Best Kept Secret 2023

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Je eigen identiteit verloochenen door te zorgen gezelligheid. Je schetst wel een heel somber beeld van hoe het festival volgens jou(en denk eerlijk gezegd weinig anderen) zou moeten uitzien.
Ik zeg nergens dat het niet gezellig mag zijn. Maar het moet niet geforceerd worden door K-Liber te draaien op je festival. Roadburn is ook gezellig, door community en dedication. Niet door een of andere dj die zogenaamd lollige plaatjes komt draaien. Daar zit echt wel een verschil in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk Net en Gloaming

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
St. Paul is al onderdeel van het probleem. Het verdedigen van dit soort dingen gebeurde 10 jaar geleden ook bij Lowlands over de Kees van Hondts van deze wereld. En je ziet het nu ook gewoon zo duidelijk terug op BKS dat ze die zelfde stap aan het maken zijn. Geen idee wat dat met “je hebt het zwaar” te maken heeft? Alleen omdat een vriendje wat info aan je heeft gedeeld mogen wij hier nu geen mening over hebben?
Jeetje, wordt dat vriendje nu weer uitgespeeld? De enige connectie is dat ik BKS een warm hart toedraagt en die ander weet dat; praat wel makkelijker. Het is dan ook niet eens een vriend (maar alles wat me verteld is klopte wel) en dat ik dat gesprek heb gehad speelt dus helemaal niet mee, ik vind het gewoon onzin wat je zegt.

Omdat je ‘lekker lopen feesten’ verbindt met de staat van BKS 2023 en daar als argument een act voor gebruikt die dan wel voor de eerste keer daar was, maar als persoon past in de rij van gasten die jaarlijks bij St. Paul draait. En ja, er zijn meer plekken waar je, in jouw termen, lekker kunt feesten, maar ik zie overal en zeker ook bij The Floor de muziek nog steeds voorop staan. Een nachtprogramma zonder dansen gaat nu eenmaal niet.

(Los van dat ik niet op de man had moeten spelen.)
 

EAZy

Campingartiest
19 feb 2017
65
66
Maar niet in deze hoedanigheid, wat ik enkele posts hier al plaatste. Het is nu een centrale hub geworden zoals ze bij BKS nu zelf zeggen. Dat was de eerste edities echt niet.
Het is nu inderdaad centraal op het terrein. De angst is dat het ook centraal in de filosofie komt. Bij alle overige oprukkende randanimatie was er gelukkig wel ontzettend veel goede muziek. Dus het voordeel van de twijfel krijgen ze nog.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Jeetje, wordt dat vriendje nu weer uitgespeeld? De enige connectie is dat ik BKS een warm hart toedraagt en die ander weet dat; praat wel makkelijker. Het is dan ook niet eens een vriend (maar alles wat me verteld is klopte wel) en dat ik dat gesprek heb gehad speelt dus helemaal niet mee, ik vind het gewoon onzin wat je zegt.

Omdat je ‘lekker lopen feesten’ verbindt met de staat van BKS 2023 en daar als argument een act voor gebruikt die dan wel voor de eerste keer daar was, maar als persoon past in de rij van gasten die jaarlijks bij St. Paul draait. En ja, er zijn meer plekken waar je, in jouw termen, lekker kunt feesten, maar ik zie overal en zeker ook bij The Floor de muziek nog steeds voorop staan. Een nachtprogramma zonder dansen gaat nu eenmaal niet.

(Los van dat ik niet op de man had moeten spelen.)
Maar dat een nachtprogramma niet zonder dansen kan ben ik het ook gewoon niet eens. In de eerste jaren stonden er in de Five hele toffe electronische acts die ook edgey waren. Het kan ook gewoon op die manier in plaatst van de zoveelste standaard technofeestje.

En “de staat van BKS” is niet alleen de prominente plek van The Floor maar het is wel de eerste sneeuwbal van de lawine. Ondertussen staat een rete commerciële act als Young Marco on de TWO. De Staat krijgt 3 plekken op een affiche. Oscar & The Wolf is een van je headliners. Goldband staat op je grootste podium, waarbij zelfs Maan op het podium komt.
Ik loop over het festival en ik hoor K-Liber of Ding Ding Ding uit de speakers komen.

Nogmaals dit is niet waarom BKS in ‘13 is opgetogen. En dat komt allemaal voor uit de gedachte gang “ja maar het moet ook gezellig zijn hoor”, net als of gezelligheid niet op andere manieren kunnen ontstaan.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Ik had eerlijk gezegd niet zo'n probleem met the Floor. St Paul heeft daar gewoon met veel liefde een afwisselend programma neergezet. Niet mijn ding, maar het trok genoeg bezoekers.

Maar de wildgroei aan andere kleine areas is gewoon teveel. Van de botsautobaan van Kilo Kilo en Coney Island tot dat onzinding in het bos, de karaoke bij de theetent en zelfs het strand op de camping. Dat is gewoon teveel.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid

Synt

Playlistbediener
1 feb 2023
35
39
Maar waarom moet altijd alles maar “leuk” of “gezellig” zijn. BKS was 10 jaar geleden juist dat festival die juist aan dat soort dingen niet teveel aandacht zou besteden aan dit soort randprogrammering, juist als tegengeluid van met name een Lowlands. Daarom werd BKS vanaf begin af aan juist het festival voor de “snobs”. Dan is het 10 jaar later gewoon jammer om te zien dat ook dit festival gevallen is voor “leuk” en “gezellig” die heel misplaatst aanvoelt. Ik vibd het jammer dat ze hun eigen identiteit hiermee verloochenen.
Ik kom ook al lang op BKS, specifiek voor de programmering. Ik wordt ook niet vrolijk van een goldband of oatw, maar als ik een hele dag naar geweldige bands kan luisteren, en dan tussendoor als er niks naar mijn zin te zien is ik tussendoor een beetje kan dansen bij the floor, of s'avonds na zo'n dag nog naar elektronische acts kan, is dat voor mij gewoon een goede toevoeging aan de totaalervaring van het weekend. Het moet niet ten koste gaan van de eerder genoemde "snobprogrammering" , maar kom op, een festival moet toch ook gewoon leuk kunnen zijn? Als iemand alleen naar zijn favoriete bands wil, kan die dat toch gewoon doen. Kan me niet voorstellen dat langs the Floor lopen zo'n enorme marteling is voor iedereen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik kom ook al lang op BKS, specifiek voor de programmering. Ik wordt ook niet vrolijk van een goldband of oatw, maar als ik een hele dag naar geweldige bands kan luisteren, en dan tussendoor als er niks naar mijn zin te zien is ik tussendoor een beetje kan dansen bij the floor, of s'avonds na zo'n dag nog naar elektronische acts kan, is dat voor mij gewoon een goede toevoeging aan de totaalervaring van het weekend. Het moet niet ten koste gaan van de eerder genoemde "snobprogrammering" , maar kom op, een festival moet toch ook gewoon leuk kunnen zijn? Als iemand alleen naar zijn favoriete bands wil, kan die dat toch gewoon doen. Kan me niet voorstellen dat langs the Floor lopen zo'n enorme marteling is voor iedereen.
Voor genoeg mensen die BKS liefhebben is het gewoon een doorn in het oog. Niet dat ik jou moment van “een beetje dansen” wil afnemen. Maar het hoeft niet op zo’n prominente plek op een van de mooiste locaties van het festival. Het is en blijft randprogrammering, en dan hoort dat niet het centraalpunt van het festival te zijn.

Het is niet dat mijn trommelvliezen klappen als ik er voorbij loop, dus ik overleef dat natuurlijk. Maar naar mijn mening is het een compleet verkeerd signaal en gedachtegang vanuit de organisatie wat wel de poorten van kutmziekhel opent, en wat gaat dooretteren naar de rest van het festival.

Nogmaals als je ziet wat er in 2023 al gebeurt op BKS dan hadden ze je in ‘13 echt voor gek verklaard. Sommige mensen willen ook eindelijk eens een festival in NL wat zijn publiek serieus neemt en niet terug moet pakken op “even dansen” of een “totaalervaring” of “gewoon leuk zijn”. Ik en blijkbaar velen anderen vinden dit jammer. En echt niet om jou dansje die ik wil afnemen, of een Sylvana haar spot wil ontzeggen, maar juist om de tendens die het uiteindelijk met zich meebrengt en dat ik die zaterdag bijvoorbeeld echt hinderlijk last heb gehad van mijn festivalervaring door een bepaalde type publiek die aanwezig was en ik eerdere edities niet meemaakte. Het gaat om de totaliteit, en The Floor is wat mij betreft het boegbeeld en vrijbrief om het fesfival om te buigen naar iets wat het eerder niet zo was. Het is misschien een kleinigheidje, maar wel iets op zo’n essentieele plek op het festival dat het echt een verkeerd signaal afgeeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk Net

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Maar waarom moet altijd alles maar “leuk” of “gezellig” zijn. BKS was 10 jaar geleden juist dat festival die juist aan dat soort dingen niet teveel aandacht zou besteden aan dit soort randprogrammering, juist als tegengeluid van met name een Lowlands. Daarom werd BKS vanaf begin af aan juist het festival voor de “snobs”. Dan is het 10 jaar later gewoon jammer om te zien dat ook dit festival gevallen is voor “leuk” en “gezellig” die heel misplaatst aanvoelt. Ik vibd het jammer dat ze hun eigen identiteit hiermee verloochenen.
Times change, Indiaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: splinter013 en yumi

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
Voor genoeg mensen die BKS liefhebben is het gewoon een doorn in het oog. Niet dat ik jou moment van “een beetje dansen” wil afnemen. Maar het hoeft niet op zo’n prominente plek op een van de mooiste locaties van het festival. Het is en blijft randprogrammering, en dan hoort dat niet het centraalpunt van het festival te zijn.

Het is niet dat mijn trommelvliezen klappen als ik er voorbij loop, dus ik overleef dat natuurlijk. Maar naar mijn mening is het een compleet verkeerd signaal en gedachtegang vanuit de organisatie wat wel de poorten van kutmziekhel opent, en wat gaat dooretteren naar de rest van het festival.

Nogmaals als je ziet wat er in 2023 al gebeurt op BKS dan hadden ze je in ‘13 echt voor gek verklaard. Sommige mensen willen ook eindelijk eens een festival in NL wat zijn publiek serieus neemt en niet terug moet pakken op “even dansen” of een “totaalervaring” of “gewoon leuk zijn”. Ik en blijkbaar velen anderen vinden dit jammer. En echt niet om jou dansje die ik wil afnemen, of een Sylvana haar spot wil ontzeggen, maar juist om de tendens die het uiteindelijk met zich meebrengt en dat ik die zaterdag bijvoorbeeld echt hinderlijk last heb gehad van mijn festivalervaring door een bepaalde type publiek die aanwezig was en ik eerdere edities niet meemaakte. Het gaat om de totaliteit, en The Floor is wat mij betreft het boegbeeld en vrijbrief om het fesfival om te buigen naar iets wat het eerder niet zo was. Het is misschien een kleinigheidje, maar wel iets op zo’n essentieele plek op het festival dat het echt een verkeerd signaal afgeeft.
Ik kan je gedachtegang wel volgen, ben het er alleen niet mee eens. Ik vind The Floor als eerder al eens gezegd een essentieel onderdeel van het festival.

Maar dat je zegt dat met St. Paul, die in mijn ogen al jaren een van de grootste liefhebbers, connaisseurs en verspreiders van goede (pop)muziek is zowel in zijn podcast als op elke dansvloer, op die plek de poorten van de muziekhel doet opengaan’ dat kan je toch niet serieus menen?

Maar genoeg erover wat mij betreft, de meningen zijn duidelijk. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: splinter013 en Synt

splinter013

Playlistbediener
22 jan 2020
46
50
"Ik heb daar samen met vele andere lekker lopen feesten" BKS in een notendop anno 2023. Maar goed, je snapt wel wat hij bedoeld toch? Had ze bij de VVD gezeten met eenzelfde TMF verleden dan dat ze nu heef, dan had ze toch nooit op BKS mogen staan? Dus dan heeft het toch inderdaad niet om het muzikaal aspect gedraaid? Zo raar is die conclusie toch niet?
Nee dat is echt onzin. Ze kwam daar gewoon met unieke zwarte muziek van soul, funk en disco klassiekers tot oldschool hiphop. Dit werkt gewoon goed op BKS. Als iemand van de VVD een bijzondere muzieksmaak heeft kan dat ook gewoon. Nummer selectie van Sylvana was top en verfrissend voor het festival. De VPRO Flowerboy had daar ook zijn eerste DJ set, dit was ook niet heel goed gemixt, maar het werkte wel voor een groot deel van het publiek.

Uiteindelijk draait het er gewoon om dat mensen die een ticket kopen kunnen genieten van een fijn aanbod aan artiesten. Sommige geeken op de mix kwaliteiten van een Aphex Twin en andere gaan gewoon los bij Sylvana. Als je dat niet tof vindt is er voldoende te beleven elders op het terrein. Ik snap niet waarom mensen ergens op moeten haten terwijl er gewoon genoeg mensen wel daar van genieten..
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Tsja als je daar al niet eens realistisch in kan zijn dan houdt het op. Iets concluderen hoeft niet per direct "haat" zijn. Ik heb niks tegen de persoon of partij van een Simons. Maar als je gaat ontkennen dat deze boeking wel degelijke een politiek laagje heeft dan hou je alleen maar jezelf voor de gek. En verder gun ik iedereen zijn feestje, maar het hoeft niet altijd ten kosten te gaan van mijn eigen feestje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bob105

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
520
469
Nee dat is echt onzin. Ze kwam daar gewoon met unieke zwarte muziek van soul, funk en disco klassiekers tot oldschool hiphop. Dit werkt gewoon goed op BKS. Als iemand van de VVD een bijzondere muzieksmaak heeft kan dat ook gewoon. Nummer selectie van Sylvana was top en verfrissend voor het festival. De VPRO Flowerboy had daar ook zijn eerste DJ set, dit was ook niet heel goed gemixt, maar het werkte wel voor een groot deel van het publiek.

Uiteindelijk draait het er gewoon om dat mensen die een ticket kopen kunnen genieten van een fijn aanbod aan artiesten. Sommige geeken op de mix kwaliteiten van een Aphex Twin en andere gaan gewoon los bij Sylvana. Als je dat niet tof vindt is er voldoende te beleven elders op het terrein. Ik snap niet waarom mensen ergens op moeten haten terwijl er gewoon genoeg mensen wel daar van genieten..
De term haten is al langere tijd aan inflatie onderhevig is het niet? Indiaan geeft gewoon zijn mening. Voor mij hoeven initiatieven die gericht zijn op randzaken en 'het feestje' ook niet zo maar zo lang daar maar genoeg 'verantwoorde indie' tegenover staat stoor ik me er niet zo aan. De tendens naar meer Goldband zal niet te stoppen zijn maar hopelijk betekent breder ook meer niche.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bob105

yumi

Campingartiest
27 jun 2019
98
174
Tsja eindstand: het was een geweldige editie met sterke indie lineup (dat is ook wel eens anders geweest).

BKS werkt aan de toekomst door ook wat jonger publiek aan zich te binden en het festival ook leuk te maken voor mensen die wel willen dansen. Daarbij kijken ze duidelijk af bij plekken die dit al heel goed doen zoals Lowlands en Draaimolen, maar de productie heeft een eigen BKS signatuur.

En aan niche ook geen gebrek: een skaterave in de kilo kilo. Die Secret Artist Residence was misschien wel het meest niche wat je in de nacht op de grotere NL festivals gaat vinden dit jaar.

Het festival evolueert en groeit mee met een nieuwe generatie muziekliefhebbers. Het kan zijn dat je dan onderweg wat verliest.

Ik ben in ieder geval wel heel blij dat dansen niet meer verboden is op BKS.
 

fiesta

Gouden Tip
20 jun 2018
251
297
Dit weekend Young Fathers weer een van de hoogtepunten op 8festival in Vilnius. Net nog even kort gesproken op het vliegveld en ze vonden Best Kept zelf ook heel ok.
 
  • Geweldig
Waarderingen: yumi

Strandtent

Randprogramma
15 mrt 2016
117
134
Ik denk dat we het uit onze gedachten moeten halen dat BKS een pure indie festival is. Het lijkt me vrij onrealistisch voor de organisatie om elk jaar alleen in die richting te boeken. Dan gaan we klagen over constant herhalende acts en indiebands die al lang passé zijn.

Het streven naar eigenzinnigheid vind ik daarom ook een goed doel van Maurits.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
Beetje rondklikkend zat ik ineens in het Wattes-forum over BKS 2013. Er is weinig veranderd sindsdien. 😂
: 'De allergie voor publiek dat komt voor het 'feestje' (zoals op LL en - nu nog - grotendeels itt BKS)'

Of, stukje verder https://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=86&pid=29418#pid29418: 't is nu een paradijs, maar om een paradijs te blijven moe het 'feestjesvolk' wegblijven.'

https://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=86&pid=29443#pid29443: 'Ik hoop echt dat alle positieve berichtgeving volgend jaar niet nog meer feestjesvolk aantrekt.'

Vrij hilarisch wel.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken