Het valt me wel op dat veel spoorboekjes wel Candlemass (al dan niet als must-see) vermelden, maar niet Crypt Sermon of The Night Eternal.
Toegegeven, het zijn nog relatief jonge bands (resp. 2013 en 2018), maar beide verdienen zeker op z'n minst een luisterbeurt.
Het Amerikaanse Crypt Sermon is een epic doom (= doom met power metal invloeden) band in de stijl van de oude meesters van Candlemass, die het genre hebben gedefinieerd met hun album Epicus Doomicus Metallicus (naar mijn mening een van de beste albumtitels ooit

).
Inmiddels hebben zij al flink aan de weg getimmerd binnen het Amerikaanse underground doom en traditionele metal wereldje, en enkele zeer goed ontvangen albums afgeleverd.
Hun optreden op Alcatraz wordt desalniettemin pas hun 2e Europese optreden, na Hellfest in 2017.
Meepikken dus, zou ik zeggen!
Het Duitse The Night Eternal speelt meer traditionele heavy metal, maar met een donker, occult, gothic randje, mede door het stemgeluid van zanger Ricardo Baum (dat ook wel wat aan bands als Unto Others doet denken). Ze worden dan ook wel tot de retro NWOTHM (New Wave Of Traditional Heavy Metal) stroming gerekend.
Ze zijn vooralsnog wat minder bekend dan Crypt Sermon, en met name populair in Europese (Duitse) underground heavy metal kringen, maar ook zij zijn goed op weg met zeer positieve reviews voor albums en optredens.
Dit jaar hebben ze dan ook voor het eerst buiten Europa opgetreden op een klein festival in Amerika (Hell’s Heroes in Houston, Texas).
Ik zou dus alleen al erheen gaan om over een aantal jaar te kunnen zeggen dat je erbij was op hun eerste Benelux festival!
Daarnaast zijn beide bands halverwege het festival een paar fijne, melodieuze palate cleansers met lekkere riffs en goede clean vocals tussen alle grunts, grows, screams, shrieks, squeals, etc.
En een mooi eerbetoon voor Ozzy over een paar weken: