Alcatraz Open Air 2025

:D Mijn ervaring van op Graspop leert me dat dat over het algemeen heel goed meevalt. De prog- (en andere) hypes hier zie je niet meteen in overvolle tenten daar. Uitzonderingen zoals indertijd Lorna Shore en zo niet te na gesproken.
Ja die ervaring heb ik gelukkig ook, op beide festivals. Alleen zo bijzonder om telkens hier een lijstje verschijnt zoveel gelijkenissen in de looproutes te ontdekken.
En zo gebeurt het wel eens dat je dus vlak naast allemaal festileakers staat die je (nog) niet kent omdat we zowat de helft van de tent bevolken :D

Ja die ervaring heb ik gelukkig ook, op beide festivals. Alleen zo bijzonder om telkens hier een lijstje verschijnt zoveel gelijkenissen in de looproutes te ontdekken.
En zo gebeurt het wel eens dat je dus vlak naast allemaal festileakers staat die je (nog) niet kent omdat we zowat de helft van de tent bevolken :D

Ik denk dat er op dat vlak ook gewoon veel (positief) beïnvloed wordt naar elkaar toe. Als de aankondiging van een band als Dvne door enkele mensen positief onthaald wordt of je ziet ze in een paar looproutes verschijnen, ga je daar automatisch zelf al eens sneller naar luisteren. Daar komt bij dat de meesten hier een vrij brede muzieksmaak hebben dus dan hoopt het snel op. Dat maakt net dit forum natuurlijk interessant om te volgen. De ontdekkingen die je meekrijgt, is een van de redenen waarom ik destijds een account heb aangemaakt. Altijd leuk!

I'm thinking of going to Alcatraz next year. I have only been to Hellfest and accompanied a person with disability (not movement related). How does Alcatraz compare in terms of organisation generally and re people with disabilities to festivals like Graspop and Hellfest which seem to be the best organised?

I'm thinking of going to Alcatraz next year. I have only been to Hellfest and accompanied a person with disability (not movement related). How does Alcatraz compare in terms of organisation generally and re people with disabilities to festivals like Graspop and Hellfest which seem to be the best organised?
There is not much difference between Alcatraz & Graspop as both work with the same organization (Inter), more info on what Alcatraz has available can be found here. Few months before the festival a form is made available on that same page where you can register and specify the disability and any (special) needs, this will then be reviewed and approved prior to the festival. Once the form is available it is best to submit as soon as possible as some facilities like nearby parking are limited capacity and first come first served.

Ik denk dat er op dat vlak ook gewoon veel (positief) beïnvloed wordt naar elkaar toe. Als de aankondiging van een band als Dvne door enkele mensen positief onthaald wordt of je ziet ze in een paar looproutes verschijnen, ga je daar automatisch zelf al eens sneller naar luisteren. Daar komt bij dat de meesten hier een vrij brede muzieksmaak hebben dus dan hoopt het snel op. Dat maakt net dit forum natuurlijk interessant om te volgen. De ontdekkingen die je meekrijgt, is een van de redenen waarom ik destijds een account heb aangemaakt. Altijd leuk!

Dat zal zeker meehelpen ja. Nochtans zie je bijvoorbeeld op het graspop forum meer spreiding in die lijsten, een stuk of 3 verschillende muzieksmaken die dan duidelijk hun looproutes hebben. Dat zou hier ook perfect kunnen met mensen die niet veel hebben met post-doom-prog, maar lijkt dat we hier toch met de meesten in dezelfde niches duiken. Het kan geheel toeval zijn door de manier waarop de clashes zijn gecreëerd bij alcatraz zelf, maar ik vond het wel opvallend.
Dat laatste kan ik alleen maar beamen, het is hier een geweldig forum als je meer muziek wil gaan ontdekken.

Jep, zelf ben ik geen fan van de meeste prog (ook al zijn er wat overlappingen in mijn lijstje: noch Evergrey noch neo boeien me wat hier vloeken in de kerk is 😅).

Maar bijvoorbeeld twee jaar geleden wel Lorna Shore ontdekt door er toch eens deftig naar te luisteren na de stortvloed van positieve commentaren. De 10 of 15 jaar daarvoor gaf ik al wat op -core eindigde zelfs geen kans (allez met Hatebreed als enige uitzondering, maar zeker geen metalcore en aanverwanten).

Ook op aanraden hier dan eens naar die liveshow van BTMH gekeken op Rock Am Ring, was. Dat was idd de max en voor mij één van de hoogtepunten toen op Graspop weliswaar.

Nu hoop ik op pakweg een Conjurer of wie Thy Catafalque of Year of no Light op nieuwe openbaringen.

Maar twee jaar geleden evengoed eens gepasseerd bij Eivör in de tent en ik kon er niet rap genoeg weg zijn, wa was me dat 😭

Is er al een meeting gepland?
Moet nog 2 pagina's bijlezen.
Of is't gewoon rechts vanvoor of links vanvoor bij helldorado.

Laatst bewerkt:
Als ik al die schema's hier zie hoop ik maar dat wij hier écht niet de gemiddelde festivalbezoeker representeren.
Die Morgue gaat veel te klein zijn bij bands als dvne, conjurer, YONL, Thy catafalque. 😅 ik krijg al een beetje schrik om daar telkens binnen te geraken.
Maar mooie keuzes weeral!
Dat geldt voor mij ook op vrijdag vooral. Zaterdag is't meer helldorado. Ma ben nog niet volledig klaar. Hoop straks klaar te zijn met mijn schema.
Edit: Wij gaan die tent weer overheersen zoals vorig jaar. Was dat toen met crippled black phoenix tijdens europe?

• Leuk
Waarderingen: duck
Jep, zelf ben ik geen fan van de meeste prog (ook al zijn er wat overlappingen in mijn lijstje: noch Evergrey noch neo boeien me wat hier vloeken in de kerk is 😅).

Maar bijvoorbeeld twee jaar geleden wel Lorna Shore ontdekt door er toch eens deftig naar te luisteren na de stortvloed van positieve commentaren. De 10 of 15 jaar daarvoor gaf ik al wat op -core eindigde zelfs geen kans (allez met Hatebreed als enige uitzondering, maar zeker geen metalcore en aanverwanten).

Ook op aanraden hier dan eens naar die liveshow van BTMH gekeken op Rock Am Ring, was. Dat was idd de max en voor mij één van de hoogtepunten toen op Graspop weliswaar.

Nu hoop ik op pakweg een Conjurer of wie Thy Catafalque of Year of no Light op nieuwe openbaringen.

Maar twee jaar geleden evengoed eens gepasseerd bij Eivör in de tent en ik kon er niet rap genoeg weg zijn, wa was me dat 😭
Ik ben naar het optreden van Lorna Shore in The Swamp geweest op basis van de feedback van een user hier die de band aanprees. Geen enkel nummer beluisterd op voorhand, ik was zelfs niet bekend met het genre deathcore.
Na 20 seconden in het concert werd me duidelijk wat voor een fenomeen Lorna Shore was, ben ik volledig (bijna letterlijk) weggeblazen door hun muziek (wat een zanger! wat een drummer! wat een wall of sound!) en heb ze intussen 3 keer gezien. (In februari 2026 volgt de 4de keer.)
Datzelfde weekend speelden ook Shadow of Intent en Brand of Sacrifice, in hetzelfde genre. Was goed, maar bijlange geen Lorna Shore.
Intussen ben ik wat meer vertrouwd met deathcore, en ook al is het geen death metal, het is een genre dat me zeker ook aanspreekt. Wel spijtig dat er veel cokeheads op dergelijke optredens aanwezig zijn. Ik had nooit gedacht dat die drug zou doorbreken in de metalwereld.

Ik veronderstel dat dit kerker is waar de meeting doorgaat en niet de ambient relaxatie muziek onder dezelfde naam?
Waar is die meeting btw? Opnieuw zoals de vorige keer rechts van de tent aan de tafeltjes / eet of drank stand?

Ik veronderstel dat dit kerker is waar de meeting doorgaat en niet de ambient relaxatie muziek onder dezelfde naam?
Waar is die meeting btw? Opnieuw zoals de vorige keer rechts van de tent aan de tafeltjes / eet of drank stand?
Dat lijkt me inderdaad de juiste Kerker.
En ja inderdaad, ik had dezelfde locatie als vorig jaar in mijn hoofd, de plek die je beschrijft inderdaad 👌

Mijn schema is eindelijk klaar.
Denk eraan, dit is onhaalbaar en het is gewoon een houwast.
Vanaf 2 !! is must see. 1 kan ik nog eventueel missen.
? Is niet per sé een clash, maar meestal dat ik op geen enkel podium per sé iets moet zien.
Soms heb ik iets alleen in vet en onderlijnd staan en soms ook niet. Die opmaak neemt hij niet mee.
Zaterdag de 2 hoogtepunten met ne obliviscaris en leprous die ik beide al heb gezien.
Frog leap ben ik echt naar benieuwd. Volgde hem vroeger veel.
Zondagavond is echt stacked! Met nog clashes en gedeeltelijke overlap. Kan zijn dat ik daar begin en einde van machine head niet ga zien? Hoop dat ik na rotting christ nog een hap ergens kan vinden voor mijn energie op te laden.

DONDERDAG
zien?bandpodiumtijdstip
warbringerhelldorado18:10 - 18:55
!!!kerker meetingla morgue19:35 - 20:15
!evil invadershelldorado21:10 - 22:05
ramones aliveswamp22:15 - 23:15
overkillhelldorado22:45 - 23:55
!!!frog leapswamp23:55 - 01:00

VRIJDAG
zien?bandpodiumtijdstip
?katlahelldorado11:25 - 12:05
!splendidulala morgue12:05:00 - 12:45
!3 inches of bloodprison stage12:25 - 13:10
fraylela morgue13:15 - 13:55
heriothelldorado13:50 - 14:35
!!messala morgue14:30 - 15:15
Wednesday 13prison stage15:00 - 15:50
!!dvnela morgue15:50 - 16:35
ofme and that menswamp15:50 - 16:35
thrownhelldorado16:35 - 17:25
conjurerla morgue17:15 - 18:05
!wind roseprison stage17:50 - 18:50
year of no lightla morgue18:55 - 19:45
king buffalohelldorado19:45 - 20:40
!thy catafalquela morgue20:30 - 21:25
!mastodonprison stage21:15 - 22:20
doolla morgue22:25 - 23: 15
!!ministryhelldorado23:20 - 0025
!slomosala morgue00:25 - 01:25

ZATERDAG
zien?bandpodiumtijdstip
magic kingdomprison stage11:20 - 12:00
signs of algorithmswamp12:00 - 12:40
!!myrathprison stage12:25 - 13:10
of !!between the buried and mehelldorado12:35 - 13:20
?mammoth grinderswamp13:10 - 13:55
!!!ne obliviscarishelldorado13:50 - 14:35
baestswamp14:25 - 15:10
!drowning poolprison stage15:00 - 15:50
psycropticswamp15:50 - 16:35
!!volahelldorado16:35 - 17:25
!holy motherla morgue17:15 - 18:05
!wolfmotherprison stage17:50 - 18:50
!crypt sermonla morgue18:50 - 19:45
fit for a kinghelldorado19:45 - 20:40
the night eternalla morgue20:30 - 21:25
?extreme? / helmet??prison stage21:10 - 22:40
?candlemass / nasty savageswamp22:20 - 23:20
!!!leproushelldorado23:20 - 00:25
obituaryswamp00:20 - 01:30

ZONDAG
zien?bandpodiumtijdstip
!!majesticaprison stage11:20 - 12:00
promise downla morgue12:05 - 12:45
barkhelldorado12:35 - 13:20
cult of scarecrowla morgue13:15 - 13:55
congresshelldorado13:50 - 14:35
gaereaswamp14:25 - 15:10
!gutalax knorhelldorado15:10 - 16:00
devastationla morgue15:50 - 16:35
!!fear factoryprison stage16:25 - 17:15
?terrifierla morgue17:15 - 18:05
kerry kingprison stage17:50 - 18:50
!borknagarswamp18:50 - 19:45
pronghelldorado19:45 - 20:40
!!cult of lunaswamp20:30 - 21:30
!!!dimmu borgirprison stage21:15 - 22:20
!!emperorswamp22:20 - 23:30
!!machine headprison stage23:30 - 01:00
!!rotting christswamp00:25 - 01:25

Over 24 uur zijn we inmiddels op pad richting een prachtig speciaal bier buffet op de camping. Ik heb er onwijs veel zin in.

En het mag nog eens herhaald worden: wat is het affiche bizar goed. Elke keer dat ik er doorheen scroll blijf ik me weer verbazen over wat er allemaal staat. Oja, Ne Obliviscaris staat er ook! Oja tuurlijk Borknagar nog! En Kerry King komt ons ff plat spelen! Och ja, King Buffalo. Heb echt veel naar de playlist geluisterd maar het blijft me maar verrassen hoeveel mooie bands we gaan zijn. En vooral veel van mijn favorieten uit de niches waar op andere festivals minder uit geboekt wordt (met Thy Catafalque als hoogtepunt).

Gisteravond nog even langs het terrein gereden. Enkel de ingang gezien, ben het terrein zelf niet opgeweest. Er stond wel al een tourbus…iemand is wel heel vroeg.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Over 24 uur zijn we inmiddels op pad richting een prachtig speciaal bier buffet op de camping. Ik heb er onwijs veel zin in.

En het mag nog eens herhaald worden: wat is het affiche bizar goed. Elke keer dat ik er doorheen scroll blijf ik me weer verbazen over wat er allemaal staat. Oja, Ne Obliviscaris staat er ook! Oja tuurlijk Borknagar nog! En Kerry King komt ons ff plat spelen! Och ja, King Buffalo. Heb echt veel naar de playlist geluisterd maar het blijft me maar verrassen hoeveel mooie bands we gaan zijn. En vooral veel van mijn favorieten uit de niches waar op andere festivals minder uit geboekt wordt (met Thy Catafalque als hoogtepunt).
Ja, bizar hè?
Lijkt wel alsof er een soort mini-Pelagic/Samhain binnen het festival plaatsvindt.😎🤘

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Alles ingepakt voor morgen, dus ben er klaar voor. Ik ben benieuwd wat mijn eerste Alcatraz mij gaat brengen.

Ik wil gewoon lekker ontspannen naar Kortrijk lopen, en rustig mijn tentje op kunnen zetten. Hoe laat zouden jullie het aanraden om daar te zijn?

• Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel
Alles ingepakt voor morgen, dus ben er klaar voor. Ik ben benieuwd wat mijn eerste Alcatraz mij gaat brengen.

Ik wil gewoon lekker ontspannen naar Kortrijk lopen, en rustig mijn tentje op kunnen zetten. Hoe laat zouden jullie het aanraden om daar te zijn?
In mijn ervaring loopt het op de donderdag niet megasnel vol. Als je in de loop van de middag komt heb je genoeg ruimte voor een mooie plek.

• Leuk
Waarderingen: Skut10

Heb 1 keer camping gedaan, kwam om 18u30 aan en plaats zat. Ook zoals Graspop werken ze met linten.

Dacht dat er achteraan het terrein voorbij de campers ook nog zat ruimte is.

• Leuk
Waarderingen: Skut10

Users who are viewing this thread