Best Kept Secret 2024

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
521
469
Sterker nog, BKS was juist het tegengeluid van dat soort feestjes ala De Jeugd van Tegenwoordig. Dat is hun bestaansrecht.

Helemaal stuk gemaakt sinds Maurits Westerik aan de macht is. Zal vast niet alleen aan hem liggen, maar sinds hij het gezicht is gaat het wel bergafwaarts met dit festival.
Helemaal stuk gemaakt vind ik dan ook weer wat te sterk uitgedrukt op basis van een enkele act. En laten we eerlijk zijn, als Pulp er ook had gestaan of The National dan hadden we er hier veel minder problemen mee gehad.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
665
340
Sterker nog, BKS was juist het tegengeluid van dat soort feestjes ala De Jeugd van Tegenwoordig. Dat is hun bestaansrecht.

Helemaal stuk gemaakt sinds Maurits Westerik aan de macht is. Zal vast niet alleen aan hem liggen, maar sinds hij het gezicht is gaat het wel bergafwaarts met dit festival.
Onder Maurits hadden we natuurlijk ook de geweldige 2022 editie, dus ik weet niet of het echt aan hem ligt. Ik denk dat hij gewoon de zware klus heeft om met serieus hoge inflatie een festival op te zetten waar steeds minder geld over is voor de programmering. De Jeugd Van Tegenwoordig kost bijna niks maar is wel een grote binnenlandse naam, maar ze spelen ook op je bedrijfsfeestje bijvoorbeeld.

Uiteindelijk hebben we natuurlijk allemaal het liefst grote indie namen zoals Primavera, maar als het financieel niet meer te realiseren is dan hebben ze niet echt een andere keus dan om de programmering aan te passen en Maurits dat goed te laten praten. Veel festivals hebben het zwaar, en ik denk dat ze door het boeken van dit soort commerciële acts nog een soort van bestaanszekerheid voor zichzelf zien ten koste van een deel van de identiteit van het festival. Veel mensen hier zijn teleurgesteld, net zoals vorig jaar, maar vorig jaar was blijkbaar gewoon prima qua ticketverkoop dus heel verrassend vind ik het nou ook weer niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi en Matthijs

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.319
1.327
Helemaal stuk gemaakt vind ik dan ook weer wat te sterk uitgedrukt op basis van een enkele act. En laten we eerlijk zijn, als Pulp er ook had gestaan of The National dan hadden we er hier veel minder problemen mee gehad.
Ja maar die staan er dus niet.

#MauritsOut
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Sterker nog, BKS was juist het tegengeluid van dat soort feestjes ala De Jeugd van Tegenwoordig. Dat is hun bestaansrecht.

Helemaal stuk gemaakt sinds Maurits Westerik aan de macht is. Zal vast niet alleen aan hem liggen, maar sinds hij het gezicht is gaat het wel bergafwaarts met dit festival.
Ik deel je teleurstelling over de recente koers van BKS. Maar qua bestaansrecht en stuk gemaakt: ze slaan een andere weg in die misschien wel commercieel beter of net zo goed gaat werken. Ik zou niet zo stellig zeggen dat het festival stuk is, of dat ze geen bestaansrecht hebben. Er zijn simpelweg veel meer mensen die niet zo snobistisch zijn en wel zin hebben in een feestje, maar BKS is wel zodanig veranderd dat ik er niet per se meer heen hoef.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
Ik ging toch altijd al voor de undercard, omdat ie vooral altijd vernieuwend was. en ik kan toch wel een paar lichtpuntjes zien in de lineup. DJs en Dj acts zijn echt niet mijn ding, daar kan ik echt niet naar luisteren of van genieten. Het zou zo maar ns kunnen dat dit na 10 edities mijn laatste gaat worden.
Het enige waar ik op hoop is dat ze van het enige echte experimentele band aangedreven podium, Casbah, nu een echt podium maken waar je dan kunt luisteren en zien. Doe maar wat feest areas weg, De Kliko of hoe die pillenbotsautobaan, doe die maar weg....
 
  • Leuk
Waarderingen: jopkins en dfrvanloon

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.346
5.040
Helemaal stuk gemaakt vind ik dan ook weer wat te sterk uitgedrukt op basis van een enkele act. En laten we eerlijk zijn, als Pulp er ook had gestaan of The National dan hadden we er hier veel minder problemen mee gehad.
Nee.. dan had Disclosure dragelijker geweest, maar niet De Jeugd van Tegenwoordig of vorig jaar Goldband + Maan.

En de editie van 2022 was ook allesbehalve geweldig. Het was te doen ivm bepaalde headliners. Maar de vrijdag was ernstig matig in de breedte, idem geld voor de vrijdag van de editie ervoor.

De veel te prominente plek van de FOUR die door Nick Cave heen aan het blazen was. Een vreselijke omschakeling van huisstijl (die dit jaar niet eens anders lijkt te zijn?).

Steeds weer de line-ups die geleaked worden, veel communicatie fouten zijn er geweest. Het is inderdaad flauw om dat alleen om aan hem te hangen. Maar ik mis wel de sfeer, de professionaliteit, en het gevoel die ze in hun begin jaren wel hadden.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.346
5.040
Ik deel je teleurstelling over de recente koers van BKS. Maar qua bestaansrecht en stuk gemaakt: ze slaan een andere weg in die misschien wel commercieel beter of net zo goed gaat werken. Ik zou niet zo stellig zeggen dat het festival stuk is, of dat ze geen bestaansrecht hebben. Er zijn simpelweg veel meer mensen die niet zo snobistisch zijn en wel zin hebben in een feestje, maar BKS is wel zodanig veranderd dat ik er niet per se meer heen hoef.
Dus dan ben je niet meer onderscheidend en een van de duizenden. En op dat gebied zijn evenementen als Lowlands, DTRH en zelfs Paaspop stukken sterker. Dus waarom zou je daar in mee willen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34 en JoLe

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.899
6.121
Onder Maurits hadden we natuurlijk ook de geweldige 2022 editie, dus ik weet niet of het echt aan hem ligt. Ik denk dat hij gewoon de zware klus heeft om met serieus hoge inflatie een festival op te zetten waar steeds minder geld over is voor de programmering. De Jeugd Van Tegenwoordig kost bijna niks maar is wel een grote binnenlandse naam, maar ze spelen ook op je bedrijfsfeestje bijvoorbeeld.

Uiteindelijk hebben we natuurlijk allemaal het liefst grote indie namen zoals Primavera, maar als het financieel niet meer te realiseren is dan hebben ze niet echt een andere keus dan om de programmering aan te passen en Maurits dat goed te laten praten. Veel festivals hebben het zwaar, en ik denk dat ze door het boeken van dit soort commerciële acts nog een soort van bestaanszekerheid voor zichzelf zien ten koste van een deel van de identiteit van het festival. Veel mensen hier zijn teleurgesteld, net zoals vorig jaar, maar vorig jaar was blijkbaar gewoon prima qua ticketverkoop dus heel verrassend vind ik het nou ook weer niet.
Kleiner programmeren betekent daarom niet slechter. Ik had het prima gevonden als er één of twee kleinere headliners waren die wél on brand waren dan dit, ook in het kader om de ticketprijs te drukken. Deze is wederom opgeslagen, zeker?
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en Strandtent

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
365
286
Wat mij betreft (maar daarover kunnen we blijkbaar van mening verschillen, Indiaan) valt het aantal namen dat 'te plat' is wel mee, al zijn die platte namen wel nog wat minder 'typisch BKS' dan aan het begin. Maar ook de eerste edities had je al wel een paar dingen als Kaleo, George Ezra, The 1975 en Macklemore. Van de nieuwe plek voor The Floor en wat dingen als die botsauto's had ik zelf ook weinig last, ik vond The Floor zelfs wel leuk staan vorig jaar.

Voor jou, mij en velen hier is de kern toch een sterk midden met goede indienamen, van formaat Ekko t/m AFAS en soms Ziggo. In 2022 was de vrijdag naar mijn mening ook (te) mager, maar verder kon je naar mijn idee de laatste jaren altijd echt wel mooie routes maken als 'BKS OG'.

Eigenlijk denk ik dat dat dit jaar nog steeds wel zo is, maar dan moet je wel echt van 'Cashbah-indie' houden. En dan nog staan er dit jaar op het oog vooralsnog inderdaad wel erg weinig originele indienamen die zonder problemen een Ronda of Paradiso vullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jopkins

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
665
340
Kleiner programmeren betekent daarom niet slechter. Ik had het prima gevonden als er één of twee kleinere headliners waren die wél on brand waren dan dit, ook in het kader om de ticketprijs te drukken. Deze is wederom opgeslagen, zeker?
Dat ben ik met je eens. Ik denk dat dat ze verwachten meer tickets te verkopen door ook het casual festivalpubliek aan te spreken in plaats van verder de diepte in te duiken met indie-namen. Wij zijn natuurlijk teleurgesteld maar misschien dat het meer tickets verkoopt om "slechter" te programmeren.
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Dus dan ben je niet meer onderscheidend en een van de duizenden. En op dat gebied zijn evenementen als Lowlands, DTRH en zelfs Paaspop stukken sterker. Dus waarom zou je daar in mee willen gaan.
Persoonlijk zou ik dat ook niet doen nee, maar als je rendabel kunt zijn door DJVT, Goldband, Tamino , De Staat etc te boeken, waarom zou je dan je best doen om moeilijkere acts te boeken? (Het is natuurlijk nog even afwachten hoe kaartverkoop gaat lopen, maar ik denk dat dit affiche genoeg aanspreekt bij de doorsnee festivalbezoeker, die vooral een leuk weekend met vrienden wil.) En BKS onderscheidt zich dan niet met het muziekprogramma an sich, maar nog wel met iets meer luxe qua eten en drinken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.346
5.040
Wat mij betreft (maar daarover kunnen we blijkbaar van mening verschillen, Indiaan) valt het aantal namen dat 'te plat' is wel mee, al zijn die platte namen wel nog wat minder 'typisch BKS' dan aan het begin. Maar ook de eerste edities had je al wel een paar dingen als Kaleo, George Ezra, The 1975 en Macklemore. Van de nieuwe plek voor The Floor en wat dingen als die botsauto's had ik zelf ook weinig last, ik vond The Floor zelfs wel leuk staan vorig jaar.

Voor jou, mij en velen hier is de kern toch een sterk midden met goede indienamen, van formaat Ekko t/m AFAS en soms Ziggo. In 2022 was de vrijdag naar mijn mening ook (te) mager, maar verder kon je naar mijn idee de laatste jaren altijd echt wel mooie routes maken als 'BKS OG'.

Eigenlijk denk ik dat dat dit jaar nog steeds wel zo is, maar dan moet je wel echt van 'Cashbah-indie' houden. En dan nog staan er dit jaar op het oog vooralsnog inderdaad wel erg weinig originele indienamen die zonder problemen een Ronda of Paradiso vullen.
Kaleo, George Ezra, The 1975 en Mackelmore waren geen van allen acts die je op iedere braderie bij jouw en bij mij op de hoek van een braderie staan. En de discussie van plat of niet wil ik ook best aangaan, maar die sla ik even over. Er blijven altijd wel ok dingen op het affiche staan, en er zal altijd vast een route te vinden zijn.

Maar als je bijna € 300,- vraagt voor een ticket dan kan je daar wat mij betreft niet mee aankomen. En jaar na jaar zie je het wel een beetje veranderen. Het begint misschien wel met een botsauto, maar ondertussen zit je nu zonder echt goede headliners, en komen ze met De Jeugd van Tegenwoordig en Mula B aanzetten.

Ga dan lekker bij Paaspop Events werken, maar laat ons muziekliefhebbers met het beetje wat wij hebben met rust.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
521
469
Ik mis eigenlijk vooral wat mooie gevestigde indie namen voor het middensegment. Acts met een zekere reputatie zoals een Yo La Tengo, Blonde Redhead, Tropical Fuck Storm, Bikini Kill, Lambchop, Future Islands, Sleaford Mods, Dinosaur jr etc. Met zo'n midcard zou voor mij een Disclosure of de Jeugd minder bezwaarlijk zijn.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.958
8.602
De jeugd, Warhaus, Slowdive, Etran De lair (net als Tiraniwen vorig jaar) en misschien ook nog Fatoumata Diawara
Zie BadBadNotGood en Libianca ook wel op de ONE staan.

Weetje: Libianca de tweede populairste naam als je afgaat op Spotify.
 

liluzi

Randprogramma
3 feb 2019
128
80
Voor mij wordt het misschien een dagkaart als er een dagje tussenzit die me kan bekoren. Hopelijk de Parcels dag. Maar over de gehele breedte is dit toch wel echt niet best…
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
833
537
Zie BadBadNotGood en Libianca ook wel op de ONE staan.

Weetje: Libianca de tweede populairste naam als je afgaat op Spotify.
Dat aantal "luisteraars per maand" is gebaseerd op het aantal mensen dat minimaal 1 nummer heeft geluisterd van de artiest afgelopen maand. Daarvoor maakt het dus niet uit of iemand gedurende de maand 1 nummer van de artiest heeft opgezet of elke dag een heel album heeft geluisterd.

In het geval van Libianca heeft ze 1 populair nummer. Een wereldwijd enorme hit, drie weken nummer 1 in Nederland. Maar ze heeft nog geen tien eigen nummers op Spotify en de rest heeft nog geen 2% van dat ene nummer aan streams.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Gebruikers die dit onderwerp bekijken