Alcatraz Open Air 2025

Een pet is net mijn grootste herkenningspunt als ik met vrienden naar Graspop ga. Dat is dan wel een fristi-roze om goed op te vallen.
Dit jaar werden ze kwaad als ik ze even niet op had omdat ze niet mij, maar die pet aan het zoeken waren blijkbaar
Als je Johan hebt ontmoet dan snap je wel waarom ik hem niet kon vinden toen hij opeens een petje op had gezet op de zondag van Graspop. Precies het tegenovergestelde van jouw verhaal dus. :LOL:

• Haha
Waarderingen: Wanorix
Is er ook iets van een Alcatraz groepswhatsapp?
Van Graspop wel maar er wordt daar ook genoeg over Alcataz gepraat (en andere aanverwante metal zaken en zelfs vele andere niet metal aanverwante zaken zoals f1 en pretparken bv ... maar gelukkig ook voldoende metal

Denk dat ik nog wat drankbonnetjes ga bijhalen. Omer oe liever (enkel te verstaan door west vlamingen?)

Zie op de map dat Monster ook een aparte stand zou krijgen, ofja locatie. Of dat dan een stand zal worden is afwachten. Toen ik nog jong was, hadden die een stand op Groezrock.
Hopelijk geen nieuwe bottleneck door de toren, merch shop en toiletblok. Is altijd al een smallere doorgang geweest.

Edit, volgens de map op de website, lijkt de camping ook een groot stuk uitgebreid te zijn, met een toiletblok voor de campers. Weet niet of het hier al eens aangegeven werd.

Nog een edit en dan ben ik er weer vandoor.
Ik zie dat er monster cocktails tussen de food en drinks staan. Dus kan ook zijn dat ze Monster aangeven op hun map, maar dat het een cocktailbar zal zijn.
Monster Mojito... ik zal het bij bier houden.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Joslittel
Het valt me wel op dat veel spoorboekjes wel Candlemass (al dan niet als must-see) vermelden, maar niet Crypt Sermon of The Night Eternal.
Toegegeven, het zijn nog relatief jonge bands (resp. 2013 en 2018), maar beide verdienen zeker op z'n minst een luisterbeurt.

Het Amerikaanse Crypt Sermon is een epic doom (= doom met power metal invloeden) band in de stijl van de oude meesters van Candlemass, die het genre hebben gedefinieerd met hun album Epicus Doomicus Metallicus (naar mijn mening een van de beste albumtitels ooit 😁).
Inmiddels hebben zij al flink aan de weg getimmerd binnen het Amerikaanse underground doom en traditionele metal wereldje, en enkele zeer goed ontvangen albums afgeleverd.
Hun optreden op Alcatraz wordt desalniettemin pas hun 2e Europese optreden, na Hellfest in 2017.
Meepikken dus, zou ik zeggen!

Het Duitse The Night Eternal speelt meer traditionele heavy metal, maar met een donker, occult, gothic randje, mede door het stemgeluid van zanger Ricardo Baum (dat ook wel wat aan bands als Unto Others doet denken). Ze worden dan ook wel tot de retro NWOTHM (New Wave Of Traditional Heavy Metal) stroming gerekend.
Ze zijn vooralsnog wat minder bekend dan Crypt Sermon, en met name populair in Europese (Duitse) underground heavy metal kringen, maar ook zij zijn goed op weg met zeer positieve reviews voor albums en optredens.
Dit jaar hebben ze dan ook voor het eerst buiten Europa opgetreden op een klein festival in Amerika (Hell’s Heroes in Houston, Texas).
Ik zou dus alleen al erheen gaan om over een aantal jaar te kunnen zeggen dat je erbij was op hun eerste Benelux festival!

Daarnaast zijn beide bands halverwege het festival een paar fijne, melodieuze palate cleansers met lekkere riffs en goede clean vocals tussen alle grunts, grows, screams, shrieks, squeals, etc. :)

En een mooi eerbetoon voor Ozzy over een paar weken:

Laatst bewerkt:
Ik ga niet naar Alcatraz. Vorig jaar had @Jamel mij bijna zover om één nacht heen te gaan. Uiteindelijk niet gelukt. Dit jaar heb ik andere leuke bezigheden tijdens het weekend van Alcatraz. Maar blijf met jullie meelezen en zie graag de belevenissen tegemoet. Als het niet zo ver was dan zou ik donderdag komen aanschuiven voor de speciaalbier avond..
Have fun and stay metal allemaal hier mensen!
Ik blijf ook meelezen.
Nieuwschierig naar jullie ervaringen en reverenties van bands.
Weet dan een beetje wat mij het weekend erop te wachten staat als ik sommige in Eindhoven ga zien.
Alcatraz staat nog wel op mijn bucketlist

Ik blijf ook meelezen.
Nieuwschierig naar jullie ervaringen en reverenties van bands.
Weet dan een beetje wat mij het weekend erop te wachten staat als ik sommige in Eindhoven ga zien.
Alcatraz staat nog wel op mijn bucketlist
Dat zijn er nog best wat inderdaad: Mastodon, Fear Factory, Nailbomb, Kreator, Ministry, Obituary, Static-X, Conjurer, Thrown, Bark, Kerry King, Ne Obliviscaris, Rivers Of Nihil, Coffin Feeder, Terrifier, dat is bijna de halve line-up.

Wel jammer dat Fleshgod Apocalypse, Pothamus, Sirenia, Hanabie. niet op Alcatraz staan, maar goed, het is ook wel druk genoeg eigenlijk (en Pothamus komt nog op Pelagic).

Dat zijn er nog best wat inderdaad: Mastodon, Fear Factory, Nailbomb, Kreator, Ministry, Obituary, Static-X, Conjurer, Thrown, Bark, Kerry King, Ne Obliviscaris, Rivers Of Nihil, Coffin Feeder, Terrifier, dat is bijna de halve line-up.

Wel jammer dat Fleshgod Apocalypse, Pothamus, Sirenia, Hanabie. niet op Alcatraz staan, maar goed, het is ook wel druk genoeg eigenlijk (en Pothamus komt nog op Pelagic).
Alcatraz heeft Avatar.
Van horen zeggen hebben die vanavond in Arnhem super gespeeld.

Alcatraz heeft Avatar.
In Parijs waren ze in ieder geval héél erg goed. Maar goed, als je mag touren met Iron Maiden, dan doe je net dat tikkeltje extra. Je speelt niet alle dagen voor zo'n pak volk.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Als afsluiter van de dag verwacht ik ook wel dat ze enorm gemotiveerd zullen zijn om iets extra te laten zien.

Ik denk dat Alcatraz sowieso wel een speciaal plekje is voor Avatar. In 2019 de kans gekregen om te headlinen, die show werd dan ook nog gefilmd (maar uiteindelijk niets mee gebeurd dacht ik, ondanks dat Avatar aangaf iets te doen ermee ?).
De vele posts op sociale media toonden wel een enorme dankbaarheid in mijn ogen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik denk dat Alcatraz sowieso wel een speciaal plekje is voor Avatar. In 2019 de kans gekregen om te headlinen, die show werd dan ook nog gefilmd (maar uiteindelijk niets mee gebeurd dacht ik, ondanks dat Avatar aangaf iets te doen ermee ?).
De vele posts op sociale media toonden wel een enorme dankbaarheid in mijn ogen.
Een echte release is er nooit geweest maar ze hebben die wel een tijdje exclusief op de avatar country website gehad, ondertussen staat die ook op Youtube

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Als afsluiter van de dag verwacht ik ook wel dat ze enorm gemotiveerd zullen zijn om iets extra te laten zien.
Ik ben blij dat Leprous en Obituary niet meer clashen maar krijg daardoor wel de clash Avatar en Leprous kado. Ik denk inderdaad dat Avatar daar een hele toffe show gaat neerzetten.

Alcatraz heeft Avatar.
Avatar zet altijd wel een goede show neer. Ga ze dit "jaar" (van augustus tot mei/juni als ze op Graspop staan) 3x zien. Hoop dat ze sit een populariteits boost geeft en ze hoge spots op de grote festivals krijgen.

• Geweldig
Waarderingen: Paul!
Ik ben zelfs van mening dat Avatar zeker groot genoeg is om "echt" te headlinen i.p.v. een afsluitershow van een uurtje. Natuurlijk ben ik vrij subjectief, zoals m'n profielfoto wel aangeeft.

In 2019 werden ze inderdaad gepromoveerd als headliner wegens omstandigheden, maar dit was niet het originele plan. Echter ben ik van mening dat ze toen een zeer stevige show hebben neergezet. Daarna hebben ze 2 nieuwe albums (en enkele singles) uitgebracht en is er een derde nieuwe album in de maak, waardoor ze in mijn ogen zeker als plan A kunnen headlinen.

Avatar is voor mij gewoon zo'n band met én het theatrale én de variatie in muziek om een mooie show van anderhalf uur neer te zetten. Ben benieuwd wat ze binnenkort in de AB gaan brengen, maar nu eerst uitkijken naar dit uurtje Avatar :)

Ik ben zelfs van mening dat Avatar zeker groot genoeg is om "echt" te headlinen i.p.v. een afsluitershow van een uurtje. Natuurlijk ben ik vrij subjectief, zoals m'n profielfoto wel aangeeft.

In 2019 werden ze inderdaad gepromoveerd als headliner wegens omstandigheden, maar dit was niet het originele plan. Echter ben ik van mening dat ze toen een zeer stevige show hebben neergezet. Daarna hebben ze 2 nieuwe albums (en enkele singles) uitgebracht en is er een derde nieuwe album in de maak, waardoor ze in mijn ogen zeker als plan A kunnen headlinen.

Avatar is voor mij gewoon zo'n band met én het theatrale én de variatie in muziek om een mooie show van anderhalf uur neer te zetten. Ben benieuwd wat ze binnenkort in de AB gaan brengen, maar nu eerst uitkijken naar dit uurtje Avatar :)
deze keer is het opnieuw door omstandigheden. Maar goed, maakt van hen wel een heel betrouwbare band en die flexibiliteit zal zeker onthouden worden.

• Leuk
Waarderingen: saurus en jvandeweyer
Avatar is inderdaad een hardwerkende, sympathieke band die zich nergens te goed voor voelt, net als bv. een Sabaton.
Ik gun ze dan ook zeker de hoge spots die ze op Alcatraz worden toebediend.
Nu Graspop nog (al zie ik ze daar nog niet zo snel een headlineplek krijgen, subheadliner zou al mooi zijn). ;)

Users who are viewing this thread