Voorprogramma's zijn altijd een beetje hit or miss, soms is het vooral vervelende wachtmuziek voor het hoofdprogramma, maar ik zie jaarlijks nog genoeg boeiende voorprogramma's om het de moeite waard te maken. Daarnaast is het voor veel bands een ideaal podium om vlieguren te maken. Zelfs al word je 'gesaboteerd' zoals hier gezegd wordt (wat mijns inziens wel meevalt) dan nog is het een leerzame ervaring.
Was het voorprogramma vaak beter dan het hoofdprogramma? Nee die gevallen zijn op één hand te tellen. Heb ik het voorprogramma daarna nog vaker geluisterd of bezocht? Jazeker!
Alleen vorige maand al vond ik English Teacher als voorprogramma voor Parquet Courts, bdrmm als voorprogramma voor Mogwai en Zeal & Ardor als voorprogramma voor Meshuggah meer dan de moeite waard. KIEFF en The Klittens als voorprogramma voor Lewsberg waren zeker zo goed als die hoofdact. Verder in het verleden zag ik Sports Team voor het eerst een halfvolle Helling op zijn kop zetten als voorprogramma van Hinds, was Dälek zeker zo goed als Dead Cross in de Effenaar en was Michael Kiwanuka zeer gewaagd aan hoofdprogramma Alabama Shakes in 013. Canshaker Pi, Lookapony, Pip Blom, The Homesick en meer Nederlandse bands heb ik eerst als voorprogramma gezien en vervolgens nog meerdere keren op andere plekken. Sorry, Elecampane en Scrappy Tapes heb ik grijsgedraaid nadat ik ze als voorprogramma voor Shame, Bombay Show Pig en DeWolff zag. Zo kan ik nog wel even doorgaan...