Best Kept Secret 2024

Die discussie is hier ook al eens gepasseerd... Rock Werchter heeft een veel grotere schaal (iets van een 80K bezoekers op een dag?) en kan daardoor met lagere ticketprijzen toch duurdere acts boeken.

Waarom zou je als festivalganger dan toch voor BKS kiezen? Omdat de ervaring er een stuk beter is: minder druk, waardoor je ook minder lang op voorhand aan een podium hoeft te staan voor een goede plek, lekkerder eten, mooiere omgeving ...
- De grotere schaal vertaald zich al in de grotere bands... Dus denk dat dat argument niet helemaal opgaat
- Het lekkerdere eten is ook niet iets dat Best Kept Secret zo veel extra gaat kosten lijkt mij, die foodtrucks mogen blij zijn dat ze op zo'n event mogen staan, niet?
- Mooiere omgeving, zouden ze zoveel meer moeten betalen om dat terrein te mogen gebruiken dan een Werchter die een heel dorp moeten afzetten?

Dit zijn inderdaad allemaal punten waarvoor ik of jij iets meer waard vind. Maar een festival dat goedkoper is en bovenaan artiesten heeft staan dat tot ver over een miljoen vraagt (als ik de geruchten mag geloven) terwijl jij als waarschijnlijk 2e grootste naam op je Main Stage De Jeugd Van Tegenwoordig zet... Hmmm... voelt toch aan of er ergens iets niet klopt.
 
Nu niet dat de tweede grootste namen op de main stage van Werchter dit jaar zo indrukwekkend zijn, maar ik snap je punt wel.
 
- De grotere schaal vertaald zich al in de grotere bands... Dus denk dat dat argument niet helemaal opgaat
- Het lekkerdere eten is ook niet iets dat Best Kept Secret zo veel extra gaat kosten lijkt mij, die foodtrucks mogen blij zijn dat ze op zo'n event mogen staan, niet?
- Mooiere omgeving, zouden ze zoveel meer moeten betalen om dat terrein te mogen gebruiken dan een Werchter die een heel dorp moeten afzetten?

Dit zijn inderdaad allemaal punten waarvoor ik of jij iets meer waard vind. Maar een festival dat goedkoper is en bovenaan artiesten heeft staan dat tot ver over een miljoen vraagt (als ik de geruchten mag geloven) terwijl jij als waarschijnlijk 2e grootste naam op je Main Stage De Jeugd Van Tegenwoordig zet... Hmmm... voelt toch aan of er ergens iets niet klopt.
Ik denk dat de locatie en het eten vooral zorgen dat je niet op kan schalen naar het formaat Werchter. Je ziet op BKS weinig massa foodtrucks zoals je die zelfs al op DTRH en Lowlands ziet. Op het terrein kun je bovendien nooit zo veel mensen kwijt.

Het heeft gewoon alles te maken met het aantal bezoekers. De ticketinkomsten gaan naar de artiesten maar je kunt ook al dat geld uitsmeren over de faciliteiten, met mogelijk schaalvoordelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd
- De grotere schaal vertaald zich al in de grotere bands... Dus denk dat dat argument niet helemaal opgaat
- Het lekkerdere eten is ook niet iets dat Best Kept Secret zo veel extra gaat kosten lijkt mij, die foodtrucks mogen blij zijn dat ze op zo'n event mogen staan, niet?
- Mooiere omgeving, zouden ze zoveel meer moeten betalen om dat terrein te mogen gebruiken dan een Werchter die een heel dorp moeten afzetten?

Dit zijn inderdaad allemaal punten waarvoor ik of jij iets meer waard vind. Maar een festival dat goedkoper is en bovenaan artiesten heeft staan dat tot ver over een miljoen vraagt (als ik de geruchten mag geloven) terwijl jij als waarschijnlijk 2e grootste naam op je Main Stage De Jeugd Van Tegenwoordig zet... Hmmm... voelt toch aan of er ergens iets niet klopt.
Het grotere bezoekersaantal zorgt op twee manieren voor meer inkomsten: niet alleen dat er veel meer tickets verkocht worden, maar ook veel meer eten en drinken (en nog kleinere inkomsten zoals merchandising) op het festival.

Ook die food trucks hebben wel degelijk met de kleinere schaal te maken: het lijkt me redelijk onmogelijk om 80K bezoekers met enkel food trucks te voeden binnen de beperkte tijd, daar moeten ze wel catering met grotere capaciteit voorzien.

Naar mijn weten is het festivalpark van Werchter gewoon eigendom van Rock Werchter. En los van de vraag hoeveel het gebruik van een terrein voor de organisatie kost, vind ik dat je als organisatie wel degelijk geld mag vragen voor een mooie omgeving.

Nog iets waar ik nu pas aan denk: Werchter krijgt veel meer sponsorgeld binnen. Dat zie je ook op het terrein met de stands van KBC, Proximus, Lotto en dergelijke. Naar KBC is zelfs een podium, KluB C, vernoemd. Echt rock 'n roll is het toch niet om een podium naar een sponsorende grootbank te vernoemen. Ongetwijfeld krijgen ze daar veel geld voor. Op BKS is dat volledig afwezig, op wat logo's van bijvoorbeeld het huisbier na.

Maar iedere festivalganger heeft natuurlijk zelf uit te maken welk festival de beste prijs-kwaliteit voor hem biedt. Persoonlijk ga ik dit jaar naar Dour, daar zijn de prijzen (van tickets, eten en drinken) trouwens nog stukken lager dan op Werchter ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Brundlecat en teunajax
Die sponsors lijkt me misschien inderdaad wel een grote, had ik nog niet bij stil gestaan. En het terrein is dan misschien wel van Rock Werchter zelf. Maar alle bedrijven die in centrum Werchter meer dan een week dicht moeten gaan, is ook een kost natuurlijk. De buurt tevreden houden,... dat heb je bij BKS dan weer niet. Een BKS heeft ook gewoon "simpele" tenten. Terwijl die kolossen van podia bij RW toch ook een andere (prijs)categorie is. Oké Stageco is deels van hen ook zeker? Maar dan nog...

Vind het gewoon wat vreemd dat 5 a 10 jaar geleden kon je dat precies niet maken dat een BKS even duur als Rock Werchter zou zijn en tegenwoordig kijkt amper iemand daarvan op. Alles is duurder geworden, maar niet echt proportioneel. 10 jaar geleden had je voor minder dan een dagticket-prijs nu, een combi voor BKS. €120 was het toen. En die lineup is wat mij betreft evenwaardig aan die van dit jaar én toen was het eten en de locatie ook top.

Ik vind BKS nog altijd zijn prijs waard hoor, ik stel me gewoon de vraag of het allemaal wel zo "normaal" is.
 
Die sponsors lijkt me misschien inderdaad wel een grote, had ik nog niet bij stil gestaan. En het terrein is dan misschien wel van Rock Werchter zelf. Maar alle bedrijven die in centrum Werchter meer dan een week dicht moeten gaan, is ook een kost natuurlijk. De buurt tevreden houden,... dat heb je bij BKS dan weer niet. Een BKS heeft ook gewoon "simpele" tenten. Terwijl die kolossen van podia bij RW toch ook een andere (prijs)categorie is. Oké Stageco is deels van hen ook zeker? Maar dan nog...

Vind het gewoon wat vreemd dat 5 a 10 jaar geleden kon je dat precies niet maken dat een BKS even duur als Rock Werchter zou zijn en tegenwoordig kijkt amper iemand daarvan op. Alles is duurder geworden, maar niet echt proportioneel. 10 jaar geleden had je voor minder dan een dagticket-prijs nu, een combi voor BKS. €120 was het toen. En die lineup is wat mij betreft evenwaardig aan die van dit jaar én toen was het eten en de locatie ook top.

Ik vind BKS nog altijd zijn prijs waard hoor, ik stel me gewoon de vraag of het allemaal wel zo "normaal" is.
Ik denk dat voor een klein festival de basiskosten voor een festival relatief gezien sterker gestegen zijn. Het simpelweg plaats laat vinden van een festival kost al zoveel dat je zelfs zonder lineup pas van een bepaald bedrag gaat rekenen.

Overigens zijn zelfs kleine festivals als Eindhoven Fuzz Club, die in een bestaande zaal plaatsvindt, al rete duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lion
Die sponsors lijkt me misschien inderdaad wel een grote, had ik nog niet bij stil gestaan. En het terrein is dan misschien wel van Rock Werchter zelf. Maar alle bedrijven die in centrum Werchter meer dan een week dicht moeten gaan, is ook een kost natuurlijk. De buurt tevreden houden,... dat heb je bij BKS dan weer niet. Een BKS heeft ook gewoon "simpele" tenten. Terwijl die kolossen van podia bij RW toch ook een andere (prijs)categorie is. Oké Stageco is deels van hen ook zeker? Maar dan nog...

Vind het gewoon wat vreemd dat 5 a 10 jaar geleden kon je dat precies niet maken dat een BKS even duur als Rock Werchter zou zijn en tegenwoordig kijkt amper iemand daarvan op. Alles is duurder geworden, maar niet echt proportioneel. 10 jaar geleden had je voor minder dan een dagticket-prijs nu, een combi voor BKS. €120 was het toen. En die lineup is wat mij betreft evenwaardig aan die van dit jaar én toen was het eten en de locatie ook top.

Ik vind BKS nog altijd zijn prijs waard hoor, ik stel me gewoon de vraag of het allemaal wel zo "normaal" is.
In die 10 jaar is de prijs van artiesten en van het materiaal voor podia en dergelijke blijkbaar enorm gestegen. Rock Werchter heeft als gevestigd massafestival een grotere financiële buffer waardoor zij hun prijzen minder hard moesten doen stijgen dan BKS, een nieuwer en kleiner festival. Voor zover ik dat kan inschatten tenminste (over de grote financiële buffer van Werchter is vorig jaar iets in de pers verschenen).
 
Leuk zo'n dagsplit, en ben er als iemand met een weekendticket ook best wel tevreden mee. Jammer dat er niet nog een paar leuke namen bij zaten!

Qua financiën lijkt het me ook niet onrealistisch dat BKS z'n centjes heeft opgemaakt aan alle dikke headliners in de edities 2017, 2018 en 2022, en dat er daardoor nu niet echt een buffer is.
 
Vind het zo jammer dat die zondag echt nog zo mager is. Wou echt PJ Harvey meepikken dit seizoen (want ook geen RW door DTRH).
Die zondag vind ik niet mager. Sterkste dag van het weekend zelfs.
Elke dag voldoende te zien, hopelijk met een gunstig blokkenschema dat, als er niets meer bij komt, wel inlevert qua hoeveelheid acts.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude
Ben zelf heel tevreden met de indeling. Mijn must sees zijn best mooi verdeeld over de 3 dagen. Het enige dat me wel opvalt is dat er imo nog een grotere midcard naam mist op zaterdag. Nutini ONE-headliner, Slowdive TWO-headliner (de Beach House spot van 2022), Osees The Secret headliner en Vince Staples voor Nutini op de TWO. Maar verder toch wat mager. Daar mag toch echt nog iets bij?
 
Ben zelf heel tevreden met de indeling. Mijn must sees zijn best mooi verdeeld over de 3 dagen. Het enige dat me wel opvalt is dat er imo nog een grotere midcard naam mist op zaterdag. Nutini ONE-headliner, Slowdive TWO-headliner (de Beach House spot van 2022), Osees The Secret headliner en Vince Staples voor Nutini op de TWO. Maar verder toch wat mager. Daar mag toch echt nog iets bij?
Parcels deden bij hun laatste passage in Nederland de Afas aan, dus daar zul je je sub hebben. Verwacht Fatoumata Diawara daar dan weer voor.
 
Vrijdag: Alice Phoebe Lou, Baxter Dury, English Teacher, La Femme, Mannequin Pussy, Omar Apollo, Sofia Kourtesis, St. Vincent, Viagraboys
Zaterdag: Paolo Nutini, Library Card, Osees, Slowdive
Zondag: Justice, PJ Harvey, Amyl & And The Sniffers, Billy Woods, Jockstrap, Julia Byrne, Slow Pulp, Sprints.

Voor mij is zondag ver uit de beste dag. De zaterdag mag echt nog wel wat in de breedte gebruiken.
 
Die zondag vind ik niet mager. Sterkste dag van het weekend zelfs.
Elke dag voldoende te zien, hopelijk met een gunstig blokkenschema dat, als er niets meer bij komt, wel inlevert qua hoeveelheid acts.
Ook als je Justice wegrekent? Als je echt maar 1 dagje gaat (plus de trip en verblijf), zonder aansprekende headliner, dan wordt het snel een duur beestje. Ben vorig jaar tijdens de Chems even in mijn tentje gaan rusten, maar op 3 dagen is dat minder erg (had nog Aphex om naar uit te kijken qua headliners).

De 3 Belgen (Tamino, Haunted Youth, Warhaus) die zondag zijn best fijn meegenomen en ook Billy Woods is een naam die ik zou checken, maar voor de rest is het alleen PJ Harvey. Tot nu toe, al weet ik niet of hier nog veel overtuigende namen kunnen bijkomen.
 
Parcels deden bij hun laatste passage in Nederland de Afas aan, dus daar zul je je sub hebben. Verwacht Fatoumata Diawara daar dan weer voor.
Oh, hun populariteit moet me dan volledig ontgaan zijn. Had ze eerder als 3e laatste op de ONE of TWO verwacht (plek waar Two Door Cinema Club, Unknown Mortal Orchestra of Arlo Parks vorig jaar stonden).
 
Ook als je Justice wegrekent? Als je echt maar 1 dagje gaat (plus de trip en verblijf), zonder aansprekende headliner, dan wordt het snel een duur beestje. Ben vorig jaar tijdens de Chems even in mijn tentje gaan rusten, maar op 3 dagen is dat minder erg (had nog Aphex om naar uit te kijken qua headliners).

De 3 Belgen (Tamino, Haunted Youth, Warhaus) die zondag zijn best fijn meegenomen en ook Billy Woods is een naam die ik zou checken, maar voor de rest is het alleen PJ Harvey. Tot nu toe, al weet ik niet of hier nog veel overtuigende namen kunnen bijkomen.
Het is absoluut een (te) duur grapje. Zeker als headliners een belangrijk factor zijn in je afweging of het de moeite waard is. Voor mij zijn er die dag veel overtuigende namen maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
 
Het is absoluut een (te) duur grapje. Zeker als headliners een belangrijk factor zijn in je afweging of het de moeite waard is. Voor mij zijn er die dag veel overtuigende namen maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Op een weekend hoef ik niet alle ONE afsluiters te zien, op 1 dagje is dat wel fijn. Wat zou trouwens de ONE sub hier worden?
 
Moet nog een wat beter inluisteren maar kom voorlopig op het volgende.

Vrijdag: Alice Phoebe Lou, Badbadnotgood, English Teacher

Zaterdag: Mildlife, Osees, Paolo Nutini, Slowdive

Zondag: Floating Points, Justice, PJ Harvey, Slow Pulp, Sprints

Vrijdag een heel stuk minder dan de andere dagen. Nu hopen op Viagra Boys tijdens Disclosure in The Secret.
 
Alles wat ik graag wilde zien is keurig verdeeld over het hele weekend, wat voor mij juist erg jammer is omdat ik dat te mager vind voor een heel weekend. De zaterdag vind ik de beste dag (Osees, Tramhaus, Vince Staples, Slowdive), maar krijg het niet over mijn hart om naar BKS te gaan en PJ Harvey over te slaan. De rest van de zondag vind ik (op the Haunted Youth na) helaas eigenlijk nogal ruk. Kortom, ik denk hier nog maar eens over na.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman
Die sponsors lijkt me misschien inderdaad wel een grote, had ik nog niet bij stil gestaan. En het terrein is dan misschien wel van Rock Werchter zelf. Maar alle bedrijven die in centrum Werchter meer dan een week dicht moeten gaan, is ook een kost natuurlijk. De buurt tevreden houden,... dat heb je bij BKS dan weer niet. Een BKS heeft ook gewoon "simpele" tenten. Terwijl die kolossen van podia bij RW toch ook een andere (prijs)categorie is. Oké Stageco is deels van hen ook zeker? Maar dan nog...

Vind het gewoon wat vreemd dat 5 a 10 jaar geleden kon je dat precies niet maken dat een BKS even duur als Rock Werchter zou zijn en tegenwoordig kijkt amper iemand daarvan op. Alles is duurder geworden, maar niet echt proportioneel. 10 jaar geleden had je voor minder dan een dagticket-prijs nu, een combi voor BKS. €120 was het toen. En die lineup is wat mij betreft evenwaardig aan die van dit jaar én toen was het eten en de locatie ook top.

Ik vind BKS nog altijd zijn prijs waard hoor, ik stel me gewoon de vraag of het allemaal wel zo "normaal" is.
Gaat het hele zakelijke centrum van Werchter tijdens RW dicht?
 

Users who are viewing this thread