Best Kept Secret 2025

Ik moet wel zeggen. Dit is al het 3e jaar op rij dat de meeste op het forum denken dat de ticketverkoop met zo'n lineup niet te best zal gaan. De afgelopen 2 jaren was het toch een aardig gevuld terrein. Ik denk dat ze ook wel beseffen dat ze geen Radiohead of Nick Cave achtige namen meer hebben. En denk dan ook wel dat ze daar rekening mee houden qua totaalbudget. Dat je geen uitverkochte editie nodig hebt om winst te maken.

Als je er bij stil staat is het wel een absurde gedachte dat we in de wereld van major festivals er bijna vanuit gaan dat je alleen goed bezig bent als je het bordje "soldout" kan hangen en er geen marge meer zit op wat je aanbied (zijnde een plaats op het festival). Stel je voor dat we zo redeneren bij een supermarkt. Als elke dag het toiletpapier op is, ben je goed bezig. Of een café: als tegen middernacht het bier niet op is heb je een slechte dag...
Ik denk uiteindelijk dat het ook wel meevalt, heb ook nog niet het gevoel dat ze in een soort van paniekmodus zitten en dat ze het festival overal aan het promoten zijn.

Ben zelf gewoon benieuwd hoe hard de kaartverkoop nog loopt. Mijn eigen enthousiasme begint namelijk steeds groter te worden nu het nog maar een klein maandje duurt voordat het begint.

Het standaardfestivalberichtje van haal snel een kaartje voordat het uitverkocht is hebben we ook nog niet langs zien komen. En 25000-30000? kaarten verkopen klinkt voor mij om de een of andere reden ook niet als zo bijzonder veel.

Zitten we hier ook niet in een soort muziekliefhebber bubbel, waarbij quasi iedereen obsessief bezig is met het samenstellen van hun festivalagenda om zoveel mogelijk bands te zien of ontdekken? Denk niet dat je dat kan extrapoleren naar de gemiddelde BKS bezoeker.

Ik ken genoeg mensen die naar best kept gaan omdat het een gezellig festival is op een mooie locatie met lekker eten, met muzikaal voor iedereen wat wils (dus kunnen ze met hun volledige vriendengroep gaan). Zij gaan de lineup wel eens bekijken, maar echt zwaar zijn ze er nu ook niet mee bezig.

Absoluut, iedereen die er al geweest is spreekt altijd vol lof en wil heel graag terug gaan. Als dit een nieuw festival was, met dezelfde prijs en line-up. Zou ik me veel meer zorgen maken.

Ze zitten ons ook al jaren te waarschuwen dat ze gaan evolueren naar een festival waar minder grote headliners staan. Dus ze zullen daar wat betreft de financiën en toekomstvisie wel enorm lang over nagedacht hebben. Gaat dus helemaal lekker lopen. Mogelijks is er een iets kleinere opkomst. Maar denk zeker niet dat dat de ondergang van het festival zou betekenen.

Ik word met de dag enthousiaster. En kan haast niet geloven dat ik binnen exact een maand mezelf alweer aan het installeren ben. TOP 3'tje per dag om mezelf nog warmer te maken

- vrijdag -
1. Divorce
2. Glass Beams
3. Wu Lyf

- zaterdag -
1. WITCH
2. The Streets
3. TVOD

- zondag -
1. Wilco
2. Split System
3. Magdalena Bay

Zitten we hier ook niet in een soort muziekliefhebber bubbel, waarbij quasi iedereen obsessief bezig is met het samenstellen van hun festivalagenda om zoveel mogelijk bands te zien of ontdekken? Denk niet dat je dat kan extrapoleren naar de gemiddelde BKS bezoeker.

Ik ken genoeg mensen die naar best kept gaan omdat het een gezellig festival is op een mooie locatie met lekker eten, met muzikaal voor iedereen wat wils (dus kunnen ze met hun volledige vriendengroep gaan). Zij gaan de lineup wel eens bekijken, maar echt zwaar zijn ze er nu ook niet mee bezig.
Ja dat is de reden waarom ik langzaam een beetje afhaak, ben er vanaf editie 1 er bij en ik merk wel een verandering in het publiek en de beleving, en dat kwartje valt voor mij echt de verkeerde kant op op dit moment. Vroeger was het echt een "liefhebbers" festival en dat is zoals je zelf omschrijft iets anders geworden.

Maar denk ook niet dat ter perse slechter voor de omzet gaat zijn voor het festival. Maar echte groei zie ik er ook niet meer in. Daarnaast heb ik nog wel mijn vraagtekens of ze een buffer hebben als ze te maken krijgen met tegenvallers (als 1 of 2 edities letterlijk in het regen vallen, hoe gaan die jaren daarna opgepakt worden).

En ik vind nog steeds dat de ticketprijzen voor de dag tickets echt te hoog zijn. Volgens gaf @fred alweer.. het ook een keer aan, en ik merk dat ik er zelf ook mee kamp. € 140,00 voor een dag kaartje+ € 28,00 parkeerkosten is wel erg aan de hoge kant voor wat je er voor krijgt vind ik. En het is niet dat je de ene vette vis na de andere voor krijgt (wat op een Werchter bijv. iets meer het geval is voor een dagtickethouder). Ik denk dat BKS beter tot zijn recht komt als je een weekendticket hebt dan als je voor een dagkaart gaat.

Ik denk nog steeds wel dat ik ga, maar ik merk wel dat ik uitstel-gedrag vertoon vanwege de prijzen.

Waar ik nu het meest naar uitzie:

- vrijdag -
1. Horsegirl
2. Nilüfer Yanya
3. Cassandra Jenkins

- zaterdag -
1. Kae Tempest
2. Caribou
3. Seun Kuti & Egypt 80

- zondag -
1. Dummy
2. This Is Lorelei
3. Split System

• Leuk
Waarderingen: yeaghi
Vraagje tussendoor. Ik overweeg naar bks te gaan maar moet eerlijk bekennen niet helemaal warm te lopen ervoor door de line up. Ik hoop dan ook een goedkoper ticket te kunnen scoren via resale. Ik zie dat de prijs op 240 ligt, is dat door bks ingesteld? Of zullen de prijzen nog zakken?

Ik moet nu wel zeggen, wij hadden ook zo een vriendengroep in de beginjaren, maar door de hoge prijs valt die groep gewoon niet meer te overtuigen om te gaan.

Had mn voorlopige programma nog niet gepost, maar denk dat dit het gaat worden:

Vrijdag: Droom Dit - Wu Lyf - Nilüfer Yanya - Glass Beams/Cassendra Jenkins - L'Imperatrice - Frost Children - The Dare
Zaterdag: Jacob Alon - Jasmine.4.t - (Kae Tempest - Lucy Dacus) of (The Pill - Ugly - Christian Lee Hutson) - King Hannah - TV On The Radio - Kneecap - Soulwax - Caribou
Zondag: Elephant - Spellling - Waxahatchee - The Backseat Lovers - Big Special/Personal Trainer - Rocket - They Are Gutting A Body Of Water - Magdalena Bay - Michael Kiwanuka - YinYin.

Ik twijfel nog over de zaterdag: Kae Tempest - Lucy Dacus versus The Pill - Ugly - Christian Lee Hutson is toch wel lastig, en aangezien aan het eind van de dag het toch al pendelen tussen de One en Two wordt is het misschien leuker daarvoor te blijven hangen bij The Secret. En dan nog snel een kaartje scoren voor Lucy Dacus in Paradiso in de dagen erna en Kae Tempest in Tivoli in oktober (met Jacob Alon als voorprogramma).

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en yeaghi
Vrijdag: das pop, wu lyf, long fling, kingolo, sailor honeyoon, storm, horsegirl, erol alkan, frost children of snapped ankels? daarna eefje de visser en nia arch

Zaterdag: remy, jasmine, la sagne, the pill, ugly, lucu dacus, amenra, tv, witch, daufodt, soulwax en caribou

zondag: ror, dummy, maria iskariot, waxahatchee, the backseat lovers, big special, rocket, deftones, magdalena bay, fckuers of gouge away? brass rave unit of volpe of split system?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Mijn voorlopige schema:

Vrijdag:
Divorce - Wu Lyf - Nilüfer Yanya - Cassandra Jenkins - Horsegirl - Barry Can't Swim - Eefje de Visser - Nia Archives

Zaterdag:
Jacob Alon - Jasmine.4.T - Kae Tempest - Lucy Dacus - The Streets - King Hannah - TV On The Radio - Kneecap - Pigs 7x - Caribou

Zondag:
Elephant - Blanco White - Waxahatchee - Big Special - Wilco - Djo - Deftones - Magdalena Bay - Michael Kiwanuka

• Leuk
Zondagochtend kan je brunchen op The Floor

Kosten zijn €40
40 euro voor een English breakfast. :oops:

Lees dat het eten hier geroemd wordt in de comments. Maar zijn alle etensprijzen hier (stukken) hoger dan op andere festivals?