehoord dat die gepresenteerd gaan worden klopt. Ze zei letterlijk:

De volgorde in Nederland is OMT - BOUW - VWS, niet OMT - OP1 - BOUW - VWS, dus ik ga daar niet veel over zeggen.

OP1 had dit van hun bronnen gehoord:

Festivals zouden kunnen doorgaan mits een goed plan van aanpak.

Maar ook dit werd niet door het OMT-lid bevestigd of ontkent.

Als de bronnen van OP1 kloppen dan is er reden voor optimisme, maar vooralsnog is dat helemaal niet bekend.

Volledig fragment: https://www.npostart.nl/anja-schrei...oronabesmettingen/08-07-2021/POMS_BV_16576014
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
Correct, ik heb het ook net terug zitten kijken en het klopt wat je geconstateerd hebt , en onthoud ook, het is een advies.
Het is niet wat er al besloten is.
Daarnaast wil het niet dat als er vandaag een positief besluit komt, dat er niet alsnog later alsnog ene negatief besluit volgt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
En mochten de bronnen kloppen, dan is dus het advies van het OMT

Festivals zouden kunnen doorgaan mits een goed plan van aanpak.

Tegelijkertijd werd in OP1 door het OMT-Lid gezegd dat Testen voor Toegang helaas nu dus niet helemaal waterdicht blijkt te zijn.

Dan is ''een goed plan van aanpak'' hoe dan ook toch ontzettend vaag? Dan leggen ze wederom de verantwoordelijkheid bij de festivals om met een goed plan van aanpak te komen maar met de constatering dat Testen voor Toegang niet waterdicht is zal dat dan vermoedelijk een ander plan moeten zijn dan testen voor toegang.

Hebben jullie een idee wat voor plan dat dan zou kunnen zijn? Want naast testen voor binnenkomst, gevaccineerden binnen laten of een festival op 1,5 meter organiseren (als dat überhaupt kan) kan ik echt geen ander plan van aanpak bedenken hier.
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Denk je dat Lowlands die verantwoordelijkheid wel wil nemen? Het festival is al over 6 weken. Dan is er héél weinig tijd om met een draaiboek te komen met daarin 'een goed plan van aanpak', vervolgens dienen ook nog verschillende instanties hun plasje te doen over het draaiboek. Het zou eventueel mogelijk kunnen zijn als er al een goed plan van aanpak aanwezig is dat deze maar op bepaalde punten een update nodig heeft.

Het is nu (voor ons in ieder geval) afwachten wat er vanavond gaat gebeuren.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Nee, helemaal eens. Ik zie het daarom vrij somber in. Dan kan het alleen maar meevallen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken