Best Kept Secret 2016

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
258
72
Wessel schreef
Mojo lijkt er toch echt alles op alles op te gaan zetten om in de komende jaren BKS uit de markt te spelen. Was te verwachten, maar baart me toch zorgen dat Mojo alles in NL in de hand wil hebben. Geen ruimte voor een festival dat hun DTRH in de weg zit.
Wie weet komt DTRH dit jaar met hun affiche nog wel dichter in de buurt met betere nemen. Ze hebben tenslotte dit jaar meer bezoekers gehad dan BKS zover ik de getallen mag geloven.

Mojo heeft een groot probleem. Als ze de aanval op BKS willen openen door nog meer grote namen op DTRH te programmeren, zullen nog meer bezoekers van LL hun dure LL kaartje inruilen voor een goedkoper DTRH kaartje. Mojo heeft zichzelf gegijzeld met deze twee festivals. Het aantal bezoekers dat er bij DTRH is bijgekomen is er bij LL afgegaan. Per saldo zijn ze niets opgeschoten. De direkteur bij Mojo is er niet voor niets uitgegooid.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.422
653
Mojo heeft een groot probleem. Als ze de aanval op BKS willen openen door nog meer grote namen op DTRH te programmeren, zullen nog meer bezoekers van LL hun dure LL kaartje inruilen voor een goedkoper DTRH kaartje. Mojo heeft zichzelf gegijzeld met deze twee festivals. Het aantal bezoekers dat er bij DTRH is bijgekomen is er bij LL afgegaan. Per saldo zijn ze niets opgeschoten. De direkteur bij Mojo is er niet voor niets uitgegooid.

Dat nemen ze bij Mojo voor lief hoor, zo lang DTRH eveneens bezoekers afsnoept van BKS. Lowlands heeft niet meer die hype rond zich hangen, maar moet qua bezoekersaantallen niet onderdoen voor het LL van 10 jaar geleden. Dus het is niet dat zij ondertussen de dieperik ingaan. Kan Mojo zich even focussen op het neerhalen van BKS, en dan weer evenwichtiger gaan verdelen tussen haar festivals.

Ik denk trouwens dat BKS dit jaar sterk uit de hoek gaat moeten komen om geen klappen te krijgen. Op basis van de huidige tourschemas is het namelijk vrij aannemelijk dat ze bij DTRH met Tame Impala en Pixies gaan komen aanzetten, die zijn al afgestreept voor BKS. Doe daar nog iets bij van het kaliber New Order, en de tegenstand is pittig qua headliners.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
258
72
Zo'n vaart zal het niet lopen. DTRH is zwaar verliesgevend en bij LL hebben ze de afgelopen jaar mnimaal € 2.500.000 minder inkomsten gegenereerd. Dan kan/mag een jaar gebeuren, maar dat moet niet structureel gebeuren. Ze zullen vooral LL weer op de kaart moeten gaan zetten. Dat is de cashcow waardoor ze festivals als Pitch en DTRH konden opstarten.

Indie muziek is gewoon moeilijk op dit moment en ze hadden beter een nieuw dancefestival kunnen opzetten dan nog een ander indie festival, terwijl ze wisten dat er geen ruimte is voor twee van deze festivals in juni. Ook voor Mojo geldt hoogmoed komt voor de val. De tijden zijn verandert. Het festival publiek in NL is veel meer dan ooit bereid om te reizen en de Belgische festivals zijn stuk voor stuk groter en beter dan de Nederlandse.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Dat nemen ze bij Mojo voor lief hoor, zo lang DTRH eveneens bezoekers afsnoept van BKS. Lowlands heeft niet meer die hype rond zich hangen, maar moet qua bezoekersaantallen niet onderdoen voor het LL van 10 jaar geleden. Dus het is niet dat zij ondertussen de dieperik ingaan. Kan Mojo zich even focussen op het neerhalen van BKS, en dan weer evenwichtiger gaan verdelen tussen haar festivals.

Ik denk trouwens dat BKS dit jaar sterk uit de hoek gaat moeten komen om geen klappen te krijgen. Op basis van de huidige tourschemas is het namelijk vrij aannemelijk dat ze bij DTRH met Tame Impala en Pixies gaan komen aanzetten, die zijn al afgestreept voor BKS. Doe daar nog iets bij van het kaliber New Order, en de tegenstand is pittig qua headliners.

Helemaal eens met dit.


Zo’n vaart zal het niet lopen. DTRH is zwaar verliesgevend

Is dat niet puur omdat die nog in de opstart fase zitten? Of is hun opzet nog te groot voor die 20.000 bezoekers?


Indie muziek is gewoon moeilijk op dit moment en ze hadden beter een nieuw dancefestival kunnen opzetten dan nog een ander indie festival, terwijl ze wisten dat er geen ruimte is voor twee van deze festivals in juni. Ook voor Mojo geldt hoogmoed komt voor de val. De tijden zijn verandert. Het festival publiek in NL is veel meer dan ooit bereid om te reizen en de Belgische festivals zijn stuk voor stuk groter en beter dan de Nederlandse.

Ze zeggen het zelf inderdaad, als ze met DTRH er niet naast waren gesprongen hadden we echt één briljant indie festival gehad in Juni.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
258
72
Te weinig bezoekers bij DTRH en te lage prijzen. Minder dan 10.000 in het eerste jaar en 15.000 in het tweede jaar. Met name dagkaart verkoop levert het meeste op.  € 99,00 voor drie (eigenijk 4 ) dagen is te weinig.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.296
4.464
Typisch dat DTRH dan geen dagkaarten verkoopt. Aan een meerdaagse festivalganger wordt denk ik wel meer verdiend (eten, drinken ed).
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Nouja, als je een dagkaart kan kopen is dat altijd duurder dan een weekendkaart gedeeld door het aantal dagen. Dus dat is al winst. Daarnaast zijn er vast mensen die niet een heel weekend willen gaan maar wel graag een dagje, dus ik denk dat dit juist in het voordeel is van BKS.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
258
72
Typisch dat DTRH dan geen dagkaarten verkoopt. Aan een meerdaagse festivalganger wordt denk ik wel meer verdiend (eten, drinken ed).

Daarom is het belangrijk dat men cashless betalen invoert. Dat genereert gigantisch veel info over de bestedingen en gedragingen van een festival/concert bezoeker. Dan kan je bepalen of een dagkaart bezoeker meer of minder uitgeeft dan een weekendbezoeker. Op dit gebied loopt Mojo hopeloos achter op FKP Scorpio die al jaren deze info genereren door heel Europa.

In het onderzoeken van deze info die BKS al drie jaren genereert zit een leuke afstudeeropdracht.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
258
72
Precies en dat BKS zit ze bij Mojo heel erg dwars. Lees ook de reacties bij 3FM. Het zijn de medewerkers van Mojo die zich steeds zo laag dunkend uit laten over BKS. Dan moet dat BKS toch echt wel een heel goed festival zijn, anders hielden zij (Mojo) er zich niet zo mee bezig.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Nou ja, het gaat in het topic van BKS ook nog steeds over DTRH, dus dat moet wel een geniaal festival zijn.

Ik denk zelf dat je als festivalbezoeker blij moet zijn dat beide festivals bestaan. Het is naïef te denken dat het beter wordt wanneer een van de festivals het 'opgeeft'.
Momenteel heb je twee zeer betaalbare festivals die niet te grootschalig zijn met een zeer aangename line-up. Die twee festivals worden met liefde georganiseerd en veel zorg samengesteld, ondanks dat er achter beide festivals een groot geldwolfconcern zit.

Als er één van die festivals wegvalt betekent het niet dat er één festival overblijft met een twee keer zo goede line-up. Er komt geen festival met Iggy Pop, Libertines, Damien Rice, The War On Drugs en Alt-J. Niet zonder de prijskaartjes verdubbelen.

Sterker nog: op beide festivals heb je al amper tijd om aldat moois te zien.

Prijs je gelukkig dat deze twee festivals nu bestaan en dat je de keuze hebt. Heb je een hekel aan het DTRH-publiek? Nou, dat komt dus wel naar BKS als DTRH stopt.
En vind je het zo prettig dat er zoveel ruimte is op het terrein van DTRH? Daar zul je niet lang meer van genieten als de BKS-gangers ook naar de Heuvels komen.

Het is ook mooi dat Mojo en Skorpio bakken met geld investeren van die festivals een succes te maken. Dat betekent dat wij als bezoekers tenminste een keer een geweldig festival voor een reële prijs kunnen bezoeken.

En natuurlijk gaat er één kopje onder en wil je niet dat het jouw favoriet van de twee is. Ik snap dat, maar festivals veranderen ook constant, dus hecht je niet teveel aan een specifiek festival. Wie weet komen er vanaf dit jaar alleen maar irrelevante kutacts naar DTRH of trekt BKS opeens een publiek aan dat alleen voor de nachtelijke electro komt.

Verder: laten we het over de line-up van BKS16 hebben. Dat is veel relevanter, toch?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Prijs je gelukkig dat deze twee festivals nu bestaan en dat je de keuze hebt. Heb je een hekel aan het DTRH-publiek? Nou, dat komt dus wel naar BKS als DTRH stopt.
En vind je het zo prettig dat er zoveel ruimte is op het terrein van DTRH? Daar zul je niet lang meer van genieten als de BKS-gangers ook naar de Heuvels komen.

Ik denk niet dat we er op zitten te azen dat één van de festivals doorgaat. Maar het is nu eenmaal een feit en dat komt ook weer terug in dat interview van vorige week dat Mojo er behoorlijk wat geld tegenaan gaat gooien om BKS er uit te knikkeren.


Verder: laten we het over de line-up van BKS16 hebben. Dat is veel relevanter, toch?

Hmm nog steeds niet veel over te zeggen :p

Vergroot het de kans dat Wilco hier staat aangezien ze geboekt zijn voor LGW? 2016?
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
258
72
Kid wrote:
Prijs je gelukkig dat deze twee festivals nu bestaan en dat je de keuze hebt. Heb je een hekel aan het DTRH-publiek? Nou, dat komt dus wel naar BKS als DTRH stopt.
En vind je het zo prettig dat er zoveel ruimte is op het terrein van DTRH? Daar zul je niet lang meer van genieten als de BKS-gangers ook naar de Heuvels komen.

Ik denk niet dat we er op zitten te azen dat één van de festivals doorgaat. Maar het is nu eenmaal een feit en dat komt ook weer terug in dat interview van vorige week dat Mojo er behoorlijk wat geld tegenaan gaat gooien om BKS er uit te knikkeren.

Kid wrote:
Verder: laten we het over de line-up van BKS16 hebben. Dat is veel relevanter, toch?

Hmm nog steeds niet veel over te zeggen :p

Vergroot het de kans dat Wilco hier staat aangezien ze geboekt zijn voor LGW? 2016?

Precies er is maar plaatst voor een festival in juni. Het is een utopie om te denken dat zowel BKS als DTRH naast elkaar kunnen blijven bestaan. Zoals ik het intervieuw lees gaan ze vooral geld investeren in LL. En dat lijkt me logisch want dt is hun hoofdfestival.

En idd er valt op dit moment weinig tot niets te melden over line-up van BKS. Ze zijn wel laat in vergelijking met de andere festivals van FKP Scorpio.
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.527
1.721
Aan de hand van de namen op Northside kun je toch al een aardige inschatting maken van de namen die in de eerste lichting zullen komen. Op Graz wordt nu gesproken over Editors als afsluiter, hoeft van mij niet maar snap het wel in de wens om door te groeien naar 20000 bezoekers per dag.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Op Graz wordt nu gesproken over Editors als afsluiter, hoeft van mij niet maar snap het wel in de wens om door te groeien naar 20000 bezoekers per dag.
Pff moeten die nou echt nog een keer naar nederland komen? In de afgelopen 3 jaar heb je die al ongeveer 10x kunnen zien met een beetje moeite.
Afgaande op de laatste edities staat er altijd wel wat leuks tegenover de headliner, maar ik hoop toch dat er in ieder geval 1 boeiende headliner tussen zit.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Wessel schreef
Mojo heeft een groot probleem. Als ze de aanval op BKS willen openen door nog meer grote namen op DTRH te programmeren, zullen nog meer bezoekers van LL hun dure LL kaartje inruilen voor een goedkoper DTRH kaartje. Mojo heeft zichzelf gegijzeld met deze twee festivals. Het aantal bezoekers dat er bij DTRH is bijgekomen is er bij LL afgegaan. Per saldo zijn ze niets opgeschoten. De direkteur bij Mojo is er niet voor niets uitgegooid.

Lees anders het 3v12 interview even. De directeur is er juist uitgeknikkerd omdat hij allerlei vage dance-festivals wilde opstarten. Een markt waar Mojo totaal niet in thuis is. Mojo wil juist vol inzetten op DTRH, met name om tegenwicht te bieden aan BKS. Dus je aannames raken kant noch wal.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
WeckoJ wrote:
Black Lies wrote:
Editors is toch te groot voor BKS? Die kunnen Pinkpop inmiddels wel headlinen. En TDCC is best populair hoor, vooral in Engeland. Best toegankelijk ook maar dan toch een klein beetje alternatief. Net zoals Tame Impala, Foals, Alt-J en die hele bende minder alternatieve namen die toch wel weer altijd op BKS staan.
Ik denk dat Editors kwa grootte best een goede naam is voor BKS als headliner. Pinkpop gaan ze in mijn ogen niet headlinen. Maar het is een band die dus ofwel BKS of DTRH gaat headlinen of wel sub gaat zijn op Pinkpop.

Inderdaad,
Ik ziet het nog steeds gebeuren dat Pinkpop naast de grote Rammstein en Coldplay bijvoorbeeld met Editors( of Mumford & Sons) met een goedkope headliner de rest van zijn kaartjes gaat verkopen.

Ha! Ik had toch gelijk!
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.422
653
Aan de hand van de namen op Northside kun je toch al een aardige inschatting maken van de namen die in de eerste lichting zullen komen. Op Graz wordt nu gesproken over Editors als afsluiter, hoeft van mij niet maar snap het wel in de wens om door te groeien naar 20000 bezoekers per dag.

Ik snap wel dat ze vroeg of laat aan schaalvergroting willen doen, maar daarvoor Editors inzetten lijkt me echt een slechte zet.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Toen ze een aantal jaar geleden Arctic Monkeys hadden was het geweldig en nu hebben ze Editors en dat is niks? Arctic Monkeys lijkt me een grotere band dan Editors (ook toen ja). Daarnaast wordt Editors volgens mij behoorlijk goed gewaardeerd door muziekliefhebbers dus ik vind het echt geen rare zet hoor.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken