Bospop 2026

Dag 28,5 met dezelfde discussie.
Never Ending Life GIF by Barbara Pozzi
Feitelijk kunnen we wel stoppen idd.
De vrijdag is voor Bryan Adams.
De zaterdag is voor....... ja die.
De zondag is voor Lenny Kravitz.
Dagopvulling kunnen we het beter over hebben. Hopelijk niet te veel van die coverbands.....

Zomerschema The Pineapple Thief:
Morvala Festival of Arts, UK 25-28 juni
Ilovaari Festival, Finland 3-4 juli
Rootsfestivalen, Noorwegen 16-18 juli
Radar Festival UK, 31 juli- 2 aug
Het weekend van Bospop is nog niet ingevuld!

Toch jammer dat verschil in prijs van Neil Young tussen Nederland en België. Voor die € 99 (of € 129 voor golden circle) was het een no-brainer geweest in Weert. Nu twijfel ik toch met € 40 meer.

Floor Jansen gaat ook weer solo op festivaltour. Eerste datum eind juni gepland. Lijkt me een mooie naam voor erbij.

• Leuk
Waarderingen: Timmy

Welke grote namen kunnen we dit jaar op Bospop verwachten? Waarom we op Lenny Kravitz rekenen, Bryan Adams hopen en Kings of Leon voor nu afschrijven

Tim Geurts

Chef Cultuur & Media

Weert

Bospop 2025 was een groot feest. Met een uitverkochte Simple Minds-dag, Snow Patrol en The Black Keys als jongere headliners, goed weer en flink wat memorabele optredens kreeg het festival in Weert eindelijk weer eens de wind stevig in de zeilen. Een roze wolk waarop het festival ongetwijfeld nog graag wat jaren blijft zitten. Essentieel daarbij zoals altijd; goede headliners weten te strikken.

Editors

Maar wie kunnen we komend jaar verwachten? Neil Young werd de laatste maanden veelvuldig genoemd. Door die naam kan een streep sinds afgelopen vrijdag. Young komt weliswaar naar Weert, maar wel twee dagen voordat Bospop begint met een eigen show. Een andere naam die werd genoemd was Editors. De Britse band die prima in het nieuwe straatje van Bospop zou passen. De grote namen die de afgelopen twintig jaar op Pinkpop stonden, moeten namelijk naar Weert komen, was het verhaal van de organisatie vorig jaar. Maar in het geval van Editors gaat dat niet gebeuren. De band staat nog gewoon in Landgraaf komende zomer.

Lenny Kravitz is een naam die ook regelmatig valt. En dat is niet onlogisch, er is veel dat voor de komst van de Amerikaanse zanger met zijn beroemde dreadlocks pleit. Met optredens op 10 juli in Stuttgart en 16 juli in Polen is er ruimte genoeg om Bospop 2026 op zondag 12 juli af te sluiten. Daar komt bij dat Kravitz zo ongeveer heel Europa aandoet, maar Nederland voorlopig overslaat. Niks voor hem. Nu hij niet bij de eerste namen voor Pinkpop 2026 zit, verwachten wij de zanger eigenlijk wel in Weert.

Zo zijn er meer namen die de revue passeren. Wat te denken van ZZ Top? Die band kondigde vorige week een grote Europese tour aan en ook hier wijzen alle voortekenen op een bezoekje aan Weert. Net als bij Kravitz ontbreken Nederlandse data, al staat op 11 juli wel al een show ingepland. Waar? Dat moet nog onthuld worden. Iets met 1+1=2. Het kan bijna niet anders dat daarmee gedoeld wordt op Bospop en dat de mannen met baarden op de zaterdag – een dag na een optreden in Luxemburg – in Weert aantreden. Als headliner dan of toch net een plekje daaronder? Wij gaan er voor het gemak van uit dat ZZ Top mag afsluiten.

Daarmee zouden we al twee potentiële headliners hebben, blijft nog over de vrijdag. Daarvoor wordt het wat meer gissen. Al is het maar omdat het de vraag is of Bospop door wil gaan op de ingeslagen weg of kiest voor een pragmatische aanpak. In het laatste geval zijn er meerdere opties. Als die verjonging ineens geen issue meer is dan komen Pet Shop Boys en OMD (Orchestral Manoeuvres in the Dark) bijvoorbeeld om de hoek kijken. Bands die voorzichtig getipt worden, al zijn er nog geen concrete aanwijzingen dat ze daadwerkelijk in juli oversteken naar het Europese vasteland.

Werchter

Van Bryan Adams weten we dat wel al. De Summer of 69-zanger valt een beetje tussen die verjonging en namen als OMD in. Hij staat op 11 juli in het Belgische Werchter. Een dag eerder Bospop afsluiten? Het moet gek lopen, wil Bospop nee zeggen als de kans van Adams zich voordoet.

Is de lijn met Snow Patrol en The Black Keys voortzetten een absolute must, dan komen we in een andere categorie bands. Kings of Leon bijvoorbeeld. Een optreden op 10 juli in Spanje gooit alleen roet in het eten. Aangezien de band zelden twee dagen achter elkaar speelt, lijkt alleen een plekje op de zondag – mocht Lenny Kravitz toch niet komen – een optie. Ook voor bijvoorbeeld Moby en The War on Drugs is zo op het eerste oog vanwege optredens op vrijdag 10 juli een zondags optreden in Weert de enige route. Mumford & Sons is nog te groot om nu al de overstap naar Bospop te maken.

Het zorgt ervoor dat die geplande verjonging dit jaar misschien een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Want met alles wat we nu weten gokken wij voorlopig op Bryan Adams, ZZ Top en Lenny Kravitz als dé headliners van Bospop 2026. Al is een konijn uit de hoge hoed bij Bospop altijd een optie.

(Bron: https://www.limburger.nl/media-cult...gs-of-leon-voor-nu-afschrijven/107757169.html)

Allemaal namen die op dit forum voorbij zijn gekomen :)

Editors die de zondag in Brugge staan kunnen we nu mogelijk als afsluiter op de vrijdag bij Bospop noteren? Zijn in ieder geval een optie.

Editors die de zondag in Brugge staan kunnen we nu mogelijk als afsluiter op de vrijdag bij Bospop noteren? Zijn in ieder geval een optie.

Pinkpop gaat die niet delen met Bospop

Jammer genoeg inderdaad Pinkpop die hier in de weg zal zitten. Die zullen niet en sub op Pinkpop en headliner op Bospop zijn.

War On Drugs zou geweldig zijn

🍀
Dat kan nog, maar wel alleen op zondag waarschijnlijk (aangezien ze op vrijdag in Portugal spelen). En dat zou dan clashen met Lenny Kravitz...

Als Bospop de headliners Bryan Adams, ZZ-Top, Lenny Kravitz te pakken heeft, is voor mij 2026 het jaar dat festivals met een vernieuwde missie terugvallen op oude gewoontes.

Wat bedoel ik? Vorig jaar werd hoog van de toren geblazen door Bospop en voornamelijk Mojo dat Bospop een vernieuwd concept gaat krijgen. Een festival met voornamelijk 90's en 00's muzikanten om de doelgroep van leeftijd 30-50 aan te spreken. Bryan Adams: 80's muzikant met een late hit in 91, ZZ-Top: 70's band met de grote hits in de jaren 80, Lenny Kravitz: doorbraak '89 maar hits in de jaren 90. Niet echt de namen om de "verjonging" door te zetten. Let wel, zeker degelijke namen en ik ben er dan wel bij. Maar waar is de verandering?

En dan komt Pinkpop met hun lichting namen.
Pinkpop. Waar Mojo hoog van de toren blaasde dat ze een meer poppier geluid wilde hebben voor Pinkpop. Zodat de doelgroep verjongd kon worden (goh, dat statement komt me bekend voor). En zij komen ineens met Editors, Franz Ferdinand, White Lies, Di-rect, Dogstar, The Cure en Foo Fighters. Ja, ik weet dat laatste 2 bands niet in het budget passen van een Bospop, maar het zijn naar mijn inziens niet de bands die in het statement passen van het "vernieuwde" Pinkpop.

Met een tegenvallende kaartverkoop voor Pinkpop en een uitverkochte "ouderwetse" Bospopzaterdag vrees ik dat beide plannen in de ijskast zijn gezet. Voor Bospop een tweede maal na het desastreus verkochte 2012 editie. De directie van Bospop kennende zullen ze dit toejuichen. Zij houden zich tamelijk stil rondom de koerswijziging maar slaken een kreet als ome Neil paar dagen eerder een concert geeft in Weert. Begrijpelijk want ze boeken liever hun eigen iconen in plaats van de bands die relevant waren in de 00's.

Of heeft het ook te maken dat editie 2026 de laatste is die onder de tijdelijke ontheffing van de gemeente Weert mag worden georganiseerd. Hierna moeten ze een permanente verblijfsontheffing regelen. Iets wat me moeilijk lijkt met niet een klinkend affiche en een zo goed als uitverkocht programma. We zullen zien maar ik verwacht veel van deze editie. Maar hoop wel dat de verjonging ooit door zal gaan.

Als Bospop de headliners Bryan Adams, ZZ-Top, Lenny Kravitz te pakken heeft, is voor mij 2026 het jaar dat festivals met een vernieuwde missie terugvallen op oude gewoontes.

Wat bedoel ik? Vorig jaar werd hoog van de toren geblazen door Bospop en voornamelijk Mojo dat Bospop een vernieuwd concept gaat krijgen. Een festival met voornamelijk 90's en 00's muzikanten om de doelgroep van leeftijd 30-50 aan te spreken. Bryan Adams: 80's muzikant met een late hit in 91, ZZ-Top: 70's band met de grote hits in de jaren 80, Lenny Kravitz: doorbraak '89 maar hits in de jaren 90. Niet echt de namen om de "verjonging" door te zetten. Let wel, zeker degelijke namen en ik ben er dan wel bij. Maar waar is de verandering?

En dan komt Pinkpop met hun lichting namen.
Pinkpop. Waar Mojo hoog van de toren blaasde dat ze een meer poppier geluid wilde hebben voor Pinkpop. Zodat de doelgroep verjongd kon worden (goh, dat statement komt me bekend voor). En zij komen ineens met Editors, Franz Ferdinand, White Lies, Di-rect, Dogstar, The Cure en Foo Fighters. Ja, ik weet dat laatste 2 bands niet in het budget passen van een Bospop, maar het zijn naar mijn inziens niet de bands die in het statement passen van het "vernieuwde" Pinkpop.

Met een tegenvallende kaartverkoop voor Pinkpop en een uitverkochte "ouderwetse" Bospopzaterdag vrees ik dat beide plannen in de ijskast zijn gezet. Voor Bospop een tweede maal na het desastreus verkochte 2012 editie. De directie van Bospop kennende zullen ze dit toejuichen. Zij houden zich tamelijk stil rondom de koerswijziging maar slaken een kreet als ome Neil paar dagen eerder een concert geeft in Weert. Begrijpelijk want ze boeken liever hun eigen iconen in plaats van de bands die relevant waren in de 00's.

Of heeft het ook te maken dat editie 2026 de laatste is die onder de tijdelijke ontheffing van de gemeente Weert mag worden georganiseerd. Hierna moeten ze een permanente verblijfsontheffing regelen. Iets wat me moeilijk lijkt met niet een klinkend affiche en een zo goed als uitverkocht programma. We zullen zien maar ik verwacht veel van deze editie. Maar hoop wel dat de verjonging ooit door zal gaan.
Denk dat het ook moet worden gezien als een soort transitieperiode de komende jaren. Zolang ze nog enkele grote namen van de oude garde kunnen strikken, zullen ze dit niet nalaten. Alleen houdt dat een keer op en zullen er op een natuurlijke wijze natuurlijk meer bands en artiesten van latere decennia moeten worden geboekt om bestaansrecht te hebben als festival zijnde.

• Leuk
Waarderingen: PJ
Ik denk dat Lenny Kravitz wel enigszins in die "verjonging" past. Dat is een duidelijke 90s artiest. Ik denk vooral dat eventueel ZZ Top, als die echt op zaterdag headlinen, nogal tegen de vernieuwing in gaan. Als je die al zou vervangen door een naam als The War On Drugs of Editors (zoals we hier al hebben gezegd), dan maak je aardige stappen in het jonger maken van je bovenkant en wellicht je publiek. Dat hebben ze zelf ook gezegd: ze willen vooral niet blijven hangen aan de grote namen uit de 60s en 70s, want die zijn er steeds minder en dat verschuiven naar 90s en 00s.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Lenny Kravitz als verjonging is denk ik met wat leuke jonge subs en opvulling voor komend jaar genoeg verjonging. Bospop kan niet in 1 keer volledig voor de verjonging gaan. Zelf vond ik afgelopen jaar King Of The World in de Nocturna tent heel goed. Hopelijk weten die nog een plek te bemachtigen.

Users who are viewing this thread