Best Kept Secret 2026

Ik was het nieuwe album van Slow Crush uit het oog verloren, maar na die deze week te hebben geluisterd, wil ik nogmaals herhalen hoe onvoorstelbaar is dat zij nog niet op BKS hebben gestaan. In mijn opinie, één van de meest interessante "nieuwe" Shoegaze acts van het voorbije decennium, met een ijzersterke live reputatie & ze komen nog eens uit België ook. Dat lijkt me een binnenkopper voor BKS.
Staan ook op Roadburn, waarbij ze 1e en 3e album integraal spelen!

• Confetti
Waarderingen: DJ_Tjorre
Nee, maar dat is eigenlijk ook de enige categorie acts die ik nog mis op de lineup: de namen die je nu nog niet kent maar na inluisteren je overhalen om een grote act te skippen of al om 12 uur op t terrein te zijn, zoals Jacob Alon.
Zelf kende ik Ethel Cain vooraf nog vooral van naam, maar dat ligt meer aan mij geloof ik. Ata Kak lijkt me wel een feestje en Croîthe heeft best wat Diiv-potentieel.

Waarom zit dit forum al op 100 pagina's en DTRH nog maar op 48? Feestvierders vs muzieknerds op het festival (om het heel zwart-wit te stellen)?
Dat zal een deel van de verklaring zijn (al moet je voor BKS ook weer geen te grote muzieknerd zijn; op het ieder jaar meer een niche wordende Graz-forum is het BKS-topic inmiddels morsdood), maar het kan ook toeval zijn; je hebt denk ik maar een stuk of 10-20 actieve posters per festival nodig om de boel het hele jaar door gaande te houden.

Verder denk ik dat voor beide festivals geldt dat het percentage bezoekers dat hier post (en ik denk zelfs het percentage bezoekers dat hier weleens wat leest) vele malen kleiner is dan het percentage bezoekers dat op vrijdag bij het opzetten van de tent hooguit 3 namen van de line-up kan noemen. ;)

Zijn er hier nog mensen die al ontdekkingen hebben gedaan, waar ze heel enthousiast over zijn geworden, van de tot nu toe bekendgemaakte namen, die ze graag willen delen?
Croithe en Midrift kende ik nog niet en bevallen me erg goed. Bij beiden dan vooral hun laatste werk omdat dat productioneel een stuk beter is. Safe and Sound EP van die laatste is wel erg lekkere alternative shoegaze hoor. Skullcrusher ook heel fijn trouwens.
De echte ontdekkingen zullen vast nog komen bij de 60 acts die ze nog bekend gaan maken.

Laatst bewerkt:
In een BKS mail van vandaag werden ook de favoriete optredens van de bezoekers vermeld op basis van de survey:

10. Wilco
09. Barry Can't Swim
08. Magdalena Bay
07. The Streets
06. Eefje de Visser
05.TV On The Radio
04. Deftones
03. Soulwax
02. Michael Kiwanuka
01. Kneecap

• Leuk
Waarderingen: yannickd
Zijn er hier nog mensen die al ontdekkingen hebben gedaan, waar ze heel enthousiast over zijn geworden, van de tot nu toe bekendgemaakte namen, die ze graag willen delen?
mark william lewis en Dame Area. Ão kende ik al maar meer van naam, dus hoort er ook bij.

Goh, The Thermals brengen deze week een nieuw nummer uit. Zouden die weer op tournee gaan dan?

Goh, The Thermals brengen deze week een nieuw nummer uit. Zouden die weer op tournee gaan dan?
Nieuwe LP in de herfst van 2026 lees ik op hun Spotify bio. Dus wellicht eerder iets voor BKS 2027? Eén van de meest onderschatte indie bands ever wat mij betreft dus blij met hun terugkeer.

Laatst bewerkt:
Eens kijken of de hype voor 2026 in de laatste vijf dagen van 2025 nog wat kan worden vergroot.

Als er animo is, zal ik deze laatste vijf dagen iedere dag één act posten waarvan het volgens grootte en tourschema's nog enigszins realistisch lijkt dat hij nog wordt toegevoegd aan de line-up van 2026. Aan jullie om hier een top 5 van te maken: welke act zie je het liefst komen?

Enige dingetje is: je weet aan het begin nog niet welke andere acts de komende dagen nog gaan volgen. Je moet dus in het begin 'blind' inschatten waar in jouw top 5 een act komt te staan en die positie staat dan voor de komende dagen vast.

Act 1: The Orchestra (For Now). Een van de nieuwere acts uit het riedeltje black midi - BC;NR - Ugly etc. Veelkoppig, veel instrumenten, nummers die alle kanten op bewegen.

Waar in jullie blinde top 5 komt deze act terecht?

Eens kijken of de hype voor 2026 in de laatste vijf dagen van 2025 nog wat kan worden vergroot.

Als er animo is, zal ik deze laatste vijf dagen iedere dag één act posten waarvan het volgens grootte en tourschema's nog enigszins realistisch lijkt dat hij nog wordt toegevoegd aan de line-up van 2026. Aan jullie om hier een top 5 van te maken: welke act zie je het liefst komen?

Enige dingetje is: je weet aan het begin nog niet welke andere acts de komende dagen nog gaan volgen. Je moet dus in het begin 'blind' inschatten waar in jouw top 5 een act komt te staan en die positie staat dan voor de komende dagen vast.

Act 1: The Orchestra (For Now). Een van de nieuwere acts uit het riedeltje black midi - BC;NR - Ugly etc. Veelkoppig, veel instrumenten, nummers die alle kanten op bewegen.

Ja, meteen op 1

(Hulde voor dit soort dingen op het forum 🥳)

• Leuk
Waarderingen: Davidd en Matthijs

Ik zet ze op 3. Zou het enorm goede boeking vinden, maar een act die ik in tegenstelling tot TO(FN) nooit eerder zag komt mogelijk hoger.

3 The Orchestra (for now)

Kende het niet maar klinkt lekker. Gaat inderdaad alle kanten op.

Ik zet deze op 5, maar dat is puur omdat ik ze op Motel Mozaique waarschijnlijk al ga zien...

Users who are viewing this thread