Als Bospop de headliners Bryan Adams, ZZ-Top, Lenny Kravitz te pakken heeft, is voor mij 2026 het jaar dat festivals met een vernieuwde missie terugvallen op oude gewoontes.
Wat bedoel ik? Vorig jaar werd hoog van de toren geblazen door Bospop en voornamelijk Mojo dat Bospop een vernieuwd concept gaat krijgen. Een festival met voornamelijk 90's en 00's muzikanten om de doelgroep van leeftijd 30-50 aan te spreken. Bryan Adams: 80's muzikant met een late hit in 91, ZZ-Top: 70's band met de grote hits in de jaren 80, Lenny Kravitz: doorbraak '89 maar hits in de jaren 90. Niet echt de namen om de "verjonging" door te zetten. Let wel, zeker degelijke namen en ik ben er dan wel bij. Maar waar is de verandering?
En dan komt Pinkpop met hun lichting namen.
Pinkpop. Waar Mojo hoog van de toren blaasde dat ze een meer poppier geluid wilde hebben voor Pinkpop. Zodat de doelgroep verjongd kon worden (goh, dat statement komt me bekend voor). En zij komen ineens met Editors, Franz Ferdinand, White Lies, Di-rect, Dogstar, The Cure en Foo Fighters. Ja, ik weet dat laatste 2 bands niet in het budget passen van een Bospop, maar het zijn naar mijn inziens niet de bands die in het statement passen van het "vernieuwde" Pinkpop.
Met een tegenvallende kaartverkoop voor Pinkpop en een uitverkochte "ouderwetse" Bospopzaterdag vrees ik dat beide plannen in de ijskast zijn gezet. Voor Bospop een tweede maal na het desastreus verkochte 2012 editie. De directie van Bospop kennende zullen ze dit toejuichen. Zij houden zich tamelijk stil rondom de koerswijziging maar slaken een kreet als ome Neil paar dagen eerder een concert geeft in Weert. Begrijpelijk want ze boeken liever hun eigen iconen in plaats van de bands die relevant waren in de 00's.
Of heeft het ook te maken dat editie 2026 de laatste is die onder de tijdelijke ontheffing van de gemeente Weert mag worden georganiseerd. Hierna moeten ze een permanente verblijfsontheffing regelen. Iets wat me moeilijk lijkt met niet een klinkend affiche en een zo goed als uitverkocht programma. We zullen zien maar ik verwacht veel van deze editie. Maar hoop wel dat de verjonging ooit door zal gaan.