Best Kept Secret 2024

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.259
3.831
Maar gevoelsmatig voel je toch echt wel dat ze het moeilijker hebben dan vroeger, of gewoon sinds een paar jaar hebben besloten om vaker voor de goedkope/makkelijke oplossingen te gaan ipv met passie een indrukwekkende/samenhangende line up samen te stellen.
Dat kan ik helemaal volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: neracroft

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
149
289
Wat ik wil zeggen? 🤣 Je geeft elders aan van een discussie te houden, maar die is nogal eenzijdig. Feit dat er zoveel discussie (en ook onvrede) is over de line-up, is veelzeggend. Mag dat niet benoemd worden? Mag er niet vergeleken worden? Wij (groep van 12 personen) gaan sinds jaar en dag naar BKS en nadat we het vorig jaar qua line-up (niet qua sfeer, want uiteindelijk maak je er wel wat van) al mwaah vonden, hebben we besloten om dit jaar niet te gaan. Het voelde altijd als 'ons' festival. Geweldige headliners, een sterke undercard en nog genoeg om te ontdekken. Verwend met Radiohead, The National, Arctic Monkeys, Arcade Fire, LCD Soundsystem en Bon Iver? Wellicht, maar dat is wel je referentiekader. En voor velen valt de huidige line-up dan tegen.

'Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug.' Je doet veel aannames, ook qua budgetten. Want in 2022 - post-corona (!) - waren The Strokes en zeker Nick Cave & The Bad Seeds simpelweg grote, prijzige en ook aansprekende namen. De headliners waren vorig jaar al niet je-van-het en bands als Goldband en Oscar and the Wolf maakten het er niet beter en geloofwaardiger op. Dit jaar is het qua headliners en undercard voor velen nog meer teleurstellend.

En de podcasts (o.a. De Machine), interview(s) met Maurits Westerik en andere berichten vanuit de media tonen ook aan dat BKS recent (dit jaar en vorig jaar) diverse headliners en mooie namen daaronder heeft misgelopen. Arcade Fire, The National, Blur e.d. werden daarbij genoemd. In dat kader gaat jouw budget-geroep niet op, want die komen niet voor een habbekrats...
Fair enough, die grote headliners zijn er vorig jaar en dit jaar niet (andere jaren soms ook wat minder), maar als we Maurits Westerik in die interviews horen behoort dat nog steeds tot de mogelijkheden. Maar een over de volle breedte een even goed festival lijkt me lastig, al vind ik het verschil met bijvoorbeeld 2013 nu ook weer niet zo ontzettend groot zoals ik hierboven aangaf. Het zit hem meer in het type artiesten (meer dance/beats), denk ik, en de toevoeging van twee/drie 'populaire' acts als DJVT of Goldband.

Maar een vergelijking met DTRH maken vind ik simpelweg niet eerlijk. Met meer geld haal je ook betere artiesten binnen.

Wat mij betreft is BKS nog behoorlijk bij zijn identiteit van ontdekken gebleven. En zeker qua sfeer voelt het voor mij nog steeds heel erg als het festival dat ik vanaf de eerste editie een zo leuk vind. Voor jullie jammer dat jullie dat niet meer zo voelen.
 

yeaghi

Gouden Tip
11 jan 2019
301
303
Zo jullie zijn lekker bezig geweest sinds gisteren Hiero.
mooie nieuwe toevoegingen met st Vincent, Royel Otis, Altin Gun, Droom Dit, Faux Real, Jockstrap en Vince Staples. Rest nog luisteren en ontdekken of het iets voor ons is.

Mijn idee is dat het dit jaar voor ons een minder jaar is dan topjaar 2023. Ik heb er vorig jaar drie favouriete bands bijgekregen die ik live wil blijven zien en plaatjes van koop. ( Young Fathers, Caroline Polacheck en Nation of Language).

Dit jaar voor mij iets minder verrassend. Edoch…nu al een behoorlijke lijst die ik wil zien en ik heb hoge verwachtingen van St Vincent, Dorian Electra, Warhaus, Tamino, la Femme, st Paul a t broken bones, en ook Droom Dit.

Heb er zin in en zal de komende weken de playlist maar weer eens gaan maken.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Disclosure - Paolo Nuttini - Justice

Dit is toch wel intens treurig. Zet dan Son Mieux als derde headliner neer. Dan steun je de Nederlandse muziek nog. Ik was tot nu toe vrij mild over de line up, maar dit is echt de nagel aan de doodskist van BKS. Het is niet alleen dat het mijn smaak totaal niet is, het is vooral een visieloos onsamenhangend geheel waarvan volstrekt onduidelijk voor wie het nou bedoeld is. Het is geen Paaspop en het is geen alternatief festival. Het is geen groot festival, het is geen klein festival. Het is nu in alle opzichten letterlijk niets. Misschien doe ik dagkaart als PJ Harbey speelt, maar alleen als er dan wat fatsoenlijks om heen staat.Paolo Nuttini, lager zakken dan Goldband was dus wel degelijk gewoon mogelijk.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.021
3.704
Disclosure - Paolo Nuttini - Justice

Dit is toch wel intens treurig. Zet dan Son Mieux als derde headliner neer. Dan steun je de Nederlandse muziek nog. Ik was tot nu toe vrij mild over de line up, maar dit is echt de nagel aan de doodskist van BKS. Het is niet alleen dat het mijn smaak totaal niet is, het is vooral een visieloos onsamenhangend geheel waarvan volstrekt onduidelijk voor wie het nou bedoeld is. Het is geen Paaspop en het is geen alternatief festival. Het is geen groot festival, het is geen klein festival. Het is nu in alle opzichten letterlijk niets. Misschien doe ik dagkaart als PJ Harbey speelt, maar alleen als er dan wat fatsoenlijks om heen staat.Paolo Nuttini, lager zakken dan Goldband was dus wel degelijk gewoon mogelijk.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Paolo Nutini is zeker geen vetpot, maar eenieder die hem op DTRH zag was vrij positief.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Paolo Nutini is zeker geen vetpot, maar eenieder die hem op DTRH zag was vrij positief.
Ik wil zeggen dat ik de headliners een aanfluiting vind en het m.i. ontbreekt aan samenhang in de line up. Wat was daar onduidelijk aan? Dat men Nuttini op DTRH positief ontving illustreert vooral dat ik daar met reden niet naartoe ga.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.236
2.183
Misschien wel maar het is wel duidelijk dat er toen en in de jaren er na meer wat gevestigde indie namen op de poster stonden. Ik kan me nog een zondag herinneren (2019) waar in de TWO achtereenvolgens Julia Holter, Stephen Malkmus, Big Thief, The Raconteurs en Interpol speelden. Toch wel een verschil met nu waarbij de interessante namen vooral The Secret namen zijn.
Ha, dat was het jaar dat de discussie hier in dit forum in de maanden voor het festival maar over twee namen ging: Christine & the Queens en Carly Rae Jepsen.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
Er wordt hier nog wel eens gesuggereerd dat BKS het moeilijk heeft, en zelfs een beetje zielig is, omdat ze maar 30.000 man kwijt kunnen. Maar het was juist de bedoeling een festival voor max. 30.000 man neer te zetten en daar een line up voor te presenteren die avontuurlijker was dan bij andere festivals met af en toe een grote naam erbij. En daar betaal je dan stevig voor. Maar kennelijk lukt het niet om met het bijbehorende budget een line up te produceren die die 30.000 man trekt. Om dan toch meer kaarten te verkopen boeken ze nu nu halfgare meuk al a Disclosure, Goldband, DJVT en OATW. Maar dat is een poging om een festival in de lucht te houden dat eigenlijk geen echt bestaansrecht heeft in haar beoogde opzet. En nu in een vleesch nog visch spagaat is beland. Dan kan en dat mag, het is ons geld en ons festival ten slotte niet. Maar je mag best kritiek hebben op de discrepantie tussen de pretentie en de realiteit.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
De nieuwe worp is voor mij ook niet alle 27 raak. Er staan genoeg goede namen op (en een flink aantal onbekende) maar bij de eerste worp had ik veel meer acts die beter bij mijn smaak aansluiten. Is het daarmee een slechte worp? Voor mij gedeeltelijk wel maar voor anderen weer niet.
Smaak en voorkeuren zijn in mijn ogen dus zeker bepalend. Vooral aan de bovenkant van de poster waar de ruimte beperkt is en de keuzes zich laten voelen als ze niet goed voor je uitpakken. Vince Staples bijvoorbeeld stond niet hoog op mijn wensenlijstje maar is natuurlijk wel een goede boeking.
De headliners zijn, op Disclosure na, ook prima en passen in mijn ogen ook bij het festival. Het is momenteel voor veel festivals erg moeilijk om headliners te vinden die bij de identiteit van het festival passen, betaalbaar zijn en niet weggekaapt door de concurrentie. Hier heeft BKS ook last van. Dat zorgt ervoor dat er af en toe keuzes gemaakt moeten voor Disclosure en OATW. Dit zie je overal.
De undercard is zoals altijd weer erg goed verzorgd. Er staan weer erg veel leuke en frisse bandjes die de hemel willen gaan bestormen. Al met al ben ik tot nu toe redelijk tevreden en heb ik al genoeg acts om mijn weekend goed te vullen.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Grappig, ik vind Vince Staples dan juist wel weer een leuke boeking. Eindelijk weer wat hiphop. Maar over smaak valt inderdaad te twisten, maar niemand gaat mij er van overtuigen dat er een visie achter dit programma schuilt. Het lijkt vooral aan de bovenkant meer een soort toeval te zijn wat er langs komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Grappig, ik vind Vince Staples dan juist wel weer een leuke boeking. Eindelijk weer wat hiphop. Maar over smaak valt inderdaad te twisten, maar niemand gaat mij er van overtuigen dat er een visie achter dit programma schuilt. Het lijkt vooral aan de bovenkant meer een soort toeval te zijn wat er langs komt.
Ik denk dat grote festivals geen visie hebben maar een marketingplan. Dat verkopen ze als visie.
 
  • Leuk
Waarderingen: boesOne

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Grappig, ik vind Vince Staples dan juist wel weer een leuke boeking. Eindelijk weer wat hiphop. Maar over smaak valt inderdaad te twisten, maar niemand gaat mij er van overtuigen dat er een visie achter dit programma schuilt. Het lijkt vooral aan de bovenkant meer een soort toeval te zijn wat er langs komt.
Het is denk ik ook voor een gedeelte toeval. Je bent als festival afhankelijk van het aanbod, de financiële mogelijkheden, de toerschema’s en de grillen van artiesten.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
Grappig, ik vind Vince Staples dan juist wel weer een leuke boeking. Eindelijk weer wat hiphop. Maar over smaak valt inderdaad te twisten, maar niemand gaat mij er van overtuigen dat er een visie achter dit programma schuilt. Het lijkt vooral aan de bovenkant meer een soort toeval te zijn wat er langs komt.
Vergelijk het met vorig jaar. Justice ipv Aphex Twin. Nuttini in de plaats van Oscar And The Wolf. Die zijn toch redelijk inwisselbaar qua grootte? Alleen Disclosure valt uit de toon, daar zijn de meeste het wel over eens.

Voor de rest toch erg gevarieerd, zoals elk jaar. Ik zie nu ook liever Slowdive dan een 1975 om maar wat te noemen. Nu dus ook hiphop vertegenwoordigd.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ik denk dat grote festivals geen visie hebben maar een marketingplan. Dat verkopen ze als visie.
Het verschil is dat er een plan achter zit. Eens dat toeval een rol speelt, maar ze grijpen echt overal naast. Dat lijkt mij geen toeval. En vervolgens lijken ze in paniek maar wat te boeken wat nog beschikbaar is. Misschien zeg ik het verkeerd en hebben ze wel een visie maar niet de kwaliteiten im die om te zetten in het beoogde festival.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Vergelijk het met vorig jaar. Justice ipv Aphex Twin. Nuttini in de plaats van Oscar And The Wolf. Die zijn toch redelijk inwisselbaar qua grootte? Alleen Disclosure valt uit de toon, daar zijn de meeste het wel over eens.

Voor de rest toch erg gevarieerd, zoals elk jaar. Ik zie nu ook liever Slowdive dan een 1975 om maar wat te noemen. Nu dus ook hiphop vertegenwoordigd.
Het gaat mij niet zozeer om de grootte van de act, maar om de afschuwelijkheid ervan. Ik vond the 1975, OATW, Goldband niet te doen en ik vind Nuttini/DJVT/Disclosure nog minder te doen. Dat laatste zal best veel kaarten verkopen maar het slaat m.i. nergens op in combinatie met PJ Harvey en Slowdive. Overigens is the 1975 totaal niet mijn ding maar past het gevoelsmatig voor mij wel bij het oude BKS en de andere genoemde namen niet. Kwestie van smaak waarschijnlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Het verschil is dat er een plan achter zit. Eens dat toeval een rol speelt, maar ze grijpen echt overal naast. Dat lijkt mij geen toeval. En vervolgens lijken ze in paniek maar wat te boeken wat nog beschikbaar is. Misschien zeg ik het verkeerd en hebben ze wel een visie maar niet de kwaliteiten im die om te zetten in het beoogde festival.
Vorig jaar heeft op het laatste moment een headliner afgezegd en moesten ze improviseren en dit jaar hadden ze graag The National gehad maar die niet kunnen boeken. Het kan wel eens tegenzitten. Denk dat RW ook liever een andere headliner had gehad dan Lenny Kravitz.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Het gaat mij niet zozeer om de grootte van de act, maar om de afschuwelijkheid ervan. Ik vond the 1975, OATW, Goldband niet te doen en ik vind Nuttini/DJVT/Disclosure nog minder te doen. Dat laatste zal best veel kaarten verkopen maar het slaat m.i. nergens op in combinatie met PJ Harvey en Slowdive. Overigens is the 1975 totaal niet mijn ding maar past het gevoelsmatig voor mij wel bij het oude BKS en de andere genoemde namen niet. Kwestie van smaak waarschijnlijk.
Smaken verschillen idd want ik vind Paolo Nuttini en DJVT beter passen dan Goldband en OATW.

Maar ben het zeker met je eens dat ze wel eens een beter programma hebben gehad aan de bovenkant van de poster.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
Het gaat mij niet zozeer om de grootte van de act, maar om de afschuwelijkheid ervan. Ik vond the 1975, OATW, Goldband niet te doen en ik vind Nuttini/DJVT/Disclosure nog minder te doen. Dat laatste zal best veel kaarten verkopen maar het slaat m.i. nergens op in combinatie met PJ Harvey en Slowdive. Overigens is the 1975 totaal niet mijn ding maar past het gevoelsmatig voor mij wel bij het oude BKS en de andere genoemde namen niet. Kwestie van smaak waarschijnlijk.
Ik gril echt van Goldband. Alles wat ik fout vind aan een band, zit daarin verenigd. Wordt nu genoemd als mogelijke hoofdact van Lowlands (the horror). De Jeugd vind ik ook verschrikkelijk. Bij Disclosure zal ik ook niet staan. Maar eigenlijk heeft elk festival, elk jaar wel een paar van die acts. Ik denk oprecht dat je die paar acts goed kunt mijden en dat er dan ergens anders iets moois geprogrammeerd staat. Misschien ben ik te positief. Maar ik ben continue BKS acts aan het luisteren en er zit zoveel bij dat ik graag wil zien, dat ik bang ben om tijd tekort te komen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken