Alcatraz Open Air 2025

Ja bon, als je het dan toch niet kan laten om hier de censuurpolitie uit te hangen - wie denk jij eigenlijk wel dat jij bent? - zet ik je zelf wel op ignore.

• Thinking
Waarderingen: Jamel
ik moet eerlijk zeggen dat primus bier mij niet meteen stoort. en de deal die alcatraz met haacht heeft zal AB inbev heel moeilijk onder kunnen denk ik, zeker gezien de activiteiten en dergelijke die via haacht nog worden georganiseerd, voelt gewoon een pak persoonlijker aan ook en dat past dan weer in de alcatraz sfeer.

• Verdrietig
Waarderingen: nikita
ik moet eerlijk zeggen dat primus bier mij niet meteen stoort. en de deal die alcatraz met haacht heeft zal AB inbev heel moeilijk onder kunnen denk ik, zeker gezien de activiteiten en dergelijke die via haacht nog worden georganiseerd, voelt gewoon een pak persoonlijker aan ook en dat past dan weer in de alcatraz sfeer.
Dat tweede deel van je opmerking herken ik totaal niet. Op welke activiteiten doel je? Wat ik vooral hoor is dat Haacht financieel hele interessante aanbiedingen doet waardoor ze op steeds meer plekken binnen komen (oa ook Muziekgieterij). En het is de organisatie hun goed recht op daarvoor te kiezen. Als bezoeker vind ik het erg jammer dat ik daarmee en matig/slecht pils maar nog jammerlijker dat ook het speciaalbier van bedroefde kwaliteit is. Met name die Super8 biertjes zijn enorm saai. Ik was de afgelopen jaren blij met de aanwezigheid van Turbeau. Omer is een wel een mooie aanwinst. Als groep hebben we er al serieus over gedacht om Alcatraz hierover te mail. Want werkelijk op alle vlakken streven ze naar topkwaliteit: voedselaanbod, muziekprogramma, entertainment, camping. Het bieraanbod blijft hier spectaculair bij achter.

Same hier, echt storen doet het niet. Mijn voorkeur gaat naar stella, dus die eerste primus is altijd even wennen (zeker na die eerste paar stella's op de camping 😋) , maar ik zal het er niet voor laten.

De toevoeging van Omer is een godsgeschenk, al is ons loopschema meestal te druk om hier lang te blijven plakken.

Enige mogelijke opmerking is de vervanging van bacardi door monster (als ik het goed voor heb?) hier ben ik toch echt wel sceptisch over. Of een bacardi mojito gezond is, laat ik achterwege, maar een monster mojito klinkt vreselijk (tenzij het gaat over de grootte 😉)

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel
Ik zie juist ook op de website dat de plattegrond er is. Geen idee of ik nu naar een plattegrond zit te gapen die ik eigenlijk al eerder zag en die hier ook al gedeeld is, of dat het effectief er nog maar juist opstaat. Maar bij deze dus! :)
Monster heeft een eigen stand en om in de bier discussie te blijven: er is ook een stand "Haacht Activation". Geen idee wat dat is? Moet ge dit jaar een chip op uw bandje (maar Alcatraz heeft tot hier toe nooit een chip aan de bandjes gehad zoals Graspop en is voor dit jaar niet aangekondigd?) activeren dmv ID dat ge 18+ bent? Want dat is wat ik onder die naam versta ... ??? ...

Anyway , Ik heb het eigenlijk gezien (die plattegrond) doordat ik opzoek was naar de prijslijst. Ik wou is even zien welk alcoholloos bier er is, en blijkbaar enkel Carlsberg :cry:Die lust ik niet. En Primus is nog 0,4 percent

Ik ben het helemaal met Jos eens wat dit betreft. Die bieren van Haacht steken zo af tegen de kwaliteit van de rest van het festival. Wat dat betreft een heel goede zaak dat ze Omer hebben toegevoegd aan het assortiment. Ik las ook dat Omer een Kortrijkse brouwerij is, dus dat past dan ook wel mooi. En Omer Brouwerij heeft nog meer bieren dan enkel de Omer zelf, waarvan er een aantal best prima eruit zien. Bijvoorbeeld de Ypra of de Brut Nature. Dus hopelijk is dit een experiment wat ertoe gaat leiden dat meer van hun assortiment op het festival verkrijgbaar gaat zijn.

Omer is een bier van Brouwerij Vanderghinste uit Bellegem, op 5km van het festival.

Tripel Lefort, Vanderghinste Roodbruin en Cuvée des Jacobins zijn andere toppertjes: https://www.omervanderghinste.be/nl/onze-bieren/omer-traditional-blond

Ypra heb ik nog niet geproefd.
Ypra is mijn favoriet bier van vanderghinste, zeker een aanrader. je zal er dan wel moe moeten rekening houden dat het bockor wordt ipv primus als zij het gaan overnemen van haacht wat voor mij toch nog een niveau onder primus staat.

Zowel voor- als afkeur van pilsmerken is toch vooral cultureel en regionaal bepaald (ook voor mij).
Er zijn zeker verschillen tussen merken, maar in werkelijkheid zijn deze veel kleiner en subtieler dan velen denken.
Daarom gaan de meeste mensen (ook 'bierkenners') doorgaans volledig nat in een blinde test.

Pilsener bier heeft vanzelfsprekend een vrij vast recept. Daarbinnen is wel enige ruimte om met ingrediënten te experimenteren, maar natuurlijk niet te veel, anders mag het geen pilsener meer heten.
Daarnaast is pils een ondergistend bier, wat o.a. als voordeel heeft dat smaak heel consistent te reproduceren is (pils hoort immers naar pils te smaken).
Tegelijkertijd is dat echter ook juist een nadeel, aangezien er niet heel veel marge is om je qua smaak te onderscheiden van concurrenten, in tegenstelling tot bovengistende bieren, zoals de meeste Belgische (speciaal)bieren, die een veel grotere variatie qua smaak hebben.

Vandaar dan ook dat voor pilsmerken marketing gericht op imago zo belangrijk is.
En daar zijn (met name) wij mannen nu eenmaal enorm gevoelig voor, zeker als het gekoppeld is aan onze streek/stad/dorp/land.
Een tikkeltje chauvinisme is immers niemand vreemd.. ;)

• Leuk
Waarderingen: saurus en Piebe71
Zowel voor- als afkeur van pilsmerken is toch vooral cultureel en regionaal bepaald (ook voor mij).
Er zijn zeker verschillen tussen merken, maar in werkelijkheid zijn deze veel kleiner en subtieler dan velen denken.
Daarom gaan de meeste mensen (ook 'bierkenners') doorgaans volledig nat in een blinde test.
Hiermee heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik zal waarschijnlijk ook niet een Alfa van een Jupiler kunnen onderscheiden bij een blinde test terwijl ik wel echt fan ben van de eerste.

Maar dit gezegd hebben zijn er ook in de pilsmarkt biertjes die er duidelijk uitspringen (Grolsch met bitterheid bijvoorbeeld) of echt ver onder de streep komen. Primus is voor de combinatie van enorm flauwe smaak met een raar effect op de maag waardoor de afkeer is ontstaan.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Mijn excuses omdat ik de offtopic discussie nog verder offtopic maak, maar als je een werkelijk zeer lekkere pils wilt proberen, dan is Lupulus Pils da shizzle.
Het heeft meer de smaak van een 'Kölnischer', dus meer 'herbal' (voor de kenners). Er is in Vlaanderen slechts 1 café op dit moment met Lupulus Pils van het vat en daarvoor moet je op de Grote Markt van Antwerpen zijn.

dat effect op de mag kan mogelijks ook te wijten zijn aan het feit dat je op een festival zit en niet het bier zelf.

dat effect op de mag kan mogelijks ook te wijten zijn aan het feit dat je op een festival zit en niet het bier zelf.

Kan zeer zeker zijn, hoor, maar ik moet @nikita hier wel in bijstaan.
Ben zelf wel iemand die met regelmaat alcohol drinkt in allerlei soorten en maten, cocktails, rum, whiskey, tequila en sporadisch inderdaad eens een biertje, ook al ben ik allerminst een kenner. Nochtans is Primus het enige bier waarbij ik ook gewoon echt last krijg van m'n maag. Ik ga daar helaas écht slecht op. Op het terrein verkiezen we dan Turbeau/Ommegang telkens we de Presidio passeren. Ben bijgevolg zelf ook erg blij met de toevoeging van Omer.

En anders worden het weer wat Bacardi-cola's aan de Eagles Plaza :D Tenminste een "échte" rum-cola i.t.t. de Jack Daniels blikjes die Alcatraz dit jaar ook op de line-up heeft staan. Had dan liever een Jack Daniels stand gezien zoals die van Graspop destijds :)

Nee, helaas is het écht rechtstreeks te linken aan primus. Heb me 2 jaar geleden op donderdagavond toch nog laten vangen en er 2 of 3 gedronken en donderdagnacht en vrijdagochtend weer zoveel last dat ik het sindsdien heb gemeden om nog te drinken en heb dat soort krampen ook niet meer gehad.

Wat betreft chauvinisme, primus hoort dan 'mijn pils' te zijn qua afstand van pilsbrouwerijen.
Gelukkig zit Het Anker (Carolus) er nog tussen om wat goed te maken.

Gewoon een standje van Rolling Hills ofzo (ook streekgenoten voor alcatraz) en je hoort me niet meer klagen :D

Laatst bewerkt:
Het is in mijn geval bij Primus niet alleen de smaak, maar ook de reactie van mijn lijf erop.
Ik loop liever geen 3 dagen met buikkrampen rond op een festival... :(
Die turbeau gaat hier ook gemist worden, want de alternatieven zijn schrijnend.
Hiermee heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik zal waarschijnlijk ook niet een Alfa van een Jupiler kunnen onderscheiden bij een blinde test terwijl ik wel echt fan ben van de eerste.

Maar dit gezegd hebben zijn er ook in de pilsmarkt biertjes die er duidelijk uitspringen (Grolsch met bitterheid bijvoorbeeld) of echt ver onder de streep komen. Primus is voor de combinatie van enorm flauwe smaak met een raar effect op de maag waardoor de afkeer is ontstaan.
Ik kan ook niet direct zeggen dat ik fan ben van Primus, en vind het ook jammer dat ze dat in de Muziekgieterij schenken.
Zeker in een regio als Zuid-Limburg met zoveel mooie pilsmerken.
Ik snap dat het wellicht commercieel het meest interessant is, maar dan nog zou je ook Leeuw bier kunnen schenken, wat oorspronkelijk van Valkenburg is maar tegenwoordig net als Primus ook bij Haacht wordt gebrouwen.

Niet dat overigens over Leeuw unaniem lovend wordt gesproken.
Toevallig heeft Leeuw in mijn dorp juist van oudsher een nogal negatieve reputatie ('koppijnbier'), die echter vooral te wijten is aan slechte staat en onregelmatig gebruik van leidingen voor de verbouwing van ons gemeenschapshuis (na de verbouwing is men op Gulpener overgestapt, waardoor vergelijkend onderzoek onmogelijk is geworden).
Gek genoeg heeft Leeuw een dorp verderop juist weer een zeer positieve reputatie, aangezien het daar al sinds jaar en dag in het druk bezochte café wordt geschonken, en het dus bij hele generaties met de paplepel is ingegoten.
Zo zie je maar dat ook context hier heel belangrijk in is.

Edit:
Over rare reacties op maag of lijf kan ik echter niet meespreken bij Primus.
Ik drink het dan ook gewoon op Alcatraz, enerzijds uit gemakzucht, en anderzijds omdat het toch iets makkelijker wegdrinkt dan de hele dag speciaalbieren.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

Users who are viewing this thread