RubenFrusciante wrote:
Waar komt die haat naar Coldplay vandaan?
Goh. Vroeger vond ik dat een tijdje een prima bandje maar tegenwoordig (en dan bedoel ik: de laaste 15 jaar) hebben ze er alles aan gedaan om ze verschrikkelijk te vinden. Die mannen zijn op zoek naar muziek die iedereen, van mijn kleine zus tot mijn tante en schoonvader aanspreekt. Da’s prima, maar in het geval van Coldpay levert dat de meest holle, plastieken echomuziek op die ik ken. Genre Imagine Dragons, maar naar mijn beleving nog erger omdat echt elke hit zo nodig een flauw ‘oh oh oh’ momentje moet hebben. En Chris Martin schrijft teksten waarmee je je als volwassen man voor zou moeten schamen.
En dan bedoel ik echt sinds X&Y. Want Fix You vind ik persoonlijk ook potsierlijk en gigantisch melig. Een oversentimentele tekst (‘when the tears streeeeaaam down you faaace’) en een climax van de Aldi. Viva La Vida vind ik nog altijd een prima nummer maar ook hier weer die ‘owowowowooooow’. En sindsdien werd het steeds erger. Every Teardrop Is A Waterfall (die duffe I Go to Rio cover met ‘I
‘d rather be a comma than a full stop‘), Para-para-paradise owowowowow, Sky Full Of Staaaars, Maaaagic, Hymn For The Weekend (‘drink from me, drink from me, when I was sooooowowooow thirsty’) en als klap op de vuurpijl dat absolute draakje met de Chainsmokers. Het ding is dat ze bijna alle nummers die ik hier noemde ook gewoon nog steeds live spelen. Althans, spelen: als ik een liveopname van Viva La Vida zie hoor ik dingen die niemand speelt en zie ik mensen dingen spelen die niet eens live zijn (de drummer die zogezegd op die bel ramt).
Zo, dit is mijn mening. Heel persoonlijk dus.
Ik snap dat dat bij veel anderen ander ligt. Ook goed! Wie weet doen ze met die nieuwe plaat eens wat anders, want er is al het woord ‘experimenteel’ gevallen. Maar laat ons zeggen dat het tot nu toe een band is die me totaal niet (meer) weet te raken.