[BE] Pukkelpop 2016

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Yannick wrote:
Dus na het fiasco Rihanna, de verloren gelopen Mick Jenkins die gewoon niet kwam opdagen, de afzeggingen van Halsey, Mura Masa, The Japanese House en Travi$ Scott krijgen we nu een afzegging Eric Prydz? Wat voor festival is dit?


Vergeet vooral de afzeggingen van Sharon Jones en The Avalanches (!) niet.

Al die afzeggingen kunnen we natuurlijk niet op de organisatie steken. Hoe meer artiesten op de affiche, hoe groter de kans dat er artiesten last minute moeten afzeggen. Dour moet jaarlijks ook 5-7 namen proberen te vervangen.

Maar het mag wel duidelijk zijn dat de gekozen richting totaal verkeerd uitdraait voor Pukkelpop. Volgens mensen ter plekke voelde het donderdag aan alsof er slechts 2/3 rondliep van wat er in 2012-2014 qua toeschouwers was. En dat op de 'uitverkochte' dag. Gisteren (de minste dag) was het bij moment blijkbaar triestig hoe weinig volk er op de weide aanwezig was, staan op eFestivals bvb foto's van Noel Gallagher die voor amper 10.000 man staat te spelen. En met Rihanna heeft LiveNation geleerd dat de tijd nog niet rijp is voor popartiesten als festivalheadliners.

Pukkelpop mag van geluk spreken dat er volgend jaar flink wat (sub)headlinerwaardige namen op tour gaan, Werchter kan die natuurlijk ook niet allemaal meepikken.

Edit: LCD Soundsystem zoals verwacht ook voor amper 10.000 man gespeeld. Dieptepunt voor een Pukkelpopheadliner.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.871
6.031
Die was al bijna vergeten! The Avalanches, zou ze graag is bezig zien.. Je hebt wel gelijk maar dat het dan letterlijk 2 a 3 namen zijn van de bovenkant van hun line up?

Inderdaad ik zag ook op foto's van stubru dat LCD Soundsystem en Noel Gallagher (misschien ook door het weer hoorde ik bij hem?) voor bijzonder weinig volk moest optreden..

Hoe fijn en gezellig ze het wilden het laten uitschijnen, hoe leuk ze het wilden maken met die 2 nieuwe stages en al die extra dingetjes om meer volk te lokken.. Heeft t dat allemaal geholpen? Ze waren naar hun sociale media te zien wel heel erg blij op hun uitverkochte dag, jammer genoeg dat de headliner het liet afweten (lol).. Pukkelpop dat normaal gezien alternatief en zich vooral selecteert op acts die nog moeten doorbreken of enkel bekend zijn bij het underground publiek staat nu in contrast met het aantal commerciele boekingen van dit jaar en het heeft volgens mij echt niet geholpen.. Vraag me af ze nu ook volgend jaar die richting gaan uitgaan of terug zoals vroeger?

+ Mochten volgens mij nog van geluk spreken dat ze die 2 (bmth & tlsp) van werchter mochten overnemen..
 

Limburger

Randprogramma
25 mei 2016
126
39
Ik denk dat ze bij pukkelpop vooral nog de juiste mix moeten zoeken tussen de nieuwe opkomende talenten en de echte talenten die er al zijn. Op vlak van wat er in de boiler en dance hall geprogrammeerd stond denk ik dat de organisatie goed bezig is. De 2 nieuwe podia zijn leuke experimenten en wel eens aangenaam om naartoe te gaan als je even niets te doen hebt. In de marquee stonden ook wel leuke namen. Het grootste probleem is dat ze dit jaar geen grote namen op de main stage hadden staan (buiten Rihanna, die dan ook deed uitverkopen). Dus wat ze volgens mij volgend jaar moeten doen is elke dag een fatsoenlijke headliner zien te pakken krijgen en dan zijn ze 3 dagen uitverkocht!

Trouwens de sfeer op Pukkelpop, daar kan volgens mij geen andere festival evenaren!
 

Je Moeder

Playlistbediener
4 jan 2016
31
5
Ik vond het een geweldige editie. Het is vreemd dat mensen die er niet eens zelf waren zo luid hun oordeel verkondigen.
De sfeer was top, de aankleding van het festivalterrein was prachtig en ik heb enorm genoten van de artiesten.
Rihanna was inderdaad een sof, maar in plaats van te zeuren hebben we met de mensen naast ons gezongen en gedanst, dat is ook een manier om het aan te pakken.
Gelukkig maakte een sterk optreden van Die Antwoord de meeste frustraties goed.
Persoonlijk vond ik de concerten van Cage The Elephant, Highly Suspect, Biffy Clyro, Bring Me The Horizon en Chase and Status geniaal.
Ook Fleddy Melcully en De Ideale Wereld vielen een pakbeter uit dan ik had verwacht.
Eigenlijk zijn Zwartwerk en Rihanna de enige slechte optredens die ik heb gezien.
Wat ik zo leuk vind aan Pukkelpop is de mix aan stijlen, vaak artiesten die binnen hun genre een trouwe aanhang hebben (het ging er bv heerlijk aan toe tijdens Graveyard).
Niets is zo leuk om van een rapper naar een rockgroep, via een dj naar een popband te gaan kijken (een minimum aan open minded kunnen zijn is wel vereist).

Er waren wel 2 punten van irritatie.
1) In het opgaan zaten alle treinen overvol, waardoor we in verschillende stations uren hebben moeten wachten. Bij aankomst was de rij aan de kassa's ook nog eens gigantisch, dus er mochten gerust meer kassa's zijn.

2) Omdat artiesten weinig tijd krijgen, speelt bijna elke band een verkorte setlist, wat mij meermaals heeft gefrustreerd.

Maar voor de rest vond ik het dus een prachtige ervaring!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.871
6.031
Laat ik even een voorbeeld maken met wat voor publiek je de komende jaren dan te maken zal krijgen als ze hier zo mee doorgaan, want het was vorig jaar (Bastille, Ellie Goulding etc) en het jaar daarvoor (Calvin Harris, Ed Sheeran, Macklemore etc) ook al zo.. Mijn zus die 17 is en die de muzieksmaak heeft van een gemiddelde MNM luisteraar zou graag in de komende jaren wat meer festivals doen (RW, PKP etc) nu blijft het enkel maar op enkele lokale bv Crammerock etc.. Het triestige is dat ze niet gaat voor de bands of artiesten die er optreden, nee de sfeer en ambiance is belangrijker en gaat vaak maar voor 1 artiest ernaar toe.. Ik heb geen probleem met haar, ze doet wat ze wil maar dat soort publiek is PKP nu aan het creëeren.. Ik herrinner me trouwens de vele "interview" filmpjes op donderdag hoe enthousiast mensen wel niet zeiden voor wie ze allemaal wel niet kwamen, inderdaad Rihanna :))

Tuurlijk is de aanbekleding en sfeer er gezellig en leuk, daar hebben ze de laatste jaren wel flink aan gewerkt en volgens mij zo proberen de even knie een beetje te worden van LL op die manier.. Baraq Futur, Food Wood enzovoorts.. Het jammere is dat de mensen die oorspronkelijk voor de alternatieve muziek (kijk bv maar naar de Shelter hoe die minder en minder aandacht krijgt..) dat die teleurgesteld zijn met deze line up.. Het is trouwens niet verwonderlijk dat de wei vol stond bij Oscar & The Wolf maar een uurtje daarvoor bijna niemand stond bij LCD Soundsystem, de eigenlijke headliner omdat de gemiddelde bezoeker gewoon niet weet wie ze in godsnaam zijn.. Zag bv een filmpje van stubru over mensen met bandt-shirts aan die geen enkel album konden opnoemen bv van de band van wie het shirt was, triest

Deze reacties zijn er niet puur om te vitten op het festival want ze weten wel weer een aantal fantastische acts te boeken maar over het algemeen kun je toch niet zeggen dat deze editie geweldig was? Ik geloof overgens dat het aantal dagkaarten ook niet gigantisch zal zijn geweest en ze meer hebben geteerd op hun combi tickets..
 

Jules G

Playlistbediener
27 okt 2015
41
0
Geweldig:

- Die Antwoord
- Woodie Smalls
- Dillon Francis
- Pendulum
- Nina Kraviz
- The Temper Trap
- De Kangoeroeburgers van Vleeswolf


Faal:

- Weinig kassa's
- Rihanna
- DJ Fresh
- Chase and Status
- Eric Prydz die afzegt


Volgend jaar mag Chokri Kendrick Lamar, Run the Jewels, Skrillex en Eptic boeken. (hint, hint)
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.968
2.015
Tot vorig jaar ging ik elk jaar naar pukkelpop, soms een weekend, soms een dagske.

Ik merk al paar jaar dat het niveau van de affiche naar beneden gaat (eigenlijk sinds de bewuste Pukkelpop-storm) met deze editie als dieptepunt.
Als Rihanna, Chemical Brothers, LCD en Oscar Wolf de grootste en belangrijkste namen zijn dan is dat fijn voor de mensen die daar wel voldoening in vinden maar dan haak ik af. Van ons groepje die alle jaren gingen blijven nu enkel degene over die 4 dagen in de dance hall en die andere boenke boenk tent verblijven.

En ja, je hebt de Shelter nog waar veel goede groepen spelen maar die trekken me niet over de streep om een kaart te kopen.
Waar is de tijd dat Tool en NIN achter elkaar het hoofdpodium afsloten.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik denk dat de cijfers voor zich spreken: 79 000 unieke bezoekers. Wetende dat in 2014 en 2015 dagelijks 66 000 bezoekers waren en uitgaande van een verdeling 50 000 combi en 16 000 dagtickets, waren dat voorgaande jaren om en bij de 98 000 unieke bezoekers.

Hopelijk is dat een duidelijk teken naar de organisatie en wordt volgend jaar goed nagedacht over de line-up.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik denk dat de cijfers voor zich spreken: 79 000 unieke bezoekers. Wetende dat in 2014 en 2015 dagelijks 66 000 bezoekers waren en uitgaande van een verdeling 50 000 combi en 16 000 dagtickets, waren dat voorgaande jaren om en bij de 98 000 unieke bezoekers.

Hopelijk is dat een duidelijk teken naar de organisatie en wordt volgend jaar goed nagedacht over de line-up.

De organisatie heeft ook toegegeven dat er op vrijdag bijna 15.000 mensen minder rondliepen dan de maximumcapaciteit toelaat. Als het klopt dat de combi's bijna uitverkocht waren hebben ze dus amper dagtickets verkocht voor die vrijdag...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken