Best Kept Secret 2023

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
525
496
In ieder geval vanuit persoonlijke hoek ben ik het eens met o.a. Indiaantje en Hannibal. Zelf vind ik Goldband zelfs nog best wel leuk en op Lowlands of DTRH zou ik met plezier gaan kijken, maar dit is mij echt te off-brand voor het 'oude' BKS, zeker in combinatie met de meeste andere grotere namen, met het verdwijnen van een livepodium, het veel te centraal stellen van St. Paul/The Floor, die nikszeggende slogans etc.

Sinds 2013 ben ik wat ouder geworden en lijkt BKS in ieder geval halfslachtig juist een jongere/meer feestende doelgroep aan te spreken, in ieder geval in de top van de line-up. Dat is hun goed recht hoor, maar daarmee wordt het festival voor mij veel minder een no-brainer dan het in het begin was.

Dat is het persoonlijke, maar ook los van het persoonlijke vraag ik me af hoe slim het is om deels op de hypetrain van LL/DTRH te springen, maar dan weer niet volledig (want de midcard en undercard zijn op zijn minst dik in orde). Is dat waar in 2023 de passie ligt, en/of is dat (ook) waar nog een gaatje in de markt zit? Dat zal de nabije toekomst wel uitwijzen.

Voor mij lijkt dit na 2018 helaas de tweede editie te worden die ik oversla, al ben ik nog niet definitief afgehaakt. Mochten er enkele vrienden willen gaan, dan sluit ik graag aan (maar dat geldt nu ook voor LL/DTRH/ITGWO). Ondertussen luister ik lekkerbekkend naar de Spotify-playlist van het End Of The Road Festival in Engeland. 15.000 bezoekers, drie dagen, vier volle muziekpodia, geen grote headliners (Wilco is de grootste naam) maar ontzettend sterk in de breedte; precies tussen het scherpere van BKS en het toegankelijkere van LGW? in. In mijn dromen was juist dit de afslag geweest die BKS had genomen nadat met Radiohead/Arcade Fire de top wel was bereikt.
 

boesOne

Playlistbediener
7 feb 2023
18
38
Ik weet niet of je BKS zo hard moet afrekenen op zo'n Goldband een keer. Nee, de vaste liefhebbers vinden het niks. Ik ook niet. Maar dan skip je het toch.
Ik kom elk jaar op Haldern en vorig jaar kwamen ze met headliner Beatsteaks. Blijkbaar razend populair in DE. Ik vond het vreselijk. Doet verder niks aan de rest van de quality line up af. Er is imho dit jaar op BKS genoeg te ontdekken aan kleiner spul. En daar zit hem de kwaliteit van het festival.
Verdere usp's blijven gewoon staan: geen 45k publiek zoals DTRH, alsjeblieft zeg. Fijne catering. Algehele chille sfeer.
 
Laatst bewerkt:

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
Op eFestivals klagen Primavera gangers dat BKS Chemical Brothers, Röyksopp en Aphex Twin heeft en zij niet.
Wij klagen dat we geen Blur, Kendrick, Darkside,... hebben.

Moraal van het verhaal: iedereen klaagt altijd.
Ik wil gerust van lineup wisselen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.333
7.324
Heb het net even bekeken en het is echt een handjevol mensen die het jammer vindt dat Calvin Harris er staat ipv Chemical Brothers of Aphex Twin, met een paar mensen die nuanceren dat Aphex Twin al vaker op Primavera stond. Volgens mij zit de ergernis daar vooral in het feit dat Calvin Harris speelt. :p
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
Maarja, je moet toch wel oppassen dat je je trouwe fanbase hiermee niet afstoot. En ook al kan je het misschien niet vergelijken, maar Mattman had gewoon gelijk dat als je voor dit type namen komt. Dat er veel interessantere opties zijn dan BKS (Lowlands, Werchter of Pinkpop).

De balans is gewoon weg en dat maakt het jammer.
Ja dat is het. Uiteraard moet je tickets verkopen, maar voor een festivals als BKS is het ook heel belangrijk dat je een duidelijk profiel nastreeft. Als je daarmee gaat fladderen, loop je het risico dat je ander publiek gaat trekken en dat je op de langere termijn je profielbezoekers vervreemdt. Dat is ook lang het probleem geweest van Pinkpop. Van alternatief vroeger naar grote headliners en daarnaast een ratjetoe aan beschikbare namen nu. Daarmee kweek je geen vaste doelgroep.

Zoals ik al eerder heb betoogd vind ik programma echt wel dik in orde. Maar ik kan me wel voorstellen dat de indie en alternatieve muziek liefhebber de wenkbrauwen fronst bij CB (die ik echt wel oke vind hoor) en OATW bovenaan het affiche staan. Toch meer LL en DTRH dan BKS-DNA.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
Heb het net even bekeken en het is echt een handjevol mensen die het jammer vindt dat Calvin Harris er staat ipv Chemical Brothers of Aphex Twin, met een paar mensen die nuanceren dat Aphex Twin al vaker op Primavera stond. Volgens mij zit de ergernis daar vooral in het feit dat Calvin Harris speelt. :p
Voor 1 Calvin Harris heb je daar 50-tal dikke must-sees op de lineup. Zelfs qua grote namen heb je daar nog gewoon Blur, Rosalia, Depeche Mode, Kendrick, Pet Shop Boys, FKA Twigs, The War On Drugs en Ghost. Met zo'n lineup ernaast mogen ze van mijn part elk jaar Calvin Harris boeken.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
Heb het net even bekeken en het is echt een handjevol mensen die het jammer vindt dat Calvin Harris er staat ipv Chemical Brothers of Aphex Twin, met een paar mensen die nuanceren dat Aphex Twin al vaker op Primavera stond. Volgens mij zit de ergernis daar vooral in het feit dat Calvin Harris speelt. :p
Jep, het is niet dat het tientallen mensen zijn, maar wou gewoon even nuanceren. Als BKS nu Blur, Tame Impala en The Cure hadden gehad, was er waarschijnlijk geklaag geweest dat het "niet echt vernieuwend" is of dergelijke.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
606
626
In ieder geval vanuit persoonlijke hoek ben ik het eens met o.a. Indiaantje en Hannibal. Zelf vind ik Goldband zelfs nog best wel leuk en op Lowlands of DTRH zou ik met plezier gaan kijken, maar dit is mij echt te off-brand voor het 'oude' BKS, zeker in combinatie met de meeste andere grotere namen, met het verdwijnen van een livepodium, het veel te centraal stellen van St. Paul/The Floor, die nikszeggende slogans etc.

Sinds 2013 ben ik wat ouder geworden en lijkt BKS in ieder geval halfslachtig juist een jongere/meer feestende doelgroep aan te spreken, in ieder geval in de top van de line-up. Dat is hun goed recht hoor, maar daarmee wordt het festival voor mij veel minder een no-brainer dan het in het begin was.

Dat is het persoonlijke, maar ook los van het persoonlijke vraag ik me af hoe slim het is om deels op de hypetrain van LL/DTRH te springen, maar dan weer niet volledig (want de midcard en undercard zijn op zijn minst dik in orde). Is dat waar in 2023 de passie ligt, en/of is dat (ook) waar nog een gaatje in de markt zit? Dat zal de nabije toekomst wel uitwijzen.

Voor mij lijkt dit na 2018 helaas de tweede editie te worden die ik oversla, al ben ik nog niet definitief afgehaakt. Mochten er enkele vrienden willen gaan, dan sluit ik graag aan (maar dat geldt nu ook voor LL/DTRH/ITGWO). Ondertussen luister ik lekkerbekkend naar de Spotify-playlist van het End Of The Road Festival in Engeland. 15.000 bezoekers, drie dagen, vier volle muziekpodia, geen grote headliners (Wilco is de grootste naam) maar ontzettend sterk in de breedte; precies tussen het scherpere van BKS en het toegankelijkere van LGW? in. In mijn dromen was juist dit de afslag geweest die BKS had genomen nadat met Radiohead/Arcade Fire de top wel was bereikt.
Voor mij nogal onbegrijpelijk dat je een act alleen maar leuk vind in een bepaalde context. Ik vind Pinkpop een kut festival maar als Tool er staat geniet ik er net zo veel van als dat ik ze op passender festival zou zien.
Verder eens hoor. Hoop dat dat ze het DNA van het festival overeind houden zodat ze onderscheidend blijven. Bij een koerswijziging zoals jij voorstelt vraag ik me wel af hoe levensvatbaar dat is op Nederlandse schaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid

ElHaasio

Playlistbediener
19 jul 2022
10
4
Ik weet niet of je BKS zo hard moet afrekenen op zo'n Goldband een keer. Nee, de vaste liefhebbers vinden het niks. Ik ook niet. Maar dan skip je het toch.
Ik kom elk jaar op Haldern en vorig jaar kwamen ze met headliner Beatsteaks. Blijkbaar razend populair in DE. Ik vond het vreselijk. Doet verder niks aan de rest van de quality line up af. Er is imho dit jaar op BKS genoeg te ontdekken aan kleiner spul. En daar zit hem de kwaliteit van het festival.
Verdere usp's blijven gewoon staan: geen 45k publiek zoals DTRH, alsjeblieft zeg. Fijne catering. Algehele chille sfeer.
100% eens, gros van de USPs (niet te druk & fijn, relaxed publiek & beste locatie) blijven gewoon. Hoop dat de headliners niet te veel ander soort publiek trekken, maar zal vast mee vallen.

Wat verwachten jullie nog qua laatste namen? Kan me voorstellen dat door de onzekerheid mbt de headliners ze misschien wat budget ruimte hebben moeten houden en er daardoor nog wat ruimte is voor significante (sub/undercard) namen?

Hoop zelf nog op Eefje de Visser, De Toegift en The Beths. Met name die laatste - paar weken geleden door dit forum ontdekt en direct fan.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.333
7.324
Voor mij nogal onbegrijpelijk dat je een act alleen maar leuk vind in een bepaalde context. Ik vind Pinkpop een kut festival maar als Tool er staat geniet ik er net zo veel van als dat ik ze op passender festival zou zien.
Het is imo wel lastiger genieten van een act op een festival waar er verder niet zoveel te doen is tijdens een act, zoals bv de headliner op Pinkpop. Dan geraak je al snel in een baan van geroesemoes en geouwehoer en mag je blijven verplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: emmers met glijmiddel

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
606
626
100% eens, gros van de USPs (niet te druk & fijn, relaxed publiek & beste locatie) blijven gewoon. Hoop dat de headliners niet te veel ander soort publiek trekken, maar zal vast mee vallen.

Wat verwachten jullie nog qua laatste namen? Kan me voorstellen dat door de onzekerheid mbt de headliners ze misschien wat budget ruimte hebben moeten houden en er daardoor nog wat ruimte is voor significante (sub/undercard) namen?

Hoop zelf nog op Eefje de Visser, De Toegift en The Beths. Met name die laatste - paar weken geleden door dit forum ontdekt en direct fan.
Ik verwacht alleen nog wat onbekend dj grut of een paar kleinere namen voor de The Secret/Casbah. Zeker geen namen in de orde van grote als Eefje de Visser of zelfs The Beths.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.545
1.784
Wat maakt iedereen zich druk om Goldband zeg. Vorig jaar Merol. Altijd wel iets. Vind het persoonlijk prima, ze hebben zichzelf aangeboden dus zal het echt niet een mega geldbedrag tegenaan zijn gegooid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Strandtent

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.191
6.666
In ieder geval vanuit persoonlijke hoek ben ik het eens met o.a. Indiaantje en Hannibal. Zelf vind ik Goldband zelfs nog best wel leuk en op Lowlands of DTRH zou ik met plezier gaan kijken, maar dit is mij echt te off-brand voor het 'oude' BKS, zeker in combinatie met de meeste andere grotere namen, met het verdwijnen van een livepodium, het veel te centraal stellen van St. Paul/The Floor, die nikszeggende slogans etc.

Sinds 2013 ben ik wat ouder geworden en lijkt BKS in ieder geval halfslachtig juist een jongere/meer feestende doelgroep aan te spreken, in ieder geval in de top van de line-up. Dat is hun goed recht hoor, maar daarmee wordt het festival voor mij veel minder een no-brainer dan het in het begin was.

Dat is het persoonlijke, maar ook los van het persoonlijke vraag ik me af hoe slim het is om deels op de hypetrain van LL/DTRH te springen, maar dan weer niet volledig (want de midcard en undercard zijn op zijn minst dik in orde). Is dat waar in 2023 de passie ligt, en/of is dat (ook) waar nog een gaatje in de markt zit? Dat zal de nabije toekomst wel uitwijzen.

Voor mij lijkt dit na 2018 helaas de tweede editie te worden die ik oversla, al ben ik nog niet definitief afgehaakt. Mochten er enkele vrienden willen gaan, dan sluit ik graag aan (maar dat geldt nu ook voor LL/DTRH/ITGWO). Ondertussen luister ik lekkerbekkend naar de Spotify-playlist van het End Of The Road Festival in Engeland. 15.000 bezoekers, drie dagen, vier volle muziekpodia, geen grote headliners (Wilco is de grootste naam) maar ontzettend sterk in de breedte; precies tussen het scherpere van BKS en het toegankelijkere van LGW? in. In mijn dromen was juist dit de afslag geweest die BKS had genomen nadat met Radiohead/Arcade Fire de top wel was bereikt.
Eerlijk gezegd zou een BKS zich moeten optrekken aan modellen als EOTR, Green Man etc. en juist niét aan DTRH/LL.

Al vind ik de kritiek nu ook niet geheel terecht, in 2022 had je gewoon drie indie/gitaaracts. En zag de bovenkant er vrij conventioneel uit. In 2019 had je Kraftwerk en C&TQ. In 2018 terug weer wat conventioneler. Vind nu niet per se BKS door de haren heen in grote lijnen dansbaarder, jonger programmeren dan anders.

Vergeet ook niet dat namen als Macklemore, George Ezra (En er zijn er zo nog een hoop) er in het verleden al hebben gestaan. Goldband past perfect in dat plaatje als publiekstrekker die in se maar weinig bij BKS past.
 
  • Leuk
Waarderingen: jopkins

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
263
81
In 2015 hadden we Typhoon op Two. In mijn ogen hetzelfde kaliber als Goldband. Dat optreden in Two was een groot feest. In die zin past de boeking van Goldband bij BKS.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.333
7.324
Hot take: BKS zou de ballen moeten hebben om Eefje De Visser het festival te laten subben in plaats van Goldband. Als er één artieste is die per-fect past in het DNA van het festival past als het verdient is zij het wel.
Helemaal eens. Denk dat het hier niet echt een hot take is en dat iedereen het wel eens is haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

Gebruikers die dit onderwerp bekijken