Best Kept Secret 2024

Strandtent

Randprogramma
15 mrt 2016
139
187
Ik moet toch maar weer eens een keer goed naar Fontaines DC luisteren. De vorige keer waren ze live prima, maar hoe mensen over hun praatten, had ik iets meer verwacht. Alsnog, ze kunnen heus wel de kleine headliner spot vullen. En met een hitje of twee erbij zijn ze denk ik wel een volwaardige headliner.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
735
466
Interessante discussie. Die zijn toch totaal nog geen headliner? Zitten we hier nou over te praten omdat Maurits ergens in een interview zei dat voor hem Fontaines DC op de zaterdag in 2022 ook een soort headliner was? Ik vind het zelf een erg sicke band maar ik zie ze nog niet een festival als BKS headlinen. Die hebben nog minder die status dan de headliners van dit jaar en dit jaar hadden we al een soort "last resort" headliners. ik denk dat Fontaines DC überhaupt ook nog niet genoeg een show heeft om die plek aan te kunnen. BKS heeft toch wel altijd headliners die gebruik maken van dat podium om er echt een audiovisueel spektakel van te maken. Dat is Fontaines DC echt totaal niet.

Ik zie die "kleinere" spot toch eerder naar iets als Sigur Ros gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
4.043
3.390
Interessante discussie. Die zijn toch totaal nog geen headliner? Zitten we hier nou over te praten omdat Maurits ergens in een interview zei dat voor hem Fontaines DC op de zaterdag in 2022 ook een soort headliner was? Ik vind het zelf een erg sicke band maar ik zie ze nog niet een festival als BKS headlinen. Die hebben nog minder die status dan de headliners van dit jaar en dit jaar hadden we al een soort "last resort" headliners. ik denk dat Fontaines DC überhaupt ook nog niet genoeg een show heeft om die plek aan te kunnen. BKS heeft toch wel altijd headliners die gebruik maken van dat podium om er echt een audiovisueel spektakel van te maken. Dat is Fontaines DC echt totaal niet.

Ik zie die "kleinere" spot toch eerder naar iets als Sigur Ros gaan.
Ik ga waarschijnlijk slack krijgen omdat ik een 3voor12 artikel deel hier, maar hun artikels zijn alsnog de belangrijkste recensie na een festival. Ze schreven in 2022:
Is het 'Too Real', dat vandaag als een anthem wordt ontvangen terwijl de ballonnen je in de pit om de oren vliegen? Nee, het is juist de afsluitende slowburner 'I Love You', een mic-drop moment van jewelste. Ze konden het hoofdpodium op die manier met gemak aan. Fontaines D.C. is één album vol rammers verwijderd van headliner-status, mark my words.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
11.005
6.304
Ik ga waarschijnlijk slack krijgen omdat ik een 3voor12 artikel deel hier, maar hun artikels zijn alsnog de belangrijkste recensie na een festival. Ze schreven in 2022:

Dezelfde 3voor12 die De Jeugd van Tegenwoordig als beste act omschreef op Lowlands?

Voor zover hun relevantie....
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
748
615
Interessante discussie. Die zijn toch totaal nog geen headliner? Zitten we hier nou over te praten omdat Maurits ergens in een interview zei dat voor hem Fontaines DC op de zaterdag in 2022 ook een soort headliner was? Ik vind het zelf een erg sicke band maar ik zie ze nog niet een festival als BKS headlinen. Die hebben nog minder die status dan de headliners van dit jaar en dit jaar hadden we al een soort "last resort" headliners. ik denk dat Fontaines DC überhaupt ook nog niet genoeg een show heeft om die plek aan te kunnen. BKS heeft toch wel altijd headliners die gebruik maken van dat podium om er echt een audiovisueel spektakel van te maken. Dat is Fontaines DC echt totaal niet.

Ik zie die "kleinere" spot toch eerder naar iets als Sigur Ros gaan.
Ik haalde het niet aan vanwege het interview, maar ik denk meer vanwege persoonlijke hoop/voorkeur ;). Daarnaast omdat ik denk dat als we het hebben over een categorie kleinere headliners, dat juist Fontaines zo'n band is die het bij het BKS publiek misschien nog weleens zou kunnen doen. Maar wellicht een beetje te vroeg.
 

yumi

Randprogramma
27 jun 2019
108
214
Paramore zou trouwens ook echt een mooie naam zijn als headliner. Veelzijdige act en goed voor een breed publiek:
Laatste album was sterk, die synthpop & newwave plaat uit 2017 was dat ook en ze hebben behoorlijk wat poprock classics voor millenials.

Edit: gaat niet gebeuren want Paramore tourt met Taylor Swift. Was ik even vergeten :geek:
 

yumi

Randprogramma
27 jun 2019
108
214
Dezelfde 3voor12 die De Jeugd van Tegenwoordig als beste act omschreef op Lowlands?

Voor zover hun relevantie....
Met de Jeugd sloegen ze wat mij betreft de plank mis. Helemaal mee eens.

Maar 3voor12 is absoluut relevant. Daar durf ik wel een paar lansjes voor te breken.
Zitten een paar goede recensenten die bepaalde genres en ontwikkelingen goed op de korrel hebben.

En in die review van Fontaines kan ik me goed in vinden. Dit was voor BKS22 absoluut een van de hoogtepunten in wat gewoon een sterke line-up was.
 

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
538
504
Ik merk dat ik na de editie van vorig jaar veel minder dan eerder hoop op bepaalde grotere namen die ik al ken, maar juist op veel ruimte om de hopelijk weer net zo mooie mid- en undercard te leren kennen. Vorig jaar was ik aanvankelijk teleurgesteld in de line-up, maar kon ik uiteindelijk een hoop acts die ik nog niet goed of zelfs helemaal niet kende gaan checken, en dat beviel eigenlijk uitstekend. Stel dat dit jaar plots wel weer Slowdive, Wilco, Beach House en Vampire Weekend mooie spots krijgen, dan ben ik natuurlijk ook enthousiast. Maar dan zou het jammer zijn als ik daardoor de Lankums en Young Fathers van 2024 zou missen.
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.622
2.762
De namen die jij noemt zijn geen van alle de echte 'grote' namen die andere namen gaan wegdrukken. Voor een Slowdive, Wilco of Young Fathers moet op BKS altijd ruimte zijn. En voor een BKS-debuut van Vampier Weekend al helemaal.

Als grotere headliner voor volgend jaar ligt the National het meest voor de hand; dat is zo'n duidelijke match met BKS. Ook al heeft Maurits in interviews al wat gemopperd over de prijs van die band.

Zo'n discussie over Fontaines komt ook voor uit de vraag hoe een BKS met kleinere headliners eruit zou kunnen zien.
Vind het wel opvallend dat we bij een band met 3 goed ontvangen albums en goed ontvangen live shows toch twijfelen over headlinewaardigheid op BKS. Misschien het effect van de 2 coronajaren precies op het moment dat Fontaines zich als liveband moest gaan bewijzen?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
11.005
6.304
De namen die jij noemt zijn geen van alle de echte 'grote' namen die andere namen gaan wegdrukken. Voor een Slowdive, Wilco of Young Fathers moet op BKS altijd ruimte zijn. En voor een BKS-debuut van Vampier Weekend al helemaal.

Als grotere headliner voor volgend jaar ligt the National het meest voor de hand; dat is zo'n duidelijke match met BKS. Ook al heeft Maurits in interviews al wat gemopperd over de prijs van die band.

Zo'n discussie over Fontaines komt ook voor uit de vraag hoe een BKS met kleinere headliners eruit zou kunnen zien.
Vind het wel opvallend dat we bij een band met 3 goed ontvangen albums en goed ontvangen live shows toch twijfelen over headlinewaardigheid op BKS. Misschien het effect van de 2 coronajaren precies op het moment dat Fontaines zich als liveband moest gaan bewijzen?
Imo toch wel een gebrek aan echt singels toch? Boys In The Better Pand was een leuk festival anthem, maar echte krakers hebben ze imo ook weer niet echt. En dat moet je los zien of het leuke nummers zijn of niet. En inderdaad Christine And The Queens had dat ook niet, maar die heb ik ook nooit begrepen. Alleen dat die uit eigen stal kwam en misschien daarom enigzins een push kreeg. Nu weet ik niet of Fontaines uit de FKS stal komt.

Maar ook BKS zal een keer moeten. Want hoewel The National nog steeds een goede band is… het is ook wel tijd voor wat anders. En hoop eerder dat ze weg op gaan van Fontaines dan van de koers van de (sub)headliners van dit jaar. Alleen ik vrees dat Fontaines commercieele support nodig zal hebben om toch tickets te verkopen als je zoiets wil proberen.
 

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
538
504
De namen die jij noemt zijn geen van alle de echte 'grote' namen die andere namen gaan wegdrukken. Voor een Slowdive, Wilco of Young Fathers moet op BKS altijd ruimte zijn. En voor een BKS-debuut van Vampier Weekend al helemaal.
Ik bedoelde niet dat een Wilco een Young Fathers voor het festival zelf in de weg kan zitten, maar wel dat namen als Wilco mijn eigen programma op een bepaalde manier in de weg kunnen zitten. Ik ben gek op Wilco, laatst weer gezien in Tivoli en weer heel goed gevonden. Ik zou dus blij zijn met Wilco, maar voor mijn eigen route zou dat betekenen dat ik me niet ga wagen in wat tijdens of net voor Wilco staat.

Met andere woorden: voor mijn eigen programma is het ontbreken van ijkpunten die ik al vaker heb gezien maar die ik maar moeilijk kan missen als ze er staan, ergens wel prettig. Zo heb ik dat in ieder geval afgelopen jaar ervaren.

Vampire Weekend heb ik trouwens nog meer 1 keer gezien en dat lijkt me inderdaad, ook voor mijn eigen route, wel een ander verhaal. Zeker als het aanstaande album weer goed is, zou ik dat een geweldige headliner vinden.
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.215
3.189
Vampire Weekend heb ik trouwens nog meer 1 keer gezien en dat lijkt me inderdaad, ook voor mijn eigen route, wel een ander verhaal. Zeker als het aanstaande album weer goed is, zou ik dat een geweldige headliner vinden.
Geweldige band, waar ik heel graag naar luister. Maar headliner? Ikzelf zou ze graag op zo'n positie zien, maar zijn ze echt zo groot?
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
387
208
Wat mij betreft zouden Vampire Weekend, Fontaines DC en Pulp uistekende headliners zijn voor komende editie. Ze zullen alledrie op zichzelf misschien niet genoeg kaarten verkopen, maar dit type namen icm met een goede, ietwat snobistische, undercard is waar BKS mijns inziens naartoe moet.

Of ja, naartoe moet, dat zou voor mij het ideale scenario zijn. Geen simpele publiekstrekkers als Goldband en Oscar and the Wolf, maar een totaalpakket met wat kleinere headliners en meer breedte en diepte in de programmering.
 

koekebakker

Gouden Tip
15 jun 2022
421
436
Even wat leuke internationale namen uit het Friendly Fire roster:
Fontaines D.C.
The Haunted Youth
Holly Humberstone
King Krule
Mitski
Phoebe Bridgers
Slowdive
Soccer Mommy
 
  • Leuk
Waarderingen: timbo

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.200
1.448
Fontaines D.C. zou op BKS nog wel een headliner kunnen zijn zoals alt-J dat in 2022 was. Niemand vond ze écht headline-waardig, maar omdat The Strokes en Nick Cave nog moesten komen, kon het niemand wat schelen.

Ik heb ze twee keer live gezien en vind er weinig aan, dus voor mij moeten ze het zeker niet doen.

Anderzijds, Maurits, Phoebe Bridgers op BKS24, ok ?
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd en koekebakker

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.200
1.448
Zonder te weten of ze nieuw materiaal of tournees plannen, deze bands zou ik graag op Best Kept Secret 2024 zien staan :

Phoebe Bridgers
Sleater-Kinney
Yeah Yeah Yeahs
Purity Ring
Ladytron
Scout Niblett
Austra
Let's Eat Grandma
Boy Harsher
Daughter
Marika Hackman
Dry Cleaning
LUMP
MUNA
Heartworms
Poliça
ADULT.
Ethel Cain
Whispering Sons
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.622
2.762
Geweldige band, waar ik heel graag naar luister. Maar headliner? Ikzelf zou ze graag op zo'n positie zien, maar zijn ze echt zo groot?
Tja, we gaan die discussie nog wel veel hebben komende tijd...

Zoals Maurits zelf in meerdere interviews heeft gezegd zal BKS zich meer op kleinere headliners gaan richten. Verwacht dat the National echt aan de bovenkant zit van het budget dat ze aan headliners willen besteden.

Dan kun je twee dingen doen (en dat hebben we allebei gezien afgelopen jaar). Of je gaat voor 'tried & tested'-headliners als Chemical Brothers of Oscar die je bij wijze van spreken op ieder willekeurig festival kwijt kan.

Of je kiest voor bijzondere, maar kleinere namen. Aphex Twin pakte wat dat betreft dit jaar geweldig uit.

Ik zou het alleen maar toejuichen als typische BKS-namen als een Beach House, Fontaines DC, Pulp of Vampire Weekend kunnen shinen op dat strand. En bij ieder van die namen is er ook een reden waarom het wel past. Nee, dat zijn niet de grootste publiekstrekkers. Maar voor BKS stuk voor stuk namen die wel gewoon kunnen werken op dat podium, en die muzikaal aansluiten bij het DNA van dit festival. Kom maar op!!
 
  • Leuk
Waarderingen: team-0 en MrScissorhands

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.631
Even advocaat van de duivel, want het draait niet alleen om de headliners, maar voor de prijs die BKS vraagt voor met name dagtickets moeten ze dan wel met een verdraaid sterke undercard komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: team-0 en Sjakie de Wit

zworp3

Support act
17 mei 2018
998
692
Even advocaat van de duivel, want het draait niet alleen om de headliners, maar voor de prijs die BKS vraagt voor met name dagtickets moeten ze dan wel met een verdraaid sterke undercard komen.
Als ze met dagtickets komen dit jaar, ik vond Maurits in het slotinterview enigszins voorsorteren op alleen weekendtickets.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken