Ik vind zelf voetbal op een festival ook altijd bijzonder irritant, zeker als de gewone programmering daaronder moet lijden. Dat laatste vind ik onacceptabel: er zijn ook zat bezoekers die niet op voetbal zitten te wachten, en die worden actief benadeeld door iets wat verder totaal niet festival- of muziekgerelateerd is.
Wat ik echter ook gemerkt heb op Werchter 2018, is dat de nationale voetbalgekte overal merkbaar gaat zijn. De Rode Duivels waren gewoon naast het terrein te zien op de North West Walls, prima, heeft niemand last van. Iedereen heeft echter ook een mobiele telefoon, waarmee men ook rustig in de Barn vooraan bij Ben Howard de wedstrijd zat te volgen. En keihard dwars door een nummer heen schreeuwde toen er gescoord werd. Niet 1 of 2 idioten, nee, de halve Barn stond te schreeuwen.
Mijn punt is als volgt: je kunt het maar beter faciliteren, op een manier die zo min mogelijk botst met de rest van de programmering. Hoe meer je de voetbalfans op 1 plek concentreert, hoe meer je op de rest van het terrein van je festival kunt genieten. En omgekeerd, als je het niet faciliteert, hoe meer shows er verstoort zullen worden door mensen met een livestream op hun telefoon.
PS: een van mijn favoriete festival herinneringen is dan weer Pearl Jam op Werchter, die tijdens een wedstrijd van Oranje speelden. Ook dat werd toen gewoon daarnaast op de NWW vertoond, maar uiteraard ook via de telefoon gevolgd. Het toeval wilde dat Oranje de strafschoppenreeks won op exact het moment dat Alive werd ingezet. Dan werkt dat enthousiasme opeens heel goed! Dus ja, het kan verkeren. Ik ben ook absoluut geen voorstander van voetbalgekte op festivals, vind het 9 van de 10 keer bijzonder irritant en ontwijk het als de pest, maar het is ook niet tegen te houden. Dan maar het in zo goed mogelijke banen leiden.